Onderzoek naar vermeende seksuele intimidatie

Gestart door Dennis123, 21/03/2006 | 17:48 uur

KapiteinRob

Citaat van: lex op 12/11/2007 | 19:29 uur
De aanklager eiste drie werkstraffen van 75 uur en tegen de matroos 50 uur werkstraf.

Goh, in de burgermaatschappij moet je wel wat meer hebben uitgevreten om zulke taakstraffen aan je broek te krijgen. Ook hier proef ik de anti-defensie-houding van het OM (om maar te generaliseren....).

Lex

ARNHEM - Volwassen matrozen en kaderleden van de marine moeten verschil zien tussen geintjes en mensonterende pesterij. Maar dat het op de HM Tjerk Hiddes bol stond van de zedendelicten, daarvan is volgens het Openbaar Ministerie (OM) niets gebleken.

De Tjerk Hiddes-affaire is teruggebracht tot twee incidenten. Dat stelde het OM maandag voor de militaire kamer van de rechtbank in Arnhem. Vier militairen stonden daar terecht voor betrokkenheid bij het opsluiten van een vrouwelijke matroos in een kist. 

Koffie-uurtje

Een matroos en een kaderlid sloten haar op en draaiden haar met kist en al over de kop. Twee meerderen stonden er bij te lachen tijdens het koffie-uurtje, aldus het OM.
De aanklager eiste drie werkstraffen van 75 uur en tegen de matroos 50 uur werkstraf. Bij het andere incident werd dezelfde vrouw aan haar benen buiten boord gehangen. Justitie kon echter niet vaststellen door wie en vroeg vrijspraak.

(c)  ANP Uitgegeven: 12 november 2007 19:14

marc66

Vertouw de bonden voor geen meter.  >:(
De bonden zijn er niet voor de militairen maar ter voorkoming van nog meer militairen.
Volgens mij hoort een bond ACHTER zijn/haar personeel te staan. De militaire bonden hebben dat of (nog) niet door of werken stiekem voor ultra-links en helpen door rare vertellen de wereld in te brengen wel "even" mee in het opdoeken van Defensie  :'(




KapiteinRob

Citaat van: Big IE op 11/04/2007 | 22:06 uur
Wat een grenzeloos vertrouwen ineens in wat het OM te zeggen heeft..............

Is dat een ander OM dan het door jou zo bekritiseerde OM in de zaak Eric O.?

Ik heb absoluut geen groot vertrouwen in het OM. In mijn posting doel ik met name op de acties van de AFMP, CDS en CZSK. Laatstgenoemden hoor je nu namelijk in de de media, ervan uitgaande dat zij wel vol OM-vertrouwen zitten.  ;)

Lex

Opluchting bij vrijgepleite korporaal marine

den helder -   
De 29-jarige korporaal, die ruim een jaar geschorst thuis heeft gezeten op verdenking van aanranding van een vrouwelijke collega op marinefregat Tjerk Hiddes, gaat donderdag in Den Helder weer aan het werk.
 
In welke functie is nog onbekend. Voorlopig betreft het een walplaatsing, om na alle commotie rondom zijn persoon eerst te acclimatiseren. Het openbaar ministerie (OM) van de rechtbank in Arnhem seponeerde woensdag de zaak tegen de marineman, omdat uit onderzoek niets van de verdachtmakingen is gebleken.

,,Over die uitspraak is mijn cliënt bijzonder opgelucht'', laat zijn raadsman Maarten de Haas weten. ,,Aan de andere kant heerst er onbegrip. Hij heeft een hele vervelende periode achter de rug. Het OM heeft lang op een vervolgingsbeslissing laten wachten. Daardoor heeft mijn cliënt onnodig lang in onzekerheid verkeerd over wat hem boven het hoofd hing.''

De militaire vakbond VBM/NOV noemt dat 'onbehoorlijk'. Voorzitter Jean Debie vindt dat verdachten in soortgelijke zaken voortaan binnen dertig dagen te horen moeten krijgen of ze in staat van beschuldiging worden gesteld. ,,Dat iemand een jaar is geschorst, is zeer uitzonderlijk.''

Een claim lijkt De Haas weinig zinvol. ,,Op voorhand acht ik de kans op succes klein, maar we gaan daar goed over nadenken. De marine kan ik geen verwijt maken, die kan weinig anders dan aangifte doen en wachten op wat er uit rolt.''

Gepubliceerd op 13 april 2007, 20:47
NHD

Lex

Militaire vakbond wil sneller besluit OM

DEN HAAG - Militairen die worden verdacht van een strafbaar feit zouden veel sneller te horen moeten krijgen of zij al dan niet in staat van beschuldiging worden gesteld. Het Openbaar Ministerie moet daarover binnen dertig dagen uitsluitsel kunnen geven.

De schorsing die Defensie oplegt aan verdachten van ernstige delicten, zal dan ook korter uitpakken. Dat stelde de militaire vakbond VBM/NOV donderdag naar aanleiding van het onderzoek naar vermeend wangedrag op het fregat Tjerk Hiddes.

Voorzitter Jean Debie van de bond noemt het ,,ongehoord'' dat een korporaal die was beschuldigd van aanranding en verkrachting een jaar lang geschorst is geweest. De man is lid van de bond.

Advocaten van de VBM/NOV beraden zich nog of zij namens hem een schadeclaim zullen indienen bij Defensie.

anp | Uitgegeven: 12 april 2007 15:47

Mikemans

Inderdaad hetzelfde om dat die zaak heeft opgeklopt en daarna tandenknarsend bakzeil heeft gehaald. Ik vermoed dat de heren ambtenaren erg treurig zijn nu dit geen high profile zaak is geworden. Al die gemiste cariere kansen tsk tsk.

Big IE

Citaat van: Kapitein Rob op 11/04/2007 | 16:49 uur
Waarmee dus het hele Anja-verhaal één grote bullshit is geweest, zoals velen (hier) al aan hebben gegeven of hebben gedacht. Ik wacht op een verklaring van o.m de voorzitter van de AFMP en nog een paar hotemetoten die het hele jankverhaal meteen voor waarheid hebben geslikt en een hele riedel maatregelen mede op basis van dit verhaal hebben afgekondigd. En iedereen maar roepen over verkrachting e.d. op de Hiddes, tot en met CZSK en de commissie Staal aan toe. Dat er nu 6 lieden worden aangepakt voor mishandeling is een ander verhaal en heeft volgens mij hier verder niets mee van doen gehad. Dat is natuurlijk tijdens het onderzoek aan het licht gekomen. Handig "doekje voor het bloeden"....

Wat een grenzeloos vertrouwen ineens in wat het OM te zeggen heeft..............

Is dat een ander OM dan het door jou zo bekritiseerde OM in de zaak Eric O.?


Mikemans

Ik blijf het herhalen: De zaak anja is door de voorzitter van de afmp van de plank gehaald als wraak tegen de marine omdat de marineraad hem, een week voordat hij met het twee jaar oude verhaal kwam, in de zeik had gezet. Dat is de enige reden dat de gehele heisa waar we nu in zitten is begonnen.

KapiteinRob

Waarmee dus het hele Anja-verhaal één grote bullshit is geweest, zoals velen (hier) al aan hebben gegeven of hebben gedacht. Ik wacht op een verklaring van o.m de voorzitter van de AFMP en nog een paar hotemetoten die het hele jankverhaal meteen voor waarheid hebben geslikt en een hele riedel maatregelen mede op basis van dit verhaal hebben afgekondigd. En iedereen maar roepen over verkrachting e.d. op de Hiddes, tot en met CZSK en de commissie Staal aan toe. Dat er nu 6 lieden worden aangepakt voor mishandeling is een ander verhaal en heeft volgens mij hier verder niets mee van doen gehad. Dat is natuurlijk tijdens het onderzoek aan het licht gekomen. Handig "doekje voor het bloeden"....

Lex

Militairen vervolgd wegens mishandeling op Tjerk Hiddes

ARNHEM - Het Openbaar Ministerie (OM) vervolgt zes personen voor mishandeling op het marinefregat Tjerk Hiddes. Het fregat is vorig jaar in opspraak gekomen na vermeende wantoestanden, waaronder aanranding en verkrachting. Die zaken worden geseponeerd.

Dat heeft het OM woensdag bekendgemaakt.

Ongegrond

De verklaring van een vrouwelijke matroos over diverse verkrachtingen en aanrandingen leidt niet tot vervolging, omdat de klachten volgens justitie ongegrond zijn. Het OM noemt het onwaarschijnlijk dat dit heeft plaatsgevonden en stelt dat drie militairen ten onrechte als verdachten zijn aangemerkt.
Een ander verwijt van verkrachting of ontucht met machtsmisbruik heeft, onder voorwaarden, ook geen strafrechtelijke consequenties, omdat de seksuele handelingen plaatsvonden met wederzijdse instemming.

anp | Uitgegeven: 11 april 2007 13:35

KapiteinRob

Dan loopt het NHD dus voor de muziek uit betreffende de Hiddes.... Als we de (treur)muziek überhaupt nog te horen krijgen.

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 29/08/2006 | 21:21 uur
Ik weet niet wat de bron van je posting is, Lex, maar volgens mij is bovenstaande nog steeds niet vastgesteld. Je bron publiceert e.e.a. als zijnde een feit.....

Sorry, ik zal de posting aanpassen (bron NHD)

KapiteinRob

Citaat van: lex op 29/08/2006 | 13:39 uur
tijdens de opleiding in Brugge, Amsterdam en Den Helder.

Brugge: het betreft hier dus de LDV-opleiding. Wat de link met Amsterdam is, ontgaat me.

KapiteinRob

Citaat van: lex op 29/08/2006 | 13:39 uur
nauwelijks onderdoend voor de dit jaar bekend geworden uitwassen op het fregat Tjerk Hiddes, waar in 2004 aan boord vrouwelijke matrozen waren aangerand en verkracht.

Ik weet niet wat de bron van je posting is, Lex, maar volgens mij is bovenstaande nog steeds niet vastgesteld. Je bron publiceert e.e.a. als zijnde een feit.....