Militairen in uniform naar Gay Pride

Gestart door Lex, 04/08/2008 | 17:50 uur

onderofficier

Citaat van: Ros op 26/07/2013 | 10:05 uur
Zij gaat er heen als Minister van Defensie en niet als burger...............

Zal ze overuren schrijven: nee ......   
Maar haar taak is toch ook het vertegenwoordigen van het ministerie van defensie....laat ze dat net nu daar doen:

"het is voor het eerst dat een minister van Defensie mee vaart. Hiermee wil het ministerie als werkgever bekrachtigen dat iedereen, dus ook lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders zichzelf moeten kunnen zijn op de Defensiewerkvloer"   

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3482035/2013/07/26/Primeur-minister-van-Defensie-vaart-mee-met-Gay-Pride.dhtml

Als ze zich alleen met de moeilijke tijden van defensie mogen bemoeien, is het ook ongepast dat ze bijv. naar medaille uitreikingen gaat....
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros

Citaat van: onderofficier op 26/07/2013 | 09:13 uur
Inderdaad haar tijd aangezien het op een zaterdag is, wat de mindef in haar weekenden doet is haar zaak.
Ze zal nu misschien wel ergens op een strand liggen.... In deze moeilijke tijden......


Zij gaat er heen als Minister van Defensie en niet als burger...............

onderofficier

Citaat van: DvdW op 26/07/2013 | 08:11 uur
Toch mooi om te zien dat onze MinDef haar tijd in deze moeilijke tijd goed besteed.....  :hrmph:
Inderdaad haar tijd aangezien het op een zaterdag is, wat de mindef in haar weekenden doet is haar zaak.
Ze zal nu misschien wel ergens op een strand liggen.... In deze moeilijke tijden......
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

DvdW

Citaat van: DvdW op 26/07/2013 | 08:11 uur
Minister van Defensie vaart mee met Gay Pride


Toch mooi om te zien dat onze MinDef haar tijd in deze moeilijke tijd goed besteed.....  :hrmph:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

DvdW

Minister van Defensie vaart mee met Gay Pride

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie vaart op 3 augustus mee tijdens de 18e editie van de botenparade van de Amsterdamse Gay Pride.

Haar deelname is historisch: het is voor het eerst dat een minister van Defensie mee vaart. Hiermee wil het ministerie als werkgever bekrachtigen dat iedereen, dus ook lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen en transgenders zichzelf moeten kunnen zijn op de Defensiewerkvloer.

De deelname van Hennis-Plasschaert aan het evenement valt samen met een aantal bijzondere herdenkingen voor Defensie dit jaar. De georganiseerde zeemacht in Nederland bestaat 525 jaar, de Marine draagt 200 jaar het predicaat 'koninklijk' en de militaire luchtvaart bestaat 100 jaar.

Bovendien viert de Stichting Homosexualiteit en Krijgsmacht, die zich al een kwart eeuw inzet om andersgeaardheid binnen Defensie uit de taboe-sfeer te halen, haar 25-jarig bestaan. Defensie geeft op haar boot op diverse manieren invulling aan het thema 'reflect'.

Uniformen

Het personeel blikt terug door op de boot oude uniformen uit vervlogen tijden te dragen. Uit respect en dankbaarheid aan de Nederlandse samenleving is de Defensieboot tijdens de parade versierd in de kleuren rood, wit en blauw. De passagiers van de boot zullen tijdens de vaart herhaaldelijk de eregroet brengen aan het aanwezige publiek.

De Defensieboot organiseert, samen met een aantal andere deelnemers aan de parade, op vrijdag 2 augustus een kijkdag voor pers en publiek.

Het is voor het eerst dat publiek en pers bij wijze van voorproefje de kans krijgen om te kijken bij het opbouwen van de deelnemersboten. Behalve Defensie doen ook de GVB en winkelketen Mister B. mee aan de kijkdag.

BRON
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

A.J.

'Wat moet Defensie met een eigen boot op de Canal Parade?'

In 2008 verbood het ministerie van Defensie haar medewerkers om met een eigen boot mee te varen op de Canal Parade. Drie jaar later is het wel zover. Waarom? Amanda Kluveld ging op onderzoek uit.
Het ministerie van Defensie zal met een eigen boot deelnemen aan de Canal Parade van Amsterdam Gay Pride in augustus. Op de website van het ministerie kan ik over dit voornemen niets vinden, maar op de website van de Stichting Homosexualiteit en Krijgsmacht (SHK) kun je een formulier downloaden waarmee je je op kunt geven voor deelname aan de boottocht op de Defensieboot. Het zal dus wel waar zijn.

Op het aanmeldformulier wordt gevraagd naar je naam, rang, het defensieonderdeel waar je werkzaam bent, je seksuele geaardheid en of je op de defensiewerkvloer uit de kast bent gekomen. Ik vroeg me meteen af wat hetero's zouden invullen bij de vraag of ze uit de kast waren gekomen en wat die vraag in de context van heteroseksualiteit precies betekent.

Ook wordt gevraagd naar je motivatie om mee te varen. Dat laatste is interessant, maar wat ik echt zou willen weten is wat nu precies de motivatie van het ministerie van Defensie is om mee te varen en van de SHK om een eigen Defensieboot te laten organiseren? Dat is van belang want, zoals de SHK stelt, dit is een 'internationaal historische gebeurtenis'. 'Dit jaar zal de derde keer zijn dat Defensiepersoneel meevaart, echter de eerste keer op een eigen Defensieboot.'

Waardigheid
Dat is razendsnel gegaan. In 2008 had staatssecretaris Jack de Vries van Defensie de deelname aan de Canal Parade door militairen in uniform nog verboden. Een 'uitbundig' evenement als de Canal Parade paste volgens Defensie niet bij de 'waardigheid van het uniform'. Zo is het maar net. Een jaar later stelde De Vries dat met dit verbod een verkeerd signaal was afgegeven. Defensiepersoneel mocht  in uniform deelnemen aan de Gay Pride. Niet op een eigen boot maar op de werknemersboot van de homonetwerken van FNV en grote bedrijven als IBM, Philips en Shell.

Een eigen boot is volgens de Algemene Federatie van Militair Personeel/FNV bond van militair en burgerpersoneel Defensie (AFMP/FNV) 'een flinke stap voorwaarts'. 'Van één boot vol militairen en burgerpersoneel gaat een veel sterker effect uit. De pluriformiteit binnen Defensie kan zo beter tot uitdrukking worden gebracht, zoals de verhoudingen militairen-burgerpersoneel en man-vrouw, en de verscheidenheid van lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgender personen (de zogenoemde LHBT-gemeenschap) binnen de krijgsmacht.'

Wervend
Volgens de vakbond van het militair personeel is de inzet van de boot geheel in lijn met het Regeerakkoord waarin het kabinet stelt de emancipatie van de LHBT-gemeenschap te bevorderen. Deelname aan de Gay Pride is een van de middelen om dit te doen. 'Volgens de SHK-AFMP/FNV alliantie geeft Defensie met deze zichtbaarheid een 'krachtig signaal' af, namelijk dat de Defensiewerkvloer ook een 'veilige werkomgeving' hoort te zijn en blijven. 'Normaal gesproken heeft dat ook een wervende uitstraling, maar in deze tijd van bezuinigingen speelt dat een minder belangrijke rol.'

Goed, nu naar het ministerie van Defensie zelf. Wat heeft het over de deelname te zeggen? Nou, niets dus. Het ministerie laat de organisatie van de defensieboot geheel over aan de SHK. Maar ook daarover wil ik meer weten. Hoeveel kost deelname met een eigen boot? Waarom is gekozen om de organisatie uit te besteden aan de SHK? Wat zijn volgens het ministerie zelf nu precies de overwegingen om mee te doen? Wat heeft de minister van Defensie Hans Hillen hierover gezegd?

Zoals eerder opgemerkt is over de deelname niets te vinden op de website van het ministerie. Gelukkig kun je als burger de Rijksoverheid bellen om informatie te verkrijgen. Dat heb ik maar gedaan. De mevrouw van de Rijksoverheid ging er meteen achteraan al was het duidelijk dat ze niet begreep waarom ik dit nu precies wilde weten. Fascinerend, de medewerkster publieksvoorlichting stelde zich behulpzaam op maar door bepaalde stiltes, herhalingen van mijn woorden en de intonatie waarmee dit gebeurde (dus u wilt weten...? u vraagt zich dus af...?), gaf ze me het gevoel een lastige burger te zijn. Een burger die de tijd van de Rijksoverheid verdoet met irrelevante vragen. Ik stelde me een workshop voor ambtenaren voor tijdens welke ze diverse categorieën burgers in een schema gepresenteerd had gekregen. De irrelevante vragen stellende burger, de wantrouwende burger, de mondige 'niet van mijn belastinggeld' burger, de door het populisme en GeenStijl volkomen verziekte politiek incorrecte burger.

Boodschappenlijstje
Na enige minuten wachten vertelde ze me dat het ministerie van Defensie uitsluitend deelneemt aan evenementen vanuit het oogpunt van personeelswerving. Ze sprak de woorden gehaast uit, alsof ze niet de tijd had genomen ze op te schrijven en ze daarom steeds in zichzelf had herhaald. Een beetje zoals kinderen dat wel doen met een boodschappenlijstje: hagelslag, vuilniszakken, één pond oude kaas. Nadat ze de zin had uitgesproken volgde een kleine pauze, die triomfantelijk op mij overkwam. Alsof ze stiekem dacht: zo en wat had je nu nog verder te zeuren over die defensieboot. Ik liet een en ander op mij inwerken en zweeg. 'En dus ook dit evenement', zei ze wat streng om te voorkomen dat ik zou uitroepen: 'Ook dit evenement?',  wat ik inderdaad wilde doen.

'Dus het ministerie van Defensie doet aan dit evenement mee om personeel te werven', vroeg ik. 'Ja, er is geen andere reden om mee te doen aan evenementen', herhaalde ze braaf de woorden van de voorlichter die ze kennelijk gesproken had. Ik brak los: Maar waarom meent het ministerie van Defensie dat deelname aan de Canal Parade een effectieve manier van personeelswerving is? Hoe past dit in het algemene personeelsbeleid van Defensie? Waarom wordt er eigenlijk personeel geworven door Defensie terwijl er zo bezuinigd wordt? Hoeveel kost dit evenement en zijn er behalve personeelswerving nog andere redenen om deel te nemen? Wat zijn die redenen dan? Onderschrijft het ministerie de standpunten over zijn deelname, zoals die zijn verwoord door de SHK en de AFMP/FNV? Wat is dat voor boot en waar komt de boot vandaan? Is het ministerie van mening dat de waardigheid van het uniform niet langer in het geding is bij deelname aan het uitbundige evenement en sinds wanneer is die visie veranderd? Waar zijn de overwegingen om deel te nemen en de uiteindelijke besluitvorming hierover vastgelegd?

'Kunt u uw vragen herhalen?', vroeg ze alsof ze verwachtte dat mij dat niet zou lukken. Ik deed wat ze me verzocht. 'Ik schrijf even met u mee,' zei de vrouw van de publieksvoorlichting Rijksoverheid. Ze klonk een beetje paniekerig door de woordenstroom  maar ik hoorde haar dapper doortikken. Ze vroeg me om mijn emailadres waarop ik het antwoord wilde ontvangen.  Kennelijk was ze er opeens niet meer zo zeker van dat 'deelname uitsluitend uit overwegingen van personeelswerving' het goede antwoord was. Dat vond ik een beetje sneu voor haar. Ik had een brave publieksvoorlichter van de Rijksoverheid onzeker gemaakt. Ze wenste me nog een prettige dag. Ik wenste haar hetzelfde.

Direct na het telefoongesprek ontving ik deze email: 'Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden en hebben uw vraag doorgestuurd naar een collega. Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen drie werkdagen een reactie tegemoet zien.'

Amanda Kluveld/ Volkskrant

boekje_pienter

Ook militairen die in uniform meevaren in de botenparade op de Gay Pride vertegenwoordigen de krijgsmacht. De homoseksuele, spelevarende militair kán hierdoor bij het grote publiek de suggestie wekken dat de gehele krijgsmacht uit homoseksuelen bestaat.

Als vertegenwoordiger van de krijgsmacht, moet iedere professionele militair de media en de publieke opinie kunnen verduidelijken en overtuigen waarom de werkzaamheden van Defensie belangrijk zijn, niet waarom deze nevenactiviteit - die Defensie m.i. in een verkeerd daglicht kán stellen - belangrijk is. Kan ook niet anders; de Gay Pride wordt enkel belangrijk gemaakt door de mediahype over de meevarende militairen in uniform!

De boodschap is dus dat ik me niet wil associëren met collega's die zich in een dergelijk evenement wensen te profileren ten koste van de beeldvorming van alle militairen. Sterker nog: dat zouden ze zelf ook niet moeten willen.

Enforcer

Citaat van: Tanker op 29/03/2011 | 23:14 uur
Citaat van: dudge op 29/03/2011 | 23:12 uur
Citaat van: Enforcer op 29/03/2011 | 23:08 uur
Dan hoop ik dat Defensie buiten de boot valt......... :neutral:
Ik denk dat we straks met vlaggenschip Hr. Ms. FRISC mee kunnen doen :'(

LOL hehehe, Hillen in zijn camostring er op........ :devil:

Om dat te voorkomen kan er nog wel een miljard af bij defensie... :dead:

Tanker

Citaat van: dudge op 29/03/2011 | 23:12 uur
Citaat van: Enforcer op 29/03/2011 | 23:08 uur
Dan hoop ik dat Defensie buiten de boot valt......... :neutral:
Ik denk dat we straks met vlaggenschip Hr. Ms. FRISC mee kunnen doen :'(

LOL hehehe, Hillen in zijn camostring er op........ :devil:

Enforcer

Dan hoop ik dat Defensie buiten de boot valt......... :neutral:

onderofficier

Citaat van: telegraaf op 20/03/2011 | 10:48 uur
Defensie vaart mee met Gay Pride

AMSTERDAM -  Defensie vaart dit jaar mee met de Amsterdam Gay Pride. Het is voor het eerst dat militairen met een eigen boot deelnemen aan de beroemde botenparade. Dat meldt de organisatie van de Gay Pride zondag.

SHK en Amsterdam Gay Pride-organisator ProGay laten weten blij te zijn dat er dit jaar militairen in uniform meevaren.


Citaat van: ad op 29/03/2011 | 20:15 uur
Gay Pride boten moeten loten

Voor de Amsterdam Gay Pride hebben zich dit keer 220 organisaties aangemeld. Niet eerder meldden zich zoveel deelnemers, de organisator ProGay sprak dinsdag dan ook van een record. Omdat aan de jaarlijkse botenparade maar tachtig boten kunnen meedoen, wordt er zondag 3 april geloot.

De Amsterdam Gay Pride is op zaterdag 6 augustus. Dit jaar waren er vijftig inschrijvingen meer dan in 2010. De organisatie houdt bij de loting rekening met de achtergrond van organisaties. Aanvragers met een 'homo-achtergrond' maken twee keer meer kans dan organisaties zonder die banden.


Als ik het goed begrijp is Defensie dus een homo-organisatie en is vrij gesteld van de loting.......

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Gay Pride boten moeten loten

Voor de Amsterdam Gay Pride hebben zich dit keer 220 organisaties aangemeld. Niet eerder meldden zich zoveel deelnemers, de organisator ProGay sprak dinsdag dan ook van een record. Omdat aan de jaarlijkse botenparade maar tachtig boten kunnen meedoen, wordt er zondag 3 april geloot.

De Amsterdam Gay Pride is op zaterdag 6 augustus. Dit jaar waren er vijftig inschrijvingen meer dan in 2010. De organisatie houdt bij de loting rekening met de achtergrond van organisaties. Aanvragers met een 'homo-achtergrond' maken twee keer meer kans dan organisaties zonder die banden.

Het thema van de botenparade is All Together Now. De organisatie rekent weer op een half miljoen belangstellenden langs de route. (ANP/EBO)

http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/article/detail/575680/2011/03/29/Gay-Pride-boten-moeten-loten.dhtml
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 20/03/2011 | 14:39 uur
Citaat van: Gozo op 20/03/2011 | 14:37 uur
Herhaling van zetten, Rob. Slotje?  ;)

Gevoelsmatig ben ik het met je eens. Echetr hebben we ook elk jaar open dagen, bezuinigingen en een falende minister. Moeten daar dan ook slotjes op als we er weer over beginnen?  :angel:

Nee asjeblieft geen slotje op Hillen of Middel(enver)koop.

KapiteinRob

Citaat van: Gozo op 20/03/2011 | 14:37 uur
Herhaling van zetten, Rob. Slotje?  ;)

Gevoelsmatig ben ik het met je eens. Echetr hebben we ook elk jaar open dagen, bezuinigingen en een falende minister. Moeten daar dan ook slotjes op als we er weer over beginnen?  :angel:

KapiteinRob

Wat mij betreft staat je als defensie bij dit evenement "voor l*l".......