Bush opnieuw in de verdediging over Irak

Gestart door -Jeroen-, 08/02/2004 | 23:15 uur

-Jeroen-


De Amerikaanse president Bush verdedigt opnieuw de beslissing om de oorlog tegen Irak te beginnen in een interview met de Amerikaanse zender NBC.
Uit vrijgegeven delen van het interview blijkt dat de baan van CIA-directeur Tenet niet op de tocht staat ondanks een rel over de acuraatheid van de inlichtingen die leide tot de oorlog. Bush beloofde mee te werken aan het onderzoek van een onafhankelijke commissie die de inlichtingen over Irak's onderzoekt en specifiek over de massavernietingswapens.

Waarde
Verder stelt NBC de vraag aan Bush of het verlies van 530 Amerikaanse soldaten de oorlog in Irak waard was, vooral omdat er nog steeds geen massavernietigingswapens zijn gevonden. De inlichtingen over de massavernietigingswapens was de aanleiding tot de oorlog met Irak.

"Het is belangrijk dat ik dit goed uitleg aan de families die hun zoon of dochter hebben verloren in de oorlog tegen Irak. Saddam Hussein was gevaarlijk en ik laat geen dolleman aan de macht," antwoorde de president.

Blair
Bush opnieuw in de verdediging, maar ook de Britse premier Blair heeft weer een veeg uit de pan gehad van Hans Blix, de voormalige cef van de VN-wapeninspecteurs in Irak. Blair gedroeg zich "als een koopman die het belang van zijn waar overdrijft" toen hij in september 2002 zijn dossier over de Iraakse dreiging presenteerde.

Hans Blix zei dat zondag in een gesprek met de BBC-televisie. Blix zei dat Blair de inlichtingen 'gedramatiseerd' had volgens welke Irak binnen drie kwartier zou kunnen toeslaan met massavernietigingswapens. Het Irak-dossier maakte deel uit van de pogingen van Blair om het sceptische Britse publiek ervan te overtuigen dat er militaire actie nodig was om Irak te ontdoen van massavernietigingswapens.

"Ik heb nooit geloofd dat Tony Blair en president Bush te kwader trouw waren, maar ik heb wel opgemerkt hoe zij zich uitdrukten. In de beroemde passage in het Britse dossier van 2002 zei Blair dat 'bepaalde massavernietigingswapens binnen 45 minuten klaar kunnen zijn voor gebruik'. Ja, maar welke? En wat betekent 'klaar'? Zou het kunnen gaan om een buisje antrax dat je tegen iemand aan gooit?", aldus Blix. "Je kunt het op verschillende manieren interpreteren, maar de bedoeling was het te dramatiseren."

Blix' scherpe opmerkingen kwamen op de dag dat de krant The Independent on Sunday een artikel bracht waarin staat dat de bron van de inlichtingendienst voor de 45-minutenclaim al enkele jaren uit Irak weg was en dat hij de informatie uit de tweede hand had.

bron (planet internet)
The civil war had ended, But  one man's battle with himself was just beginning