Netherlands –AIM-9X-2 SIDEWINDER Missiles

Gestart door andré herc, 17/10/2012 | 22:34 uur

Mourning

Citaat van: Poleme op 19/10/2012 | 19:40 uur
Er is een directe relatie tussen Bruto Nationaal Product en de defensie begroting.  Ons BNP zal komende decennia, ja zelfs komende 2 eeuwen structureel gaan dalen.  Dus daalt ook ons defensie ambitie niveau.  En of je nu Typhoons, Rafale's, F-35A's, Gripen NG's of Advances F-16's aanschaft. Bijvoorbeeld: 32 F-35A's of 36 Rafale's of 44 GripenNG's  De omvang van de jachtvliegtuig vloot zal dan ook worden afgestemd op dat structureel dalende budget en ambitie niveau.  Dus de KLu accepteerd dus een jachtvliegtuig vloot van 24 - 36 kisten.


Ten eerste bedankt voor je reactie op mijn vorige posting mbt een mogelijke verklaring van het lage aantal AIM-9X-2 Sidewinders. Altijd goed dat iemand met een betere outlook op dergelijke dingen de tijd en effort maakt om het aan "noobs" op dit gebied, zoals ik, duidelijk te maken.

M.b.t. je toekomstblik ben ik het niet met je eens. Ik geloof idd dat de mondialisering en concurrentie internationaal versneld zal doorzetten en dat het moeilijker zal worden om alles te behouden wat we momenteel hebben met betrekking tot ons BNP. Tegelijkertijd geloof ik ook dat door bijv. innovatie, nieuwe technologien en andere opkomende markten, alsmede de groeiende wereldbevolking er nog een hele tijd genoeg koek is om te verdienen en dat die koek ook zonder meer exponentieel zal groeien.

Waar we op zullen moeten letten is dat onze concurrentiepositie niet al te danig wordt aangetast. Momenteel staan we meen ik nog op plaats 5, maar dat zal in de toekomst vrijwel zeker dalen. Door op bepaalde plekken in bijv. onze sociale zekerheid, zorgstelsel hervormingen door te voeren in de bestaande systemen en door o.a. meer budget en prioriteit te geven aan onderwijs en het bevorderen van ondernemingszin valt er nog heel wat te winnen en hoeft het m.i. allemaal niet zo dramatisch te zijn. Maar de toekomst zal het uitwijzen. Dat de marges een stuk meer onder druk komen te staan, ja, dat is overduidelijk.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Ik wil u allen gaarne wijzen op posting #30.
Off-topic berichten zullen vanaf nu verwijderd worden.

Lex
Algeheel beheerder

Harald

Citaat van: Poleme op 19/10/2012 | 19:29 uur

Waarom koopt de KLu dan toch de AIM-9X?   Heeft alles te maken met de ... F-35A LightningII opleidingen.  


Het draaiboek : "overgang van F-16 naar F-35" wordt gewoon doorgezet en uitgevoerd door KLU (defensie), zolang de politiek geen definitieve keuze maakt gaat het uitvoeren volgens het draaiboek gewoon door.

Ik zie alleen een F-35 niet in de rol als CAS-toestel, dan zie ik hier meer een toestel als een prop-toestel ala Super Tucano, AT-6C of natuurlijk de A-10 Thunderbolt veel beter in z'n element en ook de missie's uit te kunnen voeren voor ondersteuning van de grondtroepen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#43
Citaat van: Poleme op 19/10/2012 | 19:40 uur
Er is een directe relatie tussen Bruto Nationaal Product en de defensie begroting.  Ons BNP zal komende decennia, ja zelfs komende 2 eeuwen structureel gaan dalen.  Dus daalt ook ons defensie ambitie niveau.  En of je nu Typhoons, Rafale's, F-35A's, Gripen NG's of Advances F-16's aanschaft. Bijvoorbeeld: 32 F-35A's of 36 Rafale's of 44 GripenNG's  De omvang van de jachtvliegtuig vloot zal dan ook worden afgestemd op dat structureel dalende budget en ambitie niveau.  Dus de KLu accepteerd dus een jachtvliegtuig vloot van 24 - 36 kisten.


Geen best vooruitzicht.

Als de Klu 24 tot 36 kisten accepteerd dan hoop ik dat dit wordt aangevuld in de komende decennia met UCAV's (al zijn deze ook niet bepaald budget vriendelijk in zowel aanschaf als gebruik)

Met dit aantal is iig een vliegbasis exit tenzij hier een andere toepassing voor gevonden kan worden.

Poleme

Citaat van: jurrien visser op 19/10/2012 | 19:12 uur
Citaat van: IPA NG op 19/10/2012 | 19:07 uur
Dat zij een toestel willen waarvan zij weten dat we die ons niet kunnen veroorloven en dus eindigen met 24 toestellen waarvan er uiteindelijke een stuk of 6 inzetbaar zullen zijn op één vliegbasis. Dat moet je maar net willen natuurlijk.
Ik geloof nooit dat het de wens van de Klu is om maar 24 exemplaren aan te schaffen. (politiek is het vrees ik een ander verhaal)

Terug naar de jaarlijkse defensiebegroting van 1990, 12 mjd euro per jaar, nu zal dit een utopie blijken te zijn, tenzij er mondiaal vreselijke dingen gebeuren die een dergelijk budget noodzakelijk maken.
Er is een directe relatie tussen Bruto Nationaal Product en de defensie begroting.  Ons BNP zal komende decennia, ja zelfs komende 2 eeuwen structureel gaan dalen.  Dus daalt ook ons defensie ambitie niveau.  En of je nu Typhoons, Rafale's, F-35A's, Gripen NG's of Advances F-16's aanschaft. Bijvoorbeeld: 32 F-35A's of 36 Rafale's of 44 GripenNG's  De omvang van de jachtvliegtuig vloot zal dan ook worden afgestemd op dat structureel dalende budget en ambitie niveau.  Dus de KLu accepteerd dus een jachtvliegtuig vloot van 24 - 36 kisten.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

#41
Citaat van: IPA NG op 19/10/2012 | 18:58 uur
Citaat van: Poleme op 19/10/2012 | 18:34 uur
Monster eens aan bij een luchtmacht testeenheid die ervaring heeft met proeven van diverse infra-rood geleide raketten, of een militaire inlichtingen dienst.   ;)
Dat zal zomaar niet gaan... Maar als ik zo lees lijkt de Iris-T mij het beste systeem. Maar misschien dat de luchtmacht met haar enge JSF fixatie zeker wilt weten dat hun nieuwe wapens daar wel op passen.
De AIM-9X staat inderdaad al op de planning, om geïntegreerd en gecertificeerd te worden voor de F-35A.
De IRIS-T staat (nog) niet op deze planning, die andere tegenhanger: de ASRAAM wel.  Maar omdat Noorwegen en Italië de IRIS-T al gebruiken, zal deze raket ook wel worden gecertificeerd voor de F-35A.  Daarbij heeft de IRIS-T mee, dat deze compatible is qua gewicht, afmetingen, zwaartepunt, aansluitpunten en software met de AIM-9 Sidewinder familie.  Dus zal integratie van dit wapen op de F-35A niet zo moeilijk zijn.
Waarom koopt de KLu dan toch de AIM-9X?   Heeft alles te maken met de ... F-35A LightningII opleidingen.  Nu nog, hebben we 10 F-16's op Tucson in Arizona.  In de toekomst krijgen vliegers en grondpersoneel hunnen opleidingen in het Integrated Training Center F-35 op Air Force Base Eglin in Florida en later op AFB Luke in Arizona.  In het ITC F-35 worden opleidings vliegtuigen van diverse landen samen gebracht in een pool.  Dan is het gemakkelijker samen opleiden, als je wapen pakket volledig gelijk is aan die van de grootste deelnemer, de VS.  De Britten hebben nu al een afwijkend wapenpakket, omdat zij nu nog als enigste de ASRAAM gebruiken.  Dus wijkt de software in hun F-35's ook wat af van de F-35's die gebruik gaan maken van de AIM-9X.  En dat bemoeilijkt de samenwerking in een gepoolde opleiding eenheid.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 19/10/2012 | 19:07 uur
Dat zij een toestel willen waarvan zij weten dat we die ons niet kunnen veroorloven en dus eindigen met 24 toestellen waarvan er uiteindelijke een stuk of 6 inzetbaar zullen zijn op één vliegbasis. Dat moet je maar net willen natuurlijk.

Ik geloof nooit dat het de wens van de Klu is om maar 24 exemplaren aan te schaffen. (politiek is het vrees ik een ander verhaal)

Terug naar de jaarlijkse defensiebegroting van 1990, 12 mjd euro per jaar, nu zal dit een utopie blijken te zijn, tenzij er mondiaal vreselijke dingen gebeuren die een dergelijk budget noodzakelijk maken.


Poleme

Citaat van: Mourning op 19/10/2012 | 01:16 uur
Is deze order gezien de langere indienststelling van de F-16 niet meer dan logisch? Verklaard dat ook niet voor een belangrijk deel het kleine aantal?
Deze kleine AIM-9X order a 28 stuks heeft niet zoveel te maken met een langer doorvliegen met de F-16.  Toen men in het vorige decennium ging nadenken over een opvolger van de AIM-9Mike, was en is het de bedoeling dat deze vervanger ook ingezet kan worden op de F-35A, uhhh sorry de F-16 vervanger.  Het kleine aantal van 28 AIM-9X raketten is ingegeven door een financiële reden en een operationele reden.
Namelijk, heden hebben we maar rond de 24 - 25 F-16's inzetbaar, waarvan 10 bullen voor de Initial Qualification Training en opwerk oefeningen in de VS.
Deze inzetbare jachtvliegtuig vloot zal in de toekomst alleen maar kleiner worden, dus zijn 28 raketten voldoende.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

IPA NG

Citaat van: jurrien visser op 19/10/2012 | 19:04 uur
De Klu wil de F35A zoals jij de Gripen E wil, dus ja, wat is "eng" ?

Dat zij een toestel willen waarvan zij weten dat we die ons niet kunnen veroorloven en dus eindigen met 24 toestellen waarvan er uiteindelijke een stuk of 6 inzetbaar zullen zijn op één vliegbasis. Dat moet je maar net willen natuurlijk.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 19/10/2012 | 18:58 uur
Maar misschien dat de luchtmacht met haar enge JSF fixatie zeker wilt weten dat hun nieuwe wapens daar wel op passen.

De Klu wil de F35A zoals jij de Gripen E wil, dus ja, wat is "eng" ?

IPA NG

Citaat van: Poleme op 19/10/2012 | 18:34 uur
Monster eens aan bij een luchtmacht testeenheid die ervaring heeft met proeven van diverse infra-rood geleide raketten, of een militaire inlichtingen dienst.   ;)

Dat zal zomaar niet gaan... Maar als ik zo lees lijkt de Iris-T mij het beste systeem. Maar misschien dat de luchtmacht met haar enge JSF fixatie zeker wilt weten dat hun nieuwe wapens daar wel op passen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Poleme

Citaat van: IPA NG op 18/10/2012 | 22:29 uur

Maar is het niet zo dat de Iris-T het betere systeem is? Beter tegen jammers en een hogere snelheid?

Monster eens aan bij een luchtmacht testeenheid die ervaring heeft met proeven van diverse infra-rood geleide raketten, of een militaire inlichtingen dienst.   ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 19/10/2012 | 00:23 uur
Precies. Er is een hoop wat mee speelt. En daarbij, het gaat nu om een mogelijke order, en om een kleine order. Het zal in ieder geval de F16's een aardige boost geven. Is dat vraag, kunnen de F16's deze missiles optimaal inzetten?

De AIM-9X i.c.m. met het HMCS lijkt mij een killer-combo.

Wellicht was een ander systeem beter geweest, geen idee, maar het lijkt mij een flinke upgrade.

Mourning

Is deze order gezien de langere indienststelling van de F-16 niet meer dan logisch? Verklaard dat ook niet voor een belangrijk deel het kleine aantal?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Ace1 op 18/10/2012 | 22:15 uur
de  METEOR missile is pas in 2013 operationel, dus waarom zou dat in 2015 met de  Captor radar van de Eurofighter  niet kunnen lukken?
Thomasen  je kijkt alleen op kortere termijn, je moet ook een langer termijn visie hebben.

Ik vraag me af of de CAPTOR radar het maximale bereik van de METEOR wel ondersteund t.o.v. een toestel als de F22. Maar daar heb ik verder geen idee van hoe ik me dat voor moet stellen. Maar niet voor niets wordt uitgekeken naar de CEASAR, de EASA variant, omdat die beter zou moeten zijn. Maargoed, dat is een andere missile.


Citaat van: Nikehercules op 18/10/2012 | 22:57 uur
Come on guys.... Ik had hier toch wat meer diepgang verwacht bij het vergelijken van wapensystemen.... Hoe kun je in hemelsnaam stellen dat systeem A het per definitie beter is dan systeem B om reden X.

Om het maar niet te hebben over de Audi/Cadillac vergelijking...

Dat is pure waanzin natuurlijk.

Precies. Er is een hoop wat mee speelt. En daarbij, het gaat nu om een mogelijke order, en om een kleine order. Het zal in ieder geval de F16's een aardige boost geven. Is dat vraag, kunnen de F16's deze missiles optimaal inzetten?