Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Parera

#723
Citaat van: Thomasen op 01/05/2023 | 22:14 uur
Mooie opstelling voor de missiles achterop. Dat dan weer wel.

Het zijn prachtige schepen! En als ik zo kijk naar het ontwerp moet het mogelijk zijn zonder problemen 48 / 64 VLS cellen op de boeg te plaatsen (in theorie past er een blok van 3x3 mk41 modules in de ruimte waar het VLS nu zit + de RAM) Daarmee vind ik het een prachtige basis van het AWWF ondanks het grote tonnage etc.  Misschien is het te veel voor ons, maar het zouden wel prachtige AWWF's worden als dit de basis gaat worden. Een klein probleem zit wel in de SMART-L integratie (nieuwe mast constructie nodig) maar verder :heart:

Een optie kan zijn om te kiezen voor 1 mast met APAR & achterop weer de SMART-L, tenzij er een phased array variant ontwikkeld word dan is het simpel SM-400 veranderen door nieuwe radars.

Parera

#722
Nieuwe F-126 impressies via Naval Analyses / twitter @D__Mitch







https://twitter.com/D__Mitch/status/1653101784410234886

De originele bron: Damen Naval productsheet F-126 (.pdf)

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/03/2023 | 13:06 uur
Zou tKMS nog rancuneus zijn over het verlies van 6 x F126 aan Damen, ingegeven door hun eigen F125 broddelwerkproject? Ze nemen op deze manier wel een voorschot op een exit als kandidaat leverancier van 4 nieuwe onderzeeboten voor onze KM gezien ook de uitspraak van hun CEO.
Ja dat denk ik wel ... boos over dat ze zo buitenspel gezet zijn. Ten eerste dat de tender naar Damen gegaan is ( gewoon officieel gewonnen, maar goed) en daarna nog dat ze in zij  geheel niks hebben mogen bouwen.
Die problemen met de F125 heeft ook geen goed gedaan aan hun status en dat willen ze nu corrigeren door openlijk in de aanval te gaan en te kiezen voor ; door en voor Duitsland alleen !!
Hierdoor bewust een streep te zetten door enige samenwerking met NL.

Tja de onderzeeboten. Officieel mag en wordt er niks met elkaar en aan elkaar verbonden met de vervangingsprojecten, maar met dit statement worden de kansen voor mijn gevoel voor TKMS er niet beter op.
Of ze hadden de kans al opgegeven?
Die 212CD moest best aangepast worden. De troef met Den Helder als onderhoudsvalley is en was al niet heel realistisch en zeker nu in het proces voor de bouw van hun eigen onderzeeboten en die van de Noren in eigen huis.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 11/03/2023 | 11:54 uur

TKMS gaat er dus jawel met 2 benen in !
De boodschap is wel duidelijk!

Ik zie voorals nog een samenwerking komen in dit F127 /FUAD project.

Zou tKMS nog rancuneus zijn over het verlies van 6 x F126 aan Damen, ingegeven door hun eigen F125 broddelwerkproject? Ze nemen op deze manier wel een voorschot op een exit als kandidaat leverancier van 4 nieuwe onderzeeboten voor onze KM gezien ook de uitspraak van hun CEO.

Harald

#719
Citaat van: Harald op 11/03/2023 | 11:31 uur
https://marineschepen.nl/nieuws/Samenwerking-zonder-Nederland-tkMS-presenteert-model-fregat-met-Amerikaanse-radars-100323.html

Samenwerking zonder Nederland? Duitse werf tkMS presenteert model fregat met Amerikaanse radars

Afgelopen maandag toonde de Duitse scheepsbouwer ThyssenKrupp Marine Systems (tkMS) een model van hun ontwerp voor het toekomstige Duitse fregat F127. Er stonden geen Nederlandse radars op, wel het Amerikaanse AEGIS. Wat betreft staatssecretaris Van der Maat streeft Nederland naar samenwerking.

Zoals ik al eerder mijn reactie gaf in ; Reactie #751 Gepost op: 10/03/2023 | 09:20 uur

TKMS gaat er dus jawel met 2 benen in !
De boodschap is wel duidelijk!

Ik zie voorals nog geen samenwerking komen in dit F127 /FUAD project.

Harald

https://marineschepen.nl/nieuws/Samenwerking-zonder-Nederland-tkMS-presenteert-model-fregat-met-Amerikaanse-radars-100323.html

Samenwerking zonder Nederland? Duitse werf tkMS presenteert model fregat met Amerikaanse radars

Afgelopen maandag toonde de Duitse scheepsbouwer ThyssenKrupp Marine Systems (tkMS) een model van hun ontwerp voor het toekomstige Duitse fregat F127. Er stonden geen Nederlandse radars op, wel het Amerikaanse AEGIS. Wat betreft staatssecretaris Van der Maat streeft Nederland naar samenwerking.

Parera

Citaat van: Harald op 10/03/2023 | 09:20 uur
Ik heb nog even weer zitten nadenken over de Duitse berichten en krijg het onderstaande gevoel hierover, namelijk ;

- De Duitse bekendmaking voor de AEGIS keuze, een duidelijk signaal geven dat ze niet verder willen met Thales als radar leverancier, dit hebben ze eigenlijk ook al bij de F126 laten zien. her en der wel wat gelezen (tussen de regels) dat er onvrede is over de service van Thales zowel Du als DK.
- Het publiek tonen van het F127 ontwerp-concept door TKMS, TKMS gaat gelijk met gestrekt been erin voor de vervanging van de F124 en telt 1 + 1 op door NL buitenspel te zetten en dus daarmee Damen. Want dat Damen de tender gewonnen heeft met de F126 is natuurlijk een doorn in het oog van Duitse marinebouw. Dat TKMS daar ook enigszins zelf debet aan is door de problemen met de bouw van de F125 klasse, vergeten ze maar liever denk ik.
- De Duitse plannen zijn groots ! wat me opvalt is dat de F126 van 4 naar 6 gaat, dus extra werk Damen en dat de vervanging van de F124, de F127 geen 4 maar ook 6 schepen is. En dan het vreemde .... de F125 klasse , ze gaan van 4 naar 3 schepen. nog niet eens zolang in dienst, maar geeft een duidelijk signaal, dat deze klasse niet voldoet.
- TKMS, Duitse marinebouw wil zijn deel weer terug en wil de Duitse deelstaten, vakbonden achter zich scharen, een sterkere positie om kracht bij te zetten om de F127-bouw hun kant op te laten vallen. zonder NL bemoeienis. Marinebouw strategisch gezien in deze tijd van meer geld voor Defensie, willen ze een groter deel van de taart of liever de gehele taart.


TKMS heeft recent natuurlijk ook de failliete werf MV Werfte overgenomen, een locatie waar men de onderzeebootbouw + fregattenbouw naar toe wil brengen. Deze werf moet natuurlijk ook orders binnenhalen en het F127 is voor daar een ideaal project. Deze werf bouwde voorheen veelal cruise schepen die ze in een overdekt droogdok kunnen bouwen, ideaal voor marineschepen waar je de bouw toch wel geheim wilt houden.

De harde acties ''tegen nederland'' vanuit TKMS zullen ongetwijfeld voortkomen uit het F126 project dat naar Damen gegaan is, maar zou het ook niet te maken kunnen hebben met de vWalrus waar TKMS misschien niet de sterkste kaarten in de hand heeft? Het is wel bekend dat minister Hennis een Duitse voorkeur had en men daar dus heel blij mee was, als dit nu veranderd is zou dat ook wel een rol kunnen spelen.

Harald

Ik heb nog even weer zitten nadenken over de Duitse berichten en krijg het onderstaande gevoel hierover, namelijk ;

- De Duitse bekendmaking voor de AEGIS keuze, een duidelijk signaal geven dat ze niet verder willen met Thales als radar leverancier, dit hebben ze eigenlijk ook al bij de F126 laten zien. her en der wel wat gelezen (tussen de regels) dat er onvrede is over de service van Thales zowel Du als DK.
- Het publiek tonen van het F127 ontwerp-concept door TKMS, TKMS gaat gelijk met gestrekt been erin voor de vervanging van de F124 en telt 1 + 1 op door NL buitenspel te zetten en dus daarmee Damen. Want dat Damen de tender gewonnen heeft met de F126 is natuurlijk een doorn in het oog van Duitse marinebouw. Dat TKMS daar ook enigszins zelf debet aan is door de problemen met de bouw van de F125 klasse, vergeten ze maar liever denk ik.
- De Duitse plannen zijn groots ! wat me opvalt is dat de F126 van 4 naar 6 gaat, dus extra werk Damen en dat de vervanging van de F124, de F127 geen 4 maar ook 6 schepen is. En dan het vreemde .... de F125 klasse , ze gaan van 4 naar 3 schepen. nog niet eens zolang in dienst, maar geeft een duidelijk signaal, dat deze klasse niet voldoet.
- TKMS, Duitse marinebouw wil zijn deel weer terug en wil de Duitse deelstaten, vakbonden achter zich scharen, een sterkere positie om kracht bij te zetten om de F127-bouw hun kant op te laten vallen. zonder NL bemoeienis. Marinebouw strategisch gezien in deze tijd van meer geld voor Defensie, willen ze een groter deel van de taart of liever de gehele taart.
 

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/03/2023 | 09:58 uur
Nu is dit slechts een werf initiatief .

Citaat van: Parera op 09/03/2023 | 11:19 uur
Dat komt omdat het ook een MEKO gebaseerd ontwerp is, overigens zijn de K-130 , F-123, F-124 & F-125 ook MEKO gebaseerd.

Het is idd duidelijk te zien dat het weer een doorontwikkeling is van het F125 ontwerp en daarbij nog wat invloeden van het pre-ontwerp door TKMS voor de MKS180, maar ook het MEKO400 ontwerp voor de Australische Tender voor de Anzac klasse vervanger. In deze Tender is de Britse T26 als winnaar uit de bus gekomen.


Parera

Citaat van: ARM-WAP op 09/03/2023 | 09:46 uur
Het heeft veel weg van MEKO-ontwerpen. Vooral die zeer korte bak en de 'vorm' van het heli-dek. Denkelijk een natte bak in slecht weer.

Dat komt omdat het ook een MEKO gebaseerd ontwerp is, overigens zijn de K-130 , F-123, F-124 & F-125 ook MEKO gebaseerd.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/03/2023 | 09:58 uur
Nu is dit slechts een werf initiatief maar idd 220 meter en 12000 ton zie ik er ook niet aan af, mocht dit wel zo zijn dan heeft de werf het v.w.b. bewapening, voor een schip met kruiserformaat nog steeds niet begrepen.

In perspectief: onze oude De Ruyter (C801) was: 187,3 meter en 12.250 ton.

Het ontwerp wat we hier zien schat ik eerder in op +/-150 m lengte dan 220 m, gecombineerd met de 21 m breedte zou dit wel weer meer overeenkomen met de 12,000 ton. Met de gedachte van deze afmetingen vind ik de bewapening die ik eerder opnoemde redelijk tot zelfs goed te noemen.

artemivanov

Citaat van: Huzaar1 op 08/03/2023 | 18:02 uur
Paar dagen geduld, dan mag er over worden gecommuniceerd.

Na 15 maart?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#712
Citaat van: Parera op 09/03/2023 | 08:49 uur
Eindelijk een duidelijk beeld! Ja ik moet zeggen dik ontwerp, maar naar mijn idee nooit 220 m lang.

Nu is dit slechts een werf initiatief maar idd 220 meter en 12000 ton zie ik er ook niet aan af, mocht dit wel zo zijn dan heeft de werf het v.w.b. bewapening, voor een schip met kruiserformaat nog steeds niet begrepen.

In perspectief: onze oude De Ruyter (C801) was: 187,3 meter en 12.250 ton.

ARM-WAP

Het heeft veel weg van MEKO-ontwerpen. Vooral die zeer korte bak en de 'vorm' van het heli-dek. Denkelijk een natte bak in slecht weer.

Parera

#710
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/03/2023 | 08:46 uur
Achter een betaalmuur, maar wel een beter plaatje van het TKMS ontwerp

TKMS will Fregatte neuen Typs in Wismar bauen: Werbung f?rs eigene Knowhow

https://www.ostsee-zeitung.de/lokales/nordwestmecklenburg/wismar/tkms-will-fregatte-neuen-typs-in-wismar-bauen-werbung-fuers-eigene-knowhow-X5H47TZHZJDGRIZ4YY7MHZHVNM.html

Eindelijk een duidelijk beeld! Ja ik moet zeggen dik ontwerp, maar naar mijn idee nooit 220 m lang. Ik heb de afbeelding even wat groter / scherper kunnen vinden. En een stukje tekst vertaald wat ik achter de betaalmuur heb kunnen vissen:

---
Als gevolg van uitstaande orders van de federale overheid had de Kieler onderzeebootbouwer TKMS, als nieuwe eigenaar van de scheepswerf, vertraging aangekondigd bij de doorstart in Wismar. Nu wil de scheepswerf nieuwe orders binnenhalen met een eigen ontwerp voor het nieuwe fregat klasse 127 van de marine. Een duidelijk signaal richting de federale overheid, zegt lokaal manager Kerstin Schr?der van OZ uit Wismar.

---


Op het eerste oog slechts 64 VLS cellen (voorop zijn 4x 8 en midscheeps zo te zien ook 4x8 cellen maar in lengte richting gedraaid), 4x4 NSM, 2x RAM en een 127 mm kanon. Als ik dit zo bekijk zie ik geen problemen om dit door Damen/Blohm+Voss ook te ontwerpen op de romp van de F-126 basis om te zorgen voor meer familie vorming binnen de Duitse marine.

AEGIS is een wens van de klant die als het moet gewoon ingebouwd kan worden.
Aan de vierkante AEGIS plates te zien maken ze gebruik van de nieuwste SPY-7 radar, deze is ook gekozen voor de Amerikaanse FFGX, Canadezen, Japanners en Spaanse F-110 fregatten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Achter een betaalmuur, maar wel een beter plaatje van het TKMS ontwerp

TKMS will Fregatte neuen Typs in Wismar bauen: Werbung f?rs eigene Knowhow

https://www.ostsee-zeitung.de/lokales/nordwestmecklenburg/wismar/tkms-will-fregatte-neuen-typs-in-wismar-bauen-werbung-fuers-eigene-knowhow-X5H47TZHZJDGRIZ4YY7MHZHVNM.html