Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 16/05/2019 | 18:09 uur
Kan iemand me uitleggen wat dit nieuwsbericht inhoud en waar jullie het over hebben.

Het gaat om annuleringskosten van het Australische SEA 1000 project. De Australische nationale omroep ABC benoemt per stadia de drie verschillende annuleringskosten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Kan iemand me uitleggen wat dit nieuwsbericht inhoud en waar jullie het over hebben.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

#401
Citaat van: Sparkplug op 16/05/2019 | 15:58 uur
Contract cancellation fee and questions about the future of SEA 1000

https://www.defenceconnect.com.au/maritime-antisub/4061-contract-cancellation-fee-and-questions-about-the-future-of-sea-1000

1) Australie ontvangt alleen een basisontwerp van NAVAL en verbreekt dan het contract.
According to the future submarine SPA, Naval Group would receive a 90 million euro (about $140 million) break payment if the company completed the basic design, but the Defence Department then decided not to proceed further.

2)  Australie ontvangt een detaileerd ontwerp van NAVAL en verbreekt het contract.
a break payment of 250 million euros (about $404 million) would apply if the French delivered a detailed submarine design and Australia then chose to go no further.

3) Australie ontvangt 1 compleet gemaakt en werkende onderzeeboot en verbreekt het contract.
Australia accepted its first completed submarine but decided to cancel all future orders, the Commonwealth would have to pay the French company 220 million euros (about $355 million).

https://www.abc.net.au/news/2019-05-15/australia-to-pay-hundreds-of-millions-if-french-sub-deal-sinks/11112952

Maar eigenlijk lijkt het me meer voor de hand liggen dat de bedragen bijelkaar opgeteld moeten worden, contractfee's voor fases welke op diverse levermomenten betaald moeten worden.  Dus als Australie 1 complete onderzeeboot ontvangt van NAVAL, moeten ze de 3 fee's betalen dus € 560 miljoen euro.
En dit is los van de daadwerkelijke kosten voor de onderzeeboot welke ook betaald moet worden.

Opzich niet geheel raar deze fase betalingen, moet ik zeggen.


Maar De Franse stijl van onderhandelen heeft wel vaker een nare nasmaak gehad bij gesloten Defensie deals..... onder de tafel onderhandelingen, deze komen later boven water ....  ;)
https://www.scmp.com/news/asia/southeast-asia/article/2174173/malaysia-reopens-investigation-french-submarine-deal




walter leever

Citaat van: Sparkplug op 16/05/2019 | 15:58 uur
Contract cancellation fee and questions about the future of SEA 1000

https://www.defenceconnect.com.au/maritime-antisub/4061-contract-cancellation-fee-and-questions-about-the-future-of-sea-1000

gaat lekker he met die "franse"deal  :devil:

Lach me kapot als de Aussies straks net als wij(hopelijk)voor de A-26 ER gaan. :omg:

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

First Taiwanese submarine to be ready in 2026

Taiwan's Indigenous Defense Submarines (IDS) will be built in a new facility inside the grounds of the CSBC Corporation in Kaohsiung harbour in southern Taiwan, with a ground-breaking ceremony held there on 9 May.

Three buildings will be erected by CSBC. Besides a utility building, the two ship block construction and assembly buildings will feature roofs to prevent hostile nations from collecting data via satellite imagery.

On the occasion of the ground-breaking event, CSBC handed over a scale model of an IDS submarine to a Republic of China Navy (ROCN) representative.

The proposed diesel-electric submarine will displace 2,500-3,000t, and it will measure no more than 70m long and have an 8m beam. Instead of a traditional stern, X-shaped diving planes and rudders will be its conspicuous characteristic, similar to the design of Japanese Soryu-class submarines.

Flank arrays appear on both sides of the model, very similar to a picture showcased at a TADTE exhibition a few years ago. Careful observation reveals that the IDS has similar characteristics to Singapore's Challenger class too.

The programme will cost NT$49.3 billion ($15.9 billion) and it will take about five years to build each vessel.

CSBC has given the project the code number 1168, which in Chinese symbolises that the project will be successfully carried out, although the ROCN is calling it Project Hai Chang.

With collaboration from the National Chung-Shan Institute of Science & Technology (NCSIST), President Tsai Ing-wen's administration feels confident it can design and construct Taiwan's very first domestic submarine. The MND announced in March that the contract design phase had been successfully completed.

Cheng Wen-lon, chairman of CSBC, said that if critical equipment and subsystems are delivered on time, the first-of-class IDS will launch no later than Q3 of 2025, before handover to the navy in late 2026 for a series of sea trials before the vessel is commissioned.

After facing many challenges in recent years, Taiwan has finally obtained export permits for the key technologies needed to design its submarines. The major breakthrough was the US State Department granting licences to Taiwan in April 2018. The Trump administration will provide key equipment and technologies essential for a modern submarine.

https://www.shephardmedia.com/news/imps-news/imdex-2019-first-taiwanese-submarine-be-ready-2026/

Parera

#397
Citaat van: Huzaar1 op 08/05/2019 | 17:20 uur
De nieuwsupdate meldt nieuws uit de Franse kranten, en daar wordt heel openlijk gesproken over dat Frankrijk er alles aan doet, werkelijk alles erop zet om die order van Subs binnen te halen. Maar dan via politiek, Marine, bedrijfsleven, echt alles wordt gezet op het binnenhalen van de order. Het laatste staatsbezoek van de Fransen aan NL ging vooral daar om. Ik zal morgen even kijken of ik hem kan plaatsen.

Klinkt inderdaad als de ''harde aanpak'' vanuit Parijs. Als je het kan plaatsen geweldig, als het niet kan en/of lukt ook goed.

Citaat van: JdL op 08/05/2019 | 18:51 uur
Nu is de Franse boot qua capaciteiten misschien niet eens een hele slechte optie, maar voor de Nederlandse marinebouw zou het echt een doodsteek zijn.

De gevolgen gaan veel verder dan alleen het moeten opgeven van de mogelijkheid dat NL ooit nog onderzeeboten zal bouwen. Icm met het weggeven van de order voor de mijnenjagers zullen Franse subs vermoelijk zorgen voor een faillisament voor (een gedeelte van) de Nederlandse marinebouw.

De order voor vMFF's alleen gaat deze tak niet op de been houden voor de langere termijn.
100% mee eens, wat er dan overblijft van de Nederlandse marinebouw is een industrie die in staat is om (kleine) ondersteunende schepen te bouwen zoals het CSS. Daar kan een werf niet van bestaan en dan zal vanzelf de hele marinebouw verdwijnen en overgaan in de grote reuzen van de EU industrie. Een zeer slechte ontwikkeling want stel je voor dat de EU barst en je weer op jezelf komt te staan dan kan je niets.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 08/05/2019 | 18:51 uur
Nu is de Franse boot qua capaciteiten misschien niet eens een hele slechte optie, maar voor de Nederlandse marinebouw zou het echt een doodsteek zijn.

De gevolgen gaan veel verder dan alleen het moeten opgeven van de mogelijkheid dat NL ooit nog onderzeeboten zal bouwen. Icm met het weggeven van de order voor de mijnenjagers zullen Franse subs vermoelijk zorgen voor een faillisament voor (een gedeelte van) de Nederlandse marinebouw.

De order voor vMFF's alleen gaat deze tak niet op de been houden voor de langere termijn.

+1

JdL

Nu is de Franse boot qua capaciteiten misschien niet eens een hele slechte optie, maar voor de Nederlandse marinebouw zou het echt een doodsteek zijn.

De gevolgen gaan veel verder dan alleen het moeten opgeven van de mogelijkheid dat NL ooit nog onderzeeboten zal bouwen. Icm met het weggeven van de order voor de mijnenjagers zullen Franse subs vermoedelijk zorgen voor een faillisement voor (een gedeelte van) de Nederlandse marinebouw.

De order voor vMFF's alleen gaat deze tak niet op de been houden voor de langere termijn.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Huzaar1

Citaat van: Parera op 08/05/2019 | 15:49 uur
En voor de ''outsiders'' worden we daar vrolijk van of niet? :angel:

De nieuwsupdate meldt nieuws uit de Franse kranten, en daar wordt heel openlijk gesproken over dat Frankrijk er alles aan doet, werkelijk alles erop zet om die order van Subs binnen te halen. Maar dan via politiek, Marine, bedrijfsleven, echt alles wordt gezet op het binnenhalen van de order. Het laatste staatsbezoek van de Fransen aan NL ging vooral daar om. Ik zal morgen even kijken of ik hem kan plaatsen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 08/05/2019 | 15:23 uur
Voor mensen die bij defensie werken. De nieuwsupdate ( niet de brief ) had een boel te melden over de Franse inzet op onze subs.
En voor de ''outsiders'' worden we daar vrolijk van of niet? :angel:

Huzaar1

Voor mensen die bij defensie werken. De nieuwsupdate ( niet de brief ) had een boel te melden over de Franse inzet op onze subs.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/05/2019 | 15:08 uur
Als ik Polen was en ik zou nieuwe boten voor de Oostzee zoeken, dan zijn wat mij betreft de meest voor de hand liggende modellen de U212CD en de A26. De Scorpine is een prima kustwaterboot, maar ik zou aansluiting zoeken met landen uit de regio met een type boot waar je ook samen iets mee kan.

+1

Het nadeel is voor de beide opties dat Frankrijk een belangrijke Poolse wens kan invullen ; kruisraketten.

Nu kunnen Duitsland en Zweden dit ook wel met Amerikaanse of Franse wapens maar de Tomahawk hebben de Polen al eens nagevraagd bij de VS en daar kregen ze een ja op met een serie beperkingen en een hoog prijskaartje.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/05/2019 | 15:10 uur
Ergens denk ik dat men dat ontwerp pas wereldkundig maakt na de NL B brief.
Het definitieve ontwerp vrijgeven na de B-brief is logisch maar toch hoop ik op een tipje van de sluier want het is de laatste maanden erg stil vanuit het kamp Saab-Damen. Al zijn het wat kleine onthullingen, iets.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/05/2019 | 15:01 uur
UDT 2019 is dit jaar in Stockholm, ik hoop op een onthulling door Saab-Damen  :angel:


Ergens denk ik dat men dat ontwerp pas wereldkundig maakt na de NL B brief.

Parera

UDT Europe 2019: New Wyvern variants to be unveiled

UK naval design firm BMT is planning to present new models of its Wyvern submarine concept at Underwater Defence Technology (UDT) 2019.

In addition to a new coastguard variant (including a deck gun) that will be introduced during a conference at the event, there will be a 'high-risk' evolution of the initial 'low-risk' concept.

BMT launched the Wyvern in 2017 and have since been using it to work out how different technologies could operate on future submarine platforms.

Ian Parker, senior principle engineer at BMT, said: 'Wyvern for us has been an excellent success.'

BMT told Shephard that the main focus of the concept is having a submarine which, in a crowded market for conventionally powered boats, offers large amounts of capability without pushing up the size of the vessel and therefore the cost.

The new higher-risk concept features lithium polymer batteries mounted outside the hull, freeing up space inside for weapons and other payloads whilst placing a greater emphasis on UUV launch and recovery.

BMT's senior naval architect, David Morris said: 'One of the key technologies that is holding this back is launch and recovery. There has been a lot research into launch and recovery of UUVs from ships but there has been less research of launch and recovery from submarines.

'We wanted to take Wyvern, which is an open source design and explore what a submarine would look like that would launch and recover UUVs'.

Hydroid provided a Remus-model UUV for trials, and the company plans to continue its research on how submarines and UUVs interact.

BMT have previously displayed their Vidar (36 and 7) and SSGT concepts, the latter of which used an innovative hydrogen propulsion system whilst some of this work is continuing, as Wyvern could have the Air Independent Propulsion (AIP) Stirling engine.

[Source: Shepard Media ]