Stilzetten Cougars per 9 mei 2011; de gevolgen

Gestart door Enforcer, 21/04/2011 | 11:29 uur

Nikehercules

Citaat van: Lex op 12/05/2011 | 22:52 uur
Als je als vlieger gekwalificeerd bent voor de Cougar, dan is men niet gerechtigd een ander type te vliegen.

Ja dit begrijp ik.
Maar in de toekomst zullen er nieuwe Chinooks instromen, ik zou me dan ook voor kunnen stellen dat Cougar aircrews omgeschoold worden naar Chinook.
Tijdelijk kunnen de Chinooks met meer crews vliegen om in de toekomst crews door te laten stromen naar de nieuwe kisten.

Ace1

Citaat van: Nikehercules op 12/05/2011 | 23:23 uur
Citaat van: Ace1 op 12/05/2011 | 23:19 uur
Even een vraag in het  Militaire Luchtvaart Museum staan diverse types heli´s mocht de nood aan de man zijn, kunnen deze dan eventueel weer ingezet worden na wat onderhoud en onderdelen die vervangen worden denk hierbij aan een kabelboom?

In theorie kan alles maar in de praktijk is dit een onbegonnen zaak.
Dan zou alles helemaal uit elkaar moeten, compleet reviseren, alles doormeten... zo nodig aan nieuwe eisen laten voldoen....

Een old timer opknappen kan ook maar ook hier geldt dingen vervangen of  reviseren

Nikehercules

Citaat van: Ace1 op 12/05/2011 | 23:19 uur
Even een vraag in het  Militaire Luchtvaart Museum staan diverse types heli´s mocht de nood aan de man zijn, kunnen deze dan eventueel weer ingezet worden na wat onderhoud en onderdelen die vervangen worden denk hierbij aan een kabelboom?

In theorie kan alles maar in de praktijk is dit een onbegonnen zaak.
Dan zou alles helemaal uit elkaar moeten, compleet reviseren, alles doormeten... zo nodig aan nieuwe eisen laten voldoen....

Ace1

Even een vraag in het  Militaire Luchtvaart Museum staan diverse types heli´s mocht de nood aan de man zijn, kunnen deze dan eventueel weer ingezet worden na wat onderhoud en onderdelen die vervangen worden denk hierbij aan een kabelboom?

http://www.militaireluchtvaartmuseum.nl/arachna/nederland/36/museumcollectie

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 12/05/2011 | 22:55 uur
Ja, als de Lynx weer eens niet van het strand wil komen bedoel je :angel:

Bijvoorbeeld.... (touchee Dudge  ;) )

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 12/05/2011 | 22:44 uur
Oke maar piloten die op Cougars vliegen kunnen niet zomaar gaan vliegen op andere types heli´s?

Of ze het kunnen is iets wat ik niet weet. Ze mogen het in ieder geval niet; ze moeten eerst een conversie-opleiding volgen.

De enigen die vanzelfsprekend wel stantepede met andere heli's wegvliegen zijn natuurlijk de Lynxvliegers.....  8)

Lex

Citaat van: Ace1 op 12/05/2011 | 22:44 uur
Oke maar piloten die op Cougars vliegen kunnen niet zomaar gaan vliegen op andere types heli´s?
Als je als vlieger gekwalificeerd bent voor de Cougar, dan is men niet gerechtigd een ander type te vliegen.

Ace1

Citaat van: Nikehercules op 10/05/2011 | 01:08 uur
Ik weet niet hoe breed de aircrews in hun vlieguren zitten, maar het zou mij niet verbazen als er (tijdelijk) meer crews per heli komen.

Oke maar piloten die op Cougars vliegen kunnen niet zomaar gaan vliegen op andere types heli´s?

MarcelBlank

Citaat van: bergd op 10/05/2011 | 09:06 uur
Kan me voorstellen dat Heli-holland dit in Nederland gaat doen.



Dan weten we wel wat het echt gaat kosten, en dat is meer dan het gebruik van de Defensie heli's
Never trust any politician they always do not tell a complete story or point of view.

bergd

Kan me voorstellen dat Heli-holland dit in Nederland gaat doen.


Nikehercules

Ik weet niet hoe breed de aircrews in hun vlieguren zitten, maar het zou mij niet verbazen als er (tijdelijk) meer crews per heli komen.



agentdreutel

Citaat van: Kapitein Rob op 09/05/2011 | 20:43 uur
Citaat van: Cigarz op 09/05/2011 | 20:31 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 08/05/2011 | 20:06 uur...Maar de NH990 stroomt toch de komende 3 jaar "in grote getalen" in? ...
Ja, daarom heet 'ie ook de NH-90 (NÉ-GEN-TÌG), om tussen 2011 en 2015 in te stromen...geloof jij het?

Ik roep dan ook geen hallelujah, maar feit is natuurlijk wel dat de eerste (twee?) garriveerd zijn en de rest stapsgewijs volgt de komende 3 jaar. Het lijkt me sterk dat het nu weer een decennium gaat duren......
Natuurlijk gaat het geen decennia duren. Elk kwartaal wordt een NFH afgeleverd. De laatste (T/NFH) staat gepland voor begin 2015.

Maar voor het personeel van de Cougar biedt dat nu niet veel soelaas. Hoewel er nog wel extra bemanningen nodig zijn de komende jaren (Lynx: 13 bemanningen, AB412: 4 bemanningen versus NFH: 17 bemanningen, T/NFH 10(?) bemanningen).

KapiteinRob

Citaat van: Cigarz op 09/05/2011 | 20:31 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 08/05/2011 | 20:06 uur...Maar de NH990 stroomt toch de komende 3 jaar "in grote getalen" in? ...
Ja, daarom heet 'ie ook de NH-90 (NÉ-GEN-TÌG), om tussen 2011 en 2015 in te stromen...geloof jij het?

Ik roep dan ook geen hallelujah, maar feit is natuurlijk wel dat de eerste (twee?) garriveerd zijn en de rest stapsgewijs volgt de komende 3 jaar. Het lijkt me sterk dat het nu weer een decennium gaat duren......

Cigarz

Citaat van: Kapitein Rob op 08/05/2011 | 20:06 uur...Maar de NH990 stroomt toch de komende 3 jaar "in grote getalen" in? ...
Ja, daarom heet 'ie ook de NH-90 (NÉ-GEN-TÌG), om tussen 2011 en 2015 in te stromen...geloof jij het?

KapiteinRob

Citaat van: Cigarz op 08/05/2011 | 19:53 uur
Voor de NH-90 in grote getalen gaat instromen is het gros van het huidige 300sqn (Cougar) al met FLO, dus dat zal ook niet echt een optie zijn.

Maar de NH990 stroomt toch de komende 3 jaar "in grote getalen" in? Dat betekent dat al die collega's die volgens jou vlak voor hun FLO staan, zich geen zorgen hoeven maken omdat ze de logica in deze volgend waarschijnlijk ontslagbescherming genieten.