Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/03/2021 | 20:58 uur
Ze zijn goed op weg om het LCF een onmisbare niche capaciteit te maken, een prettige gedachte, zeker als je bedenkt dat de eerste operationele opvolger over 11 jaar moet zijn afgeleverd aan NL en/of Dld (als de  voorgenomen samenwerking standhoud en de originele planning haalbaar blijkt).
Vergeet die 11 jaar maar hoor, eerder 15 denk ik...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/03/2021 | 20:04 uur
Eerste vernieuwde fregat werkt toe naar groot examen


Ze zijn goed op weg om het LCF een onmisbare niche capaciteit te maken, een prettige gedachte, zeker als je bedenkt dat de eerste operationele opvolger over 11 jaar moet zijn afgeleverd aan NL en/of Dld (als de  voorgenomen samenwerking standhoud en de originele planning haalbaar blijkt).

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nederland en Duitsland willen samenwerken, maar ook niet helemaal

http://disq.us/t/3u9fvxv

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 27/12/2020 | 22:26 uur
Anti Air Warfare bestaat niet alleen uit defensie, we hebben ook een afschrikkende / afstraffende, dus offensieve component nodig, dus Tomahawks aan boord.
De ASW rol op LCF en F124 is nu beperkt, maar deze dreiging is aanzienlijk toegenomen, dus 4 a 8 ASROC's en een Variable Depth Sonar (VDS) mee.
*   24 cellen met 24 Tomahawks (25% v.d. cellen),
*   16 - 20 cellen met in totaal 64 - 80 ESSM's   (17 - 21% vd cellen),
*   16 cellen met 16x BMD SM-3's  (ca. 17 % vd cellen),
*   16 cellen met middellange defensieve en offensieve SM-2,
*   16 cellen met 16x lange dracht defensieve en offensieve SM-6
*    4 - 8 cellen met 4 - 8x VLA / ASROC,

Nu begint het ergens op te lijken!

Poleme

Citaat van: Parera op 21/12/2020 | 23:14 uur
Dat staat in DIT eerder geplaatste artikel  van de Duitse defensie vakbond;)
Dank je Parera.   Maar ehh welke bewapening mix gaan we in die 96 canisters plaatsen ?

Anti Air Warfare bestaat niet alleen uit defensie, we hebben ook een afschrikkende / afstraffende, dus offensieve component nodig, dus Tomahawks aan boord.
De ASW rol op LCF en F124 is nu beperkt, maar deze dreiging is aanzienlijk toegenomen, dus 4 a 8 ASROC's en een Variable Depth Sonar (VDS) mee.
*   24 cellen met 24 Tomahawks (25% v.d. cellen),
*   16 - 20 cellen met in totaal 64 - 80 ESSM's   (17 - 21% vd cellen),
*   16 cellen met 16x BMD SM-3's  (ca. 17 % vd cellen),
*   16 cellen met middellange defensieve en offensieve SM-2,
*   16 cellen met 16x lange dracht defensieve en offensieve SM-6
*    4 - 8 cellen met 4 - 8x VLA / ASROC,

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

The TWISTER program, opportunities for Europe

Since 2017, the Council of the European Union has approved 47 new military projects under the Permanent Structured Cooperation program (CPS or PESCO), which can be financed by the European Defense Fund (EDF) starting from 2021 with an initially planned budget of 13 billion euros, then reduced to 8. The latest leaflet of 13 selected projects, announced on 12 November 2019, includes one of the most ambitious projects ever launched by European countries in collaboration. This is the TWISTER program, acronym for Timely Warning and Interception with Space-based TheatER surveillance. The program is led by France, a country that has spent a lot of effort to create - and now to obtain - EU-level funding that could help national budgets invest in R&T and R & D in the sectors in which European countries suffer from greater gaps with the great powers (USA, China and Russia in the first place, of course). In fact, TWISTER aims to develop an anti-missile system based on a multi-role intra-atmospheric interceptor capable of generally countering "emerging threats". Although not specified by the program, it undoubtedly refers to intermediate-range ballistic missiles, hypersonic or high-potential cruise missiles, hypersonic gliders, cruise and next-generation fighter aircraft. On the nature of this threat, we refer to the articles published in the past issues of RID. As the acronym suggests, the part concerning surveillance and initial target engagement should be ensured by an early warning system based on satellite sensors. Italy, Finland, Holland and Spain have participated in the program from the beginning. At the time of writing, Germany has joined the participating countries and, therefore, the potential buyers of the future system. The starting point is the SAMP / T missile system developed jointly by France and Italy, which is already in the evolution phase to be able to integrate more marked anti-missile capabilities through the new ASTER 30B1 NT interceptor. In principle, the TWISTER project interceptor would fill a capacity gap in the sector, and will allow the European countries that will equip themselves with it to make a more substantial contribution to the defense mission of the territory and of NATO forces, satisfying the at the same time the level of ambition of the European Union in the field of missile defense (anti-ballistic and not only),

The whole article is available on RID 1/21.

[Source: Portale Difesa ]



Parera

Citaat van: A.J. op 25/12/2020 | 16:49 uur
Ik weet niet wat hier de bedoeling van is maar zo'n voetbal zou ik niet op de bak willen hebben...

Tsja, ik heb geen idee wat ze bedoelen. Ik mag hopen dat dit gewoon een heel ruw ding is waarmee ze niet meer willen dan laten zien dat het radar systeem ook maritiem ingezet kan worden.

A.J.

Citaat van: Parera op 25/12/2020 | 13:46 uur


Ik weet niet wat hier de bedoeling van is maar zo'n voetbal zou ik niet op de bak willen hebben...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 25/12/2020 | 15:11 uur
Samenwerking is altijd goed, maar dit is dus net het expertisegebied waar we absoluut geen hulp bij nodig hebben. Wat ze in Hengelo hebben geflikt met de nieuwe SMART-ELR  is een klein wonder en wat ze op stapel hebben staan voor het vMFF is ook niet misselijk.

Ik ben juist meer geïnteresseerd in de Israëlische hard- en softkill systemen en hun koppeling aan sensoren.

Mee eens!

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 25/12/2020 | 15:11 uur
Samenwerking is altijd goed, maar dit is dus net het expertisegebied waar we absoluut geen hulp bij nodig hebben. Wat ze in Hengelo hebben geflikt met de nieuwe SMART-ELR  is een klein wonder en wat ze op stapel hebben staan voor het vMFF is ook niet misselijk.

Ik ben juist meer geïnteresseerd in de Israëlische hard- en softkill systemen en hun koppeling aan sensoren.

Dit dus
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Samenwerking is altijd goed, maar dit is dus net het expertisegebied waar we absoluut geen hulp bij nodig hebben. Wat ze in Hengelo hebben geflikt met de nieuwe SMART-ELR  is een klein wonder en wat ze op stapel hebben staan voor het vMFF is ook niet misselijk.

Ik ben juist meer geïnteresseerd in de Israëlische hard- en softkill systemen en hun koppeling aan sensoren.

Parera

#262
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/12/2020 | 13:21 uur
In hoeverre deze Israëlische aanbieding past in de samenwerking met Nederland is een interessante vraag. Aan de andere kant verwachten de Israëli wellicht ook wat terug voor hun, in Duitsland, gekochte en gebouwde korvetten en onderzeeboten.

Ik gok dat Thales Nederland en daarmee ook Thales Duitsland als winnaar uit de bus komt (maar misschien is dit slechts wishful thinking).

Ik heb sterk mijn twijfels bij dit concept, het is en blijft een S-band radar en die zijn nu eenmaal minder goed in staat op op (zeer) grote afstand hun werk goed uit te voeren.
Het Israëlische bedrijf heeft op haar website een kleine hoeveelheid maritieme radars, dit is weer meer het ding van de Duitsers maar ze hebben wel een land-based early warning radar in de S-band frequentie.

We kunnen er vanuit gaan dat ze de technologie van die radar gaan gebruiken voor deze nieuwe maritieme radar.  ELM-2090S SPECTRA, nadeel dit is een gigantische radar waarvan ze ook een ''ship mobile'' variant (op papier) gemaakt hebben. Erg interessant dat ze ook een Duits ontwikkeld MEKO fregat gebruiken met het 155 mm pzh2000 als kanon (mogelijk een heel oud concept).

De ontwikkelde Spectra radar is overigens in combinatie met de ontwikkeling van een UHF band radar genaamd ULTRA voor het grote bereik en de precisie van een S-band radar. Het concept is dus gebaseerd op het koppen van een extreem grote UHF radar, iets wat je niet zomaar op een fregat of destroyer plaatst. Hiervoor heb je echt grotere schepen nodig vergelijkbaar met een LPD of het JSS.

Als ze de krachten van beide radars weten te bundelen in een formaat radar dat plaatsbaar is op fregatten/destroyers hebben ze in mijn ogen iets wat wel eens kan aanslaan. Maar ik weet niet of het mogelijk is en of het dan ook nog betaalbaar blijft. Daarnaast zitten ze in Hengelo natuurlijk ook niet stil sinds de ontwikkeling van de SMART-L.



Op deze foto staan zowel de UHF radar ULTRA (links) en de S-band radar SPECTRA (rechts).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#261
Citaat van: Parera op 25/12/2020 | 12:02 uur
Israel Aerospace Industries and HENSOLDT offer Radar Systems against ballistic Missiles to Germany


In hoeverre deze Israëlische aanbieding past in de samenwerking met Nederland is een interessante vraag. Aan de andere kant verwachten de Israëli wellicht ook wat terug voor hun, in Duitsland, gekochte en gebouwde korvetten en onderzeeboten.

Ik gok dat Thales Nederland en daarmee ook Thales Duitsland als winnaar uit de bus komt (maar misschien is dit slechts wishful thinking).

Parera

Israel Aerospace Industries and HENSOLDT offer Radar Systems against ballistic Missiles to Germany



Berlin, 15 December 2020 – Israel Aerospace Industries (IAI) and HENSOLDT have signed a joint strategic cooperation agreement. Under the agreement, the two companies will jointly manufacture radar systems for ballistic missile defense and participate in air and space surveillance projects. In a first step, HENSOLDT and the IAI subsidiary ELTA will offer a long-range radar for use on the F124 frigates of the German Navy. This radar operates in the S-band, which allows much more precise detection of targets in space than other solutions.

IAI will contribute its technological know-how and many years of experience in the development and manufacture of defense systems against long-range ballistic missiles, so that components already proven in service will be used. The German sensor house HENSOLDT, which equips all major ships of the German Navy with radars, will manufacture the core components and completely assemble the radar systems. These long-range radars can be offered to the German customer as well as other NATO partners; service support for the entire lifetime of the system can also be provided by HENSOLDT.

The cooperation agreement was concluded with IAI's ELTA group, which developed the Ultra and Spectra radar family. These radars provide enhanced search and detection capabilities of ballistic missiles and satellites at longer ranges. The radars are mature, field-proven products that allow flexible design to support changes in operational requirements for future threats.

Yoav Turgeman, IAI VP and CEO of ELTA, said: "IAI sees the collaboration with Hensoldt as a significant step forward in advancing its radar operations in Europe and leveraging its technological expertise accumulated over decades in air defence and space missions. The proven capabilities of radar systems for ballistic missile defense in Israel and worldwide will help Germany to achieve its operational goals. We have identified a growing need for advanced early warning radar systems that provide a detailed real-time aerial image to facilitate the selection of appropriate defense measures".

HENSOLDT is the supplier of the German Navy's advanced radar systems, which are used on the K130 corvette and the F125 frigate, which has just entered service. The portfolio is rounded off by mobile, land and airborne systems, short-range radars and the newly developed passive radar.

Thomas Müller, CEO of HENSOLDT, said: "As the German champion for military sensor solutions, we will contribute our extensive technical know-how in the field of radar systems in our cooperation with IAI and are pleased to make an important contribution to the Bundeswehr's capability expansion. Due to our manufacturing capacity in Germany and our long-standing cooperation with the Bundeswehr, we offer reliable, responsive logistics support and a wide range of options for mission-oriented further development".

The Ultra and Spectra systems involved in the cooperation were designed to function independently of each other as detection systems. They support all levels of air defense, ranging from medium to long and very long ranges. Both systems are mobile and offer up to 500 km of surveillance and detection capabilities over fighter aircraft. The systems provide early warnings via satellites, ballistic missiles and other air targets at much greater distances.

Elta Systems is a global leader in the field of radar development and implements groundbreaking strategic systems such as mission aircraft, national cyber centers, robotic land systems, anti-drone defense, homeland security systems and many more. The IAI is a national and global technology center for radars, satellites, unmanned vehicles, civil aviation and cyber security.

Source: Hensoldt