De verkiezingen in Afghanistan

Gestart door Lex, 30/07/2009 | 15:35 uur

Elzenga

Tja, met democratie heeft dit natuurlijk niks te maken...Als keuzes op basis van verwachtingen wie er wint en het vermijden van spanningen en problemen worden gemaakt...Opvallend dat zo veel reacties die ik in de media lees over deze beslissing een hoog "goed pratend" gehalte heeft...

hdevreij

#153
Afghan Diary

Michael Hayes

THE news of Hamid Karzai's official re-election as president of Afghanistan hit the remote NATO base at Tirin Kowt in Uruzgan province like a pin falling on a bowl of Marshmallow Fluff.

It was practically a non-event.

Thirty hours after the official decision that a second round of voting would not take place, enabling a Karzai victory, many of the 3,000-plus NATO soldiers here hadn't even heard about it.

It's not that there was a news black-out, but more that the NATO military mission moves on a day-to-day logic and momentum set by its commanders. The foreign soldiers know their orders and daily duties, and the big picture doesn't seem to be a pressing concern, at least not as much as the date they rotate home.

More importantly, it was generally agreed that ethnic Pashtun Karzai would win a runoff with ethnic Tajik Abdullah Abdullah hands down, which is part of the reason the runner-up from August 21's terribly flawed elections probably decided to pull out of the second round.

The Afghan interpreters and psy-ops guys living in my barracks followed the news closely. They all expressed relief that Karzai was re-elected, and that the process of development and dealing with insurgents could move forward.

Provincial leadership was also pleased.

On November 4, my American embed hosts with Task Force Fury, 4th Brigade, 82nd Airborne invited me to attend a regular meeting they call "The Big 4-plus-2".

It used to be called "The Big 6" meeting, but the Americans say they pushed for a change in name and structure as a way of giving the Afghans ownership of the process.

Uruzgan Governor Asadullah Hamdan now chairs the meeting, attended by the Afghan National Army (ANA) provincial commander General Abdul Hamid, Afghan National Police (ANP) provincial commander General Juma Gul Hemat, and Afghan provincial National Directorate of Security (NDS) commander General Zacharia Haziz. Various aides of all stripes sat in chairs in back of the main table.

NATO provincial commander Dutch Brigadier General Marc van Uhm and his civilian off-sider Michel Rittenhauer, from the Dutch Ministry of Foreign Affairs, represent the coalition forces.

Rittenhauer's presence reflects a unique aspect of the Dutch deployment in Afghanistan, whereby most decisions made by the Dutch Battle Group reflect a combined military and civilian input.

Governor Hamdan started off the meeting: "In the name of God, the most merciful, the most compassionate. Our shoulders are empty from a heavy load," he said. "Although we have planes, soldiers, etc, we were feeling heavy pressure from the elections."

"The cancellation of the elections and the selection of Karzai, we accept it. We don't have the authority to say if it is legal or not legal on that matter because we are working for the government. But for the people there is freedom to talk and to give opinions on those matters. Two journalists are already in Uruzgan. We sent them to Deh Rawood and Chura, and they will go back to Kabul and make a report. They met with the intelligence commander of the brigade and met with civilians. But I know the people are already happy with this process."

The other three Afghan commanders, invoking the name of Allah, gave similarly positive reports. The only small bit of discord was when the NDS commander, Zacharia, noted that people shouldn't refer to insurgents as Taliban.

"So now I will say we are fighting against people who are against the government, not Taliban, because the 'taliban' are students of Islam," General Zacharia said. "We are fighting an enemy who are insurgents. We have to finish, kill or arrest them. Those who are not insurgents, we have to make them happy with this government."

There was an additional bit of back and forth between the Dutch and the electoral commission representative present over whether the elections for district chiefs were now official, too. It was concluded that the supreme court would have to make a pronouncement on that score.

After more extended pleasantries, with claims that about 90 percent of Afghans were happy with the election results, as well as requests by the Afghans for more civic action projects and ammunition from NATO, the governor said: "When I was in school, after one hour there was a 10-minute break, so let's have a break."

We all moved outside to the parking lot of the Afghan operations command center that abuts the NATO base. The OCC's three buildings, generator, air conditioners, communications dishes, portable toilets, armored Humvees painted Afghan army green, in fact almost everything in the compound had been donated by NATO. Perhaps the wooden tables were an in-kind donation from the Afghan side.

After a bit of chit-chat and smokes, the meeting reconvened. I was told I couldn't attend, as they were going to discuss future joint operations, no doubt the more interesting items on the agenda.

(Bron: The Phnom Penh Post, 12 november 2009)

Ap

Citaat van: Elzenga op 04/11/2009 | 23:52 uur
Ik denk dat Abdullah volkomen gelijk heeft....een aantal mensen, waaronder mijn persoontje, voorspelde het hier al eerder...waarschijnlijk koerst men bij Afghanistan op het model-Egypte (of soortgelijk model).... een semi-dictatoriaal regime met pseudo-democratische elementen... dominante president omgeven door een politieke en militaire elite in wiens belang het is hem te blijven steunen....pro-Westers en pro-Amerikaans...zowel economisch als militair afhankelijk van en gesteund door deze landen. Triest dat de betrokken Westerse Regeringen dat niet gewoon openlijk zeggen en wederom de hoogstaande begrippen democratie en rechtstaat hebben misbruikt om de schijn op te houden ...  :(

Vanuit onze westerse optiek lijkt me het model-Egypte tenminste een beter alternatief dan een opium exporterend en extremisten kwekend land(ietwat kort door de bocht ik weet het)
Luctor et Emergo

Elzenga

Ik denk dat Abdullah volkomen gelijk heeft....een aantal mensen, waaronder mijn persoontje, voorspelde het hier al eerder...waarschijnlijk koerst men bij Afghanistan op het model-Egypte (of soortgelijk model).... een semi-dictatoriaal regime met pseudo-democratische elementen... dominante president omgeven door een politieke en militaire elite in wiens belang het is hem te blijven steunen....pro-Westers en pro-Amerikaans...zowel economisch als militair afhankelijk van en gesteund door deze landen. Triest dat de betrokken Westerse Regeringen dat niet gewoon openlijk zeggen en wederom de hoogstaande begrippen democratie en rechtstaat hebben misbruikt om de schijn op te houden ...  :(

Lex

Abdullah noemt herverkiezing Karzai illegaal

KABUL - Abdullah Abdullah, de verliezer in de strijd om het presidentschap van Afghanistan, heeft woensdag hard uitgehaald naar zijn rivaal Hamid Karzai.

De herverkiezing van het staatshoofd heeft volgens Abdulah ''geen wettelijke basis'', zo zei hij tegen verslaggevers in de Afghaanse hoofdstad Kabul.

Het was het eerste publieke optreden van Abdullah sinds de kiescommissie maandag besloot dat de tweede stemronde niet doorgaat en dat Karzai de verkiezingen heeft gewonnen.

Abdullah trok zich zondag terug uit de beslissende stembusgang, die gepland stond voor aanstaande zaterdag.

Ontslag

De politicus had geen vertrouwen in een eerlijke gang van zaken tijdens de tweede verkiezingsronde, nadat Karzai een reeks eisen had afgewezen, waaronder het door Abdullah gevraagde ontslag van de omstreden voorzitter van de kiescommissie.

© ANP 
Uitgegeven: 4 november 2009 09:50

Elzenga

Het is inmiddels bijna woensdag...de zondag al weer lang achter ons...en nog steeds lees ik nergens met grote koppen in de media die ik raadpleeg een afkeurende reactie van enige politieke partij op deze onthutsende gang van zaken...en ook de Regering zwijgt...

Ros

Echte democraten schamen zich vandaag de ogen uit het hoofd. Onze democratisch verkozen politici die dit gebeuren tot aan de enkels zouden moeten afbranden staan te juichen aan de kant..........

Als Nederland niet als een blind schaap was gevolgd en geen troepen zou hebben gestuurd had ik vandaag dezelfde politici ook wel willen horen. Het Nederlandsch bezwerend vingertje was al lang in de hoogte gestoken en men had deze benoeming veroordeeld tot het hellevuur. Schande voor de democratie en vooral zielig voor de arme Afghanen.

Wij zitten zo vast in deze beerput dat wij geen uitweg meer weten, en om geen gezichtsverlies te moeten lijden, nu met dit soort fratsen akkoord moeten gaan.

Ik denk dat ik maar ga verhuizen naar een warm eiland met een gekozen dictator    :'(

Elzenga

Tja van een regenteske politicus als Verhagen verwacht ik weinig anders. Democratie is niet zo zijn ding...Maar toch ben ik geschokt door zijn uitspraken, die hij namens de Nederlandse Regering doet...49% van de geldende stemmen bij een opkomst van lager dan 40%!!. Hoeveel het opkomstpercentage precies is is mij nog steeds niet bekend. Overal lees ik lager dan 40%. Maar dit was nog inclusief de frauduleuze stemmen. In het zuiden van Afghanistan, waar bekend is dat er veel gefraudeerd is, lag dit percentage al veel lager dan 40%. Soms niet meer dan 10%.

Ronduit beschamend om dan begrip te tonen en te durven beweren dat Afghanistan een president krijgt die op steun kan rekenen van de bevolking. Voor mij des te meer bewijs dat de "zogenaamde" kritiek op Karzai de laatste weken niet meer was dan window dressing en de belangrijkste landen binnen ISAF al lang hun steun aan Karzai hebben gegeven.

Het zegt mij veel over het democratische gehalte van ons eigen land. En dat vind ik nog veel verontrustender.   

Ros

Citaat van: Lex op 02/11/2009 | 15:03 uur
al meer dan 49 procent van de stemmen had gehaald.

49% van de geldige stemmen , neem ik aan............ :glare:

Lex

Begrip Nederland op afgelasten verkiezingen

DEN HAAG - Nederland heeft er begrip voor dat de tweede ronde van de presidentsverkiezingen in Afghanistan is afgelast nu er nog maar één kandidaat over is. Dat stelde minister Maxime Verhagen Buitenlandse Zaken maandag in reactie op het besluit van de Afghaanse kiescommissie.

Volgens Verhagen krijgt Afghanistan een president die op steun kan rekenen van de bevolking, omdat de huidige president Hamid Karzai in de eerste ronde al meer dan 49 procent van de stemmen had gehaald.

De Nederlandse minister stelde verder dat de internationale gemeenschap met de nieuwe Afghaanse regering duidelijke afspraken moet maken over goed bestuur, het bestrijden van corruptie en criminaliteit en het tegen gaan van mensenrechtenschendingen.

Telegraaf, ma 02 nov 2009, 14:48

hdevreij

Karzai uitgeroepen tot president Afghanistan

De tweede ronde van de verkiezingen in Afghanistan gaat niet door. Hamid Karzai is tot overwinnaar uitgeroepen. Dat heeft de kiescommissie zojuist bekendgemaakt.

De commissie kwam bijeen om te overleggen over de impasse die is ontstaan sinds oppositieleider Abdullah Abdullah zich heeft teruggetrokken als presidentskandidaat. Door het afhaken van Abdullah kon er bij de tweede ronde van de Afghaanse presidentsverkiezingen nog maar op één kandidaat worden gestemd: de zittende president Karzai.

Secretaris-generaal Ban Ki-moon van de Verenigde Naties is in de hoofdstad Kabul om te praten met Karzai en Abdullah. Volgens de BBC dringen de Verenigde Staten en Groot-Brittannië aan op afgelasting van de tweede ronde. Abdullah trok zich zondag terug omdat hij zegt dat er geen garanties zijn voor een eerlijk verloop van de tweede ronde, na de grootschalige fraude in de eerste ronde op 20 augustus.

(Wereldomroep. 2 november 2009)


Laurens

natuurlijk doen ze dat, men verwacht een lage opkomst en met Karzai slechts als enige kandidaat. Het zou zijn slechte geloofwaardigheid alleen maar verder in het diepe laten storten.

Lex

Afghan poll run-off 'cancelled'

Next Saturday's Afghan presidential election run-off has been cancelled by the independent election commission, officials say.

The decision comes a day after sole challenger Abdullah Abdullah pulled out, leaving only President Hamid Karzai in the race.

Dr Abdullah, who had demanded key poll officials quit, said he was quitting as he did not think it would be fair.

The first round of the vote in August was marred by mass electoral fraud.

Story from BBC NEWS:
Published: 2009/11/02 11:28:03 GMT

Lex

Afghaanse kiescommisie bespreekt verkiezingen

KABUL - De Afghaanse kiescommissie is maandag bijeengekomen om te bespreken of de tweede ronde van de presidentsverkiezingen moet doorgaan. Dat heeft een lid van de kiescommissie laten weten.

De voormalige minister van Buitenlandse Zaken Abdullah Abdullah trok zich zondag terug uit de verkiezingsrace. Hij zou in de tweede ronde uitkomen tegen de huidige president Hamid Karzai.

Volgens Abdullah Abdullah zijn eerlijke en transparante verkiezingen nu niet mogelijk. Abdullah had een aantal voorwaarden gesteld voor zijn deelname aan de tweede en beslissende stembusgang, die staat gepland voor aanstaande zaterdag. Zijn belangrijkste eis was het vertrek van de voorzitter van de kiescommissie, een voormalige adviseur van Karzai. Hieraan werd niet voldaan.

Telegraaf, ma 02 nov 2009, 11:41

Lex

Citaat van: Ros op 01/11/2009 | 20:27 uur
Nou........ik had inmiddels wel een stevige reactie verwacht uit het Haagsche, zeker van de partijen die 'democratisch'  hoog in het vaandel hebben staan.
Op een zondag?  8)