Defensie wil kolossale transportvliegtuigen

Gestart door KapiteinRob, 04/03/2006 | 09:35 uur

KapiteinRob

Citaat van: STASDEF op 15/10/2009 | 19:04 uur
En op dat punt loopt het nog niet vlekkeloos in Hongarije.

Dat is een understatement van jewelste; ik heb begrepen dat de eerste militairen hun gezin al terug naar Nederland hebben gestuurd. En niet alleen vanwege schoolproblemen!

andré herc

Die Jack weet te melden,dat Nederland niet zelfstandig een C-17 in de Lucht kunnen houden  :omg:


Weblog van Jack de Vries ,over zijn bezoek aan Hongarije.

Hoofdreden van mijn bezoek was een tweetal vliegtuigen: de AWACS en de C17. Voor de eerste ben ik bezig vluchten vanuit Geilenkirchen te kunnen uitplaatsen naar andere landen binnen de Navo, om op die manier de overlast in Limburg te verminderen. Hongarije heeft gelukkig de bereidheid daar een bijdrage aan te leveren.

De basis die daar mogelijk voor in aanmerking komt is de basis waar het ander vliegtuig, de C17, is gehuisvest: de Heavy Airlift Wing op Pápa-airbase. Het C17 project is een mooi voorbeeld van internationale samenwerking. Als Nederland hebben we behoefte aan meer transportcapaciteit, maar zelfstandig kunnen we geen C17 in de lucht houden. Nu hebben we 500 vlieguren ingekocht in een project waaraan meerdere landen meedoen. Prachtig gezicht om een papieren initiatief te zien veranderen in daadwerkelijk indrukwekkende C17's waarin ik een kijkje kon nemen. Deze week vond ook de eerste C17 vlucht plaats vanuit Pápa naar de ISAF missie. Met aan boord een Nederlandse piloot.

Dat is het materieel, maar ik ben natuurlijk ook van personeel. En op dat punt loopt het nog niet vlekkeloos in Hongarije. Het gaat dan vooral om het onderwijs voor de kinderen van de Nederlandse defensiemedewerkers. Als vader van twee kinderen in het basisonderwijs kan ik me goed voorstellen dat je gezinsleven enorm onder druk komt te staan wanneer je je kinderen iedere dag ongelukkig uit school ziet komen. Samen met de Nederlandse ambassadeur in Hongarije gaan we zorgen dat er verbetering komt. Randvoorwaarden thuis zijn enorm van belang om onze mensen hun werk goed te laten doen.




Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc

#629
Staatssecretaris trots op samenwerking militair luchttransport
1 oktober 2009, 16.59 uur

Een Boeing C-17 Globemaster III heeft in het kader van de Strategic Airlift Capability (SAC) haar eerste missie ter ondersteuning van de International Security Assistance Force (ISAF) in Afghanistan uitgevoerd. Met deze eerste ISAF-gerelateerde vlucht door de Heavy Airlift Wing (HAW) werd deze week materieel naar de Zweedse troepen Mazar-e Sharif gebracht.

"Een prachtig voorbeeld van bundeling van internationale krachten om zo tegemoet te komen aan de schaarste in militaire luchttransportcapaciteit. En stiekem ben ikook wel een beetje trots dat bij de eerste operationele ISAF vlucht een van onze Nederlandse vliegers achter de stuurknuppel zat", aldus staatssecretaris Jack de Vries, die op de luchthaven werd rondgeleid door de plaatsvervangend commandant van de HAW, de Zweedse kolonel Heden.



Mijlpaal
De HAW heeft al verschillende operationele missies gevlogen, inclusief vluchten ter ondersteuning van KFOR-troepen in Kosovo. Maar de eerste reis naar Afghanistan was een belangrijke mijlpaal voor het SAC-programma. Dit werd 3 jaar geleden gelanceerd voor het verwerven van 3 C-17 transportvliegtuigen om zo te kunnen voldoen aan de strategisch luchttransporteisen van de deelnemende landen. De SAC bestaat uit de 10 NAVO Bulgarije, Estland, Hongarije, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Polen, Slovenië Roemenië en de Verenigde Staten, plus de 2 zogenoemde 'Partnership for Peace' landen Finland en Zweden.

De eerste SAC C-17 Globemaster III (SAC-1) werd geleverd aan Papa Airbase in Hongarije op 27 juli 2009; SAC-2 is aangekomen op Papa op 21 september 2009. Het derde SAC vliegtuig, de levering is gepland in oktober 2009, zal de volledige SAC C-17 vloot compleet maken.
Submenu

bron mindef.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

IPA NG

Citaat van: andré herc op 30/09/2009 | 22:32 uur
Citaat van: IPA op 30/09/2009 | 21:52 uur
Ik ben bang dat 3 toestellen voor 10 landen niet voldoende is...
Waarom werdt anders die Antonov gebruikt?
Ik neem dat de C-17's niet beschikbaar waren.

IPA er zijn nu twee C-17's afgeleverd aan het SAC ,erger nog de drie toestellen zijn er voor 12 landen,dus geen 10. ;)

Wat ik bedoel is dat er nu een soort van wachtlijst ontstaat tegen een prijs niet eens zo heel veel lager dan 2 eigen toestellen.
Dat had iemand hier zo uitgerekend dacht ik.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Poleme

Citaat van: andré herc op 07/08/2009 | 00:41 uur
In de finacële telegraaf van 6 aug staat dat men aan het einde van dit jaar verwacht dat 1 Euro mogelijk 1,50 Dollar waard is,tel uit je winst,als ik goed tel kost een C-17 dan nog maar 150 miljoen Euro[200 miljoen US Dollar] ;).
Een mooi moment om er een of twee te kopen, als defensie dan nog niet het geld kan ophoesten, kan men het met de drie D aanpak doen, waar dit kabinet zo de mond van vol heeft,en als er gewoon 50 miljoen Euro per Departement BZ,OWS,DEF, voor tenminste een C-17 betaald word,en de kist gewoon civiel registreren net zoals de RAF gaat doen met twee van hun nieuwe Strategic Tanker Aircraft de A330-200. ???[bron AirForces-Monthly/augustus]
Dan heeft men bij NL Defensie minder behoefte aan inhuur, en minder afhankelijk van andere landen die wel over grote transportvliegtuigen beschikken en ook tekort hebben aan C-17's,dus een hoop problemen minder. :)
Errrr, ik heb al eerder in deze 'Draad' aangegeven dat OSW niet meer mee kan betalen aan defensiematerieel, zoals in de jaren 90 gebeurde met een van de Herculessen.  OSW was toen zo vriendelijk om een 'halve C-130' a NLG 60 miljoen te financieren.

De 14 A330-200's die de RAF gaat inzetten als tanker /transport  kist, worden geen eigendom van de RAF!  Ze zijn eigendom van Airtanker Ltd, die de A330's ook onderhoudt.  De RAF is slechts preferentieel huurder van deze kisten, tijdens RAF missies vliegt men met militair personeel.  Als de Airbussen niet door de RAF gebruikt worden, dan worden ze verhuurd aan civiele klanten en dus ook gevlogen door civiele bemanningen.

C-17's civiel registreren betekend ook civiel certificeren bij de diverse luchtvaartdiensten zoals FAA (VS) en JAA.  En dat kost nogal wat pecunia.
Maruh, een van die Qatari C-17's vliegt toch ook in civiele kleuren?  Ja, maar hij heeft een militaire registratie.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

andré herc

Citaat van: IPA op 30/09/2009 | 21:52 uur
Ik ben bang dat 3 toestellen voor 10 landen niet voldoende is...
Waarom werdt anders die Antonov gebruikt?
Ik neem dat de C-17's niet beschikbaar waren.

IPA er zijn nu twee C-17's afgeleverd aan het SAC ,erger nog de drie toestellen zijn er voor 12 landen,dus geen 10. ;)
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

IPA NG

Ik ben bang dat 3 toestellen voor 10 landen niet voldoende is...
Waarom werdt anders die Antonov gebruikt?
Ik neem dat de C-17's niet beschikbaar waren.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex

Het verschil zou kunnen zijn de phrase: "strategic", maar verder is het weer lekker verwarrend. >:(

Lex

Citaat van: Mindef op 11/09/2009 | 19:02 uur
Voor het eerst wordt een C-17 Globemaster III transporttoestel van de Heavy Airlift Wing (HAW) ingezet. Het toestel vliegt dinsdag 15 september vanaf Vliegbasis Eindhoven met vracht naar Kandahar Airfield in Afghanistan.

En op de site van NATO, dit bericht:

First strategic flight in support of ISAF
On 28 September 2009, the Strategic Airlift Capability (SAC) conducted its first mission in support of the International Security Assistance Force (ISAF) in Afghanistan. The first ISAF-related flight by SAC's operational component, the Heavy Airlift Wing (HAW) based in Papa Airbase in Hungary, delivered materiel to Mazar-e Sharif, to supply Swedish troops in the Afghan theatre.
The HAW has already flown several operational missions, including flights to support KFOR troops in Kosovo, but the first trip to Afghanistan was an important milestone for the SAC program, which was launched three years ago in order to acquire three C-17 aircraft, to meet strategic airlift requirements of the 10 participating member nations.
"The first mission to Afghanistan is a big step forward for the efforts of the SAC nations, including both NATO and EU members, to address a critical shortfall in strategic lift," said Mr Peter Flory, NATO Assistant Secretary General for Defence Investment.
"This is what it's all about, conducting missions for our member nations. It is a team effort and I am very proud of the close cooperation among the 12 nations within Heavy Airlift Wing (HAW) and NATO Airlift Management Agency (NAMA)," said Col Fredrik Heden (Swedish Air Force), HAW Vice Wing Commander.
Launched in September 2006, the SAC initiative is a groundbreaking example of multinational cooperation in rapidly developing critical capabilities for the Alliance and other SAC members. The aircraft meet the strategic airlift requirements of the SAC member nations for national missions, including missions in support of NATO, the EU and the UN.
The first SAC C-17 Globemaster III (SAC-1) was delivered to Papa Airbase on 27 July 2009; SAC-2 arrived in Papa on 21 September 2009. The third SAC aircraft, which is scheduled to be delivered in October 2009, will complete the projected SAC C-17 fleet.
The SAC currently comprises 10 NATO and two Partnership for Peace (PfP) nations: Bulgaria, Estonia, Finland (PfP), Hungary, Lithuania, the Netherlands, Norway, Poland, Slovenia, Sweden (PfP), Romania and the United States.

NATO PIO, 28 Sep. 2009

andré herc


Men zegt wel dat de aanschaf van een eigen C-17 een stap te ver is voor defensie NL ,dus een te groot transportvliegtuig is voor een klein landje als Nederland met meer dan 16 miljoen inwoners.
Maar als zelfs een stevige Man hem kan verplaatsen kan dat het probleem niet zijn ;)

http://img200.imageshack.us/img200/475/610xdg.jpg
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

KapiteinRob

Ach, die 15 miljoen per jaar delen door 500 uur = 30.000 euro per uur. Kan me voorstellen dat het dan de moeite wordt een stuk van het traject door 2-3 vrachtwagens te laten doen...... :P

Elzenga

Citaat van: andré herc op 16/09/2009 | 19:48 uur
Een filmpje van de SAC C-17 voor het eerst op Vliegbasis Eindhoven.
Wat ik wel apart vind is dat er ook vracht over de weg vervoerd gaat worden richting Hongarije en vandaar overgevlogen word naar Afghanistan.
Dat is lekker goedkoop,Nederland vooral zelf geen C-17 kopen ondanks dat men twee Fokker 50's in de verkoop zet ;)

http://www.youtube.com/watch?v=qZJm-ugXR7o
Ach als het vervoer over de weg commercieel wordt aanbesteed steunen we zo het stevig onder druk staande vrachtvervoer ook nog ;)...

andré herc

Een filmpje van de SAC C-17 voor het eerst op Vliegbasis Eindhoven.
Wat ik wel apart vind is dat er ook vracht over de weg vervoerd gaat worden richting Hongarije en vandaar overgevlogen word naar Afghanistan.
Dat is lekker goedkoop,Nederland vooral zelf geen C-17 kopen ondanks dat men twee Fokker 50's in de verkoop zet ;)

http://www.youtube.com/watch?v=qZJm-ugXR7o
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex

Eerste vlucht C-17 Globemaster vanuit Nederland

Voor het eerst wordt een C-17 Globemaster III transporttoestel van de Heavy Airlift Wing (HAW) ingezet. Het toestel vliegt dinsdag 15 september vanaf Vliegbasis Eindhoven met vracht naar Kandahar Airfield in Afghanistan.

Het toestel is afkomstig van de thuisbasis Papa Airbase in Hongarije. Hier werd op 27 juli de nieuwe eenheid, die met 3 C-17's vliegt, officieel opgericht.

Twaalf landen, waaronder Nederland, hebben gezamenlijk het drietal vliegtuigen aangeschaft en gaan deze de komende 30 jaar ook gezamenlijk vliegen en onderhouden.

Nederland heeft zich voor 500 vlieguren per jaar ingekocht. De deelnemers bepalen zelf waarvoor zij de toestellen inzetten. De C-17 kan dag en nacht landen op zeer korte en zelfs onverharde of beschadigde landingsbanen. Bovendien kan het toestel in de lucht worden bijgetankt. De C-17's transporteren troepen en vracht en zijn in staat complete helikopters te vervoeren. Het is een van de grootste transporttoestellen ter wereld.

Internationale samenwerking
Aan het project doen ook Bulgarije, Estland, Finland, Hongarije, Litouwen, Noorwegen, Polen, Roemenie, Slovenië, Zweden en de VS mee. Het samenwerkingsinitiatief komt tegemoet aan de grote behoefte, die binnen de NAVO en EU bestaat, aan dit type luchttransport. Ook draagt het bij aan een efficiëntere inzet van het materieel.

MINDEF, 13 september 2009, 12.56 uur

Lex