Nieuwe voertuigen voor Korps Commando Troepen

Gestart door StrataNL, 03/07/2013 | 20:36 uur

colourmaster2010

Desnoods maakt men enkele aanpassingen voor LMB, de basis is mijn inziens perfect, had in den beginne mijn twijfels over ontwerp en ontwikkeling maar wat men heeft gecreërd dient wel lof....

dudge

Citaat van: colourmaster2010 op 12/11/2014 | 20:09 uur
LMV is indien gewenst zeker geschikt voor LM en Mariniers, zou zelf voorstander zijn voor de ATTV produkten bij luchtmobiel, toch een pracht produkt na gelang de wensen van KCT dus zeker geschikt voor Luchtmobiel..... :big-smile:

Niet alles wat goed is voor KCT is goed voor luchtmobiel. Al is er zeker overlap.

dudge

Citaat van: Elzenga op 12/11/2014 | 19:11 uur
Je slaat de plank mis. Goed mis. Ik pleit namelijk voor invoering van de LMV binnen de gehele krijgsmacht (en ik niet alleen trouwens). Net zoals de Belgen, Britten en nog een hele reeks Europese landen dit voertuig gebruiken. Dat is mijn uitgangspunt. Dus vraag ik me af of je dan nog een apart voertuig nodig hebt als de ATTV..als er ook zoiets is als LMV special forces. Misschien wel. Sterker nog..nu wel. Want de ATTV wordt gewoon ingevoerd en zal hopelijk zijn tijd goed uitdienen. Dus wordt het en en. Niet meest optimale situatie vind ik, maar dat zij zo.

De specificaties zijn gewoon verschillend. De LMV is bijvoorbeeld een stuk zwaarder, en dat brengt beperkingen met zich mee. Als je het KCT vraagt willen ze ze vast graag allebei hebben. De prio ligt nu bij dit voertuig, en dat gaat vast een mooi ding worden, is immers helemaal naar hun wensen gebouwd. Ook voor LMB zie ik het nut wel, ter vervanging van MB's bij Delta bijvoorbeeld.

colourmaster2010

LMV is indien gewenst zeker geschikt voor LM en Mariniers, zou zelf voorstander zijn voor de ATTV produkten bij luchtmobiel, toch een pracht produkt na gelang de wensen van KCT dus zeker geschikt voor Luchtmobiel..... :big-smile:

DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 12/11/2014 | 19:11 uur
Je slaat de plank mis. Goed mis. Ik pleit namelijk voor invoering van de LMV binnen de gehele krijgsmacht (en ik niet alleen trouwens). Net zoals de Belgen, Britten en nog een hele reeks Europese landen dit voertuig gebruiken. Dat is mijn uitgangspunt. Dus vraag ik me af of je dan nog een apart voertuig nodig hebt als de ATTV..als er ook zoiets is als LMV special forces. Misschien wel. Sterker nog..nu wel. Want de ATTV wordt gewoon ingevoerd en zal hopelijk zijn tijd goed uitdienen. Dus wordt het en en. Niet meest optimale situatie vind ik, maar dat zij zo.

Natuurlijk sla ik jouw ogen mbt tot dit onderwerp de plank mis, het past immers niet in jouw plaatje.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/11/2014 | 19:11 uur
Hier klink je al een pluche klever die aan zijn macht wil blijven hangen... je zou kunnen zegen: de politiek bepaald dat een gummy knuppel het wapen bij uitstek is voor het KCT...

Als de body bags terug komen dan wordt een minuut van treurnis gehouden in het parlement en gaat men over tot de order van de dag (en niemand treft enig blaam)
Ik ga hier niet eens serieus op reageren... :sick:

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/11/2014 | 19:03 uur
Ook een "visionair" slaat de plan wel eens mis.

Als ik deze redenatie door trek dan moet de KM het doen met een FREMM of een Type-26 en zou jij dolgelukkig moeten zijn met de F35A voor de KLu, immers ook in Europa geproduceerd en naast de Eurofighter de Europese standaard.
Je slaat de plank mis. Goed mis. Ik pleit namelijk voor invoering van de LMV binnen de gehele krijgsmacht (en ik niet alleen trouwens). Net zoals de Belgen, Britten en nog een hele reeks Europese landen dit voertuig gebruiken. Dat is mijn uitgangspunt. Dus vraag ik me af of je dan nog een apart voertuig nodig hebt als de ATTV..als er ook zoiets is als LMV special forces. Misschien wel. Sterker nog..nu wel. Want de ATTV wordt gewoon ingevoerd en zal hopelijk zijn tijd goed uitdienen. Dus wordt het en en. Niet meest optimale situatie vind ik, maar dat zij zo.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 12/11/2014 | 19:03 uur
"en nee die bepaalt het KCT niet...die voert het uit"

Hier klink je al een pluche klever die aan zijn macht wil blijven hangen... je zou kunnen zegen: de politiek bepaald dat een gummy knuppel het wapen bij uitstek is voor het KCT...

Als de body bags terug komen dan wordt een minuut van treurnis gehouden in het parlement en gaat men over tot de order van de dag (en niemand treft enig blaam)

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 12/11/2014 | 18:58 uur
Bij het KCT is niks standaard.
Precies...maar toch zullen met regelmaat wapensystemen worden aangeschaft die wat meer standaard zijn binnen een krijgsmacht..of aantal krijgsmachten die samenwerken. Met daarbij altijd een hele reeks aan mogelijkheden eigen voorkeuren door te voeren. De basis is echter wel hetzelfde en levert (grote) logistieke, operationele en financiele voordelen op..die weer ten goede kunnen komen aan bijvoorbeeld het KCT.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 12/11/2014 | 18:54 uur
totaal niet. Maar standaardisatie vraagt wel dat je zoekt naar een voertuig dat door meer landen gebruikt wordt/kan worden. De LMV is zo'n voertuig. Maar goed..je hebt visie of je hebt het niet.

Ook een "visionair" slaat de plan wel eens mis.

Als ik deze redenatie door trek dan moet de KM het doen met een FREMM of een Type-26 en zou jij dolgelukkig moeten zijn met de F35A voor de KLu, immers ook in Europa geproduceerd en naast de Eurofighter de Europese standaard.

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 12/11/2014 | 00:36 uur
Heb je de verschillende artikelen m.b.t. dit voertuig wel gelezen? De Iveco LMV voldoet op geen enkele wijze aan de eisen gesteld door het KCT!
Zal wel meevallen. Anders zou ik me grote zorgen maken over het KCT.
Citaat van: Nikehercules op 12/11/2014 | 00:36 uur
Dit voertuig is samen met het KCT ontwikkeld, maatwerk! Wie ben jij om te denken dat je (van achter je bureau) beter weet wat de behoefte van het KCT zijn dan het KCT zelf?
Ik zeg nergens dat ik het beter weet. Merkwaardige conclusies. Maar als standaardisatie onderdeel was van het eisenpakket...en terecht..dan had het KCT prima uit de voeten gekund met een voertuig als de LMV...of ander voertuig dat wat breder wordt ingevoerd in Europa. Geen probleem voor het KCT.
Citaat van: Nikehercules op 12/11/2014 | 00:36 uur
Of zijn zij soms ook gezwicht voor de lobby?
De kans is inderdaad nogal groot dat met name de VVD hier een rol heeft gespeeld...die net doet of made in Holland zo'n goede politieke keuze is..maar er niet bij verteld dat dit heel veel extra geld kost...geld dat ik liever besteed aan nog meer goede middelen voor het KCT.
Citaat van: Nikehercules op 12/11/2014 | 00:36 uur
Ik stel voor dat je afreist naar Roozendaal om het KCT uit te leggen dat ze de verkeerde keuze hebben gemaakt. Hoongelach zal je ten deel vallen, ze zien je al aankomen...
Prima..wanneer? denk dat ik een alleraardigst en wederzijds zeer respectvol gesprek met ze zal hebben...en ze mijn afwegingen prima snappen.

Je al eens afgevraagd waarom ik een Commando Speciale Operaties heb opgenomen in mijn alternatieve opzet?

ps.Ik zeg nergens dat dit een slecht product is..integendeel..maar er spelen meer zaken mee bij een visie..en nee die bepaalt het KCT niet...die voert het uit.

dudge

Citaat van: Elzenga op 12/11/2014 | 18:54 uur
totaal niet. Maar standaardisatie vraagt wel dat je zoekt naar een voertuig dat door meer landen gebruikt wordt/kan worden. De LMV is zo'n voertuig. Maar goed..je hebt visie of je hebt het niet.

Bij het KCT is niks standaard.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/11/2014 | 23:44 uur
Het is toch ongelooflijk...  nu kiest Nederland voor een product van eigen bodem (ook EU) en dan vindt jij dat de Italianen er baat van moeten hebben... jouw hele strategische verhaal kan zo in de prullenbak.
totaal niet. Maar standaardisatie vraagt wel dat je zoekt naar een voertuig dat door meer landen gebruikt wordt/kan worden. De LMV is zo'n voertuig. Maar goed..je hebt visie of je hebt het niet.

Harald

Citaat van: Jellington op 11/11/2014 | 21:48 uur
Er staat wel iets in het artikel over dat LMB en het Korps Mariniers binnenkort opzoek gaan naar nieuwe voertuigen.

Precies !

Nu bij Defensie ook een groot project ter vervanging van de operationele wielvoertuigen loopt is het niet onrealistisch dat er extra ATTV's worden aangeschaft. Want naast dat 11 Luchtmobiele Brigade naarstig op zoek is naar een vervanger van haar luchtmobiele voertuigen kijkt ook de Netherlands Maritime Special Forces (NLMARSOF) van het Korps Mariniers met warme belangstelling naar zowel de ATTV als de ATV

Laten ze dan eenheid houden en tevens voor de LMB en MARSOF de ATTV aanschaffen en of een doorontwikkelde/afgeleide ervan. Tevens beide gebruiken ook de Chinook en zijn dan ook universeel te gebruiken.

Ze kunnen de ATTV ook wel voorzien van vaste deuren en dak, zoiets als de hummer bij de US Army Forces, zie hieronder