Netherlands –AIM-9X-2 SIDEWINDER Missiles

Gestart door andré herc, 17/10/2012 | 22:34 uur

Lex

Dit topic gaat over de [mogelijke] aankoop door NL van Sidewinder missiles. Verzoeke dus on-topic te blijven.

Lex
Algeheel beheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 18/10/2012 | 22:29 uur
En dat de luchtmacht kapot gemaakt wordt door die verschrikkelijke F-35 is oud nieuws. Eeuwig zonde! Maar ik snap eerlijk gezegd niet dat de Klu zo haar eigen doodvonnis tekent, 24-30 toestellen. Gek zijn ze dat ze dat accepteren.

De F35 discussie lijkt op de discussie over de vervanger van de F104... de F16 was zo'n slechte keuze t.o.v. de Mirage F1 en de Saab Viggen.....

Al ben ik het met je eens dat een aantal van 24+? nergens over gaat.

Maar nu gaan we de discussie in over: 24?+ F35 versus 42 Gripens versus 85 PC 21 vesrus 132 hang-gliders.

Laten we de discussie focussen een budget verhoging en niet op hoe kunnen we met minder ook nog iets bereiken.

Nikehercules

#29
Come on guys.... Ik had hier toch wat meer diepgang verwacht bij het vergelijken van wapensystemen.... Hoe kun je in hemelsnaam stellen dat systeem A het per definitie beter is dan systeem B om reden X.

Om het maar niet te hebben over de Audi/Cadillac vergelijking...

Dat is pure waanzin natuurlijk.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#28
Citaat van: Ace1 op 18/10/2012 | 21:49 uur
Jurrien een Eurofighter uitgerust met  IRIS-T en METEOR missiles wint het van een F22 die uitgerust is met de  AIM-9X en de  AIM-120 AMRAAM mssiles.

Ik ben er van overtuigd dat zowel IRIS-T als Meteor prima wapens zijn en dat first look, first kill stand houd als er onvoldoene tegenmaategelen worden genomen. In het kader van de F22 versus EF: recent hebben we gezien dat de EF (een keer) gewonnen heeft maar tot nu toe lijkt dat meer incindenteel dan strucureel (al is het wel een opsteker voor de EF)

Voor structureel winst op de F22 zal je toch altijd de eerste moeten zijn die F22 ziet en daar heb ik in publieke bronnen nog weinig zinnigs over kunnen vinden anders dan de een formatie EF's, Gripens of Rafales (een struk of 4) de F22 zouden kunnen localiseren... en daarmee te grazen nemen, maar hier zijn vast forum leden die hier meer van weten.

IPA NG

#27
Citaat van: Poleme op 18/10/2012 | 19:03 uur
De IRIS-T en AIM-9X zijn beiden ontwikkeld, om tegenwicht te bieden aan de AA-11 Archer.
Want, toen voormalig Oost, en West-Duitsland samen gingen, kreeg de NAVO uiteindelijk de mogelijkheid om de combi van MiG-29 - thrust vectoring nozzle (roeren in of op de straalpijp) AA-11 en Helmet Mounted Display te testen.  En dat bleek een verdomd capabele combinatie!

In de jaren 80 probeerden Europese landen een opvolger voor de AIM-9L en -M Sidewinder te ontwikkelen.  De Britten namen de motor en oorlogskop voor hun rekening. De Duitsers gingen de infra-rood zoekkop van deze Advanced Short Range Air Air Missile ontwikkelen.
Toen de West-Duitsers de bovengenoemde Russische combi gingen testen, stopten zij met dit ASRAAM project.  Want de ASRAAM, die zijn doelwit niet met extreme wendbaarheid, maar met een zeer hoge kruissnelheid probeert te onderscheppen.  Bleek niet te kunnen tippen aan de  AA-11 Archer.  De Britten besloten alleen door te gaan met de ASRAAM en hoe ironisch ..., de ASRAAM kreeg dezelfde zoekkop als de AIM-9X !

De AIM-9X heeft met zijn voorganger, de AIM-9M, alleen de motor, oorlogskop en ontsteker gemeen.  De AIM-9X heeft een nieuwe romp met veel kleinere vinnen; thrust vectoring nozzle; compatible met Helmet Mounted Displays.  De AIM-9M zoekkop heeft een off-bore sight = blikveld van 22,5 graden links en rechts van x-as.  De AIM-9X zoekkop heeft een off-bore sight van 90 graden t.o.v. de x-as.
Dus deze raket kan 'om de hoek' kijken en ook manouevreren, idem dito met de IRIS-T en Python-5.



Maar is het niet zo dat de Iris-T het betere systeem is? Beter tegen jammers en een hogere snelheid?

En dat de luchtmacht kapot gemaakt wordt door die verschrikkelijke F-35 is oud nieuws. Eeuwig zonde! Maar ik snap eerlijk gezegd niet dat de Klu zo haar eigen doodvonnis tekent, 24-30 toestellen. Gek zijn ze dat ze dat accepteren.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

#26
Citaat van: Thomasen op 18/10/2012 | 21:55 uur
Citaat van: Ace1 op 18/10/2012 | 21:49 uur
Jurrien een Eurofighter uitgerust met  IRIS-T en METEOR missiles wint het van een F22 die uitgerust is met de  AIM-9X en de  AIM-120 AMRAAM mssiles.

Je kunt alleen schieten als je ze kan zien? En dat gaat mogelijk met de Captor nog niet lukken?

de  METEOR missile is pas in 2013 operationel, dus waarom zou dat in 2015 met de  Captor radar van de Eurofighter  niet kunnen lukken?
Thomasen  je kijkt alleen op kortere termijn, je moet ook een langer termijn visie hebben.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 18/10/2012 | 21:54 uur
Heel simpel omdat de METEOR missile een groter bereik heeft dan de AIM-120 AMRAAM  missile.
een vergelijking hieronder op het filmpje.



Oh oke, dus door dat grotere bereik is ie gelijk superieur? Dat hangt van meerdere factoren af, de meteor moet namelijk wel kunnen locken, en aangezien de EF 's nog een oudere radar hebben en de F22 wel stealth is en allerlei ECM's hebben....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Volgens mij heb je pas echter zekerheid als het in de praktijk is uitgeprobeerd. :angel:

dudge

Citaat van: Ace1 op 18/10/2012 | 21:49 uur
Jurrien een Eurofighter uitgerust met  IRIS-T en METEOR missiles wint het van een F22 die uitgerust is met de  AIM-9X en de  AIM-120 AMRAAM mssiles.

Je kunt alleen schieten als je ze kan zien? En dat gaat mogelijk met de Captor nog niet lukken?

Ace1

Citaat van: Strata op 18/10/2012 | 21:51 uur
Citaat van: Ace1 op 18/10/2012 | 21:49 uur
Jurrien een Eurofighter uitgerust met  IRIS-T en METEOR missiles wint het van een F22 die uitgerust is met de  AIM-9X en de  AIM-120 AMRAAM mssiles.

Whehe hoe weet jij dat zo zeker?

Heel simpel omdat de METEOR missile een groter bereik heeft dan de AIM-120 AMRAAM  missile.
een vergelijking hieronder op het filmpje.


StrataNL

Citaat van: Ace1 op 18/10/2012 | 21:49 uur
Jurrien een Eurofighter uitgerust met  IRIS-T en METEOR missiles wint het van een F22 die uitgerust is met de  AIM-9X en de  AIM-120 AMRAAM mssiles.

Whehe hoe weet jij dat zo zeker?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 18/10/2012 | 21:38 uur
In een auto vergelijking kies ik voor de Audi maar als ik een keuze zou mogen maken tussen een Eurofighter en een F22 dan lig ik daar geen seconde wakker van. (het zal niet de Duitser zijn).

Jurrien een Eurofighter uitgerust met  IRIS-T en METEOR missiles wint het van een F22 die uitgerust is met de  AIM-9X en de  AIM-120 AMRAAM mssiles.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 18/10/2012 | 21:34 uur
Dan kun je het best voor Duits spul gaan Jurrien, als moet kiezen tussen een cadillac en een audi wat zou je dan kiezen?


In een auto vergelijking kies ik voor de Audi maar als ik een keuze zou mogen maken tussen een Eurofighter en een F22 dan lig ik daar geen seconde wakker van. (het zal niet de Duitser zijn).

Ace1

#18
Citaat van: jurrien visser op 18/10/2012 | 19:54 uur
Citaat van: Poleme op 18/10/2012 | 19:03 uur
Dus deze raket kan 'om de hoek' kijken en ook manouevreren, idem dito met de IRIS-T en Python-5.

Is er een winnaar uit dit rijtje aan te wijzen?

Dan kun je het best voor Duits spul gaan Jurrien, als je moet kiezen tussen een cadillac en een audi wat zou je dan kiezen?

http://en.wikipedia.org/wiki/IRIS-T

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 18/10/2012 | 19:03 uur
Dus deze raket kan 'om de hoek' kijken en ook manouevreren, idem dito met de IRIS-T en Python-5.

Is er een winnaar uit dit rijtje aan te wijzen?