De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

MasterChief1971

Verdeling is alles. Dat 2 LPD's er aangaan is net zo erg als 1 volgepropte LHD maar je hebt wel risicospreiding. Dat efficiënte moeten we vanaf. We moeten naar echte effectiviteit gaan kijken en niet denken dat ons nooit iets gebeurd omdat we vorige keer zo leuk geoefend hebben.
Ook allerlei TNO-modellen moet je met een pallet zout nemen omdat die veel te conservatief zijn en teveel uitgaan van een positief verloop van een campagne.
Hebben we het nog niet over vredesverliezen...

De rest van je post sta ik wel achter. Liefst had ik een 2e JSS én een 2e CSS maar LPD's vervangen door LHD's (al of niet met F35, Osprey en zie ik je morgen nog) vind ik een goed plan.

Maar ik denk dat de nadruk nu even op escorteschepen moet liggen.
Meer vMFF en OPV vervangen door een vMFF2. VLCF, natuurlijk en dit in een trein zodat de marinebouw continuiteit houdt.

Iets wat ook een OZBT-aandachtspuntje is, trouwens.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

#781
Citaat van: MasterChief1971 op 23/04/2019 | 11:43 uur
Tuurlijk kan het. Voor even. Maar 1 is geen.
Daarom hebben we er nu ook 2.
En als een LHD afborrelt met 2 MCG's aan boord is het gewoon einde Korps.

Niet doen, dus.

Dat laatste gaat natuurlijk ook op bij 2 stuks en voor elk aantal maar dat is ook iets waar men rekening mee houd bij een conflict. Het verdelen van de assault force is natuurlijk wel verstandiger en maakt die kans al veel kleiner dat je je hele aanval kwijt bent.

Dan kom je al heel snel bij een idee dat eerder op het forum besproken is waarbij de 2 LPD's vervangen worden door 2 nieuwe LHD's. Met als ideaal vervolg een 2e CSS bouwen en vervolgens rond 2030 - 2035 het JSS vervroegd uit dienst nemen in ruil voor het 2e CSS en de transport + heli taken over laten gaan in de nieuwe LHD's.

MasterChief1971

Tuurlijk kan het. Voor even. Maar 1 is geen.
Daarom hebben we er nu ook 2.
En als een LHD afborrelt met 2 MCG's aan boord is het gewoon einde Korps.

Niet doen, dus.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

Ik vroeg me af ; Zou het Korps Mariniers het afkunnen met 1 grote LHD i.p.v. de 2 huidige LPD's?

Het idee achter de twee LPD's is natuurlijk dat we beide MCG's in kunnen zetten, de vernieuwde MCG's bestaan uit 756 koppen waarvan 30 stafleden. Als je dit op 1 LHD kwijt moet heb je ruim 1500 troepen aan boord.

Dat aantal zien we ook terug op LHD's bij de Amerikanen maar ook bij de nieuwe Australische LHD's, dit is dan wel hun ''overload'' capaciteit voor korte periode's maar kan het.
Bij de Canberra klasse is ruimte voor 1046 troepen onder normale omstandheden en 1600 in overload.

Is het operationeel haalbaar om 1 LHD te opereren en daarmee geld vrij te maken voor andere benodigde middelen? Eventueel in een later stadium het JSS vervangen door een 2e.

Poleme

#778
De NorthropGrumman Firebird is geen Unmanned Air Vehicle (UAV), maar een Optionally Piloted Vehicle (OPV).  NorthropGrumman had oorspronkelijk een 1-koppige bemanning in  de stuurhut voor ogen.  Maar een klant, wiens naam niet bekend is gemaakt, eiste een 2-koppige bemanning, waarbij deze tweede persoon zowel co-piloot als sensor operator (senso) kan zijn.   In 2010 was slechts 2 % van het Amerikaanse luchtruim beschikbaar voor UAV's.  Het OPV concept bracht hierin een flinke toename in de flexibiliteit betreffende luchtruim gebruik.  En UAV's hadden toen een 10x hogere kans om te crashen, dat maakt gebruik van UAV's duur.  De Firebird is bedoeld als een low-cost ISR platform.
NorthropGrumman mikte in 2012 op een aanschafprijs van USD 10 miljoen, dat is inclusief avionica en een rudimentaire (basic) sensor, maar exclusief grondstation.
Een nieuwe Dornier 228NG in passagier uitvoering kostte in 2009 geschat USD 7,7 miljoen (= ca. USD 8,4 miljoen in 2012)

                                             Cessna 404 Titan                 Firebird                                                                                                              Dornier 228-212
Max. Take-Off Weight :                3.810 kg                         3.175 kg                                                                                                                 6.600 kg
voortstuwing:          2x 375 pk Continental GTSIO-520        1x ca. 350 pk Lycoming TEO-540E zuigermotor, of een Heavy Fuel Engine (diesel)    2x 715 pk gasturbines
spanwijdte:                                  14,12 m.                        22,02 - en 24,15 m voor de nieuwste H03 variant.                                                   16,97 m.
lengte:                                         12,04 m.                        10,83 m.                                                                                                              16,60 m.
vliegduur:                                    10 - 11 uur                     24 - 40 uur (afhankelijk van nuttige lading en motor keuze)                                        4 uur
plafond:                                       7.925 m.                       9.760 m.                                                                                                               7.625 m.
nuttige lading:                        318 (max fuel)- 1.254 kg       562 kg  (ter vergelijking: 500 kg payload = eis KLu MALE project)                            2.201 kg
max. snelheid:                              430 km/u                       370 km/u                                                                                                               435 km/u
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

MALE UAV's voor de kustwacht is in mijn ogen nu nog te vroeg, dat zelfde zeg ik ook voor de KW-carib. Waarschijnlijk is het heel goed mogelijk om de huidige taken over te laten nemen door een MQ-9 of vergelijkbaar toestel maar de kosten zijn op dit moment te hoog.

De USCG heeft op dit moment 1 type drone in gebruik: de Scaneagle. Ingezet vanaf de vliegdekken van de nieuwste generatie cutters.
Er zijn o.a. plannen geweest voor de Bell Eagle Eye en ook RQ-4 Global Hawks, maar op dit moment zijn die nog niet in dienst.

Poleme

#776
Citaat van: bergd op 20/04/2019 | 03:39 uur
Zou de Northrop Grumman Firebird ook een goede optie zijn?
Of mag deze niet boven de zee vliegen omdat het een 1 motorig toestel is?
Deze Firebird is een Medium Altitude Long Endurance (MALE) intel surveillance en recon (verkenning) kist.  Kruist met een vaart van ruwweg 275 km/u op een hoogte van 30.000 voet / 9.750 meter.  Maar kan dan wel veertig (40) uur in de lucht blijven tegenover slechts 4 uur voor de huidige Kustwacht Dornier 228.

De Dornier 228 kan maximaal 25.000 voet hoog komen, maar doet zijn werk op lage hoogte.  Zijn sensoren zijn o.a. een FLIR (Forward Looking Infra Red) camera-bol, diverse daglicht camera's en een Side Looking Airborne Radar (SLAR).  Dit is een balk vormige antenne aan de zijkant(en) van de romp en kan gebruikt worden om drijvende olie en andere chemicaliën op te sporen.  De bemanning bestaat uit 2 vliegers zijn van de KLu en KM en 2 sensoroperators (of senso, waarnemers die de apparatuur bedienen).  Een waarnemer is van Rijkswaterstaat en gespecialiseerd in milieuovertredingen op zee.  De anderkomt van de politie, douane of Koninklijke Marechaussee.  Deze sensoroperator houdt zich bezig met handhaving, zoals grensbewaking, visserij-inspecties, zoeken naar verdachte schepen en naleving van verkeersregels.

Voor de Dornier 228 werd een kleinere gehuurde Cessna 404 Titan ingezet als kustwacht vliegtuig.
In gebruik genomen in 1982 t.b.v. Nederlandse Kustwacht "Maritime Pollution Control". Het toestel vloog met opschrift "Maritime Patrol", "Verkeer en Waterstaat", "Maritime Pollution Control" en later, met een nieuw kleurenschema, "Kustwacht".

Het toestel heeft gevlogen van 1982 tot 1993 en was eigendom van Martinair (in de jaren zeventig werd ook een geel /blauwe Cessna 402 gehuurd en gevlogen door Rijswaterstaat). De piloten waren van Martinair  die veelal naast dit werk ook instructeur waren.  Het politie personeel zal bestaan hebben uit een groep waarnemers en een fotograaf om schepen vast te leggen op foto die  bijvoorbeeld olie lossen in zee. Het toestel was voor zijn werk uitgerust met een FLIR (Poleme: FLIR bol nergens te zien, maar wel een SLAR gondel).  De kist vloog o.a. vanaf Rotterdam Zestienhoven.  Op de onderste foto in de link zie je een licht-gele buis onder de romp.  Daar zat de SLAR radar in.
zie: https://www.ipms.nl/artikelen/nedmil-luchtvaart/vliegtuigen-c/vliegtuigen-c-cessna-404/1097-cessna-404-9

De relatief goedkoop te exploiteren en betrouwbare Cessna 402, 404 en 406 werden en worden door veel kustwachten ingezet als patrouille vliegtuig.

Nou is de MQ-4C Triton niet een MALE, maar een High Altitude Long Endurance (HALE) maritieme patrouille UAV.  Deze doet normaliter dienst op 60.000 voet / 18.300 meter.
Maar als de Triton met de video en foto camera's een schip moet identificeren dan daalt deze naar een lage hoogte van 50 voet / 15 meter (!).
De Triton is afgeleid van de US Air Force RQ-4 Global Hawk.  Door deze daalvluchten en de daarop volgende terugklim naar 60.000 voet levert een extra belasting op voor motor, vleugels en airframe (casco) en is zodoende ook versterkt.  Daarnaast heb je boven zee te maken met ruwer en slechter weer, zo is bij de MQ-4C meer aandacht aan de-icing uitrusting gegeven.   De MQ-4C Triton heeft ook maar een motor !

De Firebird heeft maar een 2 koppige bemanning, maar de senso's zouden via een datalink mee kunnen kijken vanuit een grondstation.
De Belgen gebruikten in ieder geval vorig decennium hun Hunter-B UAV's in de kustwacht patrouille rol.  Surveillerend op een hoogt van ca. 1.000 a 2.000 voet en maar liefst 15 uur lang.
In het MALE UAV topic heb ik de NorthropGrumman Firebird wel eens voorgesteld.  Want een "Optionally Piloted Vehicle" (OPV), deze hebben tegenover UAV's / Remotely Piloted Vehicles (RPA) circa 20 % lagere exploitatie kosten, want aanzienlijk minder crashes.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

bergd

Zou de Northrop Grumman Firebird ook een goede optie zijn? https://www.youtube.com/watch?v=03wtPVUQxUo
Of mag deze niet boven de zee vliegen omdat het een 1 motorig toestel is?

Parera

Citaat van: Ace1 op 18/04/2019 | 19:18 uur
150 miljoen dollar per toestel  is nogal veel. Misschien beter kijken naar een CN-235 MSA?

https://www.flightglobal.com/news/articles/indonesian-air-forces-new-cn235-mpa-unveiled-431395/

Die mogelijkheid is er ook, eventueel even kijken bij onze vrienden van de USCG ''EADS HC-144 Ocean Sentry''? Ideaal voor KW-NL + KW-CARIB.
Voordeel aan dit type (C-235 / C-295) is dat ze voorzien kunnen worden van fuelpods waarmee ze extra brandstof kunnen meedragen voor langere patrouilles of eventueel voorzien van andere pods voor bepaalde missies.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 18/04/2019 | 19:18 uur
150 miljoen dollar per toestel  is nogal veel. Misschien beter kijken naar een CN-235 MSA?


Gemiddeld: 30% van dit bedrag ia aankoopkosten, 70% exploitatie gedurende de levensduur.

Ace1

Citaat van: Parera op 17/04/2019 | 13:23 uur
De canadezen hebben er 16 besteld voor 150 miljoen dollar per toestel (inclusief 20 jaar support en een compleet trainingscentrum). Eind 2019 moet het eerste toestel geleverd worden, dus ruim binnen de tijd van onze tender en als dat goed verloopt is er voor ons weinig /minder risico dan een compleet nieuw te ontwikkelen toestel.

Misschien is dit toestel wel te ''veel'' voor onze tender, ik weet niet wat de eisen zijn. Opvallend is ook dat er staat ''een aantal MSA's'' en niet 2 stuks. Mogelijkheid tot uitbreiding van de capaciteit? Aansluiting van het vervangen van de Dash-8's voor de Carib?

https://www.airbus.com/defence/c295/C295FWSAR.html

150 miljoen dollar per toestel  is nogal veel. Misschien beter kijken naar een CN-235 MSA?

https://www.flightglobal.com/news/articles/indonesian-air-forces-new-cn235-mpa-unveiled-431395/

Parera

#771
Citaat van: StrataNL op 17/04/2019 | 18:52 uur
We vallen weer in herhaling...

MPA voor kustwacht (voornamelijk SAR en milieu) en MPA voor KM (ASW) zijn twee verschillende zaken.

Daarom vond ik de C-295 FWSAR een hele goede optie, de overige toestellen hebben te veel capaciteit en dus een te hoog prijskaartje. Nederland moet toch hier en daar nog wat sleutelen aan de Canadese FWSAR variant omdat wij iets meer met de toestellen doen (o.a.  die millieu handhaving) en het eventueel afwerpen van vlotten / markerings boeien.

Een grotere aankoop om direct de 2 Dash-8's in de West te vervangen is nog een optie die moeten ongeveer tegelijkertijd vervangen worden. Voor de echte MPA's kijk ik toch liever naar de P-8.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/04/2019 | 20:28 uur
Geen militairen meer in kleine antiterreurteams

https://www.at5.nl/artikelen/193330/geen-militairen-meer-in-kleine-antitereurteams

Hier het originele artikel van Dutch Defense Press, een site waarvan ik dacht dat die al lang gestopt was. Artikel met zoals gewend van DDP prachtige foto repo.

https://www.dutchdefencepress.com/dienst-speciale-interventies/?fbclid=IwAR1KKfcB0KNmHEe4dV8snM9_AKvgSwQpRjheHQmO_pQSineKJDZh6QhDJ6g

Ace1

Citaat van: Harald op 17/04/2019 | 14:55 uur
of naar onze Zweedse vrienden ..

Saab 2000 Swordfish (prop versie)
https://saab.com/globalassets/publications-pdfs/support-and-services/mpa/s2000_swordfishmpa2015.pdf




een stapje kleiner is de Saab 340 MSA

of juist een stapje groter, de Saab 6000 MPA Swordfish (jet versie)




Wat meer info over de  Saab 340 MSA,

https://saab.com/globalassets/publications-pdfs/support-and-services/saab-340-msa/saab-340-msa-datasheet.pdf

Ace1


jurrien visser (JuVi op Twitter)