’Van alle kanten werden we onder vuur genomen'

Gestart door Ton de Zwart, 17/08/2004 | 11:30 uur

Sharona

..Maar hoe was dat eigenlijk met die 'hinderlaag', ik bedoel. was er eerst vals alarm, en toen ze gingen rondlopen liepen ze in een hinderlaag ...?

en jah het lijkt me ook sterk dat er kinderen vrolijk liepen te lachen terwijl er een hevig vuurgevecht is .

oud_zijde

ja nog zoiets

dat schijnt echt een flink vuurgevecht te zijn geweest met duizenden kogels over en weer en ontploffende raketgranaten en wat dan ook ... in de nacht

en dan staan er kleine kindertjes bij te lachen zeker?

ik zou wegrennen persoonlijk, maar dat ben ik
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Sharona

Citaat van: Ton de Zwart op 17/08/2004 | 11:30 uur
Volgens andere bronnen werden de mannen, al dekking zoekend, door Iraakse omstanders beschoten, beschimpt, bespuugd, geslagen en met stenen bekogeld. Kinderen keken lachend toe.

Kinderen keken lachend toe ...?

oud_zijde

Citaat van: Ton de Zwart op 17/08/2004 | 11:32 uur
Citaat van: Ton de Zwart op 17/08/2004 | 11:30 uur
Volgens andere bronnen werden de mannen, al dekking zoekend, door Iraakse omstanders beschoten, beschimpt, bespuugd, geslagen en met stenen bekogeld. Kinderen keken lachend toe.

Vooral in open jeeps, zonder helm patrouilleren, voor een "beter contact met de bevolking"!!!  Echt fijn volk daar.....
ik geloof uberhaupt niet zo dat omstanders tijdens een vuurgevecht zwaarbewapende militairen gaan staan etteren

ik wacht liever op wat officiele berichten dan anonieme bronnen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

RAnger87

ben het met je eens ton. Indrukwekkend verhaal  :(

Ton de Zwart

Citaat van: Ton de Zwart op 17/08/2004 | 11:30 uur
Volgens andere bronnen werden de mannen, al dekking zoekend, door Iraakse omstanders beschoten, beschimpt, bespuugd, geslagen en met stenen bekogeld. Kinderen keken lachend toe.

Vooral in open jeeps, zonder helm patrouilleren, voor een "beter contact met de bevolking"!!!  Echt fijn volk daar.....

Ton de Zwart

#1
 Johan Simon (18) belt zijn moeder vanuit Irak

ROEMAJTA/PUTTEN, dinsdag
,,Dan gaat om 06.10 uur de bel. Dan kan niet goed zijn. Er staat een mevrouw voor de deur. Je hoort het woord 'defensie' en denkt meteen het ergste", vertelt moeder Yolanda Simon (43).
Haar zoon, de 18-jarige militair Johan Simon uit Putten, raakte afgelopen weekeinde in Irak zwaargewond toen hij collega's te hulp schoot die in een hinderlaag waren gelopen.
     
'Als de bel gaat, krijg ik kriebels'

,,De paar meters van de voordeur naar de bank in de huiskamer waren de zwaarste meters uit mijn leven. Ik wilde de bevestiging dat Johan dood was. Hij bleek zwaargewond. Toch hebben we geluk gehad. Maar iedere keer als de bel gaat krijg ik weer de kriebels."
Simon had bij het afscheid van haar zoon, lid van de Luchtmobiele Brigade in Assen, vlak voor vertrek naar Irak al een naar voorgevoel. ,,Ik zie hem nog vanuit de bus naar ons zwaaien. Alsof hij op schoolreisje ging. Voor mij was Johan op dat moment geen militair, maar mijn kind. Mijn zoontje van vroeger. Ik had een voorgevoel dat ik hem niet meer terug zou zien", zegt zijn moeder Yolanda. ,,Ik leef dan ook heel erg mee met de ouders van de gesneuvelde marechaussee."
Johan was lid van zogenoemde 'Quick Reaction Force' die de patrouille van wachtmeester Jeroen Severs na een hinderlaag te hulp schoot. De jonge soldaat kwam zelf onder zwaar vuur te liggen. De chauffeur van zijn jeep werd geraakt en verloor de macht over het stuur. De wagen kwam abrupt tot stilstand.

,,De jongens zijn er volgens Johan direct uit gesprongen", vertelt zijn moeder, die inmiddels twee maal telefonisch contact heeft gehad met haar zoon.
,,Ze waren gewoon een schietschijf. Van alle kanten werden ze beschoten. Heel onwerkelijk allemaal."
Er volgde een hevig vuurgevecht van een half uur. ,,Weg hier!" schreeuwde Johan. Hij is al bloedend op zijn buik weggekropen. ,,Mam, alsof we in een slechte film zaten. Van alle kanten werden we beschoten", zei hij telefonisch tegen zijn moeder.
     
Licht uit
Volgens andere bronnen werden de mannen, al dekking zoekend, door Iraakse omstanders beschoten, beschimpt, bespuugd, geslagen en met stenen bekogeld. Kinderen keken lachend toe.
Uiteindelijk stuitten de Nederlanders op een pantservoertuig dat hen in veiligheid bracht. ,,Toen Johan in de auto lag, dacht-ie 'nu komt het allemaal goed'", weet zijn moeder. Daarna ging het licht uit. De gewonde militairen zijn direct overgebracht naar een veldhospitaal in Camp Smitty. Johan is inmiddels buiten levensgevaar.

Bron: De Telegraaf van 170804