Ranger Bataljon

Gestart door Master Mack, 13/03/2014 | 22:52 uur

Kaaskop2

Citaat van: Huzaar1 op 10/01/2024 | 11:37 uurVraag me overigens af waar personeelstapportages van 2023 blijven.

Tegenwoordig onderdeel van de rapportage 'Stand van Defensie': https://www.defensie.nl/binaries/defensie/documenten/publicaties/2023/09/19/stand-van-defensie/Stand+van+Defensie+najaar+2023.pdf

Kortom: instroom en uitstroom militair personeel zijn inmiddels vrijwel gelijk. Aantal reservisten stijgt door (waaronder ik inmiddels ook val :) ).

Huzaar1

Vraag me overigens af waar personeelstapportages van 2023 blijven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Jellington

Citaat van: Benji87 op 10/01/2024 | 10:42 uurWelke tankers? Officieel hebben we nog geen tanks  :P

Dat is een terechte opmerking. Als het concept van luchtmobiel verandert richting een SOC of SF ondersteunde rol kan het luchtmobiele concept in principe ook losgelaten worden en dus vervalt de behoefte aan 3 bataljons

Ik realiseer me dat dat natuurlijk makkelijk gezegd is. Het is een eenheid met een eigen cultuur en trotse, gemotiveerde & getalenteerde mensen, dus inkrimpen zou iets zijn dat veel weerstand zou opleveren. Dat gezegd hebbende, ook bij LMB hebben ze moeite met de pelotons vullen, vandaar ook de initiatieven zoals Falcon Legion.

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 10/01/2024 | 10:17 uurDat weet ik, maar de KL is misschien te klein om dat in te vullen. Er zijn te weinig mensen en hebben behoefte aan een tig duizend pantserinfanteristen, tankers, etc.

Welke tankers? Officieel hebben we nog geen tanks  :P

Citaat van: Jellington op 10/01/2024 | 10:26 uurDe verhouding licht/zwaar inf is sowieso zoek binnen de KL, dus je kunt je inderdaad afvragen of er behoefte is aan 3 LMB bats, helemaal als die alle 3 richting SOF-werk schuiven. Er is nog wel degelijk een rol voor luchtmobiel naar mijn mening, maar of daarvoor 3 bataljons nodig zijn?

Dat is een terechte opmerking. Als het concept van luchtmobiel verandert richting een SOC of SF ondersteunde rol kan het luchtmobiele concept in principe ook losgelaten worden en dus vervalt de behoefte aan 3 bataljons

Jellington

De verhouding licht/zwaar inf is sowieso zoek binnen de KL, dus je kunt je inderdaad afvragen of er behoefte is aan 3 LMB bats, helemaal als die alle 3 richting SOF-werk schuiven. Er is nog wel degelijk een rol voor luchtmobiel naar mijn mening, maar of daarvoor 3 bataljons nodig zijn?

Huzaar1

Dat weet ik, maar de KL is misschien te klein om dat in te vullen. Er zijn te weinig mensen en hebben behoefte aan een tig duizend pantserinfanteristen, tankers, etc.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 10/01/2024 | 10:04 uurLuchtmobiele brigade was met de belangrijkste partnerlanden en experts op het gebied van luchtmobiele inzet aanwezig op een internationale lichtdebiele conferentie in Tokyo.


Daar hebben ze ook geoefend en sprongen gemaakt. Naast NLD waren daar als EU partners DLD, FRA, UK en Polen betrokken.

Wellicht sluit de ontwikkeling aan op internationale lijn van LMBL.

Ik denk dat er nog prima een rol is voor LMB, maar die is wel anders dan twintig jaar geleden. Veel meer SF. Vraag is inderdaad of dit wel past binnen NLD doctrine. Denk dat de KL die capaciteit echt niet kwijt wil.

Ik zou niet weten waarom niet. Het korps mariniers is ook steeds meer de kant op aan het gaan van SF capabel en/of SOF ondersteuning. Luchtmobiel heeft hier al ervaring samen met het KCT opgedaan in Mali en Afghanistan. In feite verandert er ook weinig aan de opzet van LMB. Je eenheden worden alleen breder en beter getraind, de samenwerking met KCT wordt geïntensiveerd en wellicht krijgt LMB wat betere spulletjes toegewezen  ;)

Huzaar1

Luchtmobiele brigade was met de belangrijkste partnerlanden en experts op het gebied van luchtmobiele inzet aanwezig op een internationale lichtdebiele conferentie in Tokyo.


Daar hebben ze ook geoefend en sprongen gemaakt. Naast NLD waren daar als EU partners DLD, FRA, UK en Polen betrokken.

Wellicht sluit de ontwikkeling aan op internationale lijn van LMBL.

Ik denk dat er nog prima een rol is voor LMB, maar die is wel anders dan twintig jaar geleden. Veel meer SF. Vraag is inderdaad of dit wel past binnen NLD doctrine. Denk dat de KL die capaciteit echt niet kwijt wil.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Zander op 30/12/2023 | 23:58 uurIk bedoel meer, wat als 12 elders is ingezet als air manoeuvre eenheid. Wie neemt dan de honneurs waar? En vice versa. Wat als 12 in hun Ranger rol wordt ingezet en er wordt om air manoeuvre capaciteit gevraagd. Is de 11bde dan nog in staat om met 2 bataljons de organieke taak uit te voeren?
Moeten we niet kijken of er een belangrijkere rol is weggelegd voor de rest van 11bde?
Ik zie namelijk zelf meer heil in pantserinfanterie dan para en air assault voor een klein land als NL.

Indien 11LMB zou worden opgeheven, dan zie ik het eerder gebeuren dat het 11e (Garderegiment Grenadiers & Jagers) weer een painfbat wordt (13 of 42 Brigade) en het 13e (Regiment Stoottroepen) een tweede Ranger bataljon wordt.

Verder zou dan DHC moeten worden nagekeken. Voldoet de taakstelling van 298 Squadron en 301 Squadron dan nog?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

pz

Citaat van: Zander op 30/12/2023 | 23:58 uurIk bedoel meer, wat als 12 elders is ingezet als air manoeuvre eenheid. Wie neemt dan de honneurs waar? En vice versa. Wat als 12 in hun Ranger rol wordt ingezet en er wordt om air manoeuvre capaciteit gevraagd. Is de 11bde dan nog in staat om met 2 bataljons de organieke taak uit te voeren?
Moeten we niet kijken of er een belangrijkere rol is weggelegd voor de rest van 11bde?
Ik zie namelijk zelf meer heil in pantserinfanterie dan para en air assault voor een klein land als NL.

LMB was een pleister voor de bezuinigingen begin jaren 90. Daar maak je niet zomaar een PaInf. brigade van met een paar honderd CV90's aangevuld met extra artillerie en een bataljon tanks en palua etc. Heeft ook mijn voorkeur. 3 x mech brigade voor landmacht met ondersteunende eenheden. Niks fancy, maar wel doelmatig. En dan 1 x brigade in Dld.

Zander

Citaat van: Sparkplug op 30/12/2023 | 22:39 uurIs één bataljon Rangers onder de huidige omstandigheden niet voldoende?
Ik bedoel meer, wat als 12 elders is ingezet als air manoeuvre eenheid. Wie neemt dan de honneurs waar? En vice versa. Wat als 12 in hun Ranger rol wordt ingezet en er wordt om air manoeuvre capaciteit gevraagd. Is de 11bde dan nog in staat om met 2 bataljons de organieke taak uit te voeren?
Moeten we niet kijken of er een belangrijkere rol is weggelegd voor de rest van 11bde?
Ik zie namelijk zelf meer heil in pantserinfanterie dan para en air assault voor een klein land als NL.
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: Zander op 30/12/2023 | 18:18 uurMooi dat het 12e is getransformeerd. Nu vraag ik me af of 1 enkel bataljon de lading dekt.

Is één bataljon Rangers onder de huidige omstandigheden niet voldoende?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Benji87

Citaat van: pz op 28/12/2023 | 19:00 uurRondom Arnhem doet de LMB regelmatig ceremonies bij de Airborne begraafplaats in Oosterbeek en Bronbeek aan de Velperweg.

Ging meer over het 13e, die werden toentertijd naar voren geschoven als eenheid die zou samenwerken met het KCT. Opmerkelijk dat er uiteindelijk voor het 12e is gekozen. Ik vraag me af waarom dat is gedaan.

Zander

Citaat van: pz op 25/12/2023 | 11:55 uurRangers LMB

We hebben Zweedse, Britse, Amerikaanse en nu dus ook een Nederlands Rangerbataljon. De overeenkomst tussen al deze Ranger-eenheden is dat wij het gat dichten tussen de reguliere lichte infanterie en de special forces. Het verschil tussen de reguliere Luchtmobiele eenheden en het Rangerbataljon ligt voornamelijk in onze hoofdtaken. Dit is; NEO, First Crisis Response, HADR, SOF support en niet te vergeten Air Assault operaties. Daarnaast leveren wij vanaf begin 2024 een Rapid Reaction Company. Dit is een veelzijdig snel inzetbare compagnie voor eerder genoemde hoofdtaken.

Even verwijzing naar topic klein kaliber vuurwapens, op 2.00 in dit filmpje zie je een .50 op 3 poot afuit. Deze worden toch nog gebruikt.

https://www.youtube.com/watch?v=vecMP7_qHz4&ab_channel=12RangerBataljon

The 11 Air Assault Brigade has 3 infantry battalions: the 11th, 12th, and 13th. The 12th Battalion has now transformed into a full Ranger Battalion
Mooi dat het 12e is getransformeerd. Nu vraag ik me af of 1 enkel bataljon de lading dekt.
People are sheep

pz

Rondom Arnhem doet de LMB regelmatig ceremonies bij de Airborne begraafplaats in Oosterbeek en Bronbeek aan de Velperweg.