Recente berichten

#1
KL / Re: De landmacht van morgen
Last post by Benji87 - Vandaag om 14:45
Commandant Landstrijdkrachten: eigen tanks zijn nodig voor betere slagkracht

Een Nederlands tankbataljon zou de militaire slagkracht van de Landmacht verbeteren. Dat zegt de nieuwe Commandant Landstrijdkrachten Jan Swillens dinsdagochtend in Sven op 1. "Het is een politiek besluit, maar eigen tanks staan hoog op het verlanglijstje."

Op dit moment least Nederland tanks van Duitsland, maar Swillens zegt geadviseerd te hebben om ze zelf weer te kopen. "Wat wij nodig hebben is slagkracht op het gevechtsveld en dan is mijn analyse dat er geen enkel ander middel dan de tank is dat binnen twee seconden een target op twee kilometer afstand uit kan schakelen", aldus de voormalig MIVD-directeur.

Swillens is net anderhalve week bezig en wil de Landmacht toekomstbestendig maken. "Ik zit heel erg op conceptuele vernieuwing", zegt de commandant. "Dat gaat om nadenken hoe een toekomstig conflict eruit kan zien en wat je daarvoor nodig hebt." Het huidige slagveld in Oekraïne bewijst volgens Swillens dat tanks in dat plaatje passen.

Een ander onderdeel van het toekomstbestendig maken van de Landmacht bestaat volgens de commandant uit voorbereiding op de herinvoering van de dienstplicht. Ook op dat vlak benadrukt Swillens dat het gaat om een politieke afweging. "Maar men mag van ons verwachten dat we plannen klaar hebben liggen voor als de politiek dat besluit ooit neemt. Dat betekent nadenken over hoeveel mensen we aan kunnen en hoe we die op zouden leiden."

'Landmacht heeft weer focus'

Swillens is optimistisch over de huidige staat van de Landmacht. "Ik tref een Landmacht aan die weer focus heeft. Ik merk veel positieve energie bij de brigades, maar ook een dringende behoefte aan meer mensen. Ik merk ook we investeringen hebben ontvangen, maar dat het realiseren van meer spullen veel inspanning kost."

Daarmee doelt de Commandant niet alleen op materieel voor het slagveld, maar ook op de modernisering van kazernes en het creëren van meer ruimte voor Defensie in het land. "We moeten Nederland nog duidelijker maken dat er echt wat verandert in de wereld", aldus Swillens. Hij zou graag meer ruimte voor Defensie zien, maar heeft in die wens ook te maken met de prioriteiten van lokale overheden. "Maar ik denk dat burgemeesters steeds beter begrijpen dat we als samenleving een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben."

Bron: https://wnl.tv/2024/03/19/commandant-landstrijdkrachten-eigen-tanks-zijn-nodig-voor-betere-slagkracht/
#2
KM / Re: Opvolger Walrusklasse
Last post by Huzaar1 - Vandaag om 14:13
Citaat van: Parera op Vandaag om 08:40Ik ben bang dat het roer volledig omgooien nu gaat resulteren in het volledig afstoten van de onderzeedienst. Ook al zou de politiek dit niet doen dan loopt het personeel vanzelf wel weg zonder perspectief voor nieuwe boten.

Nee ik ben niet 100% gerust in de keuze voor Naval Group mede door de mogelijke volledige vernieuwde bewapening die nodig is voor de boten maar veel meer door de afhankelijkheid van Naval Group in de toekomst qua onderhoud. Ook al kunnen we zelf het onderhoud uitvoeren zijn we afhankelijk van NG voor de levering van onderdelen. Het is niet zo dat we die direct gaan inkopen bij de bedrijven zoals we dat wel doen bij onze eigen industrie.

De enige hoop die er nu is dat is de politiek die keuzes gaat maken over het uitrusten van de Orka klasse met Amerikaanse bewapening en torpedobuizen of de keuze om de order alsnog te gunnen aan Saab-Damen met ook daar mogelijk vertragingen en hogere kosten (duurdere boten & procedures door NG). De gunning aan Saab-Damen moet wat mij betreft wel zorgen voor een net zo goede boot als dat we zouden krijgen bij NG en dat kunnen ze leveren.

De aangeboden boot van Saab-Damen (C781) heeft een lengte van 73 m, een diameter van 8 m & een tonnage van 2,900 ton. Daarmee is de boot over het algemeen wat kleiner dan de Blacksword Barracuda van Naval Group. Het aantal koppen (34-42) is vergelijkbaar met de Franse boten (35-43). Ook de bewapening is grotendeels gelijk aan het Franse voorstel. Beide zijn uitgerust met 6 torpedobuizen, het aantal wapens is onbekend bij Saab-Damen. Mogelijk is het Zweedse voorstel ook nog uitgerust met een Multi-missiontube voor het inzetten van SOF en UUV's.

Een pluspunt wat mij betreft voor de Blacksword is het niet kiezen voor AIP maar voor volledige elektrische aandrijving indien nodig, om meerdere redenen:
- Het Franse AIP is nog niet uit ontwikkeld en dus niet heel betrouwbaar
- Lithium batterijen zijn natuurlijk indien opgeladen volledig geluidloos dus maakt het de boten extreem stil.

1. Het afstoten vind niemand wenselijk. Er wordt niet bezuinigd, niemand gaat iets afstoten.

2. Als het personeel weg is gelopen nemen we wel weer nieuwe aan.

3. Dit zijn geen argumenten om een type boot te kiezen.
#3
Citaat van: Parera op Vandaag om 08:44Nou ik zou zeggen Nederland zoek de samenwerking met de Britten op voor deze mortier combinatie.

Citaat van: Parera op Vandaag om 08:44Nou ik zou zeggen Nederland zoek de samenwerking met de Britten op voor deze mortier combinatie.

Zoiets gebeurt er ook. De Mjolners zijn voor 43.
#4
KM / Re: Opvolger Walrusklasse
Last post by Harald - Vandaag om 13:36
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024D10162&did=2024D10162

Brief regering
Uitkomst verwervingsvoorbereidingsfase vervanging onderzeebootcapaciteit

Uitkomst verwervingsvoorbereidingsfase vervanging onderzeebootcapaciteit. Uitkomst Inleiding Met de verslechtering van de internationale veiligheidssituatie groeit de noodzaak om wereldwijd onze belangen op zee te beschermen. Daarom investeert Defensie in maritieme wapensystemen, waarmee het gevecht op en vanuit...

download link brief ;
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D10162
#5
KM / Re: Opvolger Walrusklasse
Last post by Poleme - Vandaag om 12:44
Citaat van: Parera op 17/03/2024 | 22:28 uurDe Britten zullen bij de nieuwe SSN's (SSN-AUKUS) overstappen op vls.
Er is wel interesse vanuit o.a. Polen voor haar toekomstige onderzeeboten maar niks concreets.

Ik lees nu net wel dat het misschien niet eens mogelijk is om de tomahawk af te vuren met Franse torpedobuizen. Verschillende lanceer methodes. De lanceer methode voor torpedo's:
US = waterstoot vanuit de buis
FR = er uit zwemmen

Tomahawk word ook met waterstoot afgeschoten
De Scorpene boten die Exocets kunnen afvuren hebben 2 soorten torpedo buizen.
Twee buizen zijn voorzien van een pneumatische ram discharge voor deze vuurpijlen.  Het restant zijn uitzwem buizen.
Bij de Franse boten die zowel Exocets als MdCN's kunnen afvuren.  Idem dito.

De S-80Plus is ontworpen voor power projection, naast andere rollen zoals ASW en ASuW.
Moeten dus Tomahawks door de torpedo buizen kunnen afvuren.  Aanschaf van het BGM-109 was ook voorzien voor de Spaanse marine.  Nu is dit plan in de ijskast.  Geen budget door grote kosten overschrijdingen bij S-80Plus ?
Navantia ontwierp samen met Babcock het Weapon Handling And Launch System (WHLS) voor het S-80.
Dit beschikt over een Air Turbine Pump positive discharge systeem.  WHLS is modulair opgezet, dus gemakkelijk aan te passen aan diverse wapens, zoals verschillende torpedo's, mijnen en kruisvluchtwapens
Australia specificeerde het WHLS voor hun Attack klasse, om Mk 48's en Tomahawks te lanceren.   Wordt gebruikt door hun marine, die van Canada, UK,
Spanje en Zuid-Korea.

Maar bij toepassing van o.a. Tomahawks, zal er zeer waarschijnlijk een eis zijn dat het CMS ook Amerikaans is.
#6
DIMDEX 2024: Damen MPSS, Dearsan FAC, Fincantieri in Qatar, Meteksan latest systems

Day 2 coverage at DIMDEX 2024, the Doha International Maritime Defence Exhibition and Conference. Naval News covered news and programs with the Chief of the Portuguese Navy, Dearsan shipyard, Fincantieri and Meteksan.

00:40 - DAMEN MPSS design for the Portuguese Navy
05:15 - Dearsan shipyard contract with Qatar for two new FAC50 Fast Attack Craft
09:22 - Fincantieri shipbuilding program with Qatar
13:07 - METEKSAN sonar, dazzler and USVs

#7
KM / Re: Opvolger Walrusklasse
Last post by bergd - Vandaag om 11:39
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op Vandaag om 01:54maar 4 Japanse Taigei klasse boten (3000 ton) voor vermoedelijk de helft van de aanschafkoten van het Franse model (dan hebben we ze alle 4 voor 2030 in de haven liggen) en vervolgens COMMIT + DUKC een NL boot laten ontwerppen en de bouw van 4 boten onderhands aan Damen gunnen. die dan vervolgens vanaf 2040 aan de vloot kunnen worden toegevoegd.
Is een mooie tussenoplossing om de nodige tijd te overbruggen

Krijgt Oekraine onze Walrus dan?  ;)
#8
KM / Re: Opvolger Walrusklasse
Last post by Harald - Vandaag om 10:01
Kwam deze nog tegen

#9
KM / Re: Opvolger Walrusklasse
Last post by Parera - Vandaag om 09:44
Citaat van: Harald op Vandaag om 09:35Misschien is 6x VLS te weinig en 18 teveel, dus 12 stuks VLS is misschien dan beter en passend bij een NL onderzeeboot.

De 3x 6 VLS module zoals we die kennen van Saab heeft een lengte van 10 m + 500 ton gewicht dus dat is geen probleem als je er 10 m tussen zet. Het weghalen van de AIP module zal de boot wat inkorten, waardoor je al met al uitkomt op een boot van +/- 80 m lengte. Het plaatsen van de batterijen zal over de gehele lengte onder in de boot moeten gebeuren om voldoende batterijen mee te nemen. Dit zorgt wel voor een compleet andere verdeling van het gewicht met die zware batterijen & die raket module ergens op 2/3 lengte.

Citaat van: Harald op Vandaag om 09:35Maar dan moet er eerst nog door de Politiek een andere keuze gemaakt worden en de opdracht aan Saab geven.

Ik ben bang dat dit niet gaat gebeuren en dat het veel logischer is om de huidige keuze aan te houden en vervolgens proberen in te zetten op het onderhoud in NL met NL industrie. Vervolgens ook inzetten op de nieuwe Europese kruisraket als alternatief voor de Tomahawk. Dit is een politieke keuze geweest en deze zullen we dan ook volledig moeten dragen als Nederlandse defensie. Het is niet anders ben ik bang.

En ja ik zie voordelen aan de huidige keuze t.o.v. de Saab boten zoals die aangeboden zijn. Ik vind het heel jammer dat we deze productie niet (meer) zelfstandig (willen) kunnen doen maar ik denk dat het voor de marine verstandig is om nu vooruit te kijken. Geef Damen maar wat extra orders voor andere extra's zoals 2 extra ASWF's (batch II) , 4 mooie FUAD's, 6 fantastische ATS'en en een vervangend programma voor het JSS. Volledige focus op meer slagkracht en de NL industrie!
#10
KM / Re: Opvolger Walrusklasse
Last post by Harald - Vandaag om 09:35




Misschien is 6x VLS te weinig en 18 teveel, dus 12 stuks VLS is misschien dan beter en passend bij een NL onderzeeboot.

Citaat van: Parera op Vandaag om 09:29Dit zijn allemaal opties ja, maar dat betekend ook dat de boten volledig herzien moeten worden dus (nog) meer vertraging. Dan zou ik wel kiezen voor het weglaten van de Stirling en juist kiezen voor lithium batterijen maar ook dit vraagt om complete herziening van de gewichtsverdeling aan boord.

Maar dan moet er eerst nog door de Politiek een andere keuze gemaakt worden en de opdracht aan Saab geven.