Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 03/03/2024 | 09:09 uurDe aparte aanbestedingstrajecten voor Fuad voor schip en bewapening zijn al even bekend en dat is ook allang in nieuwskanalen gecommuniceerd. Je verbind nu dingen die niet met elkaar te maken hebben.
Velen vinden het opvallend dat eerst het PZC, AD de noodklok luiden omdat er een vermoeden is dat de order niet naar Damen-Saab-Kockums gaat.  De Telegraaf gaat daar overheen met een gelekt bericht dat de Naval Group de goedkoopste aanbieding heeft.  Kort daarop wordt de aanstaande FuAD A-brief gelekt.  Waarbij bericht wordt dat de Nederlandse scheepswerf Damen een grote order krijgt.  In dit bericht worden de budgetten van schip + bewapening bij elkaar opgeteld.

Velen redeneren dan dat dat hetzelfde is als een kind eerst een lekker snoepje geven, om daarna die bitter pil toe te dienen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 03/03/2024 | 12:50 uur"Het gerucht afgelopen week dat het Franse staatsbedrijf 'Naval group' de opdracht krijgt leidde tot onrust. De kamer wil voor dinsdag a.s weten van het kabinet wat daarvan waar is. De SGP wil daarna een kamerdebat .

Die SGP he. Altijd de partij voor Defensie. Wel achterlijk op andere standpunten, mja.

Geweldig natuurlijk dat de SGP zich inzet voor defensie, maar ik bewtwijfel of het kabinet zomaar gaat bevestigen / ontkennen of NG de winnaar is in een kamerdebat. Als ze het ontkennen dan is het duidelijk dat NG het niet word, en bevestigen ze het dan zal dat alleen maar meer discussie opleveren. En als het goed is word de beslissing pas de 15e openbaar gemaakt.

Huzaar1

"Het gerucht afgelopen week dat het Franse staatsbedrijf 'Naval group' de opdracht krijgt leidde tot onrust. De kamer wil voor dinsdag a.s weten van het kabinet wat daarvan waar is. De SGP wil daarna een kamerdebat .

Die SGP he. Altijd de partij voor Defensie. Wel achterlijk op andere standpunten, mja.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Spanning over miljardenorder voor nieuwe onderzeeboten loopt op - https://nos.nl/l/2511232

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 03/03/2024 | 01:19 uurDe afgelopen week eerst de Hoop en Vrees artikelen bij PZC en in het Algemeen Dagblad.
Een dag later dan het alarmistische Telegraaf artikel dat de Naval Group de laagste aanbieding heeft.
Weer een dag later, het lekken van de FuAD A-brief, inclusief het uitdrukkelijk vermelden van budgetten.

Mijn 2 centen vermoeden is dat Saab-Kockums mis grijpt. Want het C718 ontwerp is in feite een nieuw ontwerp, met alle inherente risico's voor kostprijs en tijdschema.  Daar houden politici en ambtenaren niet van.

Het Barracuda is gebaseerd op de nucleair aangedreven Suffren klasse.  Voor Australië zal er vast al enkele jaren detailed engineering zijn verricht.  De Naval Group is zowel qua onderzeeboot afzet als politieke en diplomatieke voet afdruk een veel grotere speler dan Saab-Kockums.  Dus een veel grotere kans dat een diesel-elektrische Shortfin Barracuda meerdere afnemers gaat vinden. En een keuze voor de Naval Group biedt veel meer politieke hefboom werking.  Kunnen ook onder de kostprijs aanbieden.
Dat maakt vervulling van de beste boot voor de beste prijs veel gemakkelijker.   De aangekondigde samenwerking met Royal IHC is niets anders dan een PR stunt.

TKMS heeft al 3 afnemers voor haar Type 212CD familie, waarvan de Dakar klasse in feite het prototype vormt.
Dus het minste risico.  En heeft van alle 3 de kortste levertijd.
TKMS heeft bewezen dat na contract tekening de eerste boot al 7 jaar later in dienst kan worden gesteld.

Saab-Kockums kan dat in 9 jaar tijd.  Naval Group is aanzienlijk langzamer met 14 jaar !
Franse bedrijven zijn ook berucht om hun slechte after sales ondersteuning.  Dus de termijn om Initial Operational Capable en Full Operational Capable te worden zal ook het langst zijn bij de Barracuda.
Niet alleen een beste prijs, maar ook de levertijd is van groot belang in dit dossier.

Bij alle 3 aanbieders geldt: hoe te groter de NL industriële participatie wordt.  Hoe te meer de aanbieders hun supply chain moeten aanpassen.  Dat kost extra tijd en pecunia.  Dus grote kans dat onze industrie in dit project uiteindelijk een 'muurbloempje' blijft.
De aparte aanbestedingstrajecten voor Fuad voor schip en bewapening zijn al even bekend en dat is ook allang in nieuwskanalen gecommuniceerd. Je verbind nu dingen die niet met elkaar te maken hebben.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Harald op 02/03/2024 | 11:10 uurAls deze order voor de 4 FUAD fregatten nu als "goedmakertje" gaat dienen, omdat ze de onderzeeboten bij een andere werf willen laten maken, dan is dat wel erg zuur voor Damen. Een flinke domper.
Damen zou de fregatten opdracht so wie so krijgen !
Dus eigenlijk helemaal geen "goedmakertje" !!

Als SAAB/Damen de onderzeeboten opdracht niet krijgt is dat een aderlating voor NL, de industrie en de toekomst van de Nederlandse onderzeedienst.
Het is juist Damen eraan gelegen om deze opdracht binnen te halen. Ik zou bijna zeggen nog belangrijker dan die 4 fregatten!!
De afgelopen week eerst de Hoop en Vrees artikelen bij PZC en in het Algemeen Dagblad.
Een dag later dan het alarmistische Telegraaf artikel dat de Naval Group de laagste aanbieding heeft.
Weer een dag later, het lekken van de FuAD A-brief, inclusief het uitdrukkelijk vermelden van budgetten.

Mijn 2 centen vermoeden is dat Saab-Kockums mis grijpt. Want het C718 ontwerp is in feite een nieuw ontwerp, met alle inherente risico's voor kostprijs en tijdschema.  Daar houden politici en ambtenaren niet van.

Het Barracuda is gebaseerd op de nucleair aangedreven Suffren klasse.  Voor Australië zal er vast al enkele jaren detailed engineering zijn verricht.  De Naval Group is zowel qua onderzeeboot afzet als politieke en diplomatieke voet afdruk een veel grotere speler dan Saab-Kockums.  Dus een veel grotere kans dat een diesel-elektrische Shortfin Barracuda meerdere afnemers gaat vinden. En een keuze voor de Naval Group biedt veel meer politieke hefboom werking.  Kunnen ook onder de kostprijs aanbieden.
Dat maakt vervulling van de beste boot voor de beste prijs veel gemakkelijker.   De aangekondigde samenwerking met Royal IHC is niets anders dan een PR stunt.

TKMS heeft al 3 afnemers voor haar Type 212CD familie, waarvan de Dakar klasse in feite het prototype vormt.
Dus het minste risico.  En heeft van alle 3 de kortste levertijd.
TKMS heeft bewezen dat na contract tekening de eerste boot al 7 jaar later in dienst kan worden gesteld.

Saab-Kockums kan dat in 9 jaar tijd.  Naval Group is aanzienlijk langzamer met 14 jaar !
Franse bedrijven zijn ook berucht om hun slechte after sales ondersteuning.  Dus de termijn om Initial Operational Capable en Full Operational Capable te worden zal ook het langst zijn bij de Barracuda.
Niet alleen een beste prijs, maar ook de levertijd is van groot belang in dit dossier.

Bij alle 3 aanbieders geldt: hoe te groter de NL industriële participatie wordt.  Hoe te meer de aanbieders hun supply chain moeten aanpassen.  Dat kost extra tijd en pecunia.  Dus grote kans dat onze industrie in dit project uiteindelijk een 'muurbloempje' blijft.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Citaat van: Parera op 02/03/2024 | 09:05 uurWel de fregatten, maar niet de onderzeeboten? 'Erg toevallig dat Damen juist nu een grote order krijgt'

Goed nieuws voor Damen, dat vier nieuwe fregatten mag gaan bouwen voor Defensie. De timing is wel opvallend, net nu het kabinet op het punt staat om ook de megadeal voor de onderzeeboten rond te maken. Het zou weleens een voorbode voor slecht nieuws kunnen zijn.

https://www.pzc.nl/vlissingen/wel-de-fregatten-maar-niet-de-onderzeeboten-erg-toevallig-dat-damen-juist-nu-een-grote-order-krijgt~a81c38b7/

Als deze order voor de 4 FUAD fregatten nu als "goedmakertje" gaat dienen, omdat ze de onderzeeboten bij een andere werf willen laten maken, dan is dat wel erg zuur voor Damen. Een flinke domper.
Damen zou de fregatten opdracht so wie so krijgen !
Dus eigenlijk helemaal geen "goedmakertje" !!

Als SAAB/Damen de onderzeeboten opdracht niet krijgt is dat een aderlating voor NL, de industrie en de toekomst van de Nederlandse onderzeedienst.
Het is juist Damen eraan gelegen om deze opdracht binnen te halen. Ik zou bijna zeggen nog belangrijker dan die 4 fregatten!!

Parera

Citaat van: Master Mack op 02/03/2024 | 10:03 uurDe Stas gaf aan dat we mee mochten denken over namen. Ik weet er wel 1 voor de klasse. Le catastrofe.

Laten we het bij de OZB lekker houden op zee dieren  ;) Ik ben wel voorstander voor roofvissen deze keer.
Tijgerhaai, Zandhaai, Potvis, Zwaardvis bijvoorbeeld.

Master Mack

De Stas gaf aan dat we mee mochten denken over namen. Ik weet er wel 1 voor de klasse. Le catastrofe.

Parera

Wel de fregatten, maar niet de onderzeeboten? 'Erg toevallig dat Damen juist nu een grote order krijgt'

Goed nieuws voor Damen, dat vier nieuwe fregatten mag gaan bouwen voor Defensie. De timing is wel opvallend, net nu het kabinet op het punt staat om ook de megadeal voor de onderzeeboten rond te maken. Het zou weleens een voorbode voor slecht nieuws kunnen zijn.

https://www.pzc.nl/vlissingen/wel-de-fregatten-maar-niet-de-onderzeeboten-erg-toevallig-dat-damen-juist-nu-een-grote-order-krijgt~a81c38b7/


Parera

Citaat van: Kevon op 29/02/2024 | 13:40 uurBen het er helemaal mee eens dat de Fransen het niet moeten winnen maar laat het niet zo zijn dat zodra Damen/Saab het wint dat Damen weer veel werk bij hun bedrijven/partners in Bulgarije neer gaat leggen. Dan zijn denk ik de rapen gaar....

Saab-Damen heeft haar aanbod zo gepresenteerd dat de rompdelen van de boten bij Saab in Zweden geproduceerd worden, en vervolgens naar Nederland (Damen Naval) worden getransporteerd. Hier worden de binnenkanten van de boten gebouwd en in de romp geplaatst waarna de rompdelen door Damen Naval aan elkaar gelast worden.

Dus het grootste deel van deze productie vind plaats in Nederland, uiteraard is Saab hoofd aannemer en zal dus eindverantwoordelijk zijn.

Ace1

Citaat van: Kevon op 29/02/2024 | 13:40 uurBen het er helemaal mee eens dat de Fransen het niet moeten winnen maar laat het niet zo zijn dat zodra Damen/Saab het wint dat Damen weer veel werk bij hun bedrijven/partners in Bulgarije neer gaat leggen. Dan zijn denk ik de rapen gaar....

Damen zit niet in Bulgarije.

Master Mack

Citaat van: Kevon op 29/02/2024 | 13:40 uurBen het er helemaal mee eens dat de Fransen het niet moeten winnen maar laat het niet zo zijn dat zodra Damen/Saab het wint dat Damen weer veel werk bij hun bedrijven/partners in Bulgarije neer gaat leggen. Dan zijn denk ik de rapen gaar....
Dan kan niet het is een samenwerkingsverband met Saab.

Kevon

Ben het er helemaal mee eens dat de Fransen het niet moeten winnen maar laat het niet zo zijn dat zodra Damen/Saab het wint dat Damen weer veel werk bij hun bedrijven/partners in Bulgarije neer gaat leggen. Dan zijn denk ik de rapen gaar....
Wie in angst leeft, zal in angst sterven