Europese grens- en kustwacht

Gestart door Lex, 10/03/2016 | 17:09 uur

Lex

Citaat van: Parera op 31/12/2018 | 21:53 uur
Niet als je de verhalen leest uit Frankrijk waarbij (vissers)bootjes gestolen worden in de havens om daarmee het kanaal over te steken.
Ja, ik ken het verhaal. Maar is hier sprake van een (vissrs)boot of iets anders?
Citaat van: Parera op 31/12/2018 | 21:53 uur
Daarmee zijn het dus criminelen die we kunnen / moeten tegenhouden. En moet je eens zien hoe snel er een speciale eenheid opgericht word als er 1 bootje vanuit Nederland vertrekt en zinkt, dan staan de linkse partijen in de rij met hun plannen voor reddings diensten.
Als ik dit zo beschouw, dan valt het wel mee in NL. Er was recentelijk de zaak in IJmuiden. Heeft amper de media gehaald.

Parera

Citaat van: Lex op 31/12/2018 | 21:48 uur
Ik denk dat de omstandigheden hier toch wel verschillen.

Niet als je de verhalen leest uit Frankrijk waarbij (vissers)bootjes gestolen worden in de havens om daarmee het kanaal over te steken. Daarmee zijn het dus criminelen die we kunnen / moeten tegenhouden. En moet je eens zien hoe snel er een speciale eenheid opgericht word als er 1 bootje vanuit Nederland vertrekt en zinkt, dan staan de linkse partijen in de rij met hun plannen voor reddings diensten.

Lex

Citaat van: Parera op 31/12/2018 | 21:10 uur
Londen haalt patrouilleboten terug naar Kanaal
Tijd om onze kustwacht ook maar wat te versterken en zo onze grenzen en wateren veilig te houden.
Ik denk dat de omstandigheden hier toch wel verschillen.

Parera

#19
Londen haalt patrouilleboten terug naar Kanaal

LONDEN - De Britse regering heeft twee patrouilleschepen uit de Middellandse Zee teruggeroepen voor patrouilles in Het Kanaal. Dat heeft de Britse minister van Binnenlandse Zaken Sajid Javid maandagavond in Londen gezegd na een crisisvergadering. Een van de twee schepen wordt momenteel ingezet op een humanitaire missie voor de Europese grens- en kustwacht Frontex.

De reden voor deze stap is het toenemend aantal vluchtelingen dat met kleine bootjes van Frankrijk naar Groot-Brittannië probeert te komen. ,,Het gaat om het beschermen van mensenlevens, maar het gaat ook om het beschermen van onze grenzen", zei Javid.

Volgens het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken probeerden 539 mensen in 2018 in kleine boten de zeestraat over te steken, waarvan 434 alleen al sinds begin oktober.

Javid had de situatie op vrijdag al geclassificeerd als een ,,een zeer ernstige zaak" en annuleerde zijn vakantie met zijn gezin. De minister van Binnenlandse Zaken staat door deze kwestie onder toenemende druk.

[Bron: Telegraaf ]

Het gaat hier om de schepen (Stan Patrols) van de Border Patrol. Tijd om onze kustwacht ook maar wat te versterken en zo onze grenzen en wateren veilig te houden.


Lex

Fiche: Verordening Europese Grens- en Kustwacht

Brief MINBUZA over de voortgang en het NL standpunt.

Kamerstuk, 23-10-2018

Huzaar1

Het is in elk topic. Hij wil gewoon heel graag steeds daarover praten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrategNL

Citaat van: Ace1 op 02/09/2018 | 23:13 uur
.. Overigens niet dat ik er in geloof dat de  Fransozen bij Damen kustwachtvaartuigen bestellen maar dat is een ander verhaal.
Dat is mijn verwachting ook niet nee. Maar ze zouden wel eenzelfde conceptuele en operationele uitwerking kunnen kiezen voor hun eigen patrouillevaartuigen als die van de Benelux. Zodat we makkelijk kunnen samenwerken in het gebruik van varende en vliegende drones. Zeker voor gemeenschappelijke operaties aan bijvoorbeeld de zuidelijke EU grens handig. Bij die grote oppervlakten handig als je dan bij elkaars vaartuigen kunt bijtanken en aanlanden.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 02/09/2018 | 23:00 uur
gast serieus ik ben er klaar mee.
Sta je nu weer exact hetzelfde te doen. Niemand zit te wachten op je opzet en waarom vervuil je het topic ermee ? Omdat het ook over kustwacht gaat, goh, toevallig net als wat jij ook in je plan hebt...?

Kun je ook even normaal doen aub, ik ben er klaar mee dat er bepaalde personen niet met een opzet mogen komen en dat dit bij andere wel wordt gedoogd. Overigens niet dat ik er in geloof dat de  Fransozen bij Damen kustwachtvaartuigen bestellen maar dat is een ander verhaal.

Huzaar1

Citaat van: StrategNL op 02/09/2018 | 22:42 uur
Weer wat verder met de opzet van de Kustwacht Nederland en (nog op te richten) België in mijn alternatieve visie en opzet. Welke mijns inziens beter geschikt is voor de taken in de Europese kustwateren en in het Caribisch Gebied. 12 voor Nederland, 4 voor België. Nederlandse huidige OPV's niet langer in beeld voor Kustwacht en worden afgestoten bij de instroom van meer multifunctionele fregatten voor de Nederlandse Marine.

Mijn voorstel voor een nieuwe cutter voor de Kustwacht Nederland en die in het Caribisch gebied. Gebaseerd op Damen Stan patrol concept 5XXX (5509). De nieuwe vaartuigen hebben ruimte voor 2 optional piloted boarding/Raiding craft.

De achterzijde van het patrouille-cutters zal een compact helidek krijgen om zo indien nodig (bijvoorbeeld voor onderhoud/reparatie) personeel naar en van het vaartuig te verplaatsen als ook grote optional piloted helicopters (op basis van bijvoorbeeld de H145M) en middelgrote en kleine VTOL drones (zoals de Saab Skeldar V200). Bewapening zal bestaan uit een CT40 40mm CIWS (opgeborgen bij geen inzet) en 2x Hitrole 12,7mm.


Het zou voor standaardisatie handig zijn als de beoogde 4 Belgische cutters van hetzelfde model zijn. Maar ik verwacht hierin geen soepele overstap dus heb voorlopig de huidige patrouillevaartuigen (zelf) aangepast qua helidek en bewapening om in ieder geval operationeel en qua inzet-mogelijkheden van grote en kleinere vliegende en varende (opv)drones hetzelfde te kunnen.

Zou interessant zijn als de Fransen hierin ook meegaan. Dat wordt de EUropese Kustwacht steeds meer vorm en standaardisatie. Landen behouden zelf alle mogelijkheden maar zijn samen sterker.

gast serieus ik ben er klaar mee.
Sta je nu weer exact hetzelfde te doen. Niemand zit te wachten op je opzet en waarom vervuil je het topic ermee ? Omdat het ook over kustwacht gaat, goh, toevallig net als wat jij ook in je plan hebt...?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrategNL

Weer wat verder met de opzet van de Kustwacht Nederland en (nog op te richten) België in mijn alternatieve visie en opzet. Welke mijns inziens beter geschikt is voor de taken in de Europese kustwateren en in het Caribisch Gebied. 12 voor Nederland, 4 voor België. Nederlandse huidige OPV's niet langer in beeld voor Kustwacht en worden afgestoten bij de instroom van meer multifunctionele fregatten voor de Nederlandse Marine.

Mijn voorstel voor een nieuwe cutter voor de Kustwacht Nederland en die in het Caribisch gebied. Gebaseerd op Damen Stan patrol concept 5XXX (5509). De nieuwe vaartuigen hebben ruimte voor 2 optional piloted boarding/Raiding craft.

De achterzijde van het patrouille-cutters zal een compact helidek krijgen om zo indien nodig (bijvoorbeeld voor onderhoud/reparatie) personeel naar en van het vaartuig te verplaatsen als ook grote optional piloted helicopters (op basis van bijvoorbeeld de H145M) en middelgrote en kleine VTOL drones (zoals de Saab Skeldar V200). Bewapening zal bestaan uit een CT40 40mm CIWS (opgeborgen bij geen inzet) en 2x Hitrole 12,7mm.


Het zou voor standaardisatie handig zijn als de beoogde 4 Belgische cutters van hetzelfde model zijn. Maar ik verwacht hierin geen soepele overstap dus heb voorlopig de huidige patrouillevaartuigen (zelf) aangepast qua helidek en bewapening om in ieder geval operationeel en qua inzet-mogelijkheden van grote en kleinere vliegende en varende (opv)drones hetzelfde te kunnen.

Zou interessant zijn als de Fransen hierin ook meegaan. Dat wordt de EUropese Kustwacht steeds meer vorm en standaardisatie. Landen behouden zelf alle mogelijkheden maar zijn samen sterker.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/05/2018 | 17:34 uur

We zijn het allen wel eens, OPV's naar de kustwacht: 2 naar Carib met roulerende bemanningen en 2 t.b.v. de Noordzee. De OPV's 1 op 1 vervangen door vMFF (geen simpel fregat, dit in het kader van de familievorming en een schreeuwend tekort aan moderne ASW fregatten binnen de NAVO en Europa).

Mijn voorkeur: 6 (+2) vMFF + 4 (v)LCF, hiermee komen we weer op 10, bij voorkeur op 12 fregatten en kunnen de OPV's ingezet worden in en op gebieden waar ze uitstekend functioneren en het schaarse fregatten bestand ontlasten.

Ik heb nog een kleine aanpassing gedaan aan het eerdere bericht maar inderdaad prima keuze om de OPV's over te plaatsen naar de Kustwacht, voorzie ze van eigen heli's AW-159 of Dauphin formaat en klaar. Ik voel wel iets voor de Britse oplossing maar dan in normale aantallen : 4x vMFF / 4x vLCF / 4x licht fregat /korvet (Type 31). Daarmee komen we inderdaad weer uit op 12 fregatten wat meer dan genoeg is als we dit aanvullen met samenwerkingen met Belgie en Duitsland. Daarbij kunnen de ''Type 31's'' de taken van de huidige OPV's overnemen in de Noordzee en de West voor het beschermen van het koninkrijk waarbij de kustwacht taken grotendeels komen te vervallen maar men puur preventief aanwezig is.

Op de Noordzee kunnen ze dan makkelijk alle Russische, Chinese scheepvaart in de gaten houden en in de West zorgen dat Venezuela een beetje rustig blijft en ook de Russische en Chinese activiteit daar in de gaten houden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/05/2018 | 17:26 uur
Dat is wat ik ook schreef  :angel: 2 vmff's die nu besteld worden + 4 extra als vervanging voor de OPV's. Het mogen ook 2 extra vMFF's zijn + 4 ''simpele'' fregatten (Type 31 vergelijking).

We zijn het allen wel eens, OPV's naar de kustwacht: 2 naar Carib met roulerende bemanningen en 2 t.b.v. de Noordzee. De OPV's 1 op 1 vervangen door vMFF (geen simpel fregat, dit in het kader van de familievorming en een schreeuwend tekort aan moderne ASW fregatten binnen de NAVO en Europa).

Mijn voorkeur: 6 (+2) vMFF + 4 (v)LCF, hiermee komen we weer op 10, bij voorkeur op 12 fregatten en kunnen de OPV's ingezet worden in en op gebieden waar ze uitstekend functioneren en het schaarse fregatten bestand ontlasten.

Parera

#10
Citaat van: Thomasen op 17/05/2018 | 14:32 uur
De OPV's zijn ook gewoon hard nodig voor de Marine. De komende 15 jaar in ieder geval. Misschien kan een batch II vMFF besteld worden, maar dan heb je het over de jaren 30.
Dat is wat ik ook schreef  :angel: 2 vmff's die nu besteld worden + 4 extra als vervanging voor de OPV's. Het mogen ook 2 extra vMFF's zijn + 4 ''simpele'' fregatten (Type 31 vergelijking).
Daarnaast gewoon de Visarend, Zeearend (Stan patrol 4207) vervangen door een 4 tal Stan Patrol 5509's en de barend Biesheuvel door 1 (+ 1 optie) OPV 1400 SEA AXE.

OPV 1400 SEA AXE gebouwd voor Tunesie


Prachtige OPV's voor taken op de Noordzee en ook eventueel in de Middelandse zee. Met 25 knopen zeker geen slome boot zoals de Hollands en helidek voor een NH-90 en in de hangaar ruimte voor UAV's. Onder het helidek ruimte voor 1 missie module (o.a Anti-drugs of  SAR) en 1 9 meter RHIB als interceptor. En dan ook nog een 2e RHIB in de david naast het helidek.

Stan Patrol 5509


Een simpel maar functioneel schip met 2 9 m RHIB's voor onderscheppingen/boardings en een topsnelheid van 29 knopen.

Parera

Citaat van: Lex op 16/05/2018 | 16:19 uur
Europese grenswacht kan taken niet aan

BRUSSEL - De in 2016 opgerichte Europese grens- en kustwacht kan nog niet eens de helft van zijn taken uitvoeren. De Europese Commissie roept de lidstaten daarom dringend op meer mensen en materieel te leveren.

Het in Warschau gevestigde agentschap ondersteunt nationale grenswachten momenteel met 1500 man, van wie ongeveer 50 Nederlanders. Vanwege de toegenomen migratie vanuit Turkije (dit jaar ruim 15.000 mensen) naar Spanje (6600 in 2018) en langs de westelijke Balkan is meer personeel nodig.

De dienst wil vooral actiever worden bij de landgrens van Griekenland met Turkije, Albanië en Macedonië. De migratiecrisis van 2015 is weliswaar ingedamd, maar de situatie is nog altijd fragiel, zegt EU-commissaris Dmitris Avramopoulos (Migratie). Hij roept de lidstaten op veel meer gebruik te maken van het agentschap bij het terugsturen naar hun thuisland van mensen die geen recht hebben op bescherming. Dit jaar hielp de dienst met het organiseren van 111 terugkeeroperaties.

De Europese Commissie heeft voorgesteld de EU-grenswacht vanaf 2021 uit te breiden naar 10.000 man.

Telegraaf, 16-05-2018, 11:53
Misschien toch maar tijd om de 4 Hollands over te zetten naar de Kustwacht en vervangen door 4 extra fregatten  :silent: Een grotere kustwacht is toch wat we nodig gaan hebben de komende jaren met dit soort operaties waar collectief aan bijgedragen moet worden en ook met het oog op de BREXIT waardoor we in eens de ''buiten grens'' van de EU worden.
En als de Hollands bij de KM blijven dan maar een programma van 4 nieuwe OPV's voor de kustwacht die verder van huis kan opereren dan de 3 huidige cutters (Stan Patrols).

Lex

Europese grenswacht kan taken niet aan

BRUSSEL - De in 2016 opgerichte Europese grens- en kustwacht kan nog niet eens de helft van zijn taken uitvoeren. De Europese Commissie roept de lidstaten daarom dringend op meer mensen en materieel te leveren.

Het in Warschau gevestigde agentschap ondersteunt nationale grenswachten momenteel met 1500 man, van wie ongeveer 50 Nederlanders. Vanwege de toegenomen migratie vanuit Turkije (dit jaar ruim 15.000 mensen) naar Spanje (6600 in 2018) en langs de westelijke Balkan is meer personeel nodig.

De dienst wil vooral actiever worden bij de landgrens van Griekenland met Turkije, Albanië en Macedonië. De migratiecrisis van 2015 is weliswaar ingedamd, maar de situatie is nog altijd fragiel, zegt EU-commissaris Dmitris Avramopoulos (Migratie). Hij roept de lidstaten op veel meer gebruik te maken van het agentschap bij het terugsturen naar hun thuisland van mensen die geen recht hebben op bescherming. Dit jaar hielp de dienst met het organiseren van 111 terugkeeroperaties.

De Europese Commissie heeft voorgesteld de EU-grenswacht vanaf 2021 uit te breiden naar 10.000 man.

Telegraaf, 16-05-2018, 11:53