Olietanker ombouwen tot vliegdekschip

Gestart door Ace1, 14/06/2015 | 13:53 uur

Een olietanker of vrachtdekschip ombouwen tot vliegdekschip is een goede zaak?

Ja
7 (26.9%)
Nee
18 (69.2%)
Geen mening
1 (3.8%)

Totaal aantal stemmen: 25

Poll gesloten: 13/08/2015 | 13:53 uur

DvdW

Citaat van: Mourning op 15/06/2015 | 11:54 uur
Hebben we het hier nu nog steeds serieus over....?  :confused: :omg: :silent:
helaas wel ja. Zie ook mijn eerste reacties in dit topic.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Mourning

Citaat van: Thomasen op 15/06/2015 | 12:00 uur
Conceptueel is het interessant om te bespreken, en af te branden.

Lol... vooral dat laatste, ja...  :lol:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Mourning op 15/06/2015 | 11:54 uur
Hebben we het hier nu nog steeds serieus over....?  :confused: :omg: :silent:

Conceptueel is het interessant om te bespreken, en af te branden.

Mourning

Hebben we het hier nu nog steeds serieus over....?  :confused: :omg: :silent:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Elzenga op 14/06/2015 | 17:13 uur
Het schip is in dat (dreiging)kader vooral veel "leegte"...maar met een destroyer in de buurt kun je ook zo'n schip goed beveiligen. En het is juist bedoeld voor als de dreiging toeneemt...met SOFs aan boord en oa middelen om mijnen te bestrijden (oa met helikopters).

Hoe gaat zo'n schip om met een treffer? Is verwacht ik gewoon snel endex.

Harald


Reinier

Citaat van: Zeewier op 14/06/2015 | 14:09 uur
Really! Wist je dat we zo'n escort carrier hadden? De Karel Doorman! Het eerste vliegdekschip waar Nederland mee oefende was de HMS Nairana, een voormalig brits koelschip (fruit vervoer e.d.) waarop een plat dek werd gebouwd. Daarna kregen we de HMS Venerable uit de Colossusklasse, een vliegkampschip.
Nederland had tijdens de oorlog al MAC schepen: MV Macoma en MV Gadila, omgebouwde tankers van de Shell.
Pas in 1946 kwam de HMS Nairana als HR MS Karel Doorman bij KM.

mandaje

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/06/2015 | 17:01 uur
Je zou het haast denken.... ik kan zo snel geen andere reden verzinnen om een groot platform in redelijk snelle tijd beschikbaar te hebben.

Het schip is als ik het goed begrepen heb vooral bedoeld om als multiplier te dienen bij grotere landingen. Er moet vreselijk veel troep naar het strand toe voordat er een haven is ingenomen en dat betekent heel veel LCAC. Dat vliegdek is leuk maar die LCAC zijn het belangrijkste. Ook nemen Ospreys veel ruimte in dus als je in 1 slag een behoorlijke hoeveelheid troepen wil verplaatsen dan is de extra dekruimte een plus.

De doctrine van de USA is dat er niet meer dicht bij de kust met amfibische schepen gedockt kan worden om troepen uit te laden op bijv LCAC, maar dit moeten tientallen kilometers van het strand gebeuren. In de huidige Amerikaanse amfibische schepen kunnen niet zoveel LCAC en in amfibische schepen LCAC meenemen is niet efficient, want ze nemen veel ruimte in. Daarnaast is de Amerikaanse (militaire) scheepsbouw erg inefficient, dus zijn Mobile Landing Platforms goedkope schepen om ship to shore operaties sterk te versnellen.

Harald

Er zijn al geluiden , waarbij ze zich afvragen waarom zo'n schip niet bewapend is.
Zal niet verbaasd zijn als er wel eea aan bewapening geplaatst zal gaan worden voor "eigen" bescherming, zoals CIWS.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 14/06/2015 | 17:13 uur
Het schip is in dat (dreiging)kader vooral veel "leegte"...maar met een destroyer in de buurt kun je ook zo'n schip goed beveiligen. En het is juist bedoeld voor als de dreiging toeneemt...met SOFs aan boord en oa middelen om mijnen te bestrijden (oa met helikopters).

Het is een warenhuis... er kan veel in/op.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 14/06/2015 | 16:58 uur
Weet niet het het zit met dat ding, maar denk dat het na 1 c802 afborrelt, met al het materieel aan boord. Zodra de dreiging toeneemt zoekt deze een ander plekje op. Ze willen geen herhaling van wat de Britten bij de Falklands ervoeren.
Het schip is in dat (dreiging)kader vooral veel "leegte"...maar met een destroyer in de buurt kun je ook zo'n schip goed beveiligen. En het is juist bedoeld voor als de dreiging toeneemt...met SOFs aan boord en oa middelen om mijnen te bestrijden (oa met helikopters).

Ace1


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 14/06/2015 | 16:54 uur
Ben je verhuisd naar Zeeland?

Je zou het haast denken.... ik kan zo snel geen andere reden verzinnen om een groot platform in redelijk snelle tijd beschikbaar te hebben.

dudge

Citaat van: Elzenga op 14/06/2015 | 16:46 uur
Maar daar ligt ook wel een hele vloot andere marineschepen...die het kunnen beschermen. Want gezien wat ze er mee gaan doen zal het wel een gewild doelwit zijn voor mogelijke agressors daar.

Blijft wel een interessante oplossing als je dus snel extra middelen of sea-base nodig hebt. Om een carrier te vervangen lijkt het me te beperkt.

Weet niet het het zit met dat ding, maar denk dat het na 1 c802 afborrelt, met al het materieel aan boord. Zodra de dreiging toeneemt zoekt deze een ander plekje op. Ze willen geen herhaling van wat de Britten bij de Falklands ervoeren.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/06/2015 | 15:53 uur
Dat denk ik niet... ik heb zo het idee dat ze dit soort schepen zal willen inzetten in een regio met een relatief lage geweldspiraal zodat de meer capabele platformen beschikbaar blijven voor regio waar het wel eens spannender zou kunnen worden.

Ben je verhuisd naar Zeeland?