FPS Zorg of Zegen

Gestart door mikemans, 05/06/2008 | 13:27 uur

Lex

Stand van zaken bij invoering Flexibel Personeelssysteem

Over de invoering van het Flexibele Personeelssysteem (FPS) bij Defensie wordt al een behoorlijke tijd gesteggeld. Zoals het er nu bijstaat gaat het nieuwe regime in zijn volle omvang gelden voor degenen die per 1 februari 2011 bij Defensie in dienst komen.

Voor voormalige BBT-ers, die op dit moment nog bij Defensie werken - en zich als zodanig in fase 1 of fase 2 bevinden - is inmiddels een overgangsregime overeengekomen.

Garantie en afspraken

Dit strekt er toe dat deze militairen in ieder geval de garantie hebben dat zij minimaal tot de einddatum die bij hun oorspronkelijke aanstelling voorzien was in dienst van Defensie kunnen blijven. Ook overigens zijn afspraken gemaakt voor groepen personeel met specifieke aanspraken.

Hier volgt een overzicht.
In de aanloop naar de laatste wijziging van het AMAR is in de communicatie-uitingen steeds sprake geweest van maximum leeftijdsgrenzen die als sturingsinstrument zouden worden gehanteerd. Vanwege mogelijke leeftijdsdiscriminatie is in overleg met de vakbonden van het leeftijdscriterium afgestapt en overgegaan op een breder gebruik van het instrument maximum looptijden in rang.

Gewekte verwachtingen

De voortdurende publiciteit over leeftijdsgrenzen heeft echter verwachtingen gewekt. Dit te meer omdat het gebruik van maximum looptijden in rang in een aantal gevallen leidt tot een eerder ontslag dan wanneer zou zijn uitgegaan van maximum leeftijden. Op de werkvloer heeft dat tot grote onrust geleid, zoals wij als ACOM zelf hebben kunnen vaststellen.
In het licht van deze gewekte verwachtingen is derhalve alsnog een aantal specifieke overgangsbepalingen uitonderhandeld. Meer concreet ziet een en ander er als volgt uit.

Ondergrens

Voor de FPS-militair, die op 1 februari 2011 al een functie bij Defensie bekleedde, geldt het doorstroom- en ontslagregime van het nieuwe AMAR, met dien verstande dat bij de bepaling van de feitelijke datum van ontslag een ondergrens wordt vastgesteld op basis van de volgende leeftijden:

1e. voor soldaten 30 jaar
2e. voor korporaals en overeenkomstige rangen 32 jaar;
3e. voor onderofficieren en officieren 35 jaar.

Wanneer de FPS-militair, bij het bereiken van de maximum looptijd in rang, een leeftijd heeft beneden deze ondergrens, wordt het ontslagmoment uitgesteld tot de desbetreffende ondergrens is bereikt. De militair kan, wanneer hij toch eerder met ontslag wil, dit aanvragen bij zijn C-OPCO.

Na 1 februari 2011 aangesteld: géén ondergrens...

Voor de militair met een toegekende FPS-aanstelling op of na 1 februari 2011 en de FPS- militair, die op 1 februari 2011 een initiële opleiding volgde die in zijn totaliteit korter duurt dan 6 maanden, geldt onverkort het doorstroom- en ontslagregime van het nieuwe AMAR zonder dat er sprake is van een ondergrens als hierboven is beschreven.

Eind 2010 heeft een aantal militairen een brief ontvangen, waarin is meegedeeld dat zij, gelet op hun leeftijd, niet in aanmerking komen voor bevordering of doorstroom naar fase 3 en daarom zijn aangemeld bij het Dienstencentrum Externe Bemiddeling Defensiepersoneel (DCEBD). Het gaat om militairen van CZSK, CLSK en de KMar. Omdat inmiddels is afgestapt van het leeftijdscriterium zal aan deze militairen een nieuwe brief door de zorg van het OPCO worden toegezonden. Hierbij wordt ook bovenomschreven afspraak betreffende de ondergrens in acht genomen. Daarbij kunnen twee groepen worden onderscheiden:

a. de militairen die in bemiddeling bij DCEBD zijn, maar die per 1 februari 2011 hun maximum looptijd in rang op basis van de AMAR-wijziging nog niet hebben bereikt. Deze groep krijgt een correctiebrief, waarbij de oude (leeftijds)brief wordt ingetrokken. Hierbij wordt hen wel de vraag gesteld of zij toch tot einde looptijd in rang bij Defensie willen blijven of dat zij het bemiddelingsproces door DCEBD willen laten doorlopen.

b. de militairen die al een brief hebben gehad, waarin hen is meegedeeld dat zij niet in aanmerking komen voor doorstroom naar fase 3, maar die tevens de maximum looptijd in rang per 1 februari 2011 op basis van de AMAR-wijziging zijn gepasseerd of binnen een jaar passeren, krijgen een correctiebrief. Daarbij wordt gelijktijdige de 'oude' brief ingetrokken. De nieuwe brief is inhoudelijk gelijk (negatief bevorderings- of doorstroombesluit) maar zal zijn gebaseerd op het looptijdcriterium in plaats van het leeftijdcriterium.

Uitvoering regulier bevorderings- en doorstroomproces

FPS-militairen, die op 1 februari 2011 een functie bekleedden en nog niet de datum zijn gepasseerd, waarop zij volgens het AMAR duidelijkheid hadden moeten krijgen over hun mogelijkheden om bevorderd te worden vallen onder het reguliere bevorderings- dan wel doorstroomproces zoals beschreven in het AMAR maar met inachtneming van de hierboven beschreven afspraken.

Hoe met Individuele toezeggingen?

Concrete individuele toezeggingen, die afwijken van het overgangsbeleid worden gerespecteerd. Zo zijn er aan een groot aantal militaire chauffeurs toezeggingen gedaan op basis van leeftijden, die een ander, later ontslagmoment kennen dan het ontslagmoment op basis van de maximale looptijd in rang. Wanneer dergelijke afspraken kunnen worden aangetoond, worden zij gerespecteerd.

Daarnaast zal een zogenaamde 'hardheidsclausule' worden opgenomen die het mogelijk maakt in zeer uitzonderlijke gevallen die niet in het afgesproken stelsel kunnen worden ingepast, een 'maatwerk'-oplossing te bieden op basis van redelijkheid en billijkheid. Uiteindelijk zal de Hoofddirecteur Personeel over zo'n uitzonderlijk geval dienen te beslissen.

Brieven

Omwille van de leesbaarheid hebben wij niet elke afzonderlijke categorie in dit artikel de revue laten passeren. De benadering gaat immers zo veel mogelijk uit van de 'maatwerk'-gedachte.
Zoals hierboven al uiteengezet, ontvangen alle direct betrokkenen de komende periode een brief van de werkgever over hun specifieke situatie. Komt u daar ondanks de gegeven toelichting toch nog niet helemaal uit, dan kunt u uiteraard contact opnemen met de ACOM.

ACOM, 12 februari 2011

Rick1965

#17
Citaat van: mikemans op 22/01/2011 | 14:53 uur
Citaat van: A.J. op 22/01/2011 | 10:48 uur
Okee, je draait al je functies en uiteindelijk zit je in fase 3 en ben je adjudant (eindrang ooff). En dan?

Maar niemand kan zeggen dat ie dit alles niet wist, men is bij de invoering tenslotte uitermate duidelijk geweest, de bonden zijn hiermee begin dit jaar zelfs akoord gegaan!


Compagnie halt!
Alleen de ACOM/AFMP en de FVNO zijn 18 november 2010 accoord gegaan met het nieuwe voorstel zonder leeftijdscriterium (destijds opgevoerd door de AFMP omdat er sprake zou zijn van leeftijdsdiscriminatie). De VBMNOV was m.i. terecht tegen! (zie link 1).

Het FPS (zonder leeftijdscriterium) is per 1 februari 2011 middels een AMAR wijziging volledig van kracht geworden.
De ACOM en AFMP zitten nu blijkbaar in de problemen, want een grote groep militairen zit nu in 1 klap in de gevaren-zone, tenminste als de afzonderlijke Krijgsmachtdelen hier nu al letterlijk mee gaan werken.

FPS geldt overigens alleen voor soldaten/korporaals/sergeanten (bij KM: matrozen 2, matrozen 1 en korporaals). D.w.z. dat deze categorieën per 1 februari 2011 binnen de gestelde looptijden bevorderd moeten zijn (en goed moeten functioneren en er moet plaats zijn in de naast hogere rang), anders volgt ontslag. Eenmaal in fase 3 zit men voorlopig veilig. Een volgende FPS wijziging kan dit alsnog veranderen. Het is nu wel heel makkelijk om er nog een paar hogere rangen bij te schrijven. Kan je als oudere SM of AO alsnog de poort uit. (Dit is nu nog niet zo!).

De ACOM en AFMP zijn boos, op wie? Niet op zichzelf? Beetje naïef. De KMAR C heeft eerlijk verteld hoe de vork in de steel zit en nu zijn de ACOM en AFMP boos. (Zie Link 2 t/m 3). De FVNO horen we niet.
De Telegraaf geeft vandaag "ineens" aan dat het allemaal loos alarm is? Heel vreemd! (Zie Link 4).  :mad:

Link 1: http://www.vbmnov.nl/website/index.php?option=com_content&task=view&id=1041&Itemid=48
Link 2: http://www.acom.nl/default.aspx?pageId=8&newsId=524
Link 3: http://www.afmp.nl/online/ zie bericht van 4 februari.
Link 4: http://www.telegraaf.nl/binnenland/8953822/__Ontslagbericht_is_loos_alarm__.html?p=8,2

Doorgaan!

onderofficier

Citaat van: mikemans op 22/01/2011 | 14:53 uur

En dus zullen er zeer veel collega's van boven de 40, zonder pardon aan de kant geschoven worden in de komende bezuinigingsronde. Eigen schuld dikke bult, dat krijg je van blinde loyaliteit.

Dit heeft dus niets te maken met de FPS maar met de komende bezuinigsronde.  Dat geef je zelf al aan.
De opmerking daarna raakt dus geen kant noch wal, want het niets te maken met blinde loyaliteit.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

A.J.

Citaat van: mikemans op 22/01/2011 | 14:53 uur

Dan wordt je er wel of niet uitgebonjoured. De werkgever defensie heeft ontzettend veel moeite gedaan om die mechanismen in de wet te krijgen. Je moet wel ENORM dom zijn om te denken dat die specifiek gecreeerde mogelijkheid onbenut zal blijven.

Ik ben ook absoluut niet zo naief om te denken dat het niet gaat gebeuren.

Citaat
Dus sommigen zullen als sgt eruit gezet worden, sommigen als sgtmjr en uiteindelijk zal enkelen de eer te beurt vallen om met een leeftijd van boven de 45 als aoo aan de kant gezet te worden. Dat geld overigens net zo goed voor de officiersrangen al zullen die beter in staat zijn om elkaar de hand boven het hoofd te houden.

Het sbk is alleen van toepassing op de aanstellingen oude stijl die niet onder de fps regels vallen, als je aanstelling wegens een fps maatregel niet verlengd wordt heb je nergens recht op, net zoals dat voorheen met de bbt'ers het geval was.

Ik heb een aanstelling "oude stijl" (BOT)

Citaat
Maar niemand kan zeggen dat ie dit alles niet wist, men is bij de invoering tenslotte uitermate duidelijk geweest, de bonden zijn hiermee begin dit jaar zelfs akoord gegaan!

En dus zullen er zeer veel collega's van boven de 40, zonder pardon aan de kant geschoven worden in de komende bezuinigingsronde. Eigen schuld dikke bult, dat krijg je van blinde loyaliteit.

Van wat ik er van begrepen heb, is dat fase 3 te vergelijken is/was met het oude BOT/ OT contract. Zo heb ik dat de bonden volgens mij ook horen verkondigen.

mikemans

Citaat van: A.J. op 22/01/2011 | 10:48 uur
Okee, je draait al je functies en uiteindelijk zit je in fase 3 en ben je adjudant (eindrang ooff). En dan?

Dan wordt je er wel of niet uitgebonjoured. De werkgever defensie heeft ontzettend veel moeite gedaan om die mechanismen in de wet te krijgen. Je moet wel ENORM dom zijn om te denken dat die specifiek gecreeerde mogelijkheid onbenut zal blijven.

Dus sommigen zullen als sgt eruit gezet worden, sommigen als sgtmjr en uiteindelijk zal enkelen de eer te beurt vallen om met een leeftijd van boven de 45 als aoo aan de kant gezet te worden. Dat geld overigens net zo goed voor de officiersrangen al zullen die beter in staat zijn om elkaar de hand boven het hoofd te houden.

Het sbk is alleen van toepassing op de aanstellingen oude stijl die niet onder de fps regels vallen, als je aanstelling wegens een fps maatregel niet verlengd wordt heb je nergens recht op, net zoals dat voorheen met de bbt'ers het geval was.

Maar niemand kan zeggen dat ie dit alles niet wist, men is bij de invoering tenslotte uitermate duidelijk geweest, de bonden zijn hiermee begin dit jaar zelfs akoord gegaan!

En dus zullen er zeer veel collega's van boven de 40, zonder pardon aan de kant geschoven worden in de komende bezuinigingsronde. Eigen schuld dikke bult, dat krijg je van blinde loyaliteit.

A.J.

Citaat van: mikemans op 22/01/2011 | 10:37 uur
Goed lezen brengt mij dat het huidige verhaal is gericht op fase 2 militairen. De up or out regels looptijd in rang, leeftijd in rang en aantal in rang zijn welliswaar ingevoerd in het AMAR en dus bekrachtigd bij wet, echter op militairen die reeds een BOT contract hadden bij de invoering zijn deze regels expliciet NIET van kracht verklaard.

Op militairen die NA invoering in fase drie zijn ingestroomd zijn de regels echter onverkort van toepassing, voor hen is het scenario dat Rob schetst met 100% zekerheid van toepassing. De regels zijn tenslotte verzonnen om de FLO instroom tot een minimum te beperken, dat wordt vormgegeven door militairen vlak voor hun flo in de bijstand te dumpen.

Okee, je draait al je functies en uiteindelijk zit je in fase 3 en ben je adjudant (eindrang ooff). En dan?

Citaat
Volgens mij heb ik hier ooit voor gewaarschuwd maar is mij hier toen met windkracht 13 verteld dat defensie dat nooit zou doen. Men achte het zelfs ondenkbaar om verschillende redenen van fatsoen etc. etc.

Zou kunnen, ik heb het wsl gemist.

Citaat
Overigens staat het niet van toepassing zijn van de up or out regels een ontslag niet in de weg, defensie kan een normaal overtolligheidstraject toepassen om de oudgedienden te wippen, dat is precies wat er staat te gebeuren.

Die kant willen ze wel uit, want waarom zouden ze het SBK willen versoberen, dat heeft natuurlijk een reden. (2 jaar ontslagbescherming BOT personeel is natuurlijk veel te duur...) :sick:

mikemans

Goed lezen brengt mij dat het huidige verhaal is gericht op fase 2 militairen. De up or out regels looptijd in rang, leeftijd in rang en aantal in rang zijn welliswaar ingevoerd in het AMAR en dus bekrachtigd bij wet, echter op militairen die reeds een BOT contract hadden bij de invoering zijn deze regels expliciet NIET van kracht verklaard.

Op militairen die NA invoering in fase drie zijn ingestroomd zijn de regels echter onverkort van toepassing, voor hen is het scenario dat Rob schetst met 100% zekerheid van toepassing. De regels zijn tenslotte verzonnen om de FLO instroom tot een minimum te beperken, dat wordt vormgegeven door militairen vlak voor hun flo in de bijstand te dumpen.

Volgens mij heb ik hier ooit voor gewaarschuwd maar is mij hier toen met windkracht 13 verteld dat defensie dat nooit zou doen. Men achte het zelfs ondenkbaar om verschillende redenen van fatsoen etc. etc.

Overigens staat het niet van toepassing zijn van de up or out regels een ontslag niet in de weg, defensie kan een normaal overtolligheidstraject toepassen om de oudgedienden te wippen, dat is precies wat er staat te gebeuren.

A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 21/01/2011 | 22:22 uur
Er kwam mij deze week een zorgelijk bericht ter ore wat vooral van belang is voor de oudere militairen onder ons. Er schijnen meningen te zijn in (wellicht ook buiten) onze organisatie dat de maximale looptijd in rangen ook voor fase 3 militairen geldt of moet gaan gelden. Boze tongen beweren nu dat als dit zo zou zijn (of "geregeld" wordt), dit een goedkope manier voor defensie is om van personeel af te komen en voor het rijk om geen FLO-uitkering uit te hoeven geven.

Simpel; door het steeds meer krimpen van ons functiebestand (er komen weer 10000 arbeidsplaatsen aan die geschrapt worden) is de mogelijkheid voor m.n. het huidige "oudere bestand" om nog door te groeien steeds minder aanwezig. Wat dus inhoudt dat je uiteindelijk aan je maximale looptijd zou komen en eruit geknikkerd wordt. Sta je dan als "veertiger of zelfs vijftiger"........

Ik hoop dat iemand dit tamtam verhaal kan ontzenuwen of bevestigen. Indien het klopt is het zaak voor de vakbonden om de hoogst mogelijke prioriteit te geven aan de stellingname hiertegen. Logischerwijs zou je zeggen dat het een onzinverhaal is, maar ik sta na bijna 3 decennia dienst vooral de laatste jaren nergens meer van te kijken.

Ik hoor het nu voor het eerst... Maar zal van de week ff gaan buurten bij PZ. Het lijkt mij een onzinverhaal, maar ik sta idd ook nergens meer van te kijken.

Hoe willen ze in vredesnaam een rang van bv. aooi of sm binden aan een max looptijd? Tot je salarisschaal stopt ofzo? Dan worden een hoop lui lachend het hek overgekieperd. :sick:

KapiteinRob

Er kwam mij deze week een zorgelijk bericht ter ore wat vooral van belang is voor de oudere militairen onder ons. Er schijnen meningen te zijn in (wellicht ook buiten) onze organisatie dat de maximale looptijd in rangen ook voor fase 3 militairen geldt of moet gaan gelden. Boze tongen beweren nu dat als dit zo zou zijn (of "geregeld" wordt), dit een goedkope manier voor defensie is om van personeel af te komen en voor het rijk om geen FLO-uitkering uit te hoeven geven.

Simpel; door het steeds meer krimpen van ons functiebestand (er komen weer 10000 arbeidsplaatsen aan die geschrapt worden) is de mogelijkheid voor m.n. het huidige "oudere bestand" om nog door te groeien steeds minder aanwezig. Wat dus inhoudt dat je uiteindelijk aan je maximale looptijd zou komen en eruit geknikkerd wordt. Sta je dan als "veertiger of zelfs vijftiger"........

Ik hoop dat iemand dit tamtam verhaal kan ontzenuwen of bevestigen. Indien het klopt is het zaak voor de vakbonden om de hoogst mogelijke prioriteit te geven aan de stellingname hiertegen. Logischerwijs zou je zeggen dat het een onzinverhaal is, maar ik sta na bijna 3 decennia dienst vooral de laatste jaren nergens meer van te kijken.

Lex

De site van MINDEF over de Organisatie v/d KMAR:

Militaire status
De Koninklijke Marechaussee is een politieorganisatie met een militaire status. Het is een organisatie met een gevarieerd takenpakket in zowel de civiele als in de militaire dienstverlening. De marechaussee is dynamisch en flexibel en wordt over de hele wereld ingezet.

Sinds 1998 is de marechaussee een zelfstandig krijgsmachtdeel. Als één van de vier krijgsmachtdelen maakt de marechaussee naast Koninklijke Marine, Koninklijke Landmacht en Koninklijke Luchtmacht deel uit van het ministerie van Defensie. Voor het uitvoeren van tachtig procent van de taken valt de marechaussee echter onder het gezag van andere ministeries.


Ik vraag mij af of die 80% verrekend wordt ten gunste van Defensie, waar het wapen onder valt.
Of zal dat gebeuren om niet?

Wie weet het?
Maar dat is eigenlijk een andere discussie.  :angel:

KapiteinRob

Volgens mij zijn de leden van de Kmar militair. Dat ik vind dat ze over het algemeen geen militair werk doen en als organisatie zo snel mogelijk opgedoekt moeten worden omdat hun taken elders ondergerbacht kunnen worden, is een tweede.

Laurens

Citaat van: Enforcer op 16/03/2010 | 13:57 uur
Geven de Marechaussee's nu zelf aan dat ze geen militairen zijn?!  :neutral:

Ik lees deze scheiding inderdaad steeds vaker. Volgens mij viel ik sinds 2006 onder het militair recht,  is de militaire cao op mij van toepassing, heb ik een militaire opleiding gevolgd etc etc... maar blijkbaar zijn er zielen die menen dat de marechaussee weer iets is wat apart moet zijn. Voor mij is het een rang en de naam van de organisatie waar ik voor werk. Als militair!

Het blijft een eeuwige **** discussie

Enforcer

Citaat van: Lex op 16/03/2010 | 13:22 uur
FPS nu definitief rond

Dat geeft militairen en marechaussees meer houvast; het is helderder wat ieders rechten en plichten zijn.

De AFMP/FNV en de Marechausseevereniging zijn tevreden met het bereikte onderhandelingsresultaat. We mogen gerust van een succes spreken.

AFMP/FNV, 16 maar 2010

Geven de Marechaussee's nu zelf aan dat ze geen militairen zijn?!  :neutral:

Lex

FPS nu definitief rond

Het Flexibel Personeelssysteem (FPS) is definitief rond. Vrijwel alles wat met loopbaanbegeleiding, opleiding en algemeen loopbaanbeleid te maken heeft, is centraal geregeld en wettelijk vastgelegd. Dat geeft militairen en marechaussees meer houvast; het is helderder wat ieders rechten en plichten zijn. De grootste merkbare winst van FPS zit hem vooral in de zekerheid over gemaakte afspraken, de loopbaanbegeleiding en duidelijkheid rondom ontslag en de daarbij horende begeleiding naar de arbeidsmarkt. Vanaf fase twee kun je zelf bepalen wanneer je met ontslag gaat.

Het belangrijkste knelpunt dat de volledige uitvoering van FPS nog in de weg stond is sinds maandag 15 maart van de baan. Het opleidingsbudget is verhoogd van 6000 naar 8000 euro. De AFMP/FNV en de Marechausseevereniging hebben op dit punt tot het laatste moment voet bij stuk hebben gehouden en met resultaat. Ook zijn goede afspraken gemaakt over de overgang van BBT'er naar FPS in een stevig overgangsbeleid.

Het duurt nog even voordat het AMAR is aangepast. Eerst moet er nog een formeel wetgevingstraject worden doorlopen. Naar verwachting is dit rond deze zomer afgerond. Dan is de regelgeving ook formeel van kracht. De komende tijd zal per defensieonderdeel nieuw loopbaanbeleid ontwikkeld gaan worden. De KMar zal naar verwachting het spits afbijten met een pilot loopbaanbeleid voor al haar onderofficieren.

De AFMP/FNV en de Marechausseevereniging zijn tevreden met het bereikte onderhandelingsresultaat. We mogen gerust van een succes spreken.

AFMP/FNV, 16 maar 2010

Enforcer

CitaatDerhalve kan een alternatief, zoals het civiel opleiden in de laatste twaalf maanden, in de ogen van de CVO een goede oplossing vormen.

In de nieuwe plannen krijg je een uitzending voor je kiezen, vlak voor einde contract. Dit is dus een kansloze suggestie van de CVO.

CitaatTot op heden zijn er maar weinig initiële opleidingen civiel gecertificeerd.

Met het huidige plan om de initiële opleidingen te verkorten is het bijna onmogelijk om na het verkorten nog voor eind 2009 een civiele certificatie van het programma te krijgen. Bijna kansloos dus.

CitaatHet nakomen van afspraken wordt één van de belangrijkste pijlers van het FPS.
Er wordt niks gezegd over de CAO afspraken die sinds 1 juli definitief niet nagekomen worden. De CAO is de basis, dus wat verwacht je dan van het nakomen van afspraken mbt het FPS?