Stilzetten Cougars per 9 mei 2011; de gevolgen

Gestart door Enforcer, 21/04/2011 | 11:29 uur

MoronHunter

Citaat van: dudge op 23/01/2012 | 14:06 uur
Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 13:32 uur
Die gevolgen zijn rampzalig
Want?

Nou, omdat je serieus lumbl optreden nu dus wel kunt vergeten. Lekker groot doelwit zo'n Chinook vol met poppetjes. Er zal maar iemand in de buurt liggen met een RPG of een Strela of zo. Recce Detachment of niet. Zo'n LZ is NOOIT helemaal steriel. Dat bestaat niet. Zeker niet als de hogere commandant zegt dat 'ie 'nu' 200km verderop een lumbl club nodig heeft. We hebben reeds in Vietnam gezien hoe kwetsbaar heli's zijn, en toen kregen we 3 oktober 1993..... En stel je nu een Chinook voor!

Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 13:32 uur
als daarvoor in de plaats niet extra NH90 TTH's worden aangeschaft.
Extra heli's zou inderdaad een goede zet zijn.

Citaat van: MoronHunter op 23/01/2012 | 13:32 uur
Voordeel: minder verschillende air frames vij het DHC. Nadeel: die dingen zijn stervensduur (24 miljoen). Alternatief: UH-60M Blackhawk (16 miljoen). Nog steeds klauwen met geld, maar een stuk minder duur én een bewezen platform waar je o.a. ook zoiets als wapens aan op kunt hangen... De Black Hawk had men in 1993 al aan moeten schaffen ipv de Cougar (veel te groot doelwit voor de medium lift rol, minder wendbaar en bovendien een ontzettend civiel apparaat). Maar nee, er moest en zou iig één Europees toestel in de nieuwe helivloot opgenomen worden. Eurocopter hanteert stevge prijzen, Sikorsky is een bewezen product en hanteert minder stevige prijzen. Het gaat er niet om waar iets gemaakt is, het gaat erom dat het goed moet zijn en aan operationele behoeftestellingen moet voldoen. Dus tel uit uw winst.

Defensie/politiek/diplomatie. Staat niet los van elkaar. Het is niet onbelangrijk waar je je militaire systemen koopt. Ik bedoel, dat kan jij wel vinden, maar de politiek er (gelukkig) anders over.


Waarom nou weer dat gelukkig tussen haakjes? En alsof de politiek zo kundig is.... Ja sorry hoor, maar ik ga ff op m'n strepen staan nu. Zit er in de poltiek iemand met een MA degree in Military Science? Is er iemand die echt policy-smart is en niet alleen maar op zeer gespecialiseerd microniveau field-smart zoals een CDA'er die PC was van een GGW club, een ex 11afdra/staf dame van dezelfde partij, en een ex inf officier van de PVV die dus voor eeuwig gebrandmerkt is, maar daar los van.

MoronHunter

Die gevolgen zijn rampzalig als daarvoor in de plaats niet extra NH90 TTH's worden aangeschaft. Voordeel: minder verschillende air frames vij het DHC. Nadeel: die dingen zijn stervensduur (24 miljoen). Alternatief: UH-60M Blackhawk (16 miljoen). Nog steeds klauwen met geld, maar een stuk minder duur én een bewezen platform waar je o.a. ook zoiets als wapens aan op kunt hangen... De Black Hawk had men in 1993 al aan moeten schaffen ipv de Cougar (veel te groot doelwit voor de medium lift rol, minder wendbaar en bovendien een ontzettend civiel apparaat). Maar nee, er moest en zou iig één Europees toestel in de nieuwe helivloot opgenomen worden. Eurocopter hanteert stevge prijzen, Sikorsky is een bewezen product en hanteert minder stevige prijzen. Het gaat er niet om waar iets gemaakt is, het gaat erom dat het goed moet zijn en aan operationele behoeftestellingen moet voldoen. Dus tel uit uw winst.

Lex

Een Chinook zal hedenmiddag vanaf 14:00 uur worden ingezet bij de bestrijding van de bosbrand bij Enschede.

Lex

Vooralsnog zal wekelijks op di-wo-do 2x daags een aantal van 2 Cougars sorties vliegen teneinde de geoefendheid van de bemanningen op peil te houden.

agentdreutel

Citaat van: Nikehercules op 13/05/2011 | 00:02 uur
Citaat van: agentdreutel op 12/05/2011 | 23:54 uur
(gelijkstelling aanvragen).
Dit is volgens mij niet zonder meer mogelijk, men zal hiervoor voor zover ik weet een ATPL opleidng gevolgd moeten hebben.
Nu is het zo dat men tijdens de EMVO al in de gelegenheid word gesteld om dit te doen, maar ik meen dat dit pas iets van de laatste jaren is.


Voor marinevliegers is dat al jaren het geval. Maar een CPL kan ook nuttig zijn.

Nikehercules

Citaat van: agentdreutel op 12/05/2011 | 23:54 uur
(gelijkstelling aanvragen).
Dit is volgens mij niet zonder meer mogelijk, men zal hiervoor voor zover ik weet een ATPL opleidng gevolgd moeten hebben.
Nu is het zo dat men tijdens de EMVO al in de gelegenheid word gesteld om dit te doen, maar ik meen dat dit pas iets van de laatste jaren is.


agentdreutel

Citaat van: Ace1 op 12/05/2011 | 23:50 uur
Citaat van: Nikehercules op 12/05/2011 | 23:47 uur
Citaat van: Ace1 op 12/05/2011 | 23:44 uur
kan je dan zonder problemen met dit type toestel vliegen?

Vast wel, alleen mag het niet.

wat moet men doen om het wel te mogen de de civiele versie verschillen toch niet zoveel met de Cougar waarop men gevlogen heeft?
Conversie training dus. Plus een civiel brevet (gelijkstelling aanvragen). En niet geheel onlogisch: een vacature bij de civiele offshore maatschappijen.

Nikehercules

Citaat van: Ace1 op 12/05/2011 | 23:50 uur
wat moet men doen om het wel te mogen de de civiele versie verschillen toch niet zoveel met de Cougar waarop men gevlogen heeft?

Daar het een ander type vliegtuig betreft lijkt mij een type rating in alle gevallen verplicht, daarnaast moet je volgens mij ook over een ATPL beschikken.

agentdreutel

Citaat van: Nikehercules op 12/05/2011 | 23:46 uur
Citaat van: agentdreutel op 12/05/2011 | 23:36 uur
Dat is maar beperkt mogelijk. Op jaarbasis kunnen een x-aantal uren worden gevlogen. Uit dit uren budget worden bemanningen 'current' gehouden (oefenprogramma) en 'klanten' bediend, zoals LMB, KCT, DSI, KMarns, etc. Meer bemanningen current houden betekend minder uren voor de klant. Daar moet je wel een goede balans voor blijven houden.

Dat is idd maar beperkt mogelijk maar het lijkt mij een serieus te bekijken optie gezien het grote persoonlijke leed en kapitaal vernietiging het zou zijn om crews buiten te schoppen om vervolgens straks weer nieuwe op te leiden.

Omdat je bij het onderhoud met het zelfde probleem zit zou je mogelijk hierbij het zelfde kunnen doen, een dag heeft 24 uur waarbij er bij de KLu maar 8 uur van gesleuteld word.
Mogelijkheid zou zijn om monteurs om te scholen en bij het Chinook onderhoud in schifts te gaan werken.
Zo hou je je monteurs binnen en zullen er meer Chinook vlieguren beschikbaar komen, niet ideaal voor het personeel maar binnen de burgerluchtvaart word zo al jaar en dag gewerkt.

Maar hiervoor is natuurlijk ook voldoende opleidngs capaciteit nodig, daar zal ook nog wel het e.e.a. aan schelen.
Nog los van het feit dat hiervoor extra budget nodig is. En dat is er blijkbaar niet want anders hadden we de Cougars gewoon kunnen houden.

Ace1

Citaat van: Nikehercules op 12/05/2011 | 23:47 uur
Citaat van: Ace1 op 12/05/2011 | 23:44 uur
kan je dan zonder problemen met dit type toestel vliegen?

Vast wel, alleen mag het niet.

wat moet men doen om het wel te mogen de de civiele versie verschillen toch niet zoveel met de Cougar waarop men gevlogen heeft?

Nikehercules

Citaat van: Ace1 op 12/05/2011 | 23:44 uur
kan je dan zonder problemen met dit type toestel vliegen?

Vast wel, alleen mag het niet.

Nikehercules

Citaat van: agentdreutel op 12/05/2011 | 23:36 uur
Dat is maar beperkt mogelijk. Op jaarbasis kunnen een x-aantal uren worden gevlogen. Uit dit uren budget worden bemanningen 'current' gehouden (oefenprogramma) en 'klanten' bediend, zoals LMB, KCT, DSI, KMarns, etc. Meer bemanningen current houden betekend minder uren voor de klant. Daar moet je wel een goede balans voor blijven houden.

Dat is idd maar beperkt mogelijk maar het lijkt mij een serieus te bekijken optie gezien het grote persoonlijke leed en kapitaal vernietiging het zou zijn om crews buiten te schoppen om vervolgens straks weer nieuwe op te leiden.

Omdat je bij het onderhoud met het zelfde probleem zit zou je mogelijk hierbij het zelfde kunnen doen, een dag heeft 24 uur waarbij er bij de KLu maar 8 uur van gesleuteld word.
Mogelijkheid zou zijn om monteurs om te scholen en bij het Chinook onderhoud in schifts te gaan werken.
Zo hou je je monteurs binnen en zullen er meer Chinook vlieguren beschikbaar komen, niet ideaal voor het personeel maar binnen de burgerluchtvaart word zo al jaar en dag gewerkt.

Maar hiervoor is natuurlijk ook voldoende opleidngs capaciteit nodig, daar zal ook nog wel het e.e.a. aan schelen.

Ace1

#149
even een ander vraag stel je solicteer als Cougar piloot op Den Helder Airport bij Bristow of  CHC   en die vliegen Met de civiele versies van de AS332L Super Puma, EC225, AS332 kan je dan zonder problemen met dit type toestel vliegen?

http://www.bristowgroup.com/about/fleet.php

http://www.chc.ca/AboutCHC/Fleet/Pages/default.aspx

http://www.denhelderairport.nl/?category=business_luchtvaartmaatschappijen



Elzenga

Daarbij kan ik me voorstellen dat er al een aardig verloop was...gezien de zware inzet-roulaties, met name in Afghanistan. Ik kreeg de indruk dat dit een zware wissel trok vaak op het privéleven van betrokken piloten. Zeker zij met een (jong) gezin.

agentdreutel

Citaat van: Nikehercules op 12/05/2011 | 23:28 uur
Citaat van: Lex op 12/05/2011 | 22:52 uur
Als je als vlieger gekwalificeerd bent voor de Cougar, dan is men niet gerechtigd een ander type te vliegen.

Ja dit begrijp ik.
Maar in de toekomst zullen er nieuwe Chinooks instromen, ik zou me dan ook voor kunnen stellen dat Cougar aircrews omgeschoold worden naar Chinook.
Tijdelijk kunnen de Chinooks met meer crews vliegen om in de toekomst crews door te laten stromen naar de nieuwe kisten.
Dat is maar beperkt mogelijk. Op jaarbasis kunnen een x-aantal uren worden gevlogen. Uit dit uren budget worden bemanningen 'current' gehouden (oefenprogramma) en 'klanten' bediend, zoals LMB, KCT, DSI, KMarns, etc. Meer bemanningen current houden betekend minder uren voor de klant. Daar moet je wel een goede balans voor blijven houden.