VVD toch voorstander missie-Afghanistan

Gestart door Ton de Zwart, 29/11/2005 | 18:18 uur

KapiteinRob

De Apaches hebben ervaring opgedaan met het paraat staan om te hulp te schieten op grote afstand. Tijdens de VN-missie in Eritrea stonden er 6 Apaches voor back-up beveiliging in Djibouti. Dat was zelfs zover van het operatieterrein dat ze er niet eens in één ruk konden komen.... ???

solidsnake

Citaat van: oud_zijde op 06/02/2006 | 15:34 uur
Kandahar

Jeetje, das nog wel een eindje vliegen. Of heel hard vliegen, maar dat kost meer brandstof, of externe tanks, maar hebben ze weer minder bewapening :(

oud_zijde

It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

solidsnake

Citaat van: Cobra4 op 05/02/2006 | 12:44 uur
Citaat van: Ros op 05/02/2006 | 12:40 uur
Afgelopen donderdag en vrijdag heeft Nederland met een meerderheid besloten dat de missie naar Afghanistan door kan gaan. Een van de voorwaarden was dat er op hulp van de partners gerekend mag worden indien nodig. Die belofte is m.i. ook gedaan door onder andere de VS. Zijn hier nu al vraagtekens over ?. Mooie boel is dat........wij zijn nog niet eens vertrokken.

Wat betreft de VS heb ik op dit moment eigenlijk maar 1 gedachte; eerst zien, dan geloven.  :-\

Natuurlijk hoop ik voor onze mensen dat alle beloofde hulp, indien nodig, wordt gegeven. Zo niet dan moet er maar een flinke club van NL in de buurt stand-by staan om te gaan helpen!

Naar mijn mening kunnen die apaches een enorme bijdrage leveren wanneer iets zou escaleren. Maar met 6 apaches waarbij ze waarschijnlijk 2 operationeel houden, 2 reserve en 2 nogwat. Weet iemand al waar die apaches worden gestationeerd? Voor dat die dingen in de lucht zijn en op de plek zijn zou het al te laat kunnen zijn. 

Das ''kut'' voor de NL militairen maar wel een bericht aan de politiek die de apache vloot wilde inkrimpen zodoende dat we nu niet meer apaches kunnen uitzenden.

solidsnake

Citaat van: oud_zijde op 05/02/2006 | 21:37 uur
Saddam's massavernietigingswapens???

die dingen moeten toch ergens gebleven zijn  ;D

Iran? als de Amerikanen daar nog binnenvallen it jaar komen we erachter, maar waarschijnlijk vinden ze niets :angel:

oud_zijde

allereerst op dat drama met die WMD's neem ik aan :D

maar goed, ik heb niet meer wantrouwen jegens de VS dan jegens enig ander westers land ... en in de rest heb ik nog minder vertrouwen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Mokum Casual

lol, Syrië?

Maar ja, velen hebben zo'n ongelooflijk wantrouwen jegens de VS. Maar waar baseren jullie dat eigenlijk op?

oud_zijde

Saddam's massavernietigingswapens???

die dingen moeten toch ergens gebleven zijn  ;D
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

#201
Citaat van: Cobra4 op 05/02/2006 | 12:44 uur
Wat betreft de VS heb ik op dit moment eigenlijk maar 1 gedachte; eerst zien, dan geloven.  :-\

Waar baseer je dat op? Noem mij maar eens een voorbeeld dat de VS ons militair in de steek heeft gelaten bij een operatie waar de VS (en dus niet de VN!) mede- of hoofdverantwoordelijk voor was. Ik vind dit goedkope retoriek, Cobra4.

Citaat van: Cobra4 op 05/02/2006 | 12:44 uur
Natuurlijk hoop ik voor onze mensen dat alle beloofde hulp, indien nodig, wordt gegeven. Zo niet dan moet er maar een flinke club van NL in de buurt stand-by staan om te gaan helpen!

Ik heb al vaak genoeg geroepen dat je niet moet zeuren om hulp van derden, maar het zelf achter de hand (of liefst bij de hand) moet hebben. En waar zijn we nu in vredesnaam bang voor in Afghanistan wat we niet zelf het hoofd zouden kunnen bieden?

oud_zijde

vanuit de blocking positions is stevig geschoten op de Serven  (met .50 en klein kaliber wapens en naar het schijnt een 120 mm mortier vanaf 1 van de compounds) en dan zijn er nog de kleinere vuurgevechtjes.

het beeld dat de media geeft dat er geen enkel schot gelost is klopt van geen kant iig
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Offenbach

Citaat van: oud_zijde op 05/02/2006 | 17:53 uur
mjah verschil is dat die F16's geen onderdeel waren van Dutchbat, Karremans kon niet bellen naar Villafranca en een aantal bommenwerpers bestellen, dat moest via de bureaucratische VN keten ... dat werkt niet, dat is gebleken dus staan die F16's en Apache's nu onder bevel van de commandant zelf, 1 telefoontje is nu genoeg om die toestellen op oorlogspad te sturen

Het enige wapenfeit was volgens mij het heldhaftig optreden van een aantal militairen van KCT en SAS die twee KLu F-16's naar div. servische doelen hebben gedirigeerd..(ik heb dit verhaal - verteld door een ex-SAS militair - een paar jaar geleden ergens gelezen. Deze SAS militar prees de Nederlanders voor hun inzet en vertelde dat ten tijde van de val van Srebrenica div. US toestellen in de buurt waren, maar geen hand aanstaken..)

oud_zijde

mjah verschil is dat die F16's geen onderdeel waren van Dutchbat, Karremans kon niet bellen naar Villafranca en een aantal bommenwerpers bestellen, dat moest via de bureaucratische VN keten ... dat werkt niet, dat is gebleken dus staan die F16's en Apache's nu onder bevel van de commandant zelf, 1 telefoontje is nu genoeg om die toestellen op oorlogspad te sturen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Dr_pepper

#197
was het niet zo dat wij toendertijd in srebrenica ook ongeveer 16 f-16's op villafrance hadden staan? en werden dezelfde f-16's na enkele kleine bombardementen niet teruggeroepen door Central Command? we kunnen die f-16's wel hebben maar srebenica heeft duidelijk laten zien dat f-16's niet alleen het verschil uitmaken.

http://www.mindef.nl/missies/eerdere_missies/Europa/110903_denyflight.aspx

edit: vergeet laatste wat hier eerst stond, verkeerde discussie.

Offenbach

Citaat van: Cobra4 op 05/02/2006 | 12:21 uur
Citaat van: Ros op 05/02/2006 | 12:18 uur
Citaat van: Cobra4 op 04/02/2006 | 18:13 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 04/02/2006 | 14:22 uur
Ik hoop dat de Nederlandse bataljonscommandant van de komende missie in Afghanistan van een ander kaliber is dan die leidende/lijdende commandant die in 1995 het schoolvoorbeeld van incapabel leiderschap gaf op de Balkan.......

Hoe moet deze CDT dan reageren als blijkt dat hij geen steun van de partners krijgt??

Die steun hebben wij toch "afgedwongen" ?.

Net als in 1995 zeker!?   :-\

Deze situatie is toch niet te vergelijken met 1995? We kunnen ons zelf nu toch prima verdedigen (zonder eerst 100 telefoontjes te hoeven plegen naar één of ander VN hoofdkantoor voor wat luchtsteun, die er uiteindelijk dan niet komt.) We hebben nu in ieder geval héél wat AIR POWER  ;)

Cobra4

Citaat van: Ros op 05/02/2006 | 12:40 uur
Afgelopen donderdag en vrijdag heeft Nederland met een meerderheid besloten dat de missie naar Afghanistan door kan gaan. Een van de voorwaarden was dat er op hulp van de partners gerekend mag worden indien nodig. Die belofte is m.i. ook gedaan door onder andere de VS. Zijn hier nu al vraagtekens over ?. Mooie boel is dat........wij zijn nog niet eens vertrokken.

Wat betreft de VS heb ik op dit moment eigenlijk maar 1 gedachte; eerst zien, dan geloven.  :-\

Natuurlijk hoop ik voor onze mensen dat alle beloofde hulp, indien nodig, wordt gegeven. Zo niet dan moet er maar een flinke club van NL in de buurt stand-by staan om te gaan helpen!
Peloton 3 602 Sqn