Recente berichten

#1
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Harald - Vandaag om 15:03
Citaat van: Parera op Vandaag om 11:19Zoals eerder gezegd is de Bell V-247 de #1 van mogelijkheden op maritieme VTOL capaciteit, maar dit zullen geen goedkope toestellen zijn.

Idd Bell V-247 lijkt me een zeer goede optie, deze is wel veel groter dan waar men tegenwoordig aan denkt bij UAV/Drone in VTOL capaciteit, bijvoorbeeld een Schiebel S-100 of AWHero van Leonardo.

AWHERO
https://uncrewed.leonardo.com/en/products/awhero

Maar de mogelijkheden met een V-247 is vele malen groter, heeft een voetprint gelijk aan een boord-helicopter. Ook voorondersteuning van Mariniers, bijvoorbeeld bevoorrading, maar ook vuursteun kan hiermee gegeven worden.

Bell V-247
https://www.bellflight.com/products/bell-v-247

En daarbij zie ik in de toekomst ook best een eventuele aanschaf van de V-280 Valor voor de Vertical Lift naast onze Chinooks
#2
Boeing Pitches F-15EX For Saudi Arabian Fighter Competition

The Typhoon and Rafale are already in the running to meet Saudi Arabia's fighter requirement, with the Eagle II now set to challenge them.

Boeing has confirmed it aims to build on growing export interest in the F-15EX Eagle II by offering the fighter to Saudi Arabia, a long-term operator of the Eagle, which has previously bought successively more capable variants. The latest sales effort comes after Boeing offered the F-15EX to Poland, while Israel recently requested its own version of the jet, and the U.S. State Department has also approved a potential sale to Indonesia. However, the F-15EX finds itself in direct competition in Saudi Arabia with rival European designs: the Dassault Rafale and Eurofighter Typhoon.

"The F-15EX is the right fit adding critical capability for the Kingdom of Saudi Arabia (KSA) as the country seeks to accelerate its armed forces modernization," a Boeing spokesperson told TWZ this week. "The F-15EX complements Saudi Arabia's existing F-15 fleet with 95 percent commonality that includes infrastructure, training and trainer devices, and pilot skill overlap. We are ready to support our longtime and valued customers in Saudi Arabia with the most capable air superiority aircraft in production today."

.../...

https://www.twz.com/air/boeing-pitches-f-15ex-for-saudi-arabian-fighter-competition
#3
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Benji87 - Vandaag om 13:16
Zoals het er nu naar uitziet hoeven wij dit jaar geen vuurwerk te verwachten van Oekraïne nee. Het is inmiddels wel duidelijk dat Oekraïne een defensieve houding heeft aangenomen en Rusland het initiatief heeft aan het front, hetzij met gemixt resultaat. De Russische inspanning focust zich nu nog op 2 assen (Avdiivka en Chasiv Yar) waar mogelijk nog een 3e front wordt geopend richting Kharkiv. Alledrie de assen zijn van strategisch belang voor een verdere opmars dus Oekraïne kan zich geen misstap permitteren.
#4
PVV'er gefotografeerd met conceptakkoord formatie: Lastenverlichting en strenge asielplannen

De conceptplannen voor een hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB zijn maandagochtend gefotografeerd. PVV-Kamerlid Gidi Markuszower werd door een ANP-fotograaf vastgelegd terwijl hij het conceptakkoord leesbaar onder zijn arm had voordat hij de onderhandelingsruimte binnenliep.

"Hoofdlijnenakkoord 2024 - 2028 van PVV, VVD, NSC en BBB", staat er bovenaan het document.

Niet alles is leesbaar op de foto. "Lastenverlichting vanaf 2025" staat er. Om hoeveel miljard het gaat - er staat 'PM' achter waarmee waarschijnlijk wordt bedoeld dat het later wordt ingevuld, - is niet bekend. De koopkracht is bedoeld voor "werkenden met middeninkomens en voor mensen in de knel".

Ook staat er dat dit "het strengste toelatingsregime voor asiel en het omvangrijkste pakket voor [...] ooit" moet worden. Deze zin wordt afgebroken door de hand van Markuszower, maar het is aannemelijk dat er "voor grip op migratie" staat.

PVV, VVD, NSC en BBB willen een kabinet steunen dat mensen in Nederland "houvast en hoop geeft", staat er op het gefotografeerde document. "Niet alles is in één keer op te lossen", is de waarschuwing erbij. "Maar Nederland wacht op doorbraken."

Volgens het conceptakkoord moeten die doorbraken er komen op bestaanszekerheid, het gebrek aan betaalbare woningen, toegang tot de zorg, grip op de "veel te hoge" instroom van asielzoekers en migranten en over de toekomst van boeren en vissers.

"Omdat overheid en politiek voor de eigen burgers vaak niet betrouwbaar zijn gebleken. Of het nu gaat om rechtszekerheid, goed bestuur of veiligheid in de buurt."

Bron: nu.nl
#5
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Parera - Vandaag om 12:28
Citaat van: Master Mack op Vandaag om 11:44Integrator Extended Range van insitu lijkt mij een prima idee als je er ook nog wat wapentuig onder kan hangen.

Daar word aan gewerkt door Insitu  ;) 

https://www.insitu.com/news/insitu-experimenting-with-armed-integrator-uavs
#6
Nieuw Duits beeld van hun Naval Tender Vessel 130 door NVL



"Oude" afbeelding van september 2023


Deze schepen moeten geschikt zijn voor gebruik van Chinooks
#7
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Master Mack - Vandaag om 11:44
Integrator Extended Range van insitu lijkt mij een prima idee als je er ook nog wat wapentuig onder kan hangen.
#8
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Parera - Vandaag om 11:19
Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 08:54Als STOBAR en CATOBAR afvallen, dan blijven STOL en VTOL over. Voor STOL is een groot deel zo niet de volledige lengte van het vliegdek nodig. VTOL is voor Nederland het meeste praktische.

VTOL is ook het meest praktische voor Nederland, niet alleen omdat we het dan vanaf een eventuele flattop kunnen inzetten maar juist ook van de fregatten, JSS & CSS. Zoals eerder gezegd is de Bell V-247 de #1 van mogelijkheden op maritieme VTOL capaciteit, maar dit zullen geen goedkope toestellen zijn. Maar dat is een MQ-9 ook niet, en deze is makkelijk maritiem en flexibel in te zetten.

STOL kan interessant zijn, eventueel gecombineerd met een skijump gecombineerd met een winch zoals we dat kennen van zweefvliegtuigen. Maar dat zou iets zijn voor de langere termijn omdat daar nog maar weinig tot geen toestellen beschikbaar zijn.

Citaat van: Master Mack op Vandaag om 09:59Scaneagle achtige is denk ik max voor nu
Ja, maar ook nee.

Er zijn wel systemen die we kunnen gebruiken LHD stijl schip maar het hangt volledig af van de lengte van het dek wat het maximale is wat we nu kunnen. Een toestel zoals de Integrator Extended Range van insitu is bijvoorbeeld een doorontwikkeling van de Scaneagle maar met veel meer bereik en/of lading. Dit is bijvoorbeeld een prima ISR platform voor de marine met 19.5 uur vliegtijd & 500 zeemijl (926 km) bereik.
#9
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Master Mack - Vandaag om 09:59
Scaneagle achtige is denk ik max voor nu
#10
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Sparkplug - Vandaag om 08:54
Citaat van: Parera op Vandaag om 08:31En dan is het nog maar de vraag welke UAV's geschikt zijn voor dit systeem. De standaard MQ-9 is dat überhaupt al niet.

Dan kom je al snel in de toestellen zoals me MQ-25 & X-47B en ook deze toestellen zijn weer een stuk duurder dan de MQ-9.

Dit soort toestellen passen totaal niet bij onze marine en moeten we dus ook niet willen net als een CATOBAR carrier.

Als STOBAR en CATOBAR afvallen, dan blijven STOL en VTOL over. Voor STOL is een groot deel zo niet de volledige lengte van het vliegdek nodig. VTOL is voor Nederland het meeste praktische.