NZ Issues RFI for Naval Tanker Replacement

Gestart door Zeewier, 07/10/2013 | 13:56 uur

Zeewier

Dat is dus een LPD en nog zonder hangaar ook, geen vloottanker. En aan de specificaties in het White Paper te zien willen de kiwi's sowieso 8.000 ton brandstof, 1.700 ton jetfuel en 260 meter transportcapaciteit. De Endeavour ging door zijn enkelwandigheid door voorzorgsmaatregelen terug van 7.500 tons terug naar 5.500 ton vanwege installatie van tankmodules. Te weinig inhoud naar hun bevinden. Dus een aangepaste LPD gaat dat niet compenseren.

Ace1

#33
Citaat van: Thomasen op 09/10/2013 | 19:44 uur
Volgens mij is er al eea geschreven over het aanpassen van de LPD daar bevoorrader, en dat dat best lastig, kostbaar en inefficiënt is.

De Bay class is een LPD en bevoorrader in een, alleen ontbreekt er een hangaar.

De Canterbury kan al mijnenjagers, IPV's (kustwachtcutters) en de OPV's tot 85 meter bevoorraden op zee.

dudge

Citaat van: Ace1 op 09/10/2013 | 19:23 uur
Ik denk dat ik een ideaal schip heb gevonden voor de kiw's een bestaand ontwerp de Bay-class een Enforcer van Damen waarop Chinooks kunnen landen en opstijgen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bay-class_landing_ship

http://www.naval-technology.com/projects/bay_class/

Volgens mij is er al eea geschreven over het aanpassen van de LPD daar bevoorrader, en dat dat best lastig, kostbaar en inefficiënt is.

Elzenga

Hebben de Australiers er eentje van in gebruik (overgenomen van de Britten)...Daarom opperde ik ook dat Australie misschien wel interesse heeft in onze JSS.

Ace1

#30
Ik denk dat ik een ideaal schip heb gevonden voor de kiw's een bestaand ontwerp de Bay-class een Enforcer van Damen waarop Chinooks kunnen landen en opstijgen.



http://en.wikipedia.org/wiki/Bay-class_landing_ship

http://www.naval-technology.com/projects/bay_class/

dudge

Citaat van: Poleme op 07/10/2013 | 22:41 uur
Tijdens de te water lating van de "Canterbury" in Hardinxveld-Giessendam in 2006 vroeg ik aan een aanwezige NZ Navy officier de redenen voor dit Multi Role schip.
Hij vertelde mij dat er rond de eeuw wisseling een uitgebreide studie was gedaan naar de benodigde capaciteiten van de NZ marine.
Een direct aanval werd in deze studie gezien als een scenario met een zeer kleine kans, dat dit ook ooit echt gebeurd.
Maar NZ maakt ook o.a. deel uit van de Five Power Defence Arrangement. Een serie bilaterale overeenkomsten tussen het VK, Maleisia, Singapore, Australie en NZ. Waarin deze staten samenwerken in het geval van een dreigende aanval of externe aggressie tegen de USA, Zuid-Korea, Japan of China.
NZ is zich in navolging van Australie daarnaast ook zeer bewust van het belang van het open houden van zeevaart routes en de beveiliging van haar Exclusieve Economische Zone.  Volgens die studie uit 2001 heeft NZ een EEZ van ruim 4.000.000 vierkante kilometer.  Dit is in deze wereld de nummer 4 qua EEZ omvang. Er ging in 2001 voor 20 miljard NZ dollar aan handel door deze EEZ.  Visserij, tourisme en ruwe olie winning in deze EEZ leverde nog eens ruim 4,5 miljard NZ dollar en 26.350 banen op. (Ik kreeg uiteindelijk die studie van hem toegezonden. En ze zouden zo een studie ook eens in Nederland moeten verrichten (off-topic)).

NZ heeft 4,5 miljoen inwoners, is circa 27% de omvang van de Nederlandse bevolking. Maar het Nieuw Zeelandse BNP bedraagt slechts USD 169,7 miljard (2012) tegenover USD 773,1 miljard, is slechts bijna 22% van het Nederlandse BNP.  Dan vindt ik dat ze het nog niet zo slecht doen met hun krijgsmacht vergeleken met die van Nederland.

De "Endeavour" die nu moet worden vervangen. Is een vloot tanker, die in april 1988 te water werd gelaten en toen slechts 27 miljoen NZ dollar koste.  De ervaring sindsdien heeft echter geleerd, dat de Endeavour vervanger niet slechts alleen een AOR(H) moet zijn.  Maar een Joint Logistics Support Ship zoals de "Canterbury" maar met een BOZ vaardigheid en een aanzienlijk groter tonnage.

Die Kiwi's doen het zeker niet slecht, en wij kunnen wel degelijk een voorbeeld aan ze nemen.



dudge

Citaat van: Zeewier op 08/10/2013 | 22:10 uur
En omdat de Koreanen al LPD's voor Indonesië gebouwd hebben. Onderschat ze niet. Damen Shipyards zal het verschil moeten maken op automatisering en terugschalen van bemanningsleden. En wie weet kan Thales een sensorupdate aanbieden voor de Canterbury, daarin laakt Korea kennis.

Wij hebben ook al een schip voor ze gebouwd. Kan allemaal.

Zeewier

Citaat van: Ace1 op 07/10/2013 | 23:10 uur
Klopt maar een land als Nieuw Zeeland kan  zich geen JSS van 27.000 ton permiteren, bovendien heeft men ook geen tanks om te vervoeren.
Overigens verwacht ik dat de koreanen in het voordeel zijn omdat de  "Endeavour" in Korea is gebouwd.
En omdat de Koreanen al LPD's voor Indonesië gebouwd hebben. Onderschat ze niet. Damen Shipyards zal het verschil moeten maken op automatisering en terugschalen van bemanningsleden. En wie weet kan Thales een sensorupdate aanbieden voor de Canterbury, daarin laakt Korea kennis.

Harald

Citaat van: Thomasen op 07/10/2013 | 23:32 uur
Je kunt de Rotterdam niet door een JSS vervangen. Dat is zoiets als een Leopard 2 laten vervangen door een CV90. Totaal verschillende vaartuigen. Maargoed, off-topic.

Kan wel, maar dan moeten er aan de JSS wel wat veranderingen doorgevoerd moeten worden, al bij de basis constructie van het schip ivm bijvoorbeeld een dock aan de achterzijde waarin LCU e.d. in- en uit kunnen varen. Maar dit geeft ook weer wijzigingen in de plaats van de voorstuwing, dus wordt het wel een lastig en waarschijnlijk duur verhaal.

Dan zou ik toch voor een Enforcer 13000 LPD of een Enforcer 18000 LHD gaan
(eventueel met aanpassing voor bevoorrading op zee)

Enforcer 13000 :
http://img230.imageshack.us/img230/8317/lpdnq6.jpg

Enforcer 18000 :http://www.piccer.nl/1/user/b749d/1369754265.jpg
http://img155.imageshack.us/img155/3615/enforcerlhd4.jpg

Het liefst zie ik een LHD van 30000 ton maar dan zal een andere visie voor de toekomst moeten komen !!


en even on-topic : voor NZ zouden dit ook optie's kunnen zijn

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 07/10/2013 | 23:32 uur
Je kunt de Rotterdam niet door een JSS vervangen. Dat is zoiets als een Leopard 2 laten vervangen door een CV90. Totaal verschillende vaartuigen. Maargoed, off-topic.
I know.. en van een vervanging is ook geen sprake. Het staat er wat ongelukkig...moet zijn dat Rotterdam verkocht wordt als 2e JSS instroomt. Met dus een andere taakstelling.

dudge

Citaat van: Elzenga op 07/10/2013 | 22:54 uur
Zie ik hier orders voor JSS nr.2 (Nieuw-Zeeland), nr.3 (Australië), nr.5 (Canada)?! :big-smile: (nr. 4 is weer voor Nederland zelf..vervanging Zr.Ms. Rotterdam)....

Je kunt de Rotterdam niet door een JSS vervangen. Dat is zoiets als een Leopard 2 laten vervangen door een CV90. Totaal verschillende vaartuigen. Maargoed, off-topic.

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 07/10/2013 | 23:04 uur
Het tonnage is slecht een beperkt onderdeel van de prijs! Met het formaat van het huidige JSS is niets mis, prima voor het voortzettingsvermogen.

Klopt maar een land als Nieuw Zeeland kan  zich geen JSS van 27.000 ton permiteren, bovendien heeft men ook geen tanks om te vervoeren.
Overigens verwacht ik dat de koreanen in het voordeel zijn omdat de  "Endeavour" in Korea is gebouwd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 07/10/2013 | 23:00 uur
Ik denk eerder aan een mini JSS van tussen de 12000 ton en de 18000 ton

Het tonnage is slecht een beperkt onderdeel van de prijs! Met het formaat van het huidige JSS is niets mis, prima voor het voortzettingsvermogen.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 07/10/2013 | 22:54 uur
Zie ik hier orders voor JSS nr.2 (Nieuw-Zeeland), nr.3 (Australië), nr.5 (Canada)?! :big-smile: (nr. 4 is weer voor Nederland zelf..vervanging Zr.Ms. Rotterdam)....

Ik denk eerder aan een mini JSS van tussen de 12000 ton en de 18000 ton

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 07/10/2013 | 22:54 uur
Zie ik hier orders voor JSS nr.2 (Nieuw-Zeeland), nr.3 (Australië), nr.5 (Canada)?! :big-smile: (nr. 4 is weer voor Nederland zelf..vervanging Zr.Ms. Rotterdam)....

;D Prima optimisme! (nr 1 blijft dan natuurlijk ook gewoon behouden voor de KM)