Besluit verlenging missie Uruzgan

Gestart door Lex, 05/10/2007 | 18:53 uur

mikemans

Lijkt mischien raar maar wat je feitelijk waarneemt is het nadeel van generalisatie, van woorden zoals 'Ze' en 'Iedereen'.

Wat niemand lijkt te beseffen is dat die Ze en die Iedereen, hoewel het woord niet veranderd bij de verschillende onderwerpen, toch in beide gevallen een andere groep mensen betreft.

Het is volstrekt logisch dat in het geval het nederlandse defensieaparaat niets vermag en niets doet er een groep mensen hier ontevreden mee is. Die groep mensen zal reklameren daar het gevoel negatief is en daarom heftige emoties en reacties oproept. De groep mensen die het wel best vindt houd zijn mond want tevredenheid is een passieve emotie en zet veel minder aan tot aktie en reactie.

Als de situatie dan veranderd, in dit geval als het leger opeens wel ingezet wordt en er ook nog eens blijkt dat het leger bij machte is haar taak naar opdracht uit te voeren is de eerste groep tevreden gesteld en vervalt zij langzaam in inactiviteit terwijl nu de tweede groep zich gaat roeren.

Door niet na te denken over 'Wie' er zich op een gegeven moment in een gegeven situatie in de groep 'Ze' bevindt lijkt het dan alsof het nooit goed is voor 'Ze' en Iedereen'.

Dr_pepper

Citaat van: oud_zijde op 20/12/2007 | 19:02 uur
wat mij ergert is dat men begint te huilen om een beetje borstklopperij nadat er jaren is geroepen hoe zielig het Nederlandse leger wel niet is.
het materiaal (pzh2000 bv) zou noooooit ingezet worden, alle militairen worden voor de rechtbank gesleept als ze ook maar aan hun wapen denken etc. etc. etc. met verwijzingen naar jan en alleman die het zooooveel beter zouden doen dan ons er bovenop.
En zodra dat hele verhaal toch een beetje onwaar is gebleken is het ineens "jamaar vroegah waren we net zo nutteloos als de Aussies dat nu zijn dus je er mag niets zeggen"

en ja dat laatste was wat sarcastisch, zo heel nutteloos zijn ze nu ook weer niet

juistum, een paar jaar geleden liep iedereen te zeiken dat het nederlandse leger niks mag en kon en ze toch nooit zouden vechten en nu hebben we '' een vredesmissie'' waarbij gevochten wordt en dan vind iedereen het ineens onveilig en niet verantwoord...

KapiteinRob

Citaat van: oud_zijde op 04/01/2008 | 20:10 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 20/12/2007 | 20:25 uur
Waarmee ook jij aansluit in de rij die Uruzgan nu de norm vindt en het grootste deel van ons heldhaftige missieverleden vergeten is. En ja, dat laatste is sarcastisch bedoeld; want ook in dat verleden zijn er incidentele heldhaftige zaken geschiedt...

dat is natuurlijk ook klinkklare onzin want ik was voor deze missie ook niet heel erg negatief over ons krijgsverleden of wel?

maar waarom mag ik nu niet 'ja wij wel, en zij niet' roepen en jij toen wel 'ja zij wel en wij niet' roepen?
vind ik hypocriet

Dat zeg ik ook helemaal niet, Oud_Zijde..... ;)

oud_zijde

Citaat van: Kapitein Rob op 20/12/2007 | 20:25 uur
Waarmee ook jij aansluit in de rij die Uruzgan nu de norm vindt en het grootste deel van ons heldhaftige missieverleden vergeten is. En ja, dat laatste is sarcastisch bedoeld; want ook in dat verleden zijn er incidentele heldhaftige zaken geschiedt...

dat is natuurlijk ook klinkklare onzin want ik was voor deze missie ook niet heel erg negatief over ons krijgsverleden of wel?

maar waarom mag ik nu niet 'ja wij wel, en zij niet' roepen en jij toen wel 'ja zij wel en wij niet' roepen?
vind ik hypocriet
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Lex

Ook PvdA unaniem achter de verlengde Uruzganmissie

DEN HAAG -  Net als de VVD, het CDA, de ChristenUnie en de SGP heeft ook de PvdA zich unaniem achter de verlenging van de missie in Uruzgan tot eind 2010 geschaard. Dat bleek donderdag tijdens de stemmingen over een motie van de SP om de missie toch nog in augustus 2008 te beëindigen.

De verwachting was dat PvdA-Kamerlid Harm Evert Waalkens (PvdA) die motie zou steunen. Hij zei in een stemverklaring dat hij niet de overtuiging heeft dat de missie de situatie voor de Afghanen en de regio verbetert. Maar hij stemde toch tegen de SP-motie uit ,,steun aan onze militairen''.

Uiteindelijk bleek dat 42 Kamerleden tegen de verlenging en 98 Kamerleden voor de verlenging waren. Tien Kamerleden waren afwezig. In 2006, toen de Kamer instemde met de huidige missie, waren de (kleinere) SP, GroenLinks, D66 en het voormalig PvdA-Kamerlid Godelievevan Heteren tegen, in totaal 24 Kamerleden.

anp | Gepubliceerd op 20 december 2007, 21:04

KapiteinRob

Waarmee ook jij aansluit in de rij die Uruzgan nu de norm vindt en het grootste deel van ons heldhaftige missieverleden vergeten is. En ja, dat laatste is sarcastisch bedoeld; want ook in dat verleden zijn er incidentele heldhaftige zaken geschiedt...

oud_zijde

wat mij ergert is dat men begint te huilen om een beetje borstklopperij nadat er jaren is geroepen hoe zielig het Nederlandse leger wel niet is.
het materiaal (pzh2000 bv) zou noooooit ingezet worden, alle militairen worden voor de rechtbank gesleept als ze ook maar aan hun wapen denken etc. etc. etc. met verwijzingen naar jan en alleman die het zooooveel beter zouden doen dan ons er bovenop.
En zodra dat hele verhaal toch een beetje onwaar is gebleken is het ineens "jamaar vroegah waren we net zo nutteloos als de Aussies dat nu zijn dus je er mag niets zeggen"

en ja dat laatste was wat sarcastisch, zo heel nutteloos zijn ze nu ook weer niet
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Wat mij ergert is dat borstklopperij wat een aantal mensen (nu) doen. Hoe vaak heeft Nederland alleen maar aan "veilige" missies en/of met bescheiden aantallen mee willen doen? Maar nu we in Uruzgan voor het eerst sinds tijden een heftige missie hebben, gaan we kritiek leveren op andere landen. Hoe hypocriet!

jspoor

Voor de cijfers e.d. die gebruikte in mijn verhaal heb ik even de wikipedia pagina's over australie en diens defensie opgezocht. Daarnaast, het is niet mijn bedoeling om Australië iets te verwijten, want inderdaad, dan kun je het beter over landen als Griekenland, Turkije en Portugal gaan hebben. Wat me wel ergert, is dat Australië onze inzet als 'onvoldoende' bestempeld. Dit, terwijl we toch twee jaar bovenop de oorspronkelijk geplande missie plakken.

KapiteinRob

Citaat van: lex op 20/12/2007 | 13:28 uur
Voor de zuiverheid: Australië heeft >3500 pax over de aardkloot aan inzet.
Voor een overzicht, zie: http://www.defence.gov.au/globalops.htm

Nou, dan nodig ik Jspoor uit om nu Nederland aan te "sporen" meer en langer ergens te gaan missie-en zodat we ons blijven(d) kunnen vergelijken met Australië..... ::)

Lex

Voor de zuiverheid: Australië heeft >3500 pax over de aardkloot aan inzet.
Voor een overzicht, zie: http://www.defence.gov.au/globalops.htm

KapiteinRob

Gossie Jspoor, wat is Nederland toch geweldig. Daar kunnen die slappe Australiërs nog een voorbeeld aan nemen. Even vergeten dat Nederland elders op deze aardkloot ook bijdrages doet (en heeft gedaan) waar er ook weer andere landen meedoen waar je bij eenzelfde rekenmodel dat jij hanteert Nederland waarschijnlijk hetzelfde kan verwijten als jij nu Australië doet.

Mourning

1. Volgens mij heeft Australie tegen de 1000 man in Uruzgan en aangrenzende provincies.
2. Ik dacht dat Australie ook nog steeds in Irak zit.

Ik denk dat Australie niet zoveel te verwijten valt. Die verwijten zouden moeten worden gericht aan landen zoals Griekenland, Turkije en Portugal (dat haar gehele al kleine contingent uit Afghanistan terugtrok recent) die ver onder de maat troepen leveren gezien hun omvang, defensiebudget, etc.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jspoor

Citaat van: boekje_pienter op 20/12/2007 | 07:35 uur
Chantage vanuit Down Under?

Nu wil ik niet heel vervelend zijn, maar ik heb even wat zitten rekenen. Australië is ongeveer 180 keer zo groot als nederland, maar heeft "slechts" 25000 man vast personeel bij defensie. Nu Australië qua inwoner aantal met 20 milj. inwoners Nederland niet zo ver ontloopt, wil ik hier nog niets over zeggen. Maar dat men klaagt over het feit dat men op 20 milj. inwoners 400 man personeel uitgezonden heeft in afghanistan, terwijl wij als mini-landje het viervoudige uit hebben staan en dat na zes jaar terug willen trekken, dat vind ik wel een beetje triest.
Daar buiten vergeten ze in het onderstaande artikel "Dutch pullout threatens Digger safety" te vermelden dat we per 1 augustus 2008 al vertrokken zouden zijn, aldus de afspraken gemaakt met de NAVO. Die 'Diggers' van ze mogen dus wat mij betreft blij zijn dat we daar nog twee jaar langer blijven hangen.

KapiteinRob

Citaat van: boekje_pienter op 20/12/2007 | 07:35 uur
Chantage vanuit Down Under?

Volgens mij doet Nederland om de haverklap hetzelfde, toch?  ???