De trainingsmissie in Kunduz

Gestart door Leovanw, 02/11/2010 | 08:23 uur

Nikehercules

#1408
Hieronder verschillende citaten uit een NRC stuk, het PDF'je is onder aan de post bijgevoegd.

CitaatDat is wel even iets anders
dan naar kantoor in Den Haag, bevestigt
Van Asch, ,,maar ik voel me
vrij om te bewegen. Het is ten slotte
een civiele missie."

Ik mag hopen dat ze dit liegt, anders is het een verschrikkelijk naïef schaap.
In het PDF bestand is te lezen in wat voor colonne ze zich daar voortbewoog, wat je vrij noemt.

CitaatNiet alle marechaussee zijn er even
blij mee. Juist door de imposante
voertuigen, hun zware bewapening
en het feit dat zij een uniform van de
landmacht moeten dragen, voelen
zij zich mikpunt. ,,In mijn blauwe
pak, in een gewone auto, zou ik mij
een stuk veiliger voelen", zegt één
van hen, die niet met zijn naamin de
krant wil.

Als militair zijnde moet je natuurlijk niet gaan zeuren als  je in camouflagepak en legervoertuig moet rondrijden.... dan had ie maar lekker bij de politie moeten gaan.
Lekker collegiaal trouwens dit soort uitlatingen.

CitaatDit is niet zijn missie, en dat steekt hij niet onder
stoelen of banken. ,,Wij zijn hier
alleen vanwege de politieke en
economische belangen van een
stelletje immorele opportunisten
in Den Haag. Blijkbaar vinden ze
het daar normaal om een hele organisatie
uit te kleden en die alsnog
op een politietrainingsmissie
te sturen."

En dat met naam en toenaam, netjes.

CitaatZe noemt zichzelf ,,echt wel een
rolmodel" voor vrouwen in Afghanistan.
Door te laten zien dat
het kan, een zelfstandige vrouw
als chauffeur.

Ja natuurlijk, als ik een club infanterie meekrijg durf ik ook alles. Lekker makkelijk.

PDF: http://www.geenstijl.nl/archives/images/fuckithierhetheleartikelvoordeliefhebersendeidealisten.pdf


Lex

'Werkloze' basistrainers Kunduz al thuis

DEN HAAG -  De 7 marechaussees voor wie geen werk meer was bij de politietrainingsmissie in de Afghaanse provincie Kunduz, zijn weer thuis. De militairen keerden afgelopen weekeinde terug in Nederland, zo meldde Defensie dinsdag.

De 13 collega's keren de komende weken terug. Ondertussen gaat er een nieuwe, maar kleinere ploeg marechaussees naar Kunduz om een basistraining van 8 weken te geven aan Afghaanse agenten. Defensie kondigde vorige week aan het aantal basistrainers te halveren, omdat er minder behoefte is aan opleiders.

Telegraaf,
di 18 okt 2011, 16:51

Lex

F-16's Afghanistan klaar voor verhuizing

KANDAHAR/MAZAR-E-SHARIF -  De Nederlandse F-16-eenheid in het zuiden van Afghanistan maakt zich op voor een verhuizing naar het noorden van het land. Zaterdag komt er een einde aan de jarenlange inzet vanaf de internationale NAVO-vliegbasis in Kandahar.

Vanuit Mazar-e-Sharif zullen vier F-16's vanaf november de politietrainingsmissie in Kunduz ondersteunen. Op de vliegbasis wordt al lang gewerkt aan de komst van de gevechtsvliegtuigen. ,,Vier maanden geleden lag hier alleen nog grind. Je begint met niks", vertelt commandant Mike Gooijer van de ondersteuningsploeg die in de afgelopen maanden actief was in Mazar-e-Sharif. Inmiddels staan er voor de Nederlanders tenten, zijn er sanitaire voorzieningen en verbindingsruimten en zijn de opstelplaatsen voor de F-16's vrijwel klaar.

,,Het was hard werken. Vier maanden pionieren eist wel z'n tol. Maar het is fantastisch wat we hier hebben neergezet", aldus Gooijer. ,,We zijn het huisbaasje van Defensie. We creëren de randvoorwaarden voor alles wat beweegt: mens en materieel."

Ook in het zuiden bereiden de Nederlanders zich voor op de verhuizing. ,,We vliegen continu door, maar tegelijkertijd is er een verhuisteam druk bezig met inpakken. Ongeveer 40 mensen werken 12 uur per dag. In totaal moeten we 80 zeecontainers vol materiaal verhuizen. Dat is veel, zeker als je weet dat er 4 containers in een vliegtuig gaan", vertelt een woordvoerder op Kandahar.

Veel spullen gaan door de lucht naar Mazar-e-Sharif. Zo vervoerde een Antonov-transportvliegtuig onlangs 65.000 kilo militair materieel naar de nieuwe basis. Volgens de zegsman in Kandahar zal het nog wel even duren voordat de Nederlanders in Mazar-e-Sharif alles weer op orde hebben. ,,Er zullen nog wel wat containers met spullen arriveren, nadat we er aan de slag zijn gegaan."

Na 5 jaar Kandahar zien ze de nieuwe locatie in het noorden wel zitten. ,,Het werk blijft grotendeels hetzelfde, maar het is een nieuwe start. Iedereen heeft daar zin in."

De F-16-eenheid bestaat in totaal uit zo'n 120 militairen. De gevechtsvliegtuigen sporen bermbommen op en kunnen worden ingezet om Afghaanse, Nederlandse en andere internationale eenheden in acute nood te hulp te schieten.

De vier gevechtsvliegtuigen uit Kandahar komen terug naar Nederland. Vier andere toestellen nemen vanaf 1 november de werkzaamheden in het noorden over. In de tussentijd nemen de coalitietroepen de taken van de Nederlanders waar.

Telegraaf,
14 okt 2011, 10:20

ZitStuk

ik haal mijn info uit eigen waarnemingen. Ben momenteel daar ten plaatse.
En we leiden geen douaniers op omdat we de ABP niet opleiden

En inderdaad de door ons opgeleide mensen zijn werkzaam op politiebureaus in de stad. Wat ik verneem uit de media is dat ook de gebeurtenissen die ver buiten de AOR plaatsvinden worden betrokken op de nederlanders
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

onderofficier

Citaat van: ZitStuk op 14/10/2011 | 06:46 uur
De politiebureaus zijn wel beter beveiligd ja. Halve vestingen is wat overdreven. Het VN voedselprogramma gebouw is zwaarder ingehesco'd dan de politiebureaus. En groeiende aantal aanvallen? Ik vraag me af waar je die informatie vandaan haalt. Valt volgens mij wel mee de laatste tijd.


En waar haal je, je info vandaan? 

Je schermt zelf met wat beweringen en dan vervolgens   "valt volgens mij  wel mee de laatste tijd" en elders in het bericht "mijn inziens"     Dat komt bij mij ook over als zijnde niet staafbaar.     


Citaat van: ZitStuk op 14/10/2011 | 06:46 uur
En waarom besloten is om de ANBP voorrang te geven in de klassen ligt mijns inziens puur aan het feit dat Kunduz stad ongeveer 25 kilometer van de grens welke fungeert als een van de grootste smokkelroutes van heroine en aanverwante artikelen.

Dus we leiden dus eigenlijk douaniers op?


Citaat van: ZitStuk op 14/10/2011 | 06:46 uur
Wat er op televisie groepen wordt strookt niet altijd met de waarheid. De pest is dat de provincie, het district en de stad allemaal Kunduz heten. Dus als er in een andere district iets gebeurt in de provincie Kunduz is het volgens de media op de drempel van de NLers gebeurt...

Wat klopt er dan niet aan?    Er gebeurt iets in Kunduz....  of nu het district, de stad of de provincie is, het gebeurt dus in Kunduz    :devil: 

Maar in jouw optiek mag er dan alleen als er wat gebeurt in de stad Kunduz benoemt worden?
De door ons getrainde agenten worden dan alleen in de stad Kunduz ingezet en niet in de disctrict en/of provincie Kunduz?   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

ZitStuk

De politiebureaus zijn wel beter beveiligd ja. Halve vestingen is wat overdreven. Het VN voedselprogramma gebouw is zwaarder ingehesco'd dan de politiebureaus. En groeiende aantal aanvallen? Ik vraag me af waar je die informatie vandaan haalt. Valt volgens mij wel mee de laatste tijd.

En waarom besloten is om de ANBP voorrang te geven in de klassen ligt mijns inziens puur aan het feit dat Kunduz stad ongeveer 25 kilometer van de grens welke fungeert als een van de grootste smokkelroutes van heroine en aanverwante artikelen. Dat je civiele agenten opleid kan leiden tot een waarschuwend element voor de ANBP.

Wat er op televisie groepen wordt strookt niet altijd met de waarheid. De pest is dat de provincie, het district en de stad allemaal Kunduz heten. Dus als er in een andere district iets gebeurt in de provincie Kunduz is het volgens de media op de drempel van de NLers gebeurt...
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

Elzenga

Citaat van: ZitStuk op 13/10/2011 | 19:46 uur
qua bewapening ben ik het gedeeltelijk met je eens. Er zijn binnen de ANP eenheden die zwaarder bewapend zijn. De AUP waar de NL missie zich op focused is wel iets lichter bewapend. Nog steeds zwaarder dan jan met de platte pet in hoogeveen maar toch.
En qua taakstelling doet iedereen het veel zwaarder voorkomen dan het is. De AUP gaat niet actief op jacht op taliban, daar hebben ze andere eenheden voor. Zij doen wel de aanhouding en daar wil nog wel eens wat voorvallen waar je wat andere bewapening bij nodig hebt dan alleen je beretta 9mm.
Op de beelden die ik heb gezien van de missie zijn de politiebureaus en roadblocks die Nederlandse begeleiders en trainers bezoeken toch echt halve vestingen...waar men ook vast de nodige bewapening paraat heeft voor de volgende aanval door Taliban of aanverwante strijdgroepen cq criminele groepen...waarvoor men toch ook echt een potje moet kunnen vechten. Dat is op dit moment nog de realiteit daar...en gezien het groeiende aantal aanvallen...iets wat zal toenemen als de Westerse troepen zich gaan terugtrekken...zal dat nog wel even zo blijven.
Citaat van: ZitStuk op 13/10/2011 | 19:46 uur
En de intentie van de GPM is om civiele agenten op te leiden. Niet om in 1 rotatie de hele AUP om te turnen in an voornoemde Jan. Daar gaat wat meer tijd overheen.
Heel nobel..maar dat de Afghaanse autoriteiten en de NAVO-trainingsmissie (NTM-A) besloten dat drie van de vier klassen op de politieschool in Kunduz gaan bestaan uit rekruten voor de grenspolitie...die duidelijk wel een vechttaak heeft ook...mag toch een duidelijk signaal zijn waar nu toch echt de prioriteit ligt. Het is denk ik simpelweg nog te vroeg om nu al te focussen op civiele agenten. Dat komt pas als het land meer gepacificeerd en stabieler is. En dit is Nederland ook vast wel heel duidelijk verteld de afgelopen maanden. Maar ja, CDA en VVD wilden denk ik perse weer meedoen.... na de in vooral CDA ogen vernederende aftocht uit Uruzgan. Maar hadden een meerderheid nodig...

Nikehercules

NATO perplexed by Dutch Kunduz decision

NATO has expressed surprise at the Dutch decision to reduce the number of its police trainers in the Afghan province of Kunduz. The defence ministry says it took the decision because of a lack of recruits to train.

Speaking in Brussels today, US Lieutenant General William Caldwell, head of the NATO training mission in Afghanistan, said he would be astonished if there weren't enough recruits in Kunduz since recently they have actually had to turn people away.

Earlier, national quality newspaper NRC Handelsblad reported that "there are hardly any policemen in Kunduz willing to be trained by the Dutch."

The reason is the restrictions on the mission imposed by politicians back in The Hague. The Dutch government only just managed to win parliamentary backing for the mission, in exchange for guarantees that the police trainees would only be trained for law enforcement but not for combat.

But NRC reports that "this mandate ... clashes with the reality in the North Afghan province". As a result, it has proved difficult to fill a class with recruits that meet the Dutch demands.

(imm/gsh)

Bron: Radio Netherlands Worldwide

ZitStuk

qua bewapening ben ik het gedeeltelijk met je eens. Er zijn binnen de ANP eenheden die zwaarder bewapend zijn. De AUP waar de NL missie zich op focused is wel iets lichter bewapend. Nog steeds zwaarder dan jan met de platte pet in hoogeveen maar toch.
En qua taakstelling doet iedereen het veel zwaarder voorkomen dan het is. De AUP gaat niet actief op jacht op taliban, daar hebben ze andere eenheden voor. Zij doen wel de aanhouding en daar wil nog wel eens wat voorvallen waar je wat andere bewapening bij nodig hebt dan alleen je beretta 9mm.

En de intentie van de GPM is om civiele agenten op te leiden. Niet om in 1 rotatie de hele AUP om te turnen in an voornoemde Jan. Daar gaat wat meer tijd overheen.
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

Elzenga

Citaat van: Ros op 13/10/2011 | 16:19 uur
Citaat van: Elzenga op 13/10/2011 | 15:48 uur
dan onze eigen paramilitaire politionele (militaire) organisatie, de Koninklijke Marechaussee,
Zo vroeg al aan de borrel ?  Als ik de volgende keer zo'n gepimpte auto van de KMAR tegen kom duik ik meteen de eerste beste sloot in  ;D
;D ;)

Elzenga

Citaat van: ZitStuk op 13/10/2011 | 16:20 uur
Het is nog geen civiele politieorganisatie. Misschien heb je gelijk. Gaan die gasten er actief uit om talibs op te jagen? Niet dat ik weet.
Kun je de GPM een militaire missie noemen omdat de AUP para militair wordt geacht? Vind ik niet. Zijn militairen nodig in afghanistan als je daar militaire politie heen stuurt? Jazeker!

En met superblauw bedoel ik dat er niets gedaan wordt door NL troepen wat je onder "groen" kunt verstaan. Afgezien van stoer kijken :P

En het AUP personeel opleiden vind ik helemaal niet lachwekkend. Is best wel een serieuze zaak als die kerels een duidelijk takenpakket krijgen en de taken tussen de verschillende ANP onderdelen goed worden verdeeld. Bij ons doet de KLPD ook geen BSB werk...
De lachwekkendheid zit hem in de "concessies" die gedaan zijn aan met name Groenlinks en de beeldvorming nu die krampachtig in stand wordt gehouden. Niet in de serieusheid van het werk. Als er gesteld wordt...welhaast geëist wordt door GL...dat er civiele agenten worden opgeleid...terwijl de praktijk gewoon laat zien dat de ANP vrijwel geheel bestaat nog uit wat je minstens paramilitairen zou noemen (qua bewapening en ook taakstelling) dan kun je dat toch nauwelijks serieus nemen vind ik. En zitten we nu in een...ook voor buitenstaanders veelal niet te volgen en begrijpen...spagaat tussen regeringspartijen die veel te graag "willen meedoen" in Afghanistan (en echt niet voor de Afghanen zelf dus)...en een partij als GroenLinks die niet wil toegeven dat de hele opzet nu gewoon clowneske trekjes krijgt...waar al zeer nadrukkelijk vooraf voor was gewaarschuwd.

En ik zwijg maar over wat men met het geld welke nu is uitgegeven voor het voorbereiden en het over/onderbrengen van de opleiders die weer terug mogen keren had kunnen worden gedaan in Afghanistan. En dat allemaal door die spagaat...want er zijn genoeg Afghanen om op te leiden daar. Meer dan genoeg.

ZitStuk

Het is nog geen civiele politieorganisatie. Misschien heb je gelijk. Gaan die gasten er actief uit om talibs op te jagen? Niet dat ik weet.
Kun je de GPM een militaire missie noemen omdat de AUP para militair wordt geacht? Vind ik niet. Zijn militairen nodig in afghanistan als je daar militaire politie heen stuurt? Jazeker!

En met superblauw bedoel ik dat er niets gedaan wordt door NL troepen wat je onder "groen" kunt verstaan. Afgezien van stoer kijken :P

En het AUP personeel opleiden vind ik helemaal niet lachwekkend. Is best wel een serieuze zaak als die kerels een duidelijk takenpakket krijgen en de taken tussen de verschillende ANP onderdelen goed worden verdeeld. Bij ons doet de KLPD ook geen BSB werk...
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

Ros

Citaat van: Elzenga op 13/10/2011 | 15:48 uur
dan onze eigen paramilitaire politionele (militaire) organisatie, de Koninklijke Marechaussee,

Zo vroeg al aan de borrel ?  Als ik de volgende keer zo'n gepimpte auto van de KMAR tegen kom duik ik meteen de eerste beste sloot in  ;D

Elzenga

#1395
Citaat van: ZitStuk op 13/10/2011 | 15:23 uur
Citaat van: Elzenga op 13/10/2011 | 11:48 uur
Dat begrijp ik...en dat is ook nodig. Maar dat zal denk ik een veel meer paramilitair karakter hebben dan de beoogde politioneel civiele focus. De belangrijkste taak van de ANP is immers ook nog steeds het bestrijden en buiten de deur houden van Taliban en andere vijandelijke strijdgroepen. Ook begrijpelijk, want van vrede en stabiliteit is nog lang geen sprake.
De conclusie wordt getrokken dat het militair is omdater meer militairen ter plaatse zijn dan marechaussees. Toch is het puur en alleen politioneel en wordt er alleen militair verplaatst. Voor de rest is het superblauw.
Ik heb het nadrukkelijk over paramilitair...de ANP is nog verre van een civiele politieorganisatie...veelal zelfs beduidend zwaarder bewapend dan onze eigen paramilitaire politionele (militaire) organisatie, de Koninklijke Marechaussee, en vaak nauwelijks te onderscheiden van de ANA, behalve dan in de kleur van het uniform.

Nederland wilde blijkbaar ook niet deelnemen aan het opleiden van klassen voor een onderdeel van die ANP, de Afghan Border Police...die nu voorrang kregen.... "omdat zij vechtbevoegdheden hebben" lezen we in het verslag van journaliste Natalie Righton.

Het blijft vind ik dus merkwaardig om over "superblauw" te praten als het wat de ANP betreft in feiten gaat om paramilitairen..die nog ver af staan van wat wij hier onder de politie verstaan. Dat maakt de wens om dat soort agenten nu al wel perse te willen opleiden, om GL en D66 tegemoet te komen, in de Afghaanse context wat mij betreft ronduit lachwekkend. En dat is het punt.

Chutu-brigde Uruzgan
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:081230-N-6483G-001.jpg

ZitStuk

Citaat van: Elzenga op 13/10/2011 | 11:48 uur
Dat begrijp ik...en dat is ook nodig. Maar dat zal denk ik een veel meer paramilitair karakter hebben dan de beoogde politioneel civiele focus. De belangrijkste taak van de ANP is immers ook nog steeds het bestrijden en buiten de deur houden van Taliban en andere vijandelijke strijdgroepen. Ook begrijpelijk, want van vrede en stabiliteit is nog lang geen sprake.

De conclusie wordt getrokken dat het militair is omdater meer militairen ter plaatse zijn dan marechaussees. Toch is het puur en alleen politioneel en wordt er alleen militair verplaatst. Voor de rest is het superblauw.
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig