Onderzoek naar vermeende seksuele intimidatie

Gestart door Dennis123, 21/03/2006 | 17:48 uur

KapiteinRob

Citaat van: lex op 26/11/2007 | 11:10 uur
Uiteindelijk is van het onderzoek alleen het incident met de kist overgebleven.

Wat mij betreft kunnen nu een hele riedel mensen hun excuses aan gaan bieden, te beginnen met de voorzitter van de AFMP en matroos "Anja", waarbij die laatste voor het doen van valse aangifte vervolgd zou moeten worden en, mocht ze nog in dienst zitten, ontslag krijgen aangezegd. In dat laatste zijn "defensiewoordvoerders"  toch zo goed......  >:(

Lex

Militairen krijgen voorwaardelijke werkstraffen

ARNHEM -  Twee militairen die op het fregat HM Tjerk Hiddes een vrouwelijke collega in een kist opsloten, zijn maandag veroordeeld tot voorwaardelijke werkstraffen van dertig uur. Een meerdere die erbij stond zonder in te grijpen, kreeg een werkstraf van twintig uur voorwaardelijk.
Een andere meerdere werd vrijgesproken. De straffen zijn het resultaat van een omvangrijk onderzoek naar vermeende verkrachtingen, aanrandingen en mishandelingen. Die zouden vrij regelmatig op het schip zijn voorgekomen. Uiteindelijk is van het onderzoek alleen het incident met de kist overgebleven.
De straffen zijn lager uitgevallen dan de 75 en 50 uur werkstraf die het Openbaar Ministerie had geëist. Volgens de rechtbank zijn de militairen door het onderzoek ten onrechte voor allerlei vermeende misstanden aangekeken.

ANP | Gepubliceerd op 26 november 2007, 10:30

mikemans

officieel bestaat de term niet meer, toch zijn er nog steeds twee smaken:

'eervol ontslag uit rijksdienst' en 'ontslag uit rijks dienst' dat laatste heet mischien wel geen oneervol ontslag maar dat is het natuurlijk wel.

KapiteinRob

Citaat van: lex op 23/11/2007 | 16:44 uur
,,Voor iedere militair die veroordeeld wordt, geldt dat administratieve maatregelen worden overwogen'', stelt marinewoordvoerder Richard Keulen, die niet op zaken vooruit wil lopen. ,,Dat kan een boete, schorsing of inhouding van salaris inhouden, maar tot dat scala aan mogelijkheden behoort ook ontslag.''

Wat een land; de rechter straft je en vervolgens overweegt defensie het nog dunnetjes over te doen. En ontslag is helemaal de druppel; er lopen lieden bij defensie rond die (ergere) zaken hebben uitgevreten waar ze niet voor ontslagen zijn! Maar nee, defensie moet bij monde van een woordvoerder nog maar eens onderstrepen hoe standvastig ze wel niet zijn. Had het viertal dan, boven op hun door de rechtbank opgelegde straf, als extra sanctie een jaar in Tampa geplaatst  ::) ...... Het was verstandiger geweest als defensie zich, na de blunderreacties van o.m. de Hiddes, op de vlakte had gehouden.

Lex

Citaat van: HND op 23/11/2007 | 16:44 uur
Een vijfde betrokkene, die zich niet voor de rechter wilde verantwoorden en veertig uur werkstraf accepteerde om vervolging te voorkomen, werd oneervol ontslagen.
Ik dacht dat dat niet meer bestond.


Lex

Marine sluit ontslag viertal in 'Tjerk Hiddes-zaak' niet uit

den helder -  Defensie sluit niet uit dat vier marinemensen ontslag boven het hoofd hangt, wanneer zij komende maandag door de militaire rechtbank in Arnhem bestraft worden voor hun aandeel in de zogenoemde 'Tjerk Hiddes-affaire'.

,,Voor iedere militair die veroordeeld wordt, geldt dat administratieve maatregelen worden overwogen'', stelt marinewoordvoerder Richard Keulen, die niet op zaken vooruit wil lopen. ,,Dat kan een boete, schorsing of inhouding van salaris inhouden, maar tot dat scala aan mogelijkheden behoort ook ontslag.'' Het viertal hoorde twaalf dagen geleden werkstraffen van 50 en 75 uur tegen zich eisen. Twee van hen zouden eind 2004 tijdens een missie van het - intussen verkochte - fregat Tjerk Hiddes in de Perzische Golf een vrouwelijke matroos aan boord in een kist hebben gestopt en meerdere malen over het dek hebben gekanteld. Hun militaire meerderen stonden erbij, keken ernaar en grepen niet in. Voor het slachtoffer was dat zo'n beangstigende ervaring dat de officier van justitie ook 250 euro schadevergoeding eiste. Een vijfde betrokkene, die zich niet voor de rechter wilde verantwoorden en veertig uur werkstraf accepteerde om vervolging te voorkomen, werd oneervol ontslagen.

NHD
Gepubliceerd op 23 november 2007, 16:30

MPC

OM zieltjes,  maken van een scheet een donderslag... O ja als het OM zo werkt dan heb ik nog wel levenslang te goed...

Nored

Citaat van: Kapitein Rob op 13/11/2007 | 15:46 uur
Citaat van: Nored op 13/11/2007 | 15:38 uur
Bovendien is 50-75 uur taakstaf helemaal niet zo heel erg veel. Dat heb je al snel te pakken,

Ja, ook voor moord en verkrachting..... >:( Maar goed, jij mag je mening hebben; ik vind het allemaal vreselijk overdreven.  :-X

Je krijgt nog een hogere straf voor het stelen van tuinkabouters ... Je mag het best 'vreselijk overdreven' vinden, maar ik vraag me af of je weet wat normaal is voor dit soort zaken. Het valt echt wel mee ...

KapiteinRob

Citaat van: Nored op 13/11/2007 | 15:38 uur
Bovendien is 50-75 uur taakstaf helemaal niet zo heel erg veel. Dat heb je al snel te pakken,

Ja, ook voor moord en verkrachting..... >:( Maar goed, jij mag je mening hebben; ik vind het allemaal vreselijk overdreven.  :-X

Nored

Citaat van: Kapitein Rob op 13/11/2007 | 13:11 uur
Citaat van: Nored op 13/11/2007 | 08:27 uur
Voor mij zit er inderdaad een verschil tussen een ontgroeningspartij van studenten en dit soort "geintje" binnen een professionele organisatie.

Poepoe, er is iemand in een kist gestopt en die is een paar keer gedraaid. Niet leuk, maar nu moeten we niet door gaan slaan. Het eerste beste bevorderingsfeest aan boord is (was....) vele malen "onaangenamer" wanneer je vastgebonden aan een paal volgegoten wordt (werd.....) met drank om daarna op een brancard in het volgende verblijf afgeleverd te worden. En het OM mag dan ook wel eens de Neptunusfeesten bij de evenaarpassage gaan beoordelen, wanneer mensen in een schandpaal worden gezet. Of het bezoek van Rex Boreas bij de poolcircel, omdat je gezicht voorzien wordt van een blauwe neus en je een haring in je strot geduwd krijgt. Tjonge-jonge.....

Nee, de aanklacht over seksuele intimidatie is volkomen onzin gebleken en ik heb sterk de indruk dat het OM koste wat het kost probeert er toch nog "iets" van te maken. Niet voor het eerst dat ze zo op (d)ramkoers zijn.....

Zeker niet leuk, en ook niet wenselijk. Zeker niet binnen een professionele organisatie zoals de KM, waar je toch met 150+ man op een schip zit. Dan moet je goed met elkaar om gaan, en iemand in een kist stoppen en deze een paar keer omdraaien hoort daar dus niet bij! Tot zo ver de feiten.
En dat er andere dingen nóg onaangenamer zijn, wil niet zeggen dat dit niet bestraft hoeft te worden.
Bovendien is 50-75 uur taakstaf helemaal niet zo heel erg veel. Dat heb je al snel te pakken, er zijn dus lichte straffen gegeven. Lijkt mij zeker terrecht.

KapiteinRob

Citaat van: Nored op 13/11/2007 | 08:27 uur
Voor mij zit er inderdaad een verschil tussen een ontgroeningspartij van studenten en dit soort "geintje" binnen een professionele organisatie.

Poepoe, er is iemand in een kist gestopt en die is een paar keer gedraaid. Niet leuk, maar nu moeten we niet door gaan slaan. Het eerste beste bevorderingsfeest aan boord is (was....) vele malen "onaangenamer" wanneer je vastgebonden aan een paal volgegoten wordt (werd.....) met drank om daarna op een brancard in het volgende verblijf afgeleverd te worden. En het OM mag dan ook wel eens de Neptunusfeesten bij de evenaarpassage gaan beoordelen, wanneer mensen in een schandpaal worden gezet. Of het bezoek van Rex Boreas bij de poolcircel, omdat je gezicht voorzien wordt van een blauwe neus en je een haring in je strot geduwd krijgt. Tjonge-jonge.....

Nee, de aanklacht over seksuele intimidatie is volkomen onzin gebleken en ik heb sterk de indruk dat het OM koste wat het kost probeert er toch nog "iets" van te maken. Niet voor het eerst dat ze zo op (d)ramkoers zijn.....

mikemans

Het verschil zit hem in de formele machtsverhouding.

Nored

Voor mij zit er inderdaad een verschil tussen een ontgroeningspartij van studenten en dit soort "geintje" binnen een professionele organisatie.

KapiteinRob

Citaat van: Nored op 12/11/2007 | 23:34 uur
Nou, iets doms doen met je vrachtwagen, of tuinkabouters stelen ... Je hoeft niet zo gek veel te doen om 50 uur taakstraf te mogen ontvangen ...

Tegen de tijd dat je voor moord en verkrachting (zie artikel in Elsevier) een taakstraf krijgt, doet voor mij het aantal uren er niet meer toe. Het staat gewoon in geen verhouding tot pesten, hoe vervelend ook. Trouwens, ontgroeningspartijen lijken me minstens zo erg. Hoeveel studenten hebben er voor het hekje gestaan? Nee, het betreft militairen en dan moet er blijkbaar weer flink opgetreden worden.

Nored

Nou, iets doms doen met je vrachtwagen, of tuinkabouters stelen ... Je hoeft niet zo gek veel te doen om 50 uur taakstraf te mogen ontvangen ...