’Van alle kanten werden we onder vuur genomen'

Gestart door Ton de Zwart, 17/08/2004 | 11:30 uur

oud_zijde

dus als we de NOS mogen geloven gaan die militairen er wel heen maar mogen ze nix doen dan rondhangen op de basis?

want kamp wil de patrouillegang minimaliseren.

alsoftie in de kroeg plannen heeft bedacht ... meer man, meer guns en meer PANTSERRRRRRRRRRRR!!!!!
maar niet te veel want ik wil ook nog tomahawks kopuhzzzz
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Jeffrey

Als ik de NOS goed begrijp dan zijn die 60 millitairen er alleen om als het nodig is met patrouiiles mee te sturen of als een nieuwe QRF die snel ingezet kan worden.

Ook leuk dat die journaliste de patria's TANKS noemt ...  >:(

Dus het is volgens mij een eenheid die in het ergste geval wordt ingezet.
Ze zeggen ook dat de MB's machinegeweren hebben en dat dat eerst NIET het geval was, dat is ook gelul, want bijna elke MB daar heeft al een 7,62 of 5,56 minimi...
( en dat zeiden ze nog toen ze tergelijkertijd beelden van die uitgebrande MB lieten zien waarbij duidelijk een 'mount' voor een machinegeweer op zat...

Valt me wel op dat de MB's letterlijk open zijn, zelfs de voorruit is naar beneden geklapt, maar die zal toch wel niet kogelwerend zijn...
Wel hebben nu sommige MB's een soort van gaas over om het voertuig heen (achterzijde) waardoor ze geen handgranaten erin kunnen gooien...





oud_zijde

patria lijkt mij in dit geval gewoon geschikt eerlijk gezegd

en ik weet het niet hoor voor zover ik weet vinden de meeste vuurgevechten buiten de stad plaats maar daar ben ik niet helemaal zeker over, je kunt idd niet met de heli's laag boven de grond scheren dat ben ik wel met je eens maar waarom zou je niet op een kort afstandje (het liefst bij die hinderlaag in de rug) 1 of 2 geweergroepen met snelle lichte voertuigen af kunnen zetten?
We hebben het hier niet over Najaf oid waar 100den militanten op Nederlanders staan te schieten maar een mannetje of 10 tot 20 met vrij weinig steun van de plaatselijke bevolking

ook tegen figuren met mortieren zou een luchtmobiele qrf wonderen kunnen doen maar dan hadden we beter de lichte helikopters niet weg moeten doen die zijn daar beter geschikt voor denk ik
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

ruiz

Ik denk dat jij het een beetje als een film ziet Oude Zijde. In praktijk is een QRF veel te kwetsbaar indien die moet worden ingevlogen...Dit is sowieso niet goed haalbaar gezien het stedelijke karakter waarin de Nederlanders steeds in de problemen zitten...Misschien wel een optie Als de afstanden groter zijn dan 20km, aangezien een helicopter pas over grotere afstanden effectiever is dan bijvoorbeeld een militaire "colonne", en voor minder verstedelijkte gebieden...


Oude Zijde stelt het zich te makkelijk voor. De milities van Al Sadr zijn niet losgeslagen burgers met een gevonden AK of RPG. Velen kennen een militair verleden aangezien Saddam ook veel Sjiieten recruteerde. Een RPG wordt dan al snel een zeer gevaarlijk wapen tegen de Helicopters...En helaas beschikken die milities over honderden zoniet duizenden van deze bastards.

Een QRF moet volgens mij dan ook met zowel lichte MB's als Patria's uitrukken. 100%beveiliging krijg je nooit, een RPG gaat wellicht ook door het pantser van een patria? Maar wat moet je dan? Leo's als QRF?? lijkt me geen sterk plan. Een QRF is een eenheid wat in hoog tempo een conflict situatie probeert te beeindigen, dat gaat helaas niet met log en groot materieel..

oud_zijde

mjah maar daar is de luchtmobiele brigade voor opgericht

het nadeel van vietnam was dat die gasten midden in een vuurgevecht uit de heli's moesten springen, een luchtmobiel qrf kan met lichte voertuigen iets op afstand afgezet worden, er naar toe rijden en vuursteun geven tot het zwaardere pantser is gearriveerd zodat ze met zijn allen op huis aan kunnen.

maar het wordt logistiek misschien wat ingewikkeld als je meerdere eenheden van verschillende kanten naar een bepaalde locatie moet coordineren
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Marvin

dat bedoel ik dus: is deze maatregel genomen

a. omdat de bataljonscommandant erom heeft gevraagd
b. omdat Kamp het leuk vindt om in een brief aan de 2e kamer manhaftig te kunnen zeggen:"we hebben al versterkingen gestuurd, alles is in de hand"
c. omdat Balkenende & Bot (die van het buitenland) naar de andere mogendheden even willen laten zien at wij als bv Nederland ons niet zomaar onder het tapijt laten schoffelen (het Srebrenica-syndroom)
d. omdat anders de Telegraaf wel eens zou kunnen schrijven: "Een schande dat Nederland hier geen antwoord op heeft!!"

kortom, de cynicus in mij denkt dat de waarheid ergens tussen antwoord a en d. ligt. wie het weet mag het zeggen.

overigens moet je met het invliegen van qrf-fen heel erg voorzichtig zijn, de Amerikanen hebben daar in de jaren '60 en 70 in Vietnam hele akelige ervaringen mee opgedaan. Onbewapende en ongepantserde heli's zet je niet in in een gebied waar wordt geschoten, voordat je het weet ligt er iemand met een Stinger/SA 7/14 of een eenvoudige RPG op je te wachten en val je met Cougar en QRF in een nare hinderlaag, het is maar een weet - de tegenstander is uit op maximaal effect, en moet dus omzichtig worden benaderd.
confused...? so am i....

oud_zijde

Citaat van: Obelix op 19/08/2004 | 20:38 uur

Ze beginnen zeldzaam te worden op het forum; teksten die getuige van realiteitszin.  ;)
dan moest je misschien is wat minder gaan posten!!!

:P
Citaat van: Mourning op 19/08/2004 | 19:32 uur
Ben het wel met Oud_zijde eens, het is een symbolische daad van Kamp. En idd wat Calimero ook al aangaf dat er nog steeds zonder helm patrouilles worden uitgevoerd omdat daar dreiging van uitgaat (ok, er gaat dus nu zelfs al dreiging uit van ... helmen? ::)) vind ik ronduit bizar. Ibidem met betrekking tot patrouilles
's nachts met ongepantserde voertuigen. Laten we daar beginnen en dan kijken wat er extra nodig is. Misschien commando's of gepantserde verkenners? Wat extra Apaches of Cougars met een luchtmobiele QRF ergens centraal? Noem maar gewoon wat dingen die in me op komen.

Regards,

Mourning ;)
Mourning is het anders wel met me eens ;)

en ja een luchtmobiele qrf had ik eigenlijk nog niet eens aan gedacht dat vind ik best een uitstekende optie.
stationeer die 60 extra infanteristen gewoon op talil afb bij de cougars en gebruik die als qrf vlieg je ze gewoon met mb en al naar de plaats van delict (iets op afstand want ze zijn toch met de auto, misschien lsv's erheen sturen) en kun je nog een beperkte luchtsteun geven ook EN gewonden evacueren als het nodig is.
Citaat van: Jeffrey op 19/08/2004 | 18:17 uur
Mwah dan zat ik ernaast, dan is het idd de vraag waarom ze maar 60 millitairen sturen, ook hoorde ik op de radio dat een millitaire vakbond het onbegrijpelijk vind dat er 's nachts niet wordt gepatrouileerd met pantservoertuigen, misschien dat er daarom ook meer pantservoertuigen naar Irak gaan?
overigens heb ik de waarheid ook niet in pacht het zijn allemaal assumpties tenzij er bronnen bij gegeven worden dus als je het beter weet dan hoor ik het graag.

mwah dat er s'nachts ongepantserd gepatrouilleerd (dus we zijn het er nu over eens dat het donker was en het dus onwaarschijnlijk is dat er kindertjes bij stonden te lachen ??? ;)) wordt maar ik weet niet of dat is omdat er te weinig patria's zijn gestuurd of omdat er zoveel gevaar van zou 'uitstralen' in dat eerste geval zijn de extra voertuigen natuurlijk welkom ... maar ik hoorde ook al dat de patrouillegang tot een minimum beperkt gaat worden, waarom dan extra mensen om te patrouilleren erheen sturen :D

maja het klinkt goed op het nieuws ... wel 60 extra mannen met pantservoertuigen en jeeps MET (let op en hier komt het) ... *tromgeroffel* ... *parade met meisjes in korte rokjes die van die stokjes omhooggooien en weer opvangen* ... *geruststellende knipoog van minister Kamp himself* ... *beelden van een gerust slapende Jan Peter Balkenende& ... EEN MACHINEGEWEER ERBOVENOP!!!

w0000i
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Obelix

Citaat van: Marvin op 19/08/2004 | 20:12 uur
Het was te verwachten, dat na een dergelijk incident het 'gekakel' zou beginnen, want nu begint jan en alleman zich ermee te bemoeien - de Minister van defensie, individuele 2e Kamerleden, vakbondsbestuurders, NOVA-journalisten en allerlei andere Nederlanders en leunstoelstrategen, die één ding gemeen hebben:  ze zitten allemaal in Nederland en niet in Irak.
Bij dit soort gebeurtenissen moet je maar één man de behoeften laten bepalen, dat is de commandant ter plaatse. Neem van mij aan, dat hij de enige is, die kan overzien wat er wel of niet kan, wat voor mensen of materieel hij nodig heeft, of welke wapensystemen zijn situatie kunnen verbeteren.
Alles wat hierover in Nederland (vooral in de pers) wordt gesuggereerd is niet ter zake doende en dient er alleen maar voor om in de krant of op TV te komen (kleine steek in de richting van de politici  ;D )

De enige methode om dit soort zaken aan te pakken is de bataljons commandant ter plaatse volledig te ondersteunen en alles wat hij vraagt ook meteen aan te leveren.

En verder zullen we er mee moeten leren omgaan, dat er tijdens operaties doden en gewonden kunnen vallen - het is te hopen dat het bij dit enige 'incident' blijft, maar de situatie in dat land is op dit moment zo onvoorspelbaar, dat ik daar toch wel mijn hart voor vasthoud.

zo, dit moest mij even van het hart.

Ze beginnen zeldzaam te worden op het forum; teksten die getuige van realiteitszin.  ;)

Mourning

Ben het ook wel met je eens hoor, maar dat betekent nog niet dat je er hier verder niet over hoeft na te denken. En krakelen hebben de meesten hier bij mijn weten nog niet gedaan.

Civiel, goeie vraag! Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Misschien kan Obelix hier meer over vertellen?

Regards,

Mourning ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Marvin

Het was te verwachten, dat na een dergelijk incident het 'gekakel' zou beginnen, want nu begint jan en alleman zich ermee te bemoeien - de Minister van defensie, individuele 2e Kamerleden, vakbondsbestuurders, NOVA-journalisten en allerlei andere Nederlanders en leunstoelstrategen, die één ding gemeen hebben:  ze zitten allemaal in Nederland en niet in Irak.
Bij dit soort gebeurtenissen moet je maar één man de behoeften laten bepalen, dat is de commandant ter plaatse. Neem van mij aan, dat hij de enige is, die kan overzien wat er wel of niet kan, wat voor mensen of materieel hij nodig heeft, of welke wapensystemen zijn situatie kunnen verbeteren.
Alles wat hierover in Nederland (vooral in de pers) wordt gesuggereerd is niet ter zake doende en dient er alleen maar voor om in de krant of op TV te komen (kleine steek in de richting van de politici  ;D )

De enige methode om dit soort zaken aan te pakken is de bataljons commandant ter plaatse volledig te ondersteunen en alles wat hij vraagt ook meteen aan te leveren.

En verder zullen we er mee moeten leren omgaan, dat er tijdens operaties doden en gewonden kunnen vallen - het is te hopen dat het bij dit enige 'incident' blijft, maar de situatie in dat land is op dit moment zo onvoorspelbaar, dat ik daar toch wel mijn hart voor vasthoud.

zo, dit moest mij even van het hart.
confused...? so am i....

civiel

Ik heb het al eerder gepost, maar wat voor vesten hebben de Nederlandse militairen?

Zijn het gelijkwaardige aan die van de VS

De zogenaamde "interceptor" vesten?


Ff een vraagje

Mourning

Ben het wel met Oud_zijde eens, het is een symbolische daad van Kamp. En idd wat Calimero ook al aangaf dat er nog steeds zonder helm patrouilles worden uitgevoerd omdat daar dreiging van uitgaat (ok, er gaat dus nu zelfs al dreiging uit van ... helmen? ::)) vind ik ronduit bizar. Ibidem met betrekking tot patrouilles
's nachts met ongepantserde voertuigen. Laten we daar beginnen en dan kijken wat er extra nodig is. Misschien commando's of gepantserde verkenners? Wat extra Apaches of Cougars met een luchtmobiele QRF ergens centraal? Noem maar gewoon wat dingen die in me op komen.

Regards,

Mourning ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Jeffrey

Citaat van: oud_zijde op 19/08/2004 | 17:19 uur
Citaat van: Jeffrey op 19/08/2004 | 16:24 uur
Maar hoeveel van die 1300 millitairen voeren patrouiiles uit, dat zullen er niet heel veel zijn, meestal ridjen ze in een groep van 3 MB's met in totaal 12 millitairen, dan is die 60 millitairen weldegelijk een nuttige bijdrage.
iedereen patrouilleert behalve de staf en die figuren op Talil (luchtmacht  8)) dan zul je rond de 1000 man zitten.

dan is 60 extra manschappen nix

Mwah dan zat ik ernaast, dan is het idd de vraag waarom ze maar 60 millitairen sturen, ook hoorde ik op de radio dat een millitaire vakbond het onbegrijpelijk vind dat er 's nachts niet wordt gepatrouileerd met pantservoertuigen, misschien dat er daarom ook meer pantservoertuigen naar Irak gaan?

-Peter-

[admin: off topic]

Geachte bezoekers van dit topic:

"De afgelopen week heb ik reeds meerdere klachten ontvangen over dit topic... Ik heb het zojuist even doorgelezen, en ben van mening dat er inderdaad een hoop onnodige berichten staan welke niet ten goede komen van deze discussie.. Wel is het mij opgevallen dat met name aan het einde de discussie deze weer redelijk zijn waarde begint terug te krijgen... Laten we dit zo houden, en de discussie op een normale manier vervolgen... "

B.v.d.

[/off-topic]

Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

oud_zijde

Citaat van: Reinaert op 19/08/2004 | 16:40 uur
Hou nou allemaar maar eens op met dat slap geouwehoer!

Het lijkt hier echt een potje navelstaren onderhand.
wtf moet jij nu weer

als het je niet boeit, dan hoef je toch niet te posten, ons boeit het wel dus hebben we het erover.
in dat topic over mijnenvegers zal je mij ook niet zien.
Citaat
Ik reageer alleen nog maar op serieuze zaken voortaan, of post zelf iets wat serieus van aard is.

Groeten, Reinaert.
nou en?

vroeg iemand daarnaar?
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.