De toekomst van de Nederlandse Defensie organisatie

Gestart door mikemans, 03/11/2007 | 07:11 uur

KapiteinRob

Citaat van: Mourning op 27/11/2007 | 17:20 uur
Ik sluit me volledig aan bij de posting van Benno1969.

Regards,

Mourning  8)


Nog maar een keer:
Citaat van: mezelf op 27/11/2007 | 16:00 uur
Ik stel voor om de discussie militairen versus reservisten hier niet verder te voeren.

Rob
Forumbeheerder


Mourning

Ik sluit me volledig aan bij de posting van Benno1969.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

De STAS heeft in ieder geval door dat de "Mijnenveegcapaciteit' opnieuw geintroduceerd moet worden.  :P
Zie: http://www.mindef.nl/actueel/parlement/kamerbrieven/2007/11/20071123_mijnenveegcap.aspx

KapiteinRob

Ik stel voor om de discussie militairen versus reservisten hier niet verder te voeren.

Rob
Forumbeheerder

Benno1969

#261
Citaat van: maxell op 26/11/2007 | 21:18 uur
Oh leuk! Burgers die gaan vechten! Tja, het zat er aan te komen! De echte militairen blijven thuis, kunnen niet weg omdat er anders niemand de kantoorstoelen warm houdt en de burgers gaan vechten. Waarschijnlijk met behoud van hun driemaal modale salaris en, jaja komt ie: toelagen!

Tja, NATRES?

Dit slaat natuurlijk kant noch wal, en ik zou je willen adviseren je (steeds maar toenemende) frustraties ergens anders op te botvieren,

Ik denk dat je wel iets meer respect mag opbrengen voor mensen die naast een vaak drukke burgerbaan, zich ook nog eens als reserve-officier of Natres militair voor defensie willen inzetten. En daarbij is dan ook nog eens sprake van een bovengemiddelde inzet, feitelijk belangeloos want voor je broodwinning ben je er totaal niet van afhankelijk........ En tenslotte: de motivatie van de gemiddelde reservist is heel wat beter dan gefrustreerde beroepsmilitairen waar er momenteel (terecht of onterecht) iets teveel van rondlopen (althans hier op het forum) m.i. Als je niet meer gemotiveerd bent is het heel simpel: gewoon je contract opzeggen en solliciteren in de burgermaatschappij. En niet blijven hangen in geklaag zonder daar de consequenties aan te verbinden. Op deze manier heeft niemand wat aan je.




KapiteinRob

Citaat van: hudinie op 27/11/2007 | 14:53 uur
althans de gevechtseenheden die het moeten opknappen

Welja, onderhouds-, geneeskundig- en logistiek personeel doen natuurlijk niet serieus mee....

hudinie

Waarom is het animo minder om militair te worden ??? ik denk omdat de uitzend-druk hoog is en voor mensen met een gezin is
dit erg vervelend en doordat het leger steeds kleiner wordt...althans de gevechtseenheden die het moeten opknappen wordt er
teveel een beroep gedaan op deze militairen waardoor er spanningen thuis ontstaan en je prive-leven, relatie naar de klote gaat.
Verder de tijdelijke contracten zijn geen uitnodiging om bij defensie te gaan....wat is dat voor toekomst als je maar voor een
beperkt aantal jaren kan tekenen...ben je b.v. 27 of 30 kom je uit het leger omdat defensie je verbintenis niet wil verlengen.
De enige oplossingen hiervoor zijn mee gevechtseenheden waardoor de uitzenddruk lager wordt en aantrekkelijkere contracten
bijvoorbeeld net als in het bedrijfsleven voor onbepaalde tijd.

maxell

Oh leuk! Burgers die gaan vechten! Tja, het zat er aan te komen! De echte militairen blijven thuis, kunnen niet weg omdat er anders niemand de kantoorstoelen warm houdt en de burgers gaan vechten. Waarschijnlijk met behoud van hun driemaal modale salaris en, jaja komt ie: toelagen!

Tja, NATRES?

Draconis

De toekomst van de Nederlandse Defensie Organisatie hangt een op een samen met het commitment wat de Nederlandse politiek richting de organisatie wil maken.

In het recentelijk verschenen rapport van de PvdA over de toekomst van de Nederlandse Defensie Organisatie wordt duidelijk naar voren gebracht dat in hun ogen de Nederlandse Defensie Organisatie kleiner maar beter inzetbaar moet worden. Frappant is dat dit proces al sinds begin jaren '90 bezig is. Na de Koude Oorlog heeft ons land een enorme herschikking op militair gebied doorgemaakt. De vraag kan dan ook terecht gesteld worden of we nog meer moeten gaan verkopen?

Verder kan terecht getwijfeld worden aan het nut van een leger dat niet beschikt over afdoende conventionele eenheden. Wat hebben we aan een defensieorganisatie die in een conventionele oorlog niet in staat is om in het hoogste spectrum mee te vechten?

In mijn ogen kan er dan ook maar een toekomst zijn voor de Nederlandse Defensie Organisatie. Dat is een modern leger dat in alle spectra van het geweld inzetbaar is. Hiervoor zijn eigenlijk een aantal zaken vereist:

- Solide financieel beleid; Als Nederland de NAVO norm zou aanhouden (2% van het BBP voor Defensie) dan is er meer dan genoeg geld om een solide strijdkracht neer te zetten.

- Personeel; Door de krapte op de arbeidsmarkt is geld niet eens het grootste probleem. Als er geen mensen zijn om voor een arbeidsintensieve organisatie - zoals de krijgsmacht er een is - te werken dan staat men voor een grote uitdaging. Het moet dan ook aantrekkelijk zijn om militair te worden.

- Beleid voor langere termijn bepalen; Op dit moment wordt er nog teveel incident politiek bedreven op het terrein van defensie. Bij het opstellen van kabinetsplannen geldt Defensie als de nummer 1 bezuinigingspost, er zijn klaarblijkelijk altijd wel hervormingen te vinden. Hierdoor is het voor de organisatie lastig om zich operationeel staande te houden. Net aangeschafte wapens die nagenoeg direct nadat ze uit de fabriek komen al weer verkocht worden zijn hiervan een sprekend voorbeeld (PzH 2000 bijv).
The power of the many is inferior to that of the few...
Democracy; the many give their power to the few...

Enforcer

Ik heb het idee dat ze meer reservisten willen gaan gebruiken voor de binnenlandse veiligheid in de toekomst. Voordat die ingezet kunnen worden in Afghanistan, moeten er nog een stel zaken veranderd worden, dus vandaar dat daar de voltijd militairen naar toe moeten blijven gaan. Ondertussen wordt er volgens mij door het CDA geprobeerd om ruimte te creƫren om meer deeltijd militairen (reservisten) in te zetten. Zij zullen echter wel aan alle eisen moeten blijven voldoen die voor de voltijd militairen ook gelden. Zo kunnen deze deeltijders bijdragen aan de veiligheid binnen NL, in samenwerking met wat voltijders.

KapiteinRob

Nog maar een keer: dit topic gaat over de toekomst van de Nederlandse Defensie organisatie. Verzoeke een ieder zich daartoe te beperken.

Rob
Forumbeheerder

Mourning

Bovendien is de VS het enigste land ter wereld dat kan ingriijpen ofzo? Ik zou ook geen Fransen, Chinezen, Russen, Duitsers, Indiers, Brazilianen of whatever daar.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: Tanker op 25/11/2007 | 15:49 uur
Niet zo heel vreemd dat de USA niets doet in Darfur, ze hebben immers geen "economische belangen" in die regio (m.a.w. er valt niets te halen daar)....dus interesseert het ze allemaal niet zo veel.

Als iedereen die wat roept bij de VN, ook daadwerkelijk wat zou doen dan was daar al lang ingegrepen.....

Dit topic gaat over de toekomst van de Nederlandse defensie. Dat is weliswaar een breed onderwerp, maar de belangen en acties van de VS hebben hier verder weinig tot niets mee te maken.

Rob
Forumbeheerder

Tanker

Niet zo heel vreemd dat de USA niets doet in Darfur, ze hebben immers geen "economische belangen" in die regio (m.a.w. er valt niets te halen daar)....dus interesseert het ze allemaal niet zo veel.

Als iedereen die wat roept bij de VN, ook daadwerkelijk wat zou doen dan was daar al lang ingegrepen.....

hudinie

Dat vindt ik ook, iedereen praat maar over vredesmissies...goeie zaak hoor, maar we hebben toch ook een leger nodig voor onze eigen veiligheid ?? gewoon om je eigen belangen en grondgebied te verdedigen.
Het lijkt wel of we nu alleen maar een leger hebben om 3 vredesmissies te runnen,...die denkwijze is er zo langzamerhand ingeslopen
en bevalt me niet helemaal. Niet dat ik tegen vredesmissies ben maar toch. Als je nou kijkt naar DARFUR, iedere dag worden daar onschuldigen afgeslacht , verkracht pure genocide en wat doen we eraan ??? wat doen de grote landen eraan zoals de USA ??
niemand doet echt iets alleen wordt er veel gesproken. Rwanda.....het hele kigalimeer zag rood van het bloed duizende lijken dreven erin....en niemand deed iets...ja pas toen het te laat was kwamen die schijnheilige Fransen....POLITIEK.... laat me niet lachen als ze er moeten zijn zijn ze er niet....maar ik weet wel....ALS we eens met een paar landen besluiten om daar in Darfur in te grijpen is het zo opgelost. Maar hou a.u.b. op met dat gelul over een bataljonnetje enzo stelletje lampekappen daar in DENHAAG .