Citaat van: Parera op Vandaag om 08:40Ik ben bang dat het roer volledig omgooien nu gaat resulteren in het volledig afstoten van de onderzeedienst. Ook al zou de politiek dit niet doen dan loopt het personeel vanzelf wel weg zonder perspectief voor nieuwe boten.
Nee ik ben niet 100% gerust in de keuze voor Naval Group mede door de mogelijke volledige vernieuwde bewapening die nodig is voor de boten maar veel meer door de afhankelijkheid van Naval Group in de toekomst qua onderhoud. Ook al kunnen we zelf het onderhoud uitvoeren zijn we afhankelijk van NG voor de levering van onderdelen. Het is niet zo dat we die direct gaan inkopen bij de bedrijven zoals we dat wel doen bij onze eigen industrie.
De enige hoop die er nu is dat is de politiek die keuzes gaat maken over het uitrusten van de Orka klasse met Amerikaanse bewapening en torpedobuizen of de keuze om de order alsnog te gunnen aan Saab-Damen met ook daar mogelijk vertragingen en hogere kosten (duurdere boten & procedures door NG). De gunning aan Saab-Damen moet wat mij betreft wel zorgen voor een net zo goede boot als dat we zouden krijgen bij NG en dat kunnen ze leveren.
De aangeboden boot van Saab-Damen (C781) heeft een lengte van 73 m, een diameter van 8 m & een tonnage van 2,900 ton. Daarmee is de boot over het algemeen wat kleiner dan de Blacksword Barracuda van Naval Group. Het aantal koppen (34-42) is vergelijkbaar met de Franse boten (35-43). Ook de bewapening is grotendeels gelijk aan het Franse voorstel. Beide zijn uitgerust met 6 torpedobuizen, het aantal wapens is onbekend bij Saab-Damen. Mogelijk is het Zweedse voorstel ook nog uitgerust met een Multi-missiontube voor het inzetten van SOF en UUV's.
Een pluspunt wat mij betreft voor de Blacksword is het niet kiezen voor AIP maar voor volledige elektrische aandrijving indien nodig, om meerdere redenen:
- Het Franse AIP is nog niet uit ontwikkeld en dus niet heel betrouwbaar
- Lithium batterijen zijn natuurlijk indien opgeladen volledig geluidloos dus maakt het de boten extreem stil.
Citaat van: Parera op Vandaag om 08:44Nou ik zou zeggen Nederland zoek de samenwerking met de Britten op voor deze mortier combinatie.
Citaat van: Parera op Vandaag om 08:44Nou ik zou zeggen Nederland zoek de samenwerking met de Britten op voor deze mortier combinatie.
Citaat van: Parera op 17/03/2024 | 22:28 uurDe Britten zullen bij de nieuwe SSN's (SSN-AUKUS) overstappen op vls.De Scorpene boten die Exocets kunnen afvuren hebben 2 soorten torpedo buizen.
Er is wel interesse vanuit o.a. Polen voor haar toekomstige onderzeeboten maar niks concreets.
Ik lees nu net wel dat het misschien niet eens mogelijk is om de tomahawk af te vuren met Franse torpedobuizen. Verschillende lanceer methodes. De lanceer methode voor torpedo's:
US = waterstoot vanuit de buis
FR = er uit zwemmen
Tomahawk word ook met waterstoot afgeschoten
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op Vandaag om 01:54maar 4 Japanse Taigei klasse boten (3000 ton) voor vermoedelijk de helft van de aanschafkoten van het Franse model (dan hebben we ze alle 4 voor 2030 in de haven liggen) en vervolgens COMMIT + DUKC een NL boot laten ontwerppen en de bouw van 4 boten onderhands aan Damen gunnen. die dan vervolgens vanaf 2040 aan de vloot kunnen worden toegevoegd.Is een mooie tussenoplossing om de nodige tijd te overbruggen
Citaat van: Harald op Vandaag om 09:35Misschien is 6x VLS te weinig en 18 teveel, dus 12 stuks VLS is misschien dan beter en passend bij een NL onderzeeboot.
Citaat van: Harald op Vandaag om 09:35Maar dan moet er eerst nog door de Politiek een andere keuze gemaakt worden en de opdracht aan Saab geven.
Citaat van: Parera op Vandaag om 09:29Dit zijn allemaal opties ja, maar dat betekend ook dat de boten volledig herzien moeten worden dus (nog) meer vertraging. Dan zou ik wel kiezen voor het weglaten van de Stirling en juist kiezen voor lithium batterijen maar ook dit vraagt om complete herziening van de gewichtsverdeling aan boord.
Page created in 0.061 seconds with 17 queries.