Auteur Topic: Spionage vliegtuig VS stort neer in Zuid Korea  (gelezen 1869 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

  • Gast
Spionage vliegtuig VS stort neer in Zuid Korea
« Reactie #2 Gepost op: 26/01/2003 | 15:08 uur »
Citaat
Spionagevliegtuig VS stort neer in Zuid-Korea

Uitgegeven: 26 januari 2003 09:30
Laatst gewijzigd: 26 januari 2003 12:25

SEOUL/RIJSWIJK - Een Amerikaans spionagetoestel van het type U-2 is zondag neergestort bij het Zuid-Koreaanse Hwasong even ten zuiden van de hoofdstad Seoul. Dat meldde een lokale televisiezender zondag.

De Verenigde Staten hebben al vele jaren U-2 toestellen in Zuid-Korea gestationeerd om onder meer Noord-Korea en de Volksrepubliek China in de gaten te kunnen houden. De piloot van het toestel heeft zich in veiligheid kunnen brengen. Drie Zuid-Koreaanse boeren raakten lichtgewond. Over de oorzaak is nog niets bekend.

Cruciale rol

Ondanks een respectabele leeftijd van bijna vijftig vertrouwen de Amerikaanse inlichtingendiensten en strijdkrachten nog altijd bijna blindelings op hun oude paradepaardje de U-2, bijgenaamd 'Dragon Lady'. Het vliegtuig bespioneert de aarde doorgaans op een hoogte van meer dan 21 kilometer. Ook tijdens de Golfoorlog (1990/1991) had het toestel een cruciale rol. De helft van alle beelden tijdens Operatie Desert Storm kwam van de 'Dragon Ladies' en 90 procent van de informatie die de grondtroepen nodig hadden voor het vaststellen van doelen kwam van de U-2's.

Moeilijke besturing

Ondanks het succes kennen de U-2's een aantal problemen. Piloten klagen vaak over het vliegtuig en schertsen dat de bijnaam 'Dragon Lady' vooral slaat op de moeilijke besturing van het toestel. De landing wordt nog wel eens vergeleken met een ingewikkelde balletuitvoering. Van de oorspronkelijke 55 U-2's gingen er in de eerste tien jaar al 37 verloren, voornamelijk door ongelukken. Daarnaast zijn er verscheidene 'Ladies' neergehaald tijdens missies. Het bekendste incident is het neerschieten door de Russen van Gary Powers op 1 mei 1960 boven de toenmalige Sovjet Unie. Ook boven Cuba verloren de Amerikanen een toestel en de Volksrepubliek China heeft zeker vijf U-2's uitgeschakeld.

Het vliegen op extreme hoogte brengt problemen met zich mee voor de vliegers. Ze moeten zich voor elke missie in een volledig drukpak hijsen en mogen na een missie 48 uur lang niet vliegen wegens de zware lichamelijke inspanning.

Nieuwe motor

De eerste door Lockheed Martin gebouwde U-2 koos op 4 augustus 1955 het luchtruim. Nog geen jaar later, in juni 1956, vond onder commando van de CIA de eerste operationele vlucht plaats vanaf het Duitse Wiesbaden. De reis voerde over Polen en Oost-Duitsland. Het eerste U-2 model had een spanwijdte van bijna 25 meter, een lengte van iets meer dan 15 meter en had een maximum snelheid van 692 kilomter per uur. De in 1967 gelanceerde U-2R is 40 procent groter dan het orginele A-model. Tussen 1994 en 1999 kregen de toestellen een nieuwe motor waardoor de snelheid iets omhoog ging naar 765 kilometer per uur.

Gelukkig in Zuid-Korea en niet in Noord-Korea


Hallo Gast! De reageer in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 1 reageer. Registreer jezelf of login om de reageer te bekijken.