De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 15/05/2022 | 16:48 uur
De Rotterdam ombouwen tot drone carrier. Dat zou visie zijn. Romp of hoe dat ook heet kan toch wel langer mee?
Ja een nieuw type schip ...bv een drone carrier + tomahawks en zware artillerie

Huzaar1

Er zijn in de afgelopen jaren al amerikanen die indianenwapens maken wezen komen kijken in 1 van de 4 provincies. Of de bijlen passen, en ze geworpen kunnen worden door de kaasvloot zonder al te grote aanpassingen aan de werper.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/05/2022 | 15:24 uur
Commandant Zeestrijdkrachten: 'de zee is nog nooit belangrijker geweest dan nu'


Als je het interview beluisterd dan zou je een voorzichtige verspreking kunnen constateren op een vraag rondom de eventuele aanschaf van kruisraketten...

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Poleme

Citaat van: Parera op 15/05/2022 | 16:51 uur
De Rotterdam is van 1998, als we dat schip tegen 2030 vervangen hebben is het schip ruim over de 30 jaar heen. Natuurlijk kan de romp nog 20 jaar langer mee maar de vraag is moet je dat willen? En een drone carrier kan wat mij betreft veel beter vanaf 0 ontwikkeld worden waarbij vanaf dag 1 rekening is gehouden met de eisen rondom de drones en andere missies.
Een echte effectieve marine vervangt haar schepen na 24 / 25 jaar, en uiterlijk na 30 dienstjaren.  De levensduur van Zr.Ms. Rotterdam LPD met 20 jaar uitrekken gaat je teveel pecunia kosten.
China wordt na circa 2030 net als Rusland een gevaar voor ons.  Maar China is numeriek en kwalitatief van een ander kaliber dan Rusland.  Alle Oost-Aziatische marines zijn na invoering van de Chinese YJ-12 supersonische anti schip raket (snel) tegenmaatregelen aan het nemen.
Maar de 'Oude Dame' Europa talmt nog teveel, en heeft veel te weinig fregatten en onderzeeboten.

Dus krijgt jouw LPD / LHD / drone carrier al snel te maken met een ongezond hoge kans op een ongewilde SINKEX.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Citaat van: Parera op 20/05/2022 | 13:32 uur
Iets voor ons Korps?

Benodigdheden : Bushmaster, NSM & NASAMS C2
INDO PACIFIC 2022: Kongsberg Displays StrikeMaster Concept
https://www.navalnews.com/naval-news/2022/05/indo-pacific-2022-kongsberg-displays-strikemaster-concept/
Wat moet het Korps Mariniers daarmee? Vijandelijke schepen uitschakelen is geen taak van het Korps.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Iets voor ons Korps?

Benodigdheden : Bushmaster, NSM & NASAMS C2




INDO PACIFIC 2022: Kongsberg Displays StrikeMaster Concept
https://www.navalnews.com/naval-news/2022/05/indo-pacific-2022-kongsberg-displays-strikemaster-concept/


Parera

Citaat van: Huzaar1 op 15/05/2022 | 17:13 uur
Kan prima operationeel worden gebruikt als het de doelen kan vervullen waar de Marine behoefte aan heeft of kan hebben. Het ding is gebouwd voor heli's, drones passen dan ook. Van munitie opslag tot en met reparatie en onderhoud fasciliteit. Alles is er, evenals de infrastructuur ze naar dek te brengen en op te laten stijgen.

Voor zo ver ik weet heeft de Rotterdam geen liften die vanaf het voertuigen dek naar de vliegdek niveau lopen. Hieronder een screenshot uit een een bestand van de Spaanse zusterschepen, hierin zijn de liften aan boord te zien (donker blauw). Uiteraard is dit met een verbouwing wel te maken maar dan zit het midden in de hangaar en ik weet niet of dat handig is.


Huzaar1

Kan prima operationeel worden gebruikt als het de doelen kan vervullen waar de Marine behoefte aan heeft of kan hebben. Het ding is gebouwd voor heli's, drones passen dan ook. Van munitie opslag tot en met reparatie en onderhoud fasciliteit. Alles is er, evenals de infrastructuur ze naar dek te brengen en op te laten stijgen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Parera op 15/05/2022 | 16:51 uur
De Rotterdam is van 1998, als we dat schip tegen 2030 vervangen hebben is het schip ruim over de 30 jaar heen. Natuurlijk kan de romp nog 20 jaar langer mee maar de vraag is moet je dat willen? En een drone carrier kan wat mij betreft veel beter vanaf 0 ontwikkeld worden waarbij vanaf dag 1 rekening is gehouden met de eisen rondom de drones en andere missies.
Voor een echte dedicated drone carrier heb je gelijk. Maar voor een eerste experimentele opzet, het opdoen van ervaring, lijkt de Rotterdam me wel handig. Moet je wel een lading maritieme drones kopen, maar vermoedelijk gaat dat met de tijd toch wel gebeuren.

Edit: ik ben te traag, we hebben al consensus. ;)

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 15/05/2022 | 16:55 uur
Prima als prototype of hybride. Het heeft een dek, liften en we zitten in een overgangs periode. Deze kan prima worden gebruikt 20 jaar lang te experimenteren met een drone carrier.

Als prototype zeg ik volmondig ja! Maar als operationele drone carrier? nee dat niet.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 15/05/2022 | 16:51 uur
De Rotterdam is van 1998, als we dat schip tegen 2030 vervangen hebben is het schip ruim over de 30 jaar heen. Natuurlijk kan de romp nog 20 jaar langer mee maar de vraag is moet je dat willen? En een drone carrier kan wat mij betreft veel beter vanaf 0 ontwikkeld worden waarbij vanaf dag 1 rekening is gehouden met de eisen rondom de drones en andere missies.

Prima als prototype of hybride. Het heeft een dek, liften en we zitten in een overgangs periode. Deze kan prima worden gebruikt 20 jaar lang te experimenteren met een drone carrier.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 15/05/2022 | 16:48 uur
De Rotterdam ombouwen tot drone carrier. Dat zou visie zijn. Romp of hoe dat ook heet kan toch wel langer mee?

De Rotterdam is van 1998, als we dat schip tegen 2030 vervangen hebben is het schip ruim over de 30 jaar heen. Natuurlijk kan de romp nog 20 jaar langer mee maar de vraag is moet je dat willen? En een drone carrier kan wat mij betreft veel beter vanaf 0 ontwikkeld worden waarbij vanaf dag 1 rekening is gehouden met de eisen rondom de drones en andere missies.

Huzaar1

De Rotterdam ombouwen tot drone carrier. Dat zou visie zijn. Romp of hoe dat ook heet kan toch wel langer mee?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1744
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/05/2022 | 16:33 uur
De Baltische zee heeft wat mij betreft meer dan voldoende aangrenzende NAVO landen om dit voor Nederland buitenbeschouwing te laten.

De Baltische zee is niet 123 de hoofd focus wat mij betreft maar met die LST's kan je veel meer bereiken dan dat. Het zijn kleine landingsschepen die met een relatief kleine bemanning toch een flinke groep mensen en materieel aan land kunnen zetten. De Baltic focus is meer dat ik ze zie samenwerken met de Duitsers en het Seebattalion, maar ook op andere noordelijkere en zuidelijkere operaties zijn ze goed inzetbaar. Door ze uit te rusten 1 NH-90 maak je er ook een flexibel platform van dat kan helpen bij SAR operaties maar ook counter drug operaties kan uitvoeren.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/05/2022 | 16:33 uur
Een LST 120 voor Carib lijkt mij een prima keuze.
Indien haalbaar zou ik hier ook kiezen voor de LST-120H wanwegen de toevoeging van de helikopter zonder hier extra scheeps bemanning te hoeven meesturen. Maar dan moet er wel permanent een heli in de West komen voor aan boord. Dit brengt ook weer extra kosten maar ook extra capaciteit met zich mee.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/05/2022 | 16:33 uur
FFGX mag van mij ook een ASWF II worden (tenzij het definitieve ontwerp van de eerste versie onvoldoende groeipotentie krijgt).

+1  Ik heb het beestje maar gewoon een naam gegeven, afhankelijk van wat de KM tegen die tijd zoekt zou het prima een batch 2 ASWF kunnen zijn.

Nog een interessant punt uit een visie van Clingendael uit 2004:

Hr.Ms. Zuiderkruis vervangen door een Helicopter Support Ship (HSS) waarbij zowel transport als gevechts helikopters ingezet kunnen worden voor STOM. En daarnaast de Hr.Ms. Amsterdam vervangen door een Logistic Support Landing Ship (LSLS) met de focus op het logistiek ondersteunen van land operaties. Beide schepen moesten wel de mogelijkheid hebben voor het bevoorraden van andere schepen op zee.

In dit scenario zouden LPD 1 en LPD 2 naast het HSS en LSLS in dienst komen. De gevechts capaciteit bestond uit 4 LCF's + M-fregatten & Patrouille schepen.