NZ Issues RFI for Naval Tanker Replacement

Gestart door Zeewier, 07/10/2013 | 13:56 uur

Elzenga

Citaat van: Poleme op 07/10/2013 | 22:41 uur
......

De "Endeavour" die nu moet worden vervangen. Is een vloot tanker, die in april 1988 te water werd gelaten en toen slechts 27 miljoen NZ dollar koste.  De ervaring sindsdien heeft echter geleerd, dat de Endeavour vervanger niet slechts alleen een AOR(H) moet zijn.  Maar een Joint Logistics Support Ship zoals de "Canterbury" maar met een BOZ vaardigheid en een aanzienlijk groter tonnage.
Zie ik hier orders voor JSS nr.2 (Nieuw-Zeeland), nr.3 (Australië), nr.5 (Canada)?! :big-smile: (nr. 4 is weer voor Nederland zelf..vervanging Zr.Ms. Rotterdam)....

Poleme

Citaat van: Elzenga op 07/10/2013 | 20:32 uur
Waarom een directe aanval?
Denk aan scheepvaartroutes van en naar Nieuw-Zeeland. Die wil dat land neem ik aan graag open houden...heb je middelen voor nodig. Australie begrijpt dat...Nieuw-Zeeland lijkt vooral te denken..laat Australie dat maar doen (waar kennen we dat van!? :()
Denk ook aan Zuidpool en wat daar allemaal nog gaat gebeuren in de komende decennia. Ook Nieuw-Zeeland heeft een territoriale claim daarop..
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Antarctica,_territorial_claims.svg
Tijdens de te water lating van de "Canterbury" in Hardinxveld-Giessendam in 2006 vroeg ik aan een aanwezige NZ Navy officier de redenen voor dit Multi Role schip.
Hij vertelde mij dat er rond de eeuw wisseling een uitgebreide studie was gedaan naar de benodigde capaciteiten van de NZ marine.
Een direct aanval werd in deze studie gezien als een scenario met een zeer kleine kans, dat dit ook ooit echt gebeurd.
Maar NZ maakt ook o.a. deel uit van de Five Power Defence Arrangement. Een serie bilaterale overeenkomsten tussen het VK, Maleisia, Singapore, Australie en NZ. Waarin deze staten samenwerken in het geval van een dreigende aanval of externe aggressie tegen de USA, Zuid-Korea, Japan of China.
NZ is zich in navolging van Australie daarnaast ook zeer bewust van het belang van het open houden van zeevaart routes en de beveiliging van haar Exclusieve Economische Zone.  Volgens die studie uit 2001 heeft NZ een EEZ van ruim 4.000.000 vierkante kilometer.  Dit is in deze wereld de nummer 4 qua EEZ omvang. Er ging in 2001 voor 20 miljard NZ dollar aan handel door deze EEZ.  Visserij, tourisme en ruwe olie winning in deze EEZ leverde nog eens ruim 4,5 miljard NZ dollar en 26.350 banen op. (Ik kreeg uiteindelijk die studie van hem toegezonden. En ze zouden zo een studie ook eens in Nederland moeten verrichten (off-topic)).

NZ heeft 4,5 miljoen inwoners, is circa 27% de omvang van de Nederlandse bevolking. Maar het Nieuw Zeelandse BNP bedraagt slechts USD 169,7 miljard (2012) tegenover USD 773,1 miljard, is slechts bijna 22% van het Nederlandse BNP.  Dan vindt ik dat ze het nog niet zo slecht doen met hun krijgsmacht vergeleken met die van Nederland.

De "Endeavour" die nu moet worden vervangen. Is een vloot tanker, die in april 1988 te water werd gelaten en toen slechts 27 miljoen NZ dollar koste.  De ervaring sindsdien heeft echter geleerd, dat de Endeavour vervanger niet slechts alleen een AOR(H) moet zijn.  Maar een Joint Logistics Support Ship zoals de "Canterbury" maar met een BOZ vaardigheid en een aanzienlijk groter tonnage.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: Thomasen op 07/10/2013 | 21:30 uur
Bij een conflict tussen Indonesië en Australië is de kans vrij groot dat ook NZ daarin betrokken wordt. Of een Amerikaans-Chinees conflict, verzin wat. Uiteindelijk is de ligging van Nieuw zeeland inderdaad ideaal vwb verdediging. Maar ik vind het niet gek dat het land er een (bescheiden) krijgsmacht op nahoud.

Misschien dat  Nieuw zeeland rond 2020 nog een of twee extra fregatten besteld  of ruilt men de 2 OPV's in voor Korvetten als men ziet dat China een gevaar gaat vormen voor de vrede in de Pacific

dudge

Citaat van: Reinier op 07/10/2013 | 21:20 uur
En dan blijft de vraag staan; wie wilt NZ gaan bedreigen?? En wie zou dat voor langere tijd over zo'n afstand kunnen doen??
Kijk nog eens op de kaart; is verdomd lastig om de aanvoerlijnen van NZ te hinderen.

NZ wilt alleen dit soort schepen, omdat ze ook nog een taak hebben om de eilandnaties in Micronesië te helpen en te ondersteunen, mocht daar een (humanitaire) ramp voltrekken.

Bij een conflict tussen Indonesië en Australië is de kans vrij groot dat ook NZ daarin betrokken wordt. Of een Amerikaans-Chinees conflict, verzin wat. Uiteindelijk is de ligging van Nieuw zeeland inderdaad ideaal vwb verdediging. Maar ik vind het niet gek dat het land er een (bescheiden) krijgsmacht op nahoud.

Reinier

Citaat van: Thomasen op 07/10/2013 | 21:08 uur
Maar ook vrij kwetsbaar. Een directe invasie is inderdaad niet een grote dreiging, zoals die dat voor Nederland nu ook niet is, maar het land is wel afhankelijk van haar aanvoerlijnen.
En dan blijft de vraag staan; wie wilt NZ gaan bedreigen?? En wie zou dat voor langere tijd over zo'n afstand kunnen doen??
Kijk nog eens op de kaart; is verdomd lastig om de aanvoerlijnen van NZ te hinderen.

NZ wilt alleen dit soort schepen, omdat ze ook nog een taak hebben om de eilandnaties in Micronesië te helpen en te ondersteunen, mocht daar een (humanitaire) ramp voltrekken.

dudge

Citaat van: Reinier op 07/10/2013 | 20:17 uur
Ooit op een kaart gekeken waar het ligt?
Ooit bedacht hoe lang de maritieme aanvoerlijnen moeten zijn om een aanval te kunnen uitvoeren op NZ? Welk land kan dat?
Welk land vormt een bedreiging voor NZ?
Geografische isolatie is de beste defensie van NZ (en geen vijanden...)

Heeft niet zoveel met een linkse of rechtse regering te maken.

Maar ook vrij kwetsbaar. Een directe invasie is inderdaad niet een grote dreiging, zoals die dat voor Nederland nu ook niet is, maar het land is wel afhankelijk van haar aanvoerlijnen.

Zeewier

#13
Citaat van: Ace1 op 07/10/2013 | 20:40 uur
Even voor de duidelijkheid bij de Canterbury kunnen 2 NH90's of een Chinook op het helidek landen overigens kan er geen Chinook in de hangaar van de Canterbury, Australie heeft wel Chinooks, Nieuw-Zeeland niet.

En het zou best kunnen dat men in inch rekent in plaats van meters.
Zo staat het ook beschreven: hangaar geschikt voor stationering NH-90, het achterdek moet de CH-74 kunnen dragen en opereren.

Het is natuurlijk wel wrang dat Nieuw-Zeeland voor haar maritieme ambitie Nederland als voorbeeld stelt en wij zelf onze spirit zijn kwijt geraakt. Misschien helpt zo'n overzees programma als van Nieuw-Zeeland of Canada ook weer het zelfvertrouwen terug te winnen in de zin van: we zaten wel op de goede weg.

Ace1

Citaat van: Zeewier op 07/10/2013 | 17:18 uur
Klopt, sinds 2010 liep de voorstudie al voor een vervanger. Nu wordt het een officiële studie. Aan de specificaties valt al te zien dat het een fors kleiner schip zal worden dan de JSS Karel Doorman. 260 meter (rekenen NZ'ers in meters?) lengte voor transportvoertuigen is beperkt. Wel een platform voor CH-47 of NH-90. De ontwerpeis van nat dok voor twee landingsvaartuigen maakt het nog meer JSS. Is het toeval dat ze al kiezen voor twee LCU's van 65 ton? Daarmee lijkt op wat ze willen erg veel op wat Damen Shipyards kan aanbieden. In ieder geval niet wat aan een Berlin klasse doet denken.

Even voor de duidelijkheid bij de Canterbury kunnen 2 NH90's of een Chinook op het helidek landen overigens kan er geen Chinook in de hangaar van de Canterbury, Australie heeft wel Chinooks, Nieuw-Zeeland niet.

En het zou best kunnen dat men in inch rekent in plaats van meters.

Zeewier

Waar ik niet uit kom is de bemanning van 70 plus 50 opstappers. Dat is even veel als waar de HMNZS Canterbury mee opereert en toch vraagt men (meer) taken die bij een groter platform horen.

Elzenga

Citaat van: Reinier op 07/10/2013 | 20:17 uur
Ooit op een kaart gekeken waar het ligt?
Ooit bedacht hoe lang de maritieme aanvoerlijnen moeten zijn om een aanval te kunnen uitvoeren op NZ? Welk land kan dat?
Welk land vormt een bedreiging voor NZ?
Geografische isolatie is de beste defensie van NZ (en geen vijanden...)

Heeft niet zoveel met een linkse of rechtse regering te maken.
Waarom een directe aanval?

Denk aan scheepvaartroutes van en naar Nieuw-Zeeland. Die wil dat land neem ik aan graag open houden...heb je middelen voor nodig. Australie begrijpt dat...Nieuw-Zeeland lijkt vooral te denken..laat Australie dat maar doen (waar kennen we dat van!? :()

Denk ook aan Zuidpool en wat daar allemaal nog gaat gebeuren in de komende decennia. Ook Nieuw-Zeeland heeft een territoriale claim daarop..
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Antarctica,_territorial_claims.svg

Reinier

Citaat van: Oorlogsvis op 07/10/2013 | 16:41 uur
nee maar serieus, een land als New Zealand door zoveel water omringd heeft toch een veel grotere marine nodig ?...maar goed ik vrees dat de linkse mentaliteit daar al helemaal is doorgedrongen
Ooit op een kaart gekeken waar het ligt?
Ooit bedacht hoe lang de maritieme aanvoerlijnen moeten zijn om een aanval te kunnen uitvoeren op NZ? Welk land kan dat?
Welk land vormt een bedreiging voor NZ?
Geografische isolatie is de beste defensie van NZ (en geen vijanden...)

Heeft niet zoveel met een linkse of rechtse regering te maken.

Lex

Citaat van: Zeewier op 07/10/2013 | 13:56 uur
De Nieuw-Zeelanders zijn nu officieel een studie begonnen naar een nieuwe vloottanker. Welke ook als multi-purpose schip met sealift taken gebruikt kan worden. Deze studie is een "moetje" omdat HMNZS Endeavour een enkelwandige tanker is en in 2018 vervangen moet worden.  Denk zomaar dat nu een aantal oren beginnen te spitsen.  :lol:

NZ Issues RFI for Naval Tanker Replacement
Apr. 19, 2013 - 02:38PM   |   By NICK LEE-FRAMPTON   |   Comments
 
WELLINGTON, NEW ZEALAND — A request for information (RfI) has been issued for a so-called "Maritime Projection and Sustainment Capability" (MPSC) to replace the Royal New Zealand Navy's fleet replenishment tanker, HMNZS Endeavour, by 2018.

The International Maritime Organisation single-hull tanker compliance requirements meant the 453-foot tanker's fuel load was reduced (during 2008-2009) from 7,500 tons to 5,500 tons, and there are obsolescence issues.

The RfI calls for carrying a minimum of 8,000 tons of ship fuel and a .....

Lees verder: http://www.defensenews.com/article/20130419/DEFREG/304190015/NZ-Issues-RFI-Naval-Tanker-Replacement

Op dit artikel rust het copyright van de Gannet News Group. Toegestaan wordt dat de eerste 50 woorden overgenomen worden onder verwijzing naar de link.
Aangezien ik geen behoefte heb aan wederom een juridische strijd, is dit artikel ingekort.

Lex
Algeheel beheerder

Zeewier

Citaat van: Harald op 07/10/2013 | 14:12 uur
Had dit al vaker gelezen dat NZ daar mee bezig was/is, maar geen definitieve eisen gelezen, maar volgens mij kom je zo op een schip ala JSS
Klopt, sinds 2010 liep de voorstudie al voor een vervanger. Nu wordt het een officiële studie. Aan de specificaties valt al te zien dat het een fors kleiner schip zal worden dan de JSS Karel Doorman. 260 meter (rekenen NZ'ers in meters?) lengte voor transportvoertuigen is beperkt. Wel een platform voor CH-47 of NH-90. De ontwerpeis van nat dok voor twee landingsvaartuigen maakt het nog meer JSS. Is het toeval dat ze al kiezen voor twee LCU's van 65 ton? Daarmee lijkt op wat ze willen erg veel op wat Damen Shipyards kan aanbieden. In ieder geval niet wat aan een Berlin klasse doet denken.

Dat Nieuw-Zeeland wat groters zoekt dan ze hebben komt doordat de Australische marine ook gebruik maakt(e) van de RNZN Endeavour. Tevens is de Pacific een vulkanisch gebied. Bij vulkaanuitbarstingen en tsunami's heeft een welvarend land als Nieuw-Zeeland ook zijn verantwoordelijkheden in de Pacific op humanitair gebied.

dudge

Citaat van: Oorlogsvis op 07/10/2013 | 16:41 uur
nee maar serieus, een land als New Zealand door zoveel water omringd heeft toch een veel grotere marine nodig ?...maar goed ik vrees dat de linkse mentaliteit daar al helemaal is doorgedrongen

Die mening deel ik wel. Maar bedenk wel dat het een klein land is. Met 4.5 miljoen inwoners en een BNP dat ongeveer 1/7 van dat van Nederland is, zullen ze er ook geen enorme marine op na kunnen houden.

Oorlogsvis

Citaat van: Ros op 07/10/2013 | 14:31 uur
Dus Nederland is ook een vreemd land (bijna)............ :cute-smile:
nee maar serieus, een land als New Zealand door zoveel water omringd heeft toch een veel grotere marine nodig ?...maar goed ik vrees dat de linkse mentaliteit daar al helemaal is doorgedrongen