Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

StrataNL

Citaat van: Kornet43 op 25/07/2024 | 16:55 uurDie brugopbouw van composiet materiaal op de ASWF is een ramp bij brand, absoluut een catastrofe.
Verklaar je nader aub.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 25/07/2024 | 23:03 uurIk denk niet dat ze een makkelijk ontvlambaar fregat ontwerpen hoor, zal vast wel een slimme kop over hebben nagedacht. Bovendien zullen de ontwikkelingen in composiet wel niet hebben stilgestaan sinds Tripartite.

Natuurlijk doen ze dat niet. Maar armchair general Knoppenbonker wil graag posten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Kornet43 op 25/07/2024 | 16:55 uurDie brugopbouw van composiet materiaal op de ASWF is een ramp bij brand, absoluut een catastrofe.
Ik denk niet dat ze een makkelijk ontvlambaar fregat ontwerpen hoor, zal vast wel een slimme kop over hebben nagedacht. Bovendien zullen de ontwikkelingen in composiet wel niet hebben stilgestaan sinds Tripartite.

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 25/07/2024 | 16:55 uurDie brugopbouw van composiet materiaal op de ASWF is een ramp bij brand, absoluut een catastrofe.

Daar weet jij nada vanaf.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Parera op 25/07/2024 | 16:35 uurIn het Marineblad nr.4 van 2024 staat een mooi artikel met info over het ASWF

Lees hier het ARTIKEL (.pdf)

In het artikel word duidelijk dat het fregat straks 3 topsnelheden kent:
- E-Drive = 15 knopen (volledig electrisch)
- Diesel = 23 knopen
- Gecombineerd = minstens 25 knopen

Die brugopbouw van composiet materiaal op de ASWF is een ramp bij brand, absoluut een catastrofe.

Parera

#7604
In het Marineblad nr.4 van 2024 staat een mooi artikel met info over het ASWF

Lees hier het ARTIKEL (.pdf)

In het artikel word duidelijk dat het fregat straks 3 topsnelheden kent:
- E-Drive = 15 knopen (volledig electrisch)
- Diesel = 23 knopen
- Gecombineerd = minstens 25 knopen

Parera

Citaat van: Flyguy op 23/07/2024 | 14:44 uurJa en die tijdlijn begint krap te worden. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt, maar het baart me toch een beetje zorgen dat het zo stil is rond de bouw van Nederlands eerste nieuwe Fregat sinds midden jaren '90.

Daar kan ik het alleen met je eens zijn... En Damen heeft op dit moment vakantie  ;)

Flyguy

Citaat van: Parera op 23/07/2024 | 14:35 uurHet eerste staal snijden staat (volgens Damen Naval in Juli 2024) gepland voor begin 2025.

Ik weet ook dat Damen op dit moment in voorbereiding is van de detailed engineering maar men hier nog wel personeel tekort komt en deze (nog) niet weg kunnen bij de projecten CSS en F-126. Het ontwerp staat al grotendeels in het programma 3DX waar Damen mee werkt.
Ja en die tijdlijn begint krap te worden. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt, maar het baart me toch een beetje zorgen dat het zo stil is rond de bouw van Nederlands eerste nieuwe Fregat sinds midden jaren '90.

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2024 | 14:26 uurJe geeft zelf een aantal waarschijnlijkheden ;).
Over de aantallen is ook nog niet alles in steen gebeiteld. Mijn wetenschap is 4 voor NLD.
Ja, over alle details omtrent data en buitenlandse interesse was men niet echt duidelijk en dat is juist hetgeen wat mij interesseert. Dat laat alsnog veel opties open waarom het langzamer gaat.  De enige buitenlandse gegadigde moet Noorwegen zijn, er zijn verder geen opties. Meedoen met de Noorse tender en dan winnen betekent de facto al uitstel wegens werfcapaciteit.

4 stuks? Dat is op dit moment idd wat 'we' willen bij de KM. Maar hoe en wat weet ik ook niet. Mij lijkt het logisch dat men voor 2 batches gaat. Het feit dat jij van DMO ook het aantal 4 hebt gehoord is iig een goed teken  ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2024 | 14:26 uurJe geeft zelf een aantal waarschijnlijkheden ;).
Over de aantallen is ook nog niet alles in steen gebeiteld. Mijn wetenschap is 4 voor NLD.

Zowel buitenlandse orders als 4 ASWF voor de KM zouden bijzonder goed nieuws zijn (3e voor BE zou de feestvreugde nog meer verhogen).

Een serie van 10+, binnen 3 NAVO gebruikers zal niet onopgemerkt blijven bij landen die zoeken naar uitbreding en/of vervanging van hun capaciteiten, zeker als ASW een primaire vaardigheid moet zijn.

Parera

Citaat van: Flyguy op 23/07/2024 | 14:21 uurJa, maar waar die discussies precies nog zijn weet ik niet. Tijdje geleden best een definitief ontwerp al gezien namelijk die zo de productie in kon. Alleen qua sonar waren ze nog aan het steggelen. Misschien duidt het op buitenlandse interesse? Dat sommige punten nog niet platgeslagen zijn omdat e.v.t. verkoop aan b.v. Noorwegen ruimte overlaat voor gezamelijke systeemkeuzes, ik zeg maar wat. Iig ben ik erg benieuwd naar de timeline, we zouden nu namelijk al zo'n mooi glossy defensie bericht moeten hebben gehad met namen, toeleveranciers, goed verhaaltje erbij en een leuke render.

Vanuit de KM is alles als het goed is duidelijk en als we volgend jaar het staal willen snijden moet er haast worden gemaakt...

Het eerste staal snijden staat (volgens Damen Naval in Juli 2024) gepland voor begin 2025.

Ik weet ook dat Damen op dit moment in voorbereiding is van de detailed engineering maar men hier nog wel personeel tekort komt en deze (nog) niet weg kunnen bij de projecten CSS en F-126. Het ontwerp staat al grotendeels in het programma 3DX waar Damen mee werkt.

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 23/07/2024 | 14:21 uurJa, maar waar die discussies precies nog zijn weet ik niet. Tijdje geleden best een definitief ontwerp al gezien namelijk die zo de productie in kon. Alleen qua sonar waren ze nog aan het steggelen. Misschien duidt het op buitenlandse interesse? Dat sommige punten nog niet platgeslagen zijn omdat e.v.t. verkoop aan b.v. Noorwegen ruimte overlaat voor gezamelijke systeemkeuzes, ik zeg maar wat. Iig ben ik erg benieuwd naar de timeline, we zouden nu namelijk al zo'n mooi glossy defensie bericht moeten hebben gehad met namen, toeleveranciers, goed verhaaltje erbij en een leuke render.

Vanuit de KM is alles als het goed is duidelijk en als we volgend jaar het staal willen snijden moet er haast worden gemaakt...

Je geeft zelf een aantal waarschijnlijkheden ;).
Over de aantallen is ook nog niet alles in steen gebeiteld. Mijn wetenschap is 4 voor NLD.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2024 | 14:03 uurGoede vraag, had er allang moeten zijn, dat die er nog niet is duidt op lopende discussies over punten in ontwerp.

Ja, maar waar die discussies precies nog zijn weet ik niet. Tijdje geleden best een definitief ontwerp al gezien namelijk die zo de productie in kon. Alleen qua sonar waren ze nog aan het steggelen. Misschien duidt het op buitenlandse interesse? Dat sommige punten nog niet platgeslagen zijn omdat e.v.t. verkoop aan b.v. Noorwegen ruimte overlaat voor gezamelijke systeemkeuzes, ik zeg maar wat. Iig ben ik erg benieuwd naar de timeline, we zouden nu namelijk al zo'n mooi glossy defensie bericht moeten hebben gehad met namen, toeleveranciers, goed verhaaltje erbij en een leuke render.

Vanuit de KM is alles als het goed is duidelijk en als we volgend jaar het staal willen snijden moet er haast worden gemaakt...

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 23/07/2024 | 13:30 uurWanneer komt eigenlijk de presentatie van het definitieve ASWF model met de definitieve specs? We wachten namelijk op best nog wat zaken en ik weet zeker dat vanuit DH alle eisen eruit zijn.  :cute-smile:
Goede vraag, had er allang moeten zijn, dat die er nog niet is duidt op lopende discussies over punten in ontwerp.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Wanneer komt eigenlijk de presentatie van het definitieve ASWF model met de definitieve specs? We wachten namelijk op best nog wat zaken en ik weet zeker dat vanuit DH alle eisen eruit zijn.  :cute-smile: