“We zijn aan het winnen”

Gestart door hdevreij, 04/09/2009 | 19:55 uur

boekje_pienter

Citaat van: hdevreij op 06/09/2009 | 10:31 uur
Ik vind het nogal teleurstellend dat de meesten hier reageren op een 'one-liner' (de titel) uit een behoorlijk lange documentaire

Hans, ik snap je opmerking maar ik deel je teleurstelling niet.
KRO's Reporter bracht het zelf onder de genoemde one-liner, in de hoop op veel kijkers. Niet zo vreemd, want het is een stoutmoedige uitspraak, zeker voor een generaal die nog twee 'tuinhekken' kan promoveren.

hdevreij

Ik vind het nogal teleurstellend dat de meesten hier reageren op een 'one-liner' (de titel) uit een behoorlijk lange documentaire. Wel lekker makkelijk natuurlijk, maar verder zinloos. Dit terwijl de documentaire behoorlijk wat boeiende informatie heeft opgeleverd. Zoals de activiteiten van de Task Force Stryker en de TF Leatherneck, het gegeven dar tijdens de verkiezingen slechts de helft van de stemlokalen in Helmand open was (volgens De Kruif wel juist die in de dichtbevolkte gebieden); de situatie rond de verkiezingen in Deh Rawod (dat er vermoedelijk 5 suiciders rondliepen was voor mij nieuw); de beschietingen met 107mm's tijdens die verkiezingen (men noemde bijna de volledige coördinaten van de afvuurlocatie, maar die werd kennelijk in de montage 'weggeknipt') , de wijze waarop de Kruif omgaat met het sneuvelen van militairen die onder zijn bevel staan enzovoorts enzovoorts.

Dus mensen, bedwing eens de kennelijk grote behoefte om je laatdunkend uit te laten, kijk eens goed naar zo'n documentaire, pak de kaart erbij , en ga in de op de inhoud!

Lex

Citaat van: Ros op 05/09/2009 | 21:19 uur
Ieder rationeel nadenkend CEO ( en daar schaar ik een generaal ook onder) zal opstappen als hij zijn Raad van Bestuur niet kan overtuigen dat een bepaalde strategie niet het gewenst resultaat opleverd.
Dat zie ik een "CEO" van de Krijgsmacht in de BV-NL niet zo snel doen. Man wil toch uiteindelijk toch hoger eindigen op de ladder?  :angel:

Ros

Citaat van: boekje_pienter op 05/09/2009 | 19:11 uur
Citaat van: Ros op 05/09/2009 | 15:14 uur
[...] om strategisch de hielen te lichten [...]

Dat zal gebeuren als de generaal opdracht krijgt (grand-strategy) om met de noorderzon te vertrekken, eerder niet...

In WO II zijn er Duitse generaals geweest die bij AH aangedrongen hebben dat het beter was om terug te trekken maar van AH moesten blijven vechten tot de laatste man. Die tijd ligt hopenlijk achter ons. Befehl ist Befehl gaat wat mij betreft niet meer op in deze tijd. Ieder rationeel nadenkend CEO ( en daar schaar ik een generaal ook onder) zal opstappen als hij zijn Raad van Bestuur niet kan overtuigen dat een bepaalde strategie niet het gewenst resultaat opleverd.

KapiteinRob

Citaat van: boekje_pienter op 05/09/2009 | 19:11 uur
Dat zal gebeuren als de generaal opdracht krijgt (grand-strategy) om met de noorderzon te vertrekken, eerder niet...

Hoezo met de noorderzon? We kunnen er toch een leuk feestje met opluistering door kroonprins en premier van maken?  ::)

boekje_pienter

Citaat van: Ros op 05/09/2009 | 15:14 uur
[...] om strategisch de hielen te lichten [...]

Dat zal gebeuren als de generaal opdracht krijgt (grand-strategy) om met de noorderzon te vertrekken, eerder niet...

Ros

Citaat van: Gozo op 05/09/2009 | 10:57 uur
Maar wat als hij had gezegd, we are losing big time?

Dan was het wat mij betreft een vent met "ballen" geweest. Een goede generaal weet wanneer hij kan/moet aanvallen en ook wanneer de tijd is gekomen om strategisch de hielen te lichten. Meer dan de helft van de wereld is er inmiddels van overtuigd dat wij daar niet aan het winnen zijn......maar toch vasthouden aan het PR gebabbel over succes en overwinning.

boekje_pienter

#13
Citaat van: Kapitein Rob op 05/09/2009 | 14:58 uur
Onderschat de loyaliteit niet van een officier als deze die n.a.w. in de lijn wil en in ieder geval moet lopen met zijn bazen in Den Haag, met het ellenbogenboek in de hand strijdend om de (extra) ster(ren)...

Don't worry, ik onderschat niemand  ;)

KapiteinRob

Citaat van: boekje_pienter op 05/09/2009 | 14:52 uur
Idealiter zou je een dergelijke "heilige" overtuiging alleen verwachten bij de tegenpartij: de strijders van de Taliban. En dan met name bij de ideologische fanatici onder de Taliban, met een Koran strijdend in de hand voor een Jihad tegen alles wat anti-islam is (tier 1).

Onderschat de loyaliteit niet van een officier als deze die n.a.w. in de lijn wil en in ieder geval moet lopen met zijn bazen in Den Haag, met het ellenbogenboek in de hand strijdend om de (extra) ster(ren).....

boekje_pienter

Citaat van: hdevreij op 05/09/2009 | 14:05 uur
Afgelopen maart zei hij tegenover de Wereldomroep: 'We zijn nóg niet aan het winnen' (zie http://static.rnw.nl/migratie/www.wereldomroep.nl/actua/vrede_veiligheid/dekruif_afghanistan090309-redirected). Nu dus 'We zijn aan het winnen', en het verschil lijkt me duidelijk te verklaren uit de forse toename van het aantal Amerikaanse ISAF-militairen in RC(S).

Heb het net zitten kijken, dankzij de geneugten van de HDD-recorder. Was onder de indruk van de serene rust die De Kruif uitstraalde, ondanks de 'zwaarte' van het statement "Ik ben er heilig van overtuigd dat we aan het winnen zijn".

Idealiter zou je een dergelijke "heilige" overtuiging alleen verwachten bij de tegenpartij: de strijders van de Taliban. En dan met name bij de ideologische fanatici onder de Taliban, met een Koran strijdend in de hand voor een Jihad tegen alles wat anti-islam is (tier 1).

Als de overtuiging van De Kruif is gebaseerd op de forse toename van het aantal Amerikaanse ISAF-militairen in de RC(S), dan vrees ik het ergste.

hdevreij

Citaat van: Gozo op 05/09/2009 | 10:57 uur
Maar wat als hij had gezegd, we are losing big time?


Afgelopen maart zei hij tegenover de Wereldomroep: 'We zijn nóg niet aan het winnen' (zie http://static.rnw.nl/migratie/www.wereldomroep.nl/actua/vrede_veiligheid/dekruif_afghanistan090309-redirected). Nu dus 'We zijn aan het winnen', en het verschil lijkt me duidelijk te verklaren uit de forse toename van het aantal Amerikaanse ISAF-militairen in RC(S).

Voor wie de KRO-documentaire van gisterenavond heeft gemist: http://player.omroep.nl/?aflID=10116673.

Gozo

Maar wat als hij had gezegd, we are losing big time?

KapiteinRob

Mwa, er is nog zo'n PR-adept die een "positivo-insigne" op z'n gevechtspak mag naaien; brigade-generaal van Uhm.

Dat is dus reeds drie.....  ::) ::)

Lex

Citaat van: Tanker op 04/09/2009 | 23:14 uur
Ik ben blij dat er toch nog 1 Nederlander is die in ISAF en Afghanistan als democratie gelooft.
Je vergeet Michel Rentenaar. Hij is civiel leider van de Task Force Uruzgan en directeur Provinciaal Reconstructieteam in Uruzgan.
Dat zijn er dus reeds twee.  ::)

Tanker

Ik ben blij dat er toch nog 1 Nederlander is die in ISAF en Afghanistan als democratie gelooft.
:D

HermanB

Het maakt niet uit wat je zegt, het wordt toch wel één bepaalde richting op gedraaid.

boekje_pienter

Citaat van: Ros op 04/09/2009 | 20:31 uur
Het is misschien beter om al deze militaire kopstukken te verbieden uitspraken te doen op TV of in de pers. No comment......talk to my boss Eimert.

Jeen!
Idd geen uitspraken laten doen die politiek zo gevoelig liggen dat gans Nederland er spontaan de lachstuipen van krijgt.
Aan de andere kant: "Geen commentaar" is ook géén optie in het kader van onze veelgeprezen media awareness  :angel:

Ros

De uitspraken doen mij denken aan een of andere Irakees die hoog en bij laag bleef volhouden dat er geen Amerikanen in Irak waren terwijl de eerste VS tanks het bordje " Bagdad - 50 KM" al aan flarden hadden geschoten.

Het is misschien beter om al deze militaire kopstukken te verbieden uitspraken te doen op TV of in de pers. No comment......talk to my boss Eimert.

Het is inmiddels een feit dat de verkiezingen een farce zijn geweest. Stembussen vol stembiljetten terwijl er bijna geen kip gestemd heeft in veel kiesdistricten. Maar de generaal zegt dat ook op diplomatieke wijze zelf...........

Citaat
en dat negentig procent kon gaan stemmen

boekje_pienter

Citaat van: hdevreij op 04/09/2009 | 19:55 uur
NAVO Generaal De Kruif in Afghanistan

"Ik ben er heilig van overtuigd dat we aan het winnen zijn"KRO Reporter vrijdagavond 4 september 2009 om 21.20.

Ben benieuwd of hij daarop zal worden afgerekend. Een behoorlijk zelfverzekerd statement...

hdevreij

NAVO Generaal De Kruif in Afghanistan

"Ik ben er heilig van overtuigd dat we aan het winnen zijn", dat zegt M. de Kruif, de Nederlandse NAVO commandant voor Zuid- Afghanistan vrijdagavond in het KRO documentaire programma Reporter. De Kruif reageert met zijn uitspraak op collega NAVO generaals uit Engeland en de Verenigde Staten die zich in de afgelopen weken somber uitlieten over de strijd tegen de Taliban. De Kruif die in de zes zuidelijke provincies van Afghanistan, sinds negen maanden, het bevel voert over veertigduizend manschappen is optimistisch. "Sinds begin juli hebben we in het zuiden in plaats van twintig duizend, veertig duizend man op de grond. Je ziet dat je daarmee veel meer in staat bent om druk te zetten op de Taliban dan voor die tijd. Dat leidt wel tot meer incidenten nu maar ik weet zeker dat we daar een aantal maanden van nu de consequenties van zien. "

Het KRO documentaire programma Reporter volgde De Kruif rond de verkiezingen. De Nederlandse NAVO generaal toont zich tevreden over het verloop er van. " Het is de eerste keer dat ze het organiseren. Het is niet feilloos en foutloos gegaan. Maar het feit dat de Afghanen het zelf hebben gedaan en dat negentig procent kon gaan stemmen, dat is voor mij een succes. Natuurlijk is er intimidatie geweest van de Taliban. Maar je ziet dat er, ondanks de moeilijke omstandigheden toch een groot aantal mensen is gaan stemmen. Zelfs in dorpen die een week eerder pas waren bevrijd."

KRO Reporter vrijdagavond 4 september 2009 om 21.20.

(MINDEF, 4 september 2009)