Marechaussee en politie oefenen op Schiphol

Gestart door -Jeroen-, 11/09/2003 | 16:12 uur

-Jeroen-

Marechaussee en politie oefenen op Schiphol
11-09-2003

Drie Pelotons Mobiele Eenheid (ME) van Koninklijke Marechaussee en politie Kennemerland hebben woensdag 10 september op Schiphol gezamenlijk een oefening gehouden in het handhaven van de openbare orde en veiligheid op de luchthaven. Het doel van de oefening was het optimaliseren van de samenwerking tussen de Marechaussee en de aangrenzende politiekorpsen en het trainen met bijzondere eenheden. De ME maakte tijdens de oefening gebruik van vier YPR pantservoertuigen en een waterwerper. Ook getrainde paarden en honden van de politie Amsterdam/Amstelland kwamen in actie. De twee uur durende oefening werd gadegeslagen door belangstellenden van de luchthaven, Justitie, Defensie, en regionale politici.

Circa 210 mannen en vrouwen van de Marechaussee en de politie toonden het ruim honderdkoppige publiek hoe demonstranten op het luchthaventerrein kunnen worden aangepakt. Leden van de Nationale Reserve, marechaussees en politiemensen fungeerden als oefendemonstrant. Zij werden door charges van ME-ers op linie en paarden op afstand gehouden. De aanhoudingseenheid en hondengeleiders verrichten hierbij enige aanhoudingen. De YPR pantservoertuigen werden ingezet voor het omverwerpen van barricades en het verwijderen van demonstranten van een container. De waterwerper veegde met krachtige stralen het terrein schoon. De demonstranten werden uiteindelijk in een hoek gedreven, waarna de marechaussees en politiemensen applaus voor het vertoonde werk ontvingen van zowel het publiek als van de oefendemonstranten.

De Burgemeester van de gemeente Haarlemmermeer, de heer Hertog, is bij daadwerkelijke inzet van de Mobiele Eenheid op Schiphol verantwoordelijk. Hij was goed te spreken over de demonstratie. "Het is een goed verlopen oefening. Mobiele Eenheden zijn te vergelijken met het Nederlands Elftal. Alle mannen en vrouwen zijn in het dagelijks leven werkzaam in allerlei verschillende afdelingen binnen politie en Marechaussee. Voor het optreden in een ME peloton worden zij bij elkaar gezet om gezamenlijk op te treden. Dat vergt oefening. Trainingen vinden zeer regelmatig plaats, maar nog nooit zo grootschalig op Schiphol." Het is de bedoeling dergelijke gezamenlijke oefeningen voortaan jaarlijks te organiseren.


bron (mindef.nl)
The civil war had ended, But  one man's battle with himself was just beginning