’Vraag niet direct naar Taliban, maar of er misschien gasten zijn'

Gestart door Cobra4, 02/06/2006 | 10:39 uur

Northside

Citaat van: Grunt op 11/06/2006 | 17:06 uur

Als je je troepen hun snor laat afscheren omdat dat in de reglementen staat, dan is dat star. Zeker als je weet dat verder niemand in Irak zijn snor afscheert, dan maakt dat jouw troepen tot een makkelijker doelwit.


Niet alleen de snor, maar ook de haren laten milimeteren. Heb de reportage ook gezien. En dat zou dan vanwege de hygiene zijn. Leuk natuurlijk, maar inderdaad niet zo slim als je dan bedenkt dat iedere irakees zo'n recruut op een kilometer afstand kan herkennen. Vond het zowiezo wel een interessante reportage.
Si vis pacem... para bellum

oud_zijde

Citaat van: Kapitein Rob op 10/06/2006 | 00:26 uur

Dat is appels met peren vergelijken; de Amerikanen zaten/zitten daar in de brandhaarden en Nederland had ongeveer de meest rustige provincie naar zich toegetrokken. Ik ben heel benieuwd of de zo "geroemde Nederlandse aanpak" ook in Uruzgan aan zal slaan. Ik heb daar een hard hoofd in, maar zal nederig mijn bewondering uitspreken voor deze aanpak als het ook in wespennest Uruzgan blijkt te werken.....

mjah het punt is niet dat de Amerikanen in gevaarlijke gebieden erop los gaan want dat doet iedereen maar dat ze ook in de rustige gebieden nog steeds hun warface ophebben, die reden dus ook gewoon door rustig Al Muthanna in volle gevechtsuitrusting op volle snelheid door de straten
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Grunt

Citaat van: Sine Pari op 10/06/2006 | 20:00 uur
CitaatIk heb op Netwerk een reportage gezien van de Amerikanen die Irakezen trainen, alles is op amerikaanse leest geschoeid, met als gevolg dat Iraakse veiligheids troepen een makkelijk doelwit vormen voor terroristen.
Dat de Iraakse veiligheids troepen door terroristen aangevallen worden heeft veel meer met de strategie van de terroristen te doen dan door wie ze worden opgeleid. De terroristen proberen door met voordurende aanvallen op de Iraakse veiligheids troepen hun moraal te ondermijnen en personen die er over nadenken eventueel voor deze te werken op andere gedachten te brengen.

Als je je troepen hun snor laat afscheren omdat dat in de reglementen staat, dan is dat star. Zeker als je weet dat verder niemand in Irak zijn snor afscheert, dan maakt dat jouw troepen tot een makkelijker doelwit.
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

Sine Pari

CitaatIk heb op Netwerk een reportage gezien van de Amerikanen die Irakezen trainen, alles is op amerikaanse leest geschoeid, met als gevolg dat Iraakse veiligheids troepen een makkelijk doelwit vormen voor terroristen.
Dat de Iraakse veiligheids troepen door terroristen aangevallen worden heeft veel meer met de strategie van de terroristen te doen dan door wie ze worden opgeleid. De terroristen proberen door met voordurende aanvallen op de Iraakse veiligheids troepen hun moraal te ondermijnen en personen die er over nadenken eventueel voor deze te werken op andere gedachten te brengen.

Grunt

Citaat van: Kapitein Rob op 10/06/2006 | 00:26 uur
Citaat van: Grunt op 09/06/2006 | 20:42 uur
Nederlanders hebben zich in Irak veel minder star getoond en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Dat is appels met peren vergelijken; de Amerikanen zaten/zitten daar in de brandhaarden en Nederland had ongeveer de meest rustige provincie naar zich toegetrokken. Ik ben heel benieuwd of de zo "geroemde Nederlandse aanpak" ook in Uruzgan aan zal slaan. Ik heb daar een hard hoofd in, maar zal nederig mijn bewondering uitspreken voor deze aanpak als het ook in wespennest Uruzgan blijkt te werken.....

Misschien is het in dat opzicht wel handig om samen met de yankees de koppen bij elkaar te steken en de lessen die de amerikanen geleerd hebben over te dragen aan ons, opdat we niet in dezelfde valkuilen stappen.
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

KapiteinRob

Citaat van: Grunt op 09/06/2006 | 20:42 uur
Nederlanders hebben zich in Irak veel minder star getoond en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Dat is appels met peren vergelijken; de Amerikanen zaten/zitten daar in de brandhaarden en Nederland had ongeveer de meest rustige provincie naar zich toegetrokken. Ik ben heel benieuwd of de zo "geroemde Nederlandse aanpak" ook in Uruzgan aan zal slaan. Ik heb daar een hard hoofd in, maar zal nederig mijn bewondering uitspreken voor deze aanpak als het ook in wespennest Uruzgan blijkt te werken.....

rocco2000

CitaatP.S. trouwens heeft iemand al een topic geopend over die misselijke weddenschap op herenlunch.nl?
smakeloos!! >:(
vrijwillig, niet vrijblijvend

Grunt

Zoals de skipper al vermelde, moet zich nog uitwijzen of in Uruzgan de 'beleefde Nederlandse manier' ook werkt. Toch lijkt het me van wel, zeker als je het motto 'vrede en veiligheid' hanteerd. Ik heb op Netwerk een reportage gezien van de Amerikanen die Irakezen trainen, alles is op amerikaanse leest geschoeid, met als gevolg dat Iraakse veiligheids troepen een makkelijk doelwit vormen voor terroristen. Nederlanders hebben zich in Irak veel minder star getoond en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Nu is het nog afwachten of het in Uruzgan ook werkt.

P.S. trouwens heeft iemand al een topic geopend over die misselijke weddenschap op herenlunch.nl?
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

Northside

Si vis pacem... para bellum

cabez

Citaat van: Cobra4 op 02/06/2006 | 12:06 uur
Citaat,,Zie je iemand op straat bidden, loop dan achter hem langs. Dan zal zo'n man denken: hé, die militair toont respect, hij wil me niet storen.''

Wel een makkelijke manier om een convooi of patrouille te dwingen een andere route nemen. Gewoon op straat bidden en de patrouille zal een andere weg in moeten slaan.  ???
Plant eerst je bajonet ergens HEEL dichtbij en rijdt vervolgens door.

KapiteinRob

Citaat van: Kpl1JV op 03/06/2006 | 13:39 uur
ik wil geen zeikerd zijn maar is het niet slim om dit soort dingen niet te bespreken op een openbaar forum??
dit vanwege de veiligheid en eventuele personen die mee kunnen lezen?

Ik denk dat er zeker grenzen moeten zijn aan hetgeen je plaatst op dit forum. Echter is het artikel in Trouw de bron van informatie en ik heb nog niets iets in de reacties gelezen wat ik als veiligheidsbedreigend voor onze collega's aldaar heb kunnen kwalificeren. Maar als je zoiets opmerkt, horen de forumbeheerders het gaarne. Wij zijn ook niet 24/7 online (hoewel ik me best doe..... :D). En je kunt natuurlijk ook per PM aan de poster de aandacht erop vestigen.

Rob
Forumbeheerder

Cobra4

Citaat van: Kpl1JV op 03/06/2006 | 13:39 uur
ik wil geen zeikerd zijn maar is het niet slim om dit soort dingen niet te bespreken op een openbaar forum??
dit vanwege de veiligheid en eventuele personen die mee kunnen lezen?

Als secretaris Cona het aangeeft, denk je dan niet dat dit al algemene kennis is onder de Moslims?
Peloton 3 602 Sqn

Kpl1JV

ik wil geen zeikerd zijn maar is het niet slim om dit soort dingen niet te bespreken op een openbaar forum??
dit vanwege de veiligheid en eventuele personen die mee kunnen lezen?
17 (NL) Mechbat GFPI SFOR5
44 (NL) Mechbat RIJWF SFOR9

Proud to be a veteran!!!!

januszz

ja inderdaad en aangezien er waarschijnlijk ook wel mensen van de taliban dáár contact hebben met mensen van taliban (of vrienden ervan)hiér... weten die taliban gasten precies waar wij mee bezig zijn en maken ze daar misschien wel (waarschijnlijk) misbruik van

Cobra4

Citaat,,Zie je iemand op straat bidden, loop dan achter hem langs. Dan zal zo'n man denken: hé, die militair toont respect, hij wil me niet storen.''

Wel een makkelijke manier om een convooi of patrouille te dwingen een andere route nemen. Gewoon op straat bidden en de patrouille zal een andere weg in moeten slaan.  ???
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Citaat van: Cobra4 op 02/06/2006 | 10:39 uur
De Nederlandse aanpak tijdens buitenlandse missies is beproefd

Alleen nog nooit beproefd in gebieden als Uruzgan...... ;)

Cobra4

Missie Uruzgan / 'Vraag niet direct naar Taliban, maar of er misschien gasten zijn'
door George Marlet
 
Militairen die naar Uruzgan gaan, krijgen extra lessen over de Afghaanse cultuur en gewoonten. Dat betekent halal eten en op kousenvoeten in de moskee.

Hoe moest het ook alweer? Niet met je schoenen op de mat gaan staan, maar ze op de vloer uittrekken en gelijk in de kast zetten.

Zo blijft de mat schoon, had secretaris Erdogan Cona van de stichting Türkiyem tevoren uitgelegd. Maar na afloop van hun bezoek aan de moskee zijn sommige infanteristen dat alweer vergeten en trekken hun kistjes op de mat aan.

In Arnhem-Presikhaaf heeft zo'n vergissing geen gevolgen. In de Afghaanse provincie Uruzgan ,,zou je de bevolking tegen je kunnen krijgen'', waarschuwt Cona. De extra lessen voor de Uruzgan-gangers zijn dan ook bedoeld om te leren 'respectvol' met de lokale bevolking om te gaan. ,,Dat is minstens zo belangrijk als klaar zijn om te vechten. Ik wil de Dutch approach niet helemaal aan het toeval overlaten'', zegt luitenant-kolonel Piet van der Sar, commandant van de 650 militairen tellende gevechtseenheid die begin juli naar Uruzgan gaat.

De Nederlandse aanpak tijdens buitenlandse missies is beproefd: benader de bevolking open en met respect, dan bouw je krediet op en hoor je wat er speelt. In het agrarische en geïsoleerde Uruzgan ('het Staphorst van Afghanistan') luistert dat nog wat nauwer. De Taliban heeft in veel dorpen nog een sterke positie. Van der Sar: ,,Wij moeten een concurrentieslag om de bevolking leveren. De mensen moeten er heil in zien om met ons samen te werken.''

Wat onwennig zitten zo'n dertig militairen van de luchtmobiele brigade in de Türkiyem-moskee op het zachte tapijt. Voor de meesten is het de eerste keer dat ze in een islamitische gebedsruimte zijn. ,,Als je naar binnen gaat, altijd de rechtervoet eerst'', doceert secretaris Erdogan Cona. De zithouding is in een moskee heel belangrijk: nooit je voetzolen laten zien en niet languit of wijdbeens gaan zitten. ,,Zie je iemand op straat bidden, loop dan achter hem langs. Dan zal zo'n man denken: hé, die militair toont respect, hij wil me niet storen.''

Militairen vinden het verhaal van Cona wel leerzaam, ook al zijn ze eerder naar islamitische landen uitgezonden. David: ,,Ik heb twee keer in Kaboel gezeten, maar ben nog nooit in een moskee geweest. Wel makkelijk om er nu wat meer van te weten.'' Militairen die in Uruzgan dagelijks met lokale autoriteiten te maken hebben, krijgen in de moskee een halal maaltijd, volgens islamitisch voorschrift bereid.

In de Oranjekazerne in Schaarsbergen moet pelotonscommandant Joeri voor het front van zijn collega's via een tolk een kennismakingsgesprek voeren met de 'dorpsoudste', een Afghaanse acteur. Joeri vraagt ,,of de Taliban het dorp af en toe binnenkomt''. Ontwijkend antwoordt de 'dorpsoudste' dat het er ,,bij mijn weten niet zoveel'' zijn. Na afloop waarschuwt de trainster om niet op de man af naar de Taliban te vragen. ,,Daar moet je in Uruzgan voorzichtig mee zijn.''

Commandant Van der Sar heeft nog wel een tip: ,,Wat we meestal in een eerste gesprek doen, is vragen: 'heeft u gasten?' Dat werkt beter.''

bron: www.trouw.nl
Peloton 3 602 Sqn