Onderzoek naar vermeende seksuele intimidatie

Gestart door Dennis123, 21/03/2006 | 17:48 uur

KapiteinRob

In De Telegraaf van vandaag staat wat aanvullende informatie:

Een vrouwelijke opvarende van het M-fregat Tjerk Hiddes van de Koninklijke Marine heeft aangifte gedaan van aanranding door een groep mannelijke collega's.
       
De groepsaanranding zou hebben plaatsgevonden tijdens een missie in het kader van de operatie Enduring Freedom in de Arabische Zee.
       
Het incident is aanleiding voor staatssecretaris Van der Knaap (Defensie) om een onafhankelijke commissie seksuele intimidatiepraktijken binnen de krijgsmacht te laten onderzoeken. De bewindsman geeft geen details over deze zaak.
       
Een bekende van het slachtoffer meldt dat de aanrandingsaffaire een bizar verloop kreeg. Na haar commandant te hebben ingelicht en met een contactpersoon te hebben gesproken, deed de vrouw aangifte bij de Koninklijke Marechaussee.
 
Later trok ze deze verklaring onder druk weer in, volgens bronnen rond Defensie. Uiteindelijk werd de vrouw zelfs ontslagen, omdat zij in haar zogeheten takenboek een aantekening miste. Uitgerekend een van de betrokkenen bij de groepsaanranding had haar die moeten geven.
             
Voor Van der Knaap, die graag meer vrouwen bij de krijgsmacht wil verwelkomen was deze zaak de druppel. Hij heeft nu de commissarissen der Koningin Staal (Utrecht) en Borghouts (Noord-Holland) alsmede de directeur van het Expertisecentrum Forensische Psychiatrie, mevr.dr. J. Meyer, opdracht gegeven te onderzoeken in hoeverre seksuele intimidatie is te voorkomen en hem te adviseren over de te nemen maatregelen.


Ik kan hier natuurlijk niet oordelen, maar wil wel kwijt dat het vaker is voorgekomen dat er vrouwelijke militairen aan boord zijn die zulke zaken aandikken of zelfs verzinnen om hun gram ergens op te halen. Nogmaals, ik zeg niet dat dit hier ook is gebeurd, maar wil wel deze mogelijkheid onder de aandacht brengen. Ik heb twee keer op een schip gezeten waar vrouwen op geplaatst werden en breek me de bek niet open! Waarbij aangetekend moet worden dat dit natuurlijk niet het overgrote deel van de vrouwelijke collega's aan boord betreft en mannelijk kader ook wel eens vergeet waar de grenzen liggen!


Ros

KAMERBRIEVEN       
  21-03-2006 
Melding inzake vermeende sexuele intimidatie
Ondertekenaar: Staatssecretaris C. van der Knaap


Sinds mijn aantreden als Staatssecretaris heb ik mij sterk gemaakt voor de ontwikkeling van genderbeleid en het verhogen van het aantal vrouwen dat bij Defensie werkzaam is. Om uiteindelijk een gezonde balans te realiseren is het noodzakelijk dat vrouwen zich niet alleen welkom voelen in de organisatie maar daar ook gedurende een lagere periode willen blijven werken. Vanuit die optiek is het mijn verantwoordelijkheid om onder alle omstandigheden een blijvend gezonde en beschermde werksfeer te creëren. Ongewenst gedrag kan in een dergelijke situatie niet worden getolereerd.


Mijnheer van der Knaap toch  :-[

http://www.mindef.nl/actueel/parlement/kamerbrieven/2006/1/20060321_sexueleintimidatie.aspx

renault

Weet niet wie er al iets heeft gelezen over sexuele intimidatie, maar put maar even uit mijn eigen ervaring bij een ondernemingsraad welke op cursus ging. Het onderwerpwas sexuele intimidatie. Nou je lacht je echt een deuk wat ze wel niet kunnen aanmerken als sexuele intimidatie! Er werden voorbeelden genoemd welke alleen ontsproten kunnen zijn aan puriteinse geesten! Een knipoogje, een 'lollige 'opmerking, een aai over het hoofd, per ongeluk aanraken..... Ik was er verbaasd over. En natuurlijk waren de mannen (ik werk een beetje in een mannenbedrijf , met wellicht wat machocultuur) de grote boosdoeners. Probeer je maar eens te verweren: knap moeilijk! Sexuele intimdatie komt overal voor, bij de krijgsmacht en er buiten. Maar sommige dingen zijn zo vreselijk overtrokken dat ze niks, maar dan ook helemaal niks met 'haantjesgedrag'te maken hebben. Wens jullie veel sterkte en de onderzoekers veel wijsheid toe.

Dennis123

Sorry hoor onbewust. Kan er ook niet aan doen dat ik dat gewend ben, uhu msntaal. Dacht dat ik er voor de rest niet veel van liet blijken op het forum. En or is redelijk bekend woord op de internetforums. En niet die alleen van de plaatselijke buurtvereniging. Maar zal er beter op letten or. (nog 1x om het af te leren  ;D)

Maar zouden we dan misschien nu is on-topic kunnen gaan, er is nu nog geen inhoudelijke reactie geweest.

Mokum Casual

#5
Citaat van: Dennis123 op 21/03/2006 | 17:58 uur
Citaat van: Nick op 21/03/2006 | 17:55 uur
Misschien kun je ook even vermelden wanneer dit bericht naar buiten is gekomen. Kan dat nergens terug vinden.

Site defensie, zo'n 5 minuten geleden  ;)
Maar heb het erbij gezet or.


Or?? Misschien wel eens op het forum www.spammmmmforums geweest? :D

Dennis123

Citaat van: Nick op 21/03/2006 | 17:55 uur
Misschien kun je ook even vermelden wanneer dit bericht naar buiten is gekomen. Kan dat nergens terug vinden.

Site defensie, zo'n 5 minuten geleden  ;)
Maar heb het erbij gezet or.

Defensieforum

Misschien kun je ook even vermelden wanneer dit bericht naar buiten is gekomen. Kan dat nergens terug vinden.

Dennis123

Hmm zou de reden van dit grote onderzoek er ook iets mee te mken kunnen hebben, dat er plannen zijn voor vrouwen bij de onderzeedienst en het korps?

Dennis123

#1
Bron: Defensie
21-03-2006 17:34 

CitaatRecentelijk is melding gemaakt van seksuele intimidatie aan boord van een van de schepen van de Koninklijke Marine. Gelet op de aard van die melding ziet staatssecretaris Van der Knaap aanleiding om aan een onafhankelijke onderzoekscommissie te vragen onderzoek te verrichten en hem te adviseren.

De onderzoeksopdracht beperkt zich niet tot het gemelde incident. Van der Knaap zal de commissie verzoeken vanuit een brede invalshoek te bezien in hoeverre seksuele intimidatie voorkomt en hem indien daartoe aanleiding is, nader te adviseren over op dat punt te nemen maatregelen. Dit laatste als onderdeel van de bredere reikwijdte van het borgen van de integriteit van de Defensieorganisatie.

De commissie zal bestaan uit mr. B. Staal (Commissaris van de Koningin Utrecht), mr. H.C.J.L. Borghouts (Commissaris van de Koningin Noord-Holland) en dr. J. Meyer (directeur Expertisecentrum Forensische Psychiatrie).