Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Huzaar1

Citaat van: Harald op 26/10/2023 | 14:14 uurIk had al ergens gelezen dat er commentaar was het ontwerp, dat er te weinig en te lichte "beschermingsmiddelen" op aanwezig is. 2x 30mm en 6x 0.5
Maar goed hoe dit dan "verzwaart" moet worden ?

Damen heeft idd een aansluitend ontwerp voor 120 meter

dit is absoluut wat anders dan waar de USN mee bezig is.  Dit is een landingsschip.

De USN wil een amfibisch schip a la wasp class vervangen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 26/10/2023 | 14:14 uurIk had al ergens gelezen dat er commentaar was het ontwerp, dat er te weinig en te lichte "beschermingsmiddelen" op aanwezig is. 2x 30mm en 6x 0.5
Maar goed hoe dit dan "verzwaart" moet worden ?

Damen heeft idd een aansluitend ontwerp voor 120 meter


Het toevoegen van extra bewapening is niet zo spannend, denk hierbij bijvoorbeeld aan de SeaRam of Phalanx.
De LST 100 & 120 van Damen voldoen in de basis aan de eisen en sommige specificaties gaan er zelfs overheen zoals deze in het Amerikaanse artikel staan:
- 200 tot 400 ft lang (60 tot 120 m)
- 3500 nm bereik
- Snelheid 14 knopen
- 8000 sq ft cargo/RoRo (743 m2)
- Ruimte voor 50 mariniers


Een van de grootste wijzigingen in het ontwerp zal moeten plaatsvinden rondom de bemanning, de Amerikanen willen een crew van 70 koppen + 50 mariniers. Damen heeft een standaard bemanning van 22 + 36 opstappers + 336 mariniers. Daarmee is er dus ruimte zat voor de Amerikaanse wensen maar zal er flink geschoven moeten worden. Een andere wens van de Amerikanen om 2x 30 mm te plaatsen op de boeg zal wat werk vragen maar is zeker niet onhaalbaar. Hiervoor kan o.a. ruimte gemaakt worden door een kleinere kraan te kiezen (15 t i.p.v. de 25 tons kraan), daarnaast is ook de wens voor het hebben van LCVP's niet opgenomen bij de Amerikanen. Dit geeft ruimte op het dek en zelfs de mogelijkheid om het cargo dek af te sluiten van de zijkanten.

Ik verwacht wel een bod van Damen, maar ik geef ze een kleine kans om daadwerkelijk het contract binnen te halen. Toch zou het een mooie opsteker zijn met 18 tot 35 van deze LST's.

Harald

Ik had al ergens gelezen dat er commentaar was het ontwerp, dat er te weinig en te lichte "beschermingsmiddelen" op aanwezig is. 2x 30mm en 6x 0.5
Maar goed hoe dit dan "verzwaart" moet worden ?

Damen heeft idd een aansluitend ontwerp voor 120 meter


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 26/10/2023 | 13:37 uurNieuwe Amerikaanse amfibische schepen krijgen vorm


Het ontwerp voor de nieuwe amfibische landingsschepen voor de Amerikaanse Marine en Korps Mariniers krijgt langzaam meer vorm. Een ontwerpvoorstel werd onlangs naar voren geschoven door het Naval Sea Systems Command. Het voorstel dient als algemene richtlijn voor de Amerikaanse scheepsbouwindustrie gebruikt te worden.


Het is niks meer en niks minder geworden dan een hele simpele LST, ik zou niet vreemd op kijken als we een Nederlandse werf samen met Amerikaanse partner(s) een gooi zien doen naar dit contract.

Volgens verwachting, kleiner, simpeler, een korte exploitatie fase en, hoe lullig het ook klinkt, meer expendable.

Ik kan me voorstellen dat Damen Naval inderdaad een gooi gaat doen naar dit soort oplossingen voor het USMC, voor de kustwacht zijn ze immers, via partners succesvol.

Parera

Nieuwe Amerikaanse amfibische schepen krijgen vorm



Het ontwerp voor de nieuwe amfibische landingsschepen voor de Amerikaanse Marine en Korps Mariniers krijgt langzaam meer vorm. Een ontwerpvoorstel werd onlangs naar voren geschoven door het Naval Sea Systems Command. Het voorstel dient als algemene richtlijn voor de Amerikaanse scheepsbouwindustrie gebruikt te worden.

https://marineschepen.nl/nieuws/Nieuwe-Amerikaanse-amfibische-schepen-krijgen-vorm-261023.html

Draft Proposal for 'Affordable' Medium Landing Ship Out to Shipbuilders
https://news.usni.org/2023/10/16/draft-proposal-for-affordable-medium-landing-ship-out-to-shipbuilders





Het is niks meer en niks minder geworden dan een hele simpele LST, ik zou niet vreemd op kijken als we een Nederlandse werf samen met Amerikaanse partner(s) een gooi zien doen naar dit contract.

Benji87

Citaat van: Parera op 26/10/2023 | 11:03 uurEn toch denk ik dat die Long Range Patrol variant wel eens een heel interessant idee kan zijn. Het zou mogelijk heel goed aansluiten bij onze OPV wensen. De Full Combata Multirole variant is misschien ook wel interessant als we kijken naar onze vOPV met wat meer capaciteit dan de huidige schepen.

Het grote voordeel van het EPC is dat men 1 romp ontwerp kiest maar wel de ruimte laat aan de landen voor het aanpassen van de SEWACO naar eigen wensen. In theorie zouden we dus kunnen aansluiten en het ontwerp door Damen laten bouwen (dit kost wel meer i.v.m. het kopen van de rechten) en het vervolgens aan laten passen naar NL wensen (Thales + Mk41 VLS & Mk54 LWT).

En ja ik ben het nog steeds niet eens met het LPX als vOPV :angel: Het concept van het ECP vind ik heel interessant, maar de landen die er aan mee werken zijn voor mij een no-go wat betreft samenwerking met Nederland. Dan gaat het voornamelijk om Frankrijk, Italië & Spanje.

Waar jij enthousiast van wordt krijg ik juist de huiveringen van. Zodra ik het multirol hoor en zie hoeveel landen hun wensen mogen indienen gaan bij mij alle toeters en bellen al af.   

Parera

#2370
Citaat van: Benji87 op 26/10/2023 | 10:30 uurBlij dat we daar niet instappen

En toch denk ik dat die Long Range Patrol variant wel eens een heel interessant idee kan zijn. Het zou mogelijk heel goed aansluiten bij onze OPV wensen. De Full Combata Multirole variant is misschien ook wel interessant als we kijken naar onze vOPV met wat meer capaciteit dan de huidige schepen.

Het grote voordeel van het EPC is dat men 1 romp ontwerp kiest maar wel de ruimte laat aan de landen voor het aanpassen van de SEWACO naar eigen wensen. In theorie zouden we dus kunnen aansluiten en het ontwerp door Damen laten bouwen (dit kost wel meer i.v.m. het kopen van de rechten) en het vervolgens aan laten passen naar NL wensen (Thales + Mk41 VLS & Mk54 LWT).

En ja ik ben het nog steeds niet eens met het LPX als vOPV :angel: Het concept van het ECP vind ik heel interessant, maar de landen die er aan mee werken zijn voor mij een no-go wat betreft samenwerking met Nederland. Dan gaat het voornamelijk om Frankrijk, Italië & Spanje.

Benji87


Harald

Launching Of The First Phase Of The European Patrol Corvette Project

On the 24th October 2023, with a ceremony held at OCCAR premises in Rome, OCCAR (Organisation for Joint Armament Cooperation) has signed with a Consortium, coordinated by Naviris and gathering together Fincantieri (Italy), Naval Group (France), Navantia (Spain) and other beneficiaries from Greece, Denmark and Norway (*) all the Modular and Multirole Patrol Corvette (MMPC) contractual documents for the implementation of the first phase of the European Patrol Corvette (EPC) project.



The overall value of this first phase is 87 M€ and is strongly supported by the European Commission (EC) through the European Defence Fund (EDF). Indeed, 60 M€ will be funded by the EC in the form of "grants" while the remaining 27 M€ will be funded by the Member States (Italy, France, Spain, Denmark, Greece and Norway) who decided to support the project. OCCAR will manage the full scope of the project, acting as Granting Authority, on mandate of the EC, and Contracting Authority, on mandate of the above-mentioned Member States.

On the same day, the Delegates of the companies signed a consortium agreement, whose objective is to rule the execution of the project, maximizing synergies and collaboration among European shipbuilding industries.

With a duration of 24 months, this MMPC first contract aims to provide the initial design of a next generation class of naval vessel, the European Patrol Corvette (EPC), launched in the context of a PESCO project (1). The EPC will include at first two main versions: the Long Range Multipurpose and the Full Combat Multipurpose, both maximizing innovations, synergies and cross-fertilization among three main European shipbuilding architects and manufacturers Naval Group, Fincantieri, Navantia, linked with the operational needs of the different Navies.



The EPC programme represents a step forward in the European defence cooperation. It will strongly contribute to the European sovereignty in the second line vessels domain, by strengthening the European industry, increasing efficiency and lowering delays to go from the military need to the delivery to Navies. By developing together a new and disruptive class of corvettes, the four companies aim to ensure and foster a European sovereignty based on European "in-house" skills and know-how. This contract signature highlights the capabilities of the nations, through the management by OCCAR, to work efficiently together and to pool the know-how of their prominent naval industries, for supporting the European 2 navies. It also shows how important and effective can be the EDF, to support the European Member States in the development of defence capabilities made in Europe.

Based on innovative and disruptive technologies, the new class will illustrate a group of smart, innovative, affordable, sustainable, interoperable and flexible vessels designed to meet a wide range of missions in a continuously evolving context. Depending on the requirements specified by each Navy, the ships will be able to carry out a wide range of missions in operational contexts as diverse as surveillance on the high seas with a high degree of autonomy, or law enforcement and sovereignty affirmation missions closer to the coast, adapted to the different Navies needs.

(1) The European Patrol Corvette (EPC) is a program of future innovative naval vessels which is developed in a collaborative way by several Navies and members of the European Union, under the banner of the PESCO* project (PESCO approval in 2019). Five Navies have officially joined the project (Italy, France, Spain Greece and Norway while Romania, Ireland and Portugal are observers) to define jointly the requirements for a 2nd rank surface combatant of about 110 meters long and 3000 tons able to replace in the near future several series of ships

The EPC project is strongly supported by European Commission and participating Member States. The European Commission opened a call named MMPC – Modular and Multirole Patrol Corvette – for which Naviris coordinated the elaboration of a proposal by pooling together the expertise of a European consortium (40 companies in 12 countries) which was submitted in December 2021. This proposal has been selected in July 2022 with a grant of EDF and national co-funding of the Member States for a two-year initial phase of design, the development of technological bricks and the definition of common working methodologies, rules and standards.

With its ambition of excellence, the programme intends to grow with the expertise of various specialized European companies, in line with the European Commission strategy and national participating Member States defence strategies and Navies needs.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/10/launching-of-the-first-phase-of-the-european-patrol-corvette-project/

Umbert

Citaat van: Harald op 25/10/2023 | 12:29 uurArmy Long Range Missile Launcher Spotted on Navy Littoral Combat Ship
https://news.usni.org/2023/09/13/army-long-range-missile-launcher-spotted-on-navy-littoral-combat-ship

US Navy LCS Successfully Fires SM-6 From MK 70 Payload Delivery System

US Navy Littoral Combat Ship USS Savannah (LCS 28) successfully launched an SM-6 missile from a MK 70 Mod 1 Payload Delivery System placed on the ship's helicopter deck.



https://www.navalnews.com/naval-news/2023/10/us-navy-lcs-successfully-fires-sm-6-from-mk-70-payload-delivery-system/


The MK 70 PDS is a launcher system for these missiles. The system has four strike-length MK.41 VLS cells housed in a 12 meter (40 ft) container. The MK 70 PDS is produced by Lockheed Martin and was first unveiled in September 2021 following the launch of an SM-6 by the USV Ranger using the system.

Although the system has been primarily tested with the SM-6s, it is compatible with every missile currently integrated into the MK.41 VLS, including the 1,200-mile (1,600 km) range Tomahawk Land Attack Missile and its variants.



Kan ook mooi dienen als bescherming van container schepen die indien nodig in konvooi moeten varen zo een redelijke bescherming van krijgen tegen lucht of andere aanvallen zet 1 of meerde containers op zo'n schip en laat de besturing over aan een schip dat van sensoren is voorzien.

Harald

Army Long Range Missile Launcher Spotted on Navy Littoral Combat Ship
https://news.usni.org/2023/09/13/army-long-range-missile-launcher-spotted-on-navy-littoral-combat-ship

US Navy LCS Successfully Fires SM-6 From MK 70 Payload Delivery System

US Navy Littoral Combat Ship USS Savannah (LCS 28) successfully launched an SM-6 missile from a MK 70 Mod 1 Payload Delivery System placed on the ship's helicopter deck.



https://www.navalnews.com/naval-news/2023/10/us-navy-lcs-successfully-fires-sm-6-from-mk-70-payload-delivery-system/


The MK 70 PDS is a launcher system for these missiles. The system has four strike-length MK.41 VLS cells housed in a 12 meter (40 ft) container. The MK 70 PDS is produced by Lockheed Martin and was first unveiled in September 2021 following the launch of an SM-6 by the USV Ranger using the system.

Although the system has been primarily tested with the SM-6s, it is compatible with every missile currently integrated into the MK.41 VLS, including the 1,200-mile (1,600 km) range Tomahawk Land Attack Missile and its variants.


Parera

Het gaat weer lekker bij wederom een Australisch marine project.

Australia Lists Arafura-Class OPV As 'Project Of Concern'
The Australian Government has listed the Arafura-class offshore patrol vessel (OPV) program as a Defence Project of Concern.

https://www.navalnews.com/event-news/indo-pacific-2023/2023/10/australia-lists-arafura-class-opv-as-project-of-concern/#prettyPhoto

Parera

#2364
Citaat van: Ace1 op 17/10/2023 | 23:11 uurHeeft Damen niet zijn eigen Rhib modellen reeks?

Ja, maar ik weet dat men in zee gegaan is met MST LTD en gekozen heeft voor 12 stuks van de FRISC zoals wij die hebben met enkele BW aanpassingen.

Zie hieronder een mockup van de Duitse Frisc bij proeven.


Ace1

Citaat van: Parera op 16/10/2023 | 10:11 uurVolgens mij zijn dit Frisc's aangepast aan Duitse eisen. Geleverd via Damen.

Heeft Damen niet zijn eigen Rhib modellen reeks?

Parera

Citaat van: Harald op 16/10/2023 | 10:03 uur

https://twitter.com/BaainBw/status/1544239903126573058

Nieuwe RHIB's voor de SpecialForces van de Duitse Marine

Volgens mij zijn dit Frisc's aangepast aan Duitse eisen. Geleverd via Damen.