De verkiezingen in Afghanistan

Gestart door Lex, 30/07/2009 | 15:35 uur

Ros

Nou........ik had inmiddels wel een stevige reactie verwacht uit het Haagsche, zeker van de partijen die 'democratisch'  hoog in het vaandel hebben staan.

Dat wij onze militairen misbruiken om aan dit proces mee te werken.................gatver......

Elzenga

Citaat van: Ros op 01/11/2009 | 16:12 uur
Leve de Democratie................ :dead:
tja en wat zegt dat over de onze?! :silent:

Ros

Leve de Democratie................ :dead:


Elzenga

Hoewel ik lees dat achter de schermen pogingen gedaan worden om tot een Afghaanse Regering van nationale eenheid te komen en er grote druk wordt uitgeoefend om de aanstaande verkiezingen te annuleren.....

"Volgens de BBC wordt echter achter de schermen nog onderhandeld over de vorming van een regering van nationale eenheid. De VN, de VS en andere belangrijke internationale spelers zouden willen voorkomen dat de verkiezingen een onemanshow worden van Karzai.

Kiescommissie

Er zou druk op de kiescommissie worden uitgeoefend om een eind te maken aan het verkiezingsproces. Daarna zou het Hooggerechtshof het besluit om de verkiezingen te stoppen moeten bekrachtigen."

http://www.nu.nl/algemeen/2113606/abdullah-trekt-zich-terug-verkiezingen.html

Heb ik na de uitspraken van Minister Clinton dat de verkiezingen ook doorgaan en legitiem zijn met 1 kandidaat, daar grote vraagtekens over....en vermoed ik dat deze tweede ronde slechts bedoelt is als "window dressing" om de overwinning van Karzai meer legitimiteit te geven en de kritiek te doen verstommen. Ik verwacht het tegenovergestelde....

KapiteinRob

Citaat van: ANP op 01/11/2009 | 15:27 uur
De huidige president Hamid Karzai zal de enige kandidaat zijn.

Buiten dat het me doet denken aan "die goeie ouwe tijd" van de zogenaamde verkiezingen in de USSR en geestverwante landen, is het allemaal te zot voor woorden. Wat een poppenkast en verkwisting van tijd, geld en wellicht weer levens.

Lex

Tweede ronde Afghaanse verkiezingen gaat door

KABUL - De tweede ronde van de Afghaanse presidentsverkiezingen zal zaterdag gewoon doorgaan. De huidige president Hamid Karzai zal de enige kandidaat zijn.

Dat heeft de kiescommissie zondag besloten nadat Abdullah Abdullah zich had teruggetrokken uit de race.
''Op basis van de verkiezingswetten en de grondwet moet er een tweede ronde zijn. De wet is duidelijk'', aldus Daoud Ali Najafie van de kiescommissie.


Karzai liet eerder op de dag weten dat hij het besluit van de kiescommissie zou respecteren. Ook zei hij de beslissing van Abdullah te betreuren.
Abdullah stelde zondagochtend dat hij niet meer van mening zou veranderen over deelname aan de tweede ronde: ''Mijn beslissing is definitief.''

© ANP Uitgegeven: 1 november 2009 13:12

hdevreij

Abdullah geen presidentskandidaat meer

De Afghaanse oppositieleider oppositieleider Abdullah Abdullah doet niet mee aan de tweede ronde van de presidentsverkiezingen, volgende week zaterdag.

Hij heeft geen vertrouwen in de maatregelen die zijn genomen om nieuwe verkiezingsfraude te voorkomen. Daarom vindt hij het zinloos om mee te doen aan de tweede ronde op 7 november. In de eerste ronde werd er op grote schaal gefraudeerd in het voordeel van de zittende president Hamid Karzai.

Overigens zegt Abdullah dat hij de bevolking niet oproept tot een boycot van de verkiezingen.

(bron: Wereldomroep, 1 november 2009, www.wereldomroep.nl)

Lex

Iets teveel tekst meegenomen. Het behoort als onderschrift bij de foto's.
Posting is aangepaast.

boekje_pienter


Ros

#130
DEN HAAG - Minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) is geschokt door de aanslagen woensdag in de Afghaanse hoofdstad Kabul. Daardoor kwamen onder andere zes buitenlandse medewerkers van de Verenigde Naties om het leven.

''Dat de VN nu doelwit is geworden, is een nieuw dieptepunt. Het is een voorbeeld van het ongelofelijke en nietsontziende cynisme waarmee deze vijand opereert'', liet Verhagen in een verklaring weten.

Hij wijst erop dat het voor het eerst is dat in Kabul rechtstreeks een VN-gebouw wordt aangevallen.

Waarschijnlijk hangt dit samen met de geplande verkiezingen op 7 november. Verhagen hoopt dat deze aanslag de Afghaanse bevolking er niet van weerhoudt om te gaan stemmen bij de tweede ronde.

Het is hun democratisch recht en de internationale gemeenschap steunt hen daarbij, aldus de minister.

www.nu.nl

Heeft Dhr Verhagen gedacht dat de Taliban de komende verkiezingen niet zullen proberen te verstoren ?. En waarschijnlijk met veel meer geweld en aanslagen dan tijdens de eerder gehouden 'verkiezingen'.

CitaatHet is hun democratisch recht

Dit recht heeft men ook in een democratie...........niet in Afghanistan.


Elzenga

#129
Het laat mijns inziens ondubbelzinnig zien dat alle positieve verhalen vaak slechts het micro-niveau betreft. Het op macro-niveau gewoon slecht gaat....want een opkomstcijfer van onder de 40% (hoeveel daaronder?!) is voor zo'n verkiezing gewoon heel erg laag. En dan hebben we het nog over de gemiddelde opkomst. In het zuiden van het land en ook in Uruzgan lag het nog lager. 

Piranha

'gewoon succesvol'?

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar op die manier verkiezingen verzieken is m.i. terreur, geen strijd, en zal de Taliban hopelijk geen echte (inhoudelijke) aanhang opleveren.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Enforcer

Citaat van: Lex op 24/10/2009 | 10:07 uur
Taliban: Geweld bij verkiezingen

In de eerste ronde van augustus haalde geen van de kandidaten de meer dan 50 procent die nodig was om al direct het presidentschap in de wacht te slepen. De opkomst in de eerste ronde lag onder de 40 procent. De Afghaanse autoriteiten stelden dat die lage opkomst vooral was te wijten aan sabotage en intimidatie door de Taliban. Ook voor de eerste ronde hadden de opstandelingen aangekondigd dat ze de stembusgang zouden verstoren.

Kortom, de Taliban was gewoon succesvol. :mad:

Lex

Taliban: Geweld bij verkiezingen

KABUL - De Taliban hebben de Afghanen opgeroepen de tweede ronde van de presidentsverkiezingen te boycotten. De radicaalislamitische groepering stelde zaterdag in een verklaring dat ze geweld zal gebruiken tegen mensen die toch naar de stembureaus gaan.

,,Niemand zou moeten deelnemen aan dit Amerikaanse proces", aldus de Taliban. De tweede ronde van de Afghaanse presidentsverkiezingen heeft plaats op 7 november. Dan maken de kiezers een keuze tussen de huidige president Hamid Karzai en zijn uitdager Abdullah Abdullah.

In de eerste ronde van augustus haalde geen van de kandidaten de meer dan 50 procent die nodig was om al direct het presidentschap in de wacht te slepen. De opkomst in de eerste ronde lag onder de 40 procent. De Afghaanse autoriteiten stelden dat die lage opkomst vooral was te wijten aan sabotage en intimidatie door de Taliban. Ook voor de eerste ronde hadden de opstandelingen aangekondigd dat ze de stembusgang zouden verstoren.

Telegraaf, za 24 okt 2009, 09:53

Elzenga

Ik lees de laatste tijd de nodige kritische noten van Westerse Regeringen over Karzai. Hij zou nog wel eens dwars liggen.....of dit slechts voor de publieke tribune is weet ik niet. Mogelijk zal men bij Karzai nog wat voorwaarden en medewerking afdwingen in ruil voor steun aan hem. Al lijkt me de uitslag al wel redelijk voorspelbaar gezien het verschil nu al tussen hem en zijn opponent. Dus voor Karzai minder reden te frauderen, voor zijn opponent des te meer. Ik ben vooral weer nieuwsgierig naar de opkomstcijfers....en bezorgt over het aantal Westerse militairen die voor deze ronde hun leven offeren..De Britten zullen dat zeker zijn.