Wangedrag Nederlandse mariniers in Noorwegen

Gestart door Offenbach, 04/10/2006 | 08:58 uur

Grunt

Citaat van: Thor op 03/02/2007 | 15:51 uur
[Militairen zijn, zeker met de nieuwe gedragscodes, niet meer alleen de politieke boksbal van pacifistisch links, maar nu ook letterlijk de fysieke boksbal van het volk...

Wordt tijd om terug te meppen dan.....
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

KapiteinRob

Citaat van: Thor op 03/02/2007 | 15:44 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 03/02/2007 | 11:10 uur.......Anderzijds hadden ze zich nooit mogen laten provoceren. Militairen moeten bij dreigende problemen verstandig zijn en zich afzijdig houden.".....

Hoe ver van de werkelijkheid kun je afstaan? Mooie praat, maar helaas niet realistisch in de groote menschen weereld.

Voor de duidelijkheid; Thor reageert hier op een door mij geplaatst artikel uit De Telegraaf.  ;)

Thor

#184
Citaat van: Kapitein Rob op 03/02/2007 | 11:16 uur...Niet alleen omdat dit zwak (of misschien verstandig) zou zijn, maar omdat je dan op je vingers na kunt tellen dat een week later je collega's in eenzelfde situatie terecht kunnen gaan komen.

Deze situatie speelt al in diverse steden in Nederland waar militairen zich regelmatig in het uitgaansleven laten zien. In Weert bijvoorbeeld is "militairtje pesten" al lokale volkssport nummer 1. Het provoceren en treiteren van militairen kan ongestraft: ofwel hij loopt weg, ofwel hij wordt door zijn eigen baas nagetrapt....

Militairen zijn, zeker met de nieuwe gedragscodes, niet meer alleen de politieke boksbal van pacifistisch links, maar nu ook letterlijk de fysieke boksbal van het volk...

Thor

#183
Citaat van: Kapitein Rob op 03/02/2007 | 11:10 uur.......Anderzijds hadden ze zich nooit mogen laten provoceren. Militairen moeten bij dreigende problemen verstandig zijn en zich afzijdig houden.".....

Hoe ver van de werkelijkheid kun je afstaan? Mooie praat, maar helaas niet realistisch in de groote menschen weereld. De hele gedragshype is bij Defensie verschrikkelijk doorgeslagen. Geef die jongens een draai om de oren en laat ze beloven dat ze het nooit weer zullen doen en hou asjeblieft op met die quasi politiek correcte hypocrisie!

KapiteinRob

Dus als militair mag je ook geen (proportioneel) geweld gebruiken als je zelf aangevallen wordt? Ik ga er dus van uit als OM-medewerkers in eenzelfde situatie terecht komen, ze een andere wang toekeren?

Al met al blijkt dus uit bovenstaand artikel dat het inderdaad de Noren waren die zijn begonnen; een mogelijkheid die onder meer ondergetekende zelf al had neergelegd bij aanvang van de discussie. Alle afkeurende reacties, met name van de bonzen in Den Haag, blijken wat mij betreft dus weer eens niet terecht te zijn geweest. Ja, je kan nu gaan discussieren over proportioneel geweld en dat militairen "wijzer zouden moeten zijn", maar als je tegenover een groep Vikingen staat die een robbertje willen knokken, ga je niet als een zoutje ervandoor. Niet alleen omdat dit zwak (of misschien verstandig) zou zijn, maar omdat je dan op je vingers na kunt tellen dat een week later je collega's in eenzelfde situatie terecht kunnen gaan komen.

KapiteinRob

De Noorse justitie stelt geen strafvervolging in tegen de 27 Nederlandse mariniers die eind vorig jaar tijdens een winteroefening een discotheek bij de Finse grens op stelten zetten.
       
Onderzoek van lokale autoriteiten in Noord-Noorwegen heeft uitgewezen dat de militairen niet de aanstichters waren van de ordeproblemen. Onze landgenoten zouden ernstig zijn geprovoceerd door lokale discobezoekers, waarna de vlam in de pan sloeg.
             
Hierop besloot de Noorse justitie het dossier te sluiten en de zaak te seponeren.
       
Dit heeft de Noorse justitiewoordvoerster Ellen Haetta desgevraagd bevestigd. Of de militairen nu ook in eigen land vrijuit gaan, hangt af van het openbaar ministerie in Arnhem. Zegsman O. Beeksma van Defensie in Den Haag reageert met gemengde gevoelens op de beslissing in Noorwegen: ,,Enerzijds is het prettig dat betrokkenen niet worden vervolgd omdat ze klaarblijkelijk niet zijn begonnen met de amokmakerij. Anderzijds hadden ze zich nooit mogen laten provoceren. Militairen moeten bij dreigende problemen verstandig zijn en zich afzijdig houden."
 
De kloppartij in de Noorse discotheek, waarbij de oefenende mariniers op hun vrije avond zelfs vrouwen zouden hebben geslagen, leidde eind vorig jaar tot grote commotie in eigen land en in Noorwegen.
       
De gebeurtenissen waren voor de marineleiding in Den Helder zelfs reden om tijdelijk een algeheel alcoholverbod voor alle manschappen af te kondigen.
       
Het incident vormde een van de aanleidingen voor de nieuwe krijgsmachtgedragscode die sinds twee weken van kracht is.

================================================================

Bron: De Telegraaf dd. 3-2-2007

cabez

Het Arnhemse OM onderzoekt of strafvervolging van de mariniers in eigen land geboden is.

Sorry hoor maar wat mis ik hier.
Noorwegen laat deze marns gaan,en dat doen ze niet zomaar.
En NL gaat nu kijken of ze hun marns alsnog kunnen vervolgen.
Ik snap er geen k*t meer van

Lex

Noorse justitie seponeert zaak Nederlandse mariniers

anp| Uitgegeven: 3 februari 2007 00:07

ARNHEM - Justitie in Noorwegen ziet af van strafvervolging van de Nederlandse mariniers die vorig jaar oktober betrokken zouden zijn geweest bij een vechtpartij in de Noorse plaats Karasjok.

De Arhemse persofficier van justitie Marriët de Weert heeft een bericht van deze strekking in De Telegraaf vrijdagavond bevestigd.

Strafvervolging

Het Noorse Openbaar Ministerie heeft de beslissing kenbaar gemaakt aan het parket in Arnhem, dat in Nederland is belast met militaire strafzaken. Het Arnhemse parket heeft via een rechtshulpverzoek aan Noorwegen het Noorse dossier over het incident opgevraagd, aldus De Weert.

Het Arnhemse OM onderzoekt of strafvervolging van de mariniers in eigen land geboden is.


oud_zijde

Citaat van: sgt Rob op 14/10/2006 | 23:36 uur

Ik heb het niet over doodslaan. Gewoon een gezellig robbertje over de grond rollen en daarna een biertje. Zoals in de Ijshockeyscene gebruikelijk is.

leugens!!!

anti ijshockey propaganda van de voetbalmeute en de sterke veldhockey lobby!!

er wordt in de ijshockeyscene geen gezellige robbertjes overde grond gerold, daar is nix van waar, misschien gebeurt het incidenteel maar dat is de kleine minderheid die niet representatief is voor de hele groep.

we rollen over het ijs  8)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Grunt

Citaat van: sgt Rob op 14/10/2006 | 23:36 uur
Ik heb het niet over doodslaan. Gewoon een gezellig robbertje over de grond rollen en daarna een biertje. Zoals in de Ijshockeyscene gebruikelijk is.

Daar hebben we MZV lessen voor. Bovendien lopen dit soort dingetjes altijd uit de hand(I know!)
En een vrouw lensslaan om wat voor reden dan ook is kolder.
Ik ben het met Kpl1JV eens dat er amper een link meer is tussen burgers en defensie, en de media speelt dit spelletje graag mee. Het zou zomaar eens kunnen dat er weer allerlei absurde maatregelen komen die militairen het leven zuur maken, puur om wangedrag te voorkomen.
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

Kpl1JV

Slap excuus sarge.
sorry hoor maar dat meen ik echt, als je een biertje wilt drinkenmet die lui bied ze dan gelijk een biuertje aan.  >:(
17 (NL) Mechbat GFPI SFOR5
44 (NL) Mechbat RIJWF SFOR9

Proud to be a veteran!!!!

sgt Rob

Citaat van: Kpl1JV op 14/10/2006 | 21:07 uur
even een stukje gequote uit het eerste topic over de vechtpartij in t'Harde.
CitaatRe: Vechtpartij in Disco.
« Antwoord #1 Gepost op: 13/10/2006 | 20:23 uur » 

--------------------------------------------------------------------------------

Jij hebt een andere pet op.

kweet nie beter of dit gebeurt al jaren.

Beetje rossen moet kunnen

Sorry hoor sergeant maar deze instelling vindt ik niet waardig.
Het gebeurt al jaren inderdaad ja maar ik vindt het niet kunnen om als militair er zo maar op los te slaan.
Mensen met dit soort instelling mogen ze van mij er gelijk uit trappen.
Kan me niks schelen of je dan soldaat/korporaal/sergeant/luitenant of iets anders bent.
Gelijk eruit met mensen die zo,n instelling hebben.
Je bent het visite kaartje van de krijgsmacht en dan moet je jezelf zo goed mogelijk gedragen.
Ik ben zelf ook geen lieverdje geweest zeg ik heel eerlijk, maar deze ontwikkelingen gaan gewoon nergens over, helemaal als er mensen rondlopen bij het bedrijf die ook nog zo,n instelling hebben.

Bravo, zometeen wordt er nog meer bezuinigd omdat we de bevolking alleen maar tot last zijn.

Ik heb het niet over doodslaan. Gewoon een gezellig robbertje over de grond rollen en daarna een biertje. Zoals in de Ijshockeyscene gebruikelijk is.

Kpl1JV

even een stukje gequote uit het eerste topic over de vechtpartij in t'Harde.
CitaatRe: Vechtpartij in Disco.
« Antwoord #1 Gepost op: 13/10/2006 | 20:23 uur » 

--------------------------------------------------------------------------------

Jij hebt een andere pet op.

kweet nie beter of dit gebeurt al jaren.

Beetje rossen moet kunnen

Sorry hoor sergeant maar deze instelling vindt ik niet waardig.
Het gebeurt al jaren inderdaad ja maar ik vindt het niet kunnen om als militair er zo maar op los te slaan.
Mensen met dit soort instelling mogen ze van mij er gelijk uit trappen.
Kan me niks schelen of je dan soldaat/korporaal/sergeant/luitenant of iets anders bent.
Gelijk eruit met mensen die zo,n instelling hebben.
Je bent het visite kaartje van de krijgsmacht en dan moet je jezelf zo goed mogelijk gedragen.
Ik ben zelf ook geen lieverdje geweest zeg ik heel eerlijk, maar deze ontwikkelingen gaan gewoon nergens over, helemaal als er mensen rondlopen bij het bedrijf die ook nog zo,n instelling hebben.

Bravo, zometeen wordt er nog meer bezuinigd omdat we de bevolking alleen maar tot last zijn.
17 (NL) Mechbat GFPI SFOR5
44 (NL) Mechbat RIJWF SFOR9

Proud to be a veteran!!!!

Cobra4

Kamp 'heeft buik vol' van wangedrag

Mariniers wacht ontslag
door onze parlementaire redactie

DEN HAAG - De mariniers die betrokken zijn geweest bij de massale vechtpartij in Noorwegen krijgen een forse douw. Defensie wil de schuldigen allemaal ontslaan.

Dat schrijft minister Kamp (Defensie) in een brief aan de Tweede Kamer. Vrijdag keerden de 340 mariniers die deelnamen aan de oefening in Noorwegen terug in ons land. Een onbekend aantal van hen zou direct daarop worden geschorst. Als het onderzoek van de Koninklijke Marechaussee naar de vechtpartij, alsmede naar de winkeldiefstal aldaar, is afgerond, wordt bekend hoeveel militairen de dienst moeten verlaten. Naar schatting dertig mariniers van het eerste bataljon zouden in Noorwegen losse handjes hebben gehad.

Kamp laat er geen misverstand over bestaan zijn buik vol te hebben van het wangedrag. "Ik neem dit incident hoog op", aldus de bewindsman. " De krijgsmacht stelt hoge eisen aan correct gedrag."

Bij de massale vechtpartij tussen de Nederlandse mariniers en de lokale bevolking bij een Noorse discotheek raakten twee weken geleden vijf Noren gewond. De mariniers, die vanaf 11 september op oefening waren in het gebied, zouden dronken zijn geweest en ruzie hebben gezocht.

De minister schrijft dat het niet mogelijk was de betrokken mariniers eerder naar Nederland terug te laten keren omdat de marechaussee in Noorwegen onderzoek deed.

bron: www.telegraaf.nl
Peloton 3 602 Sqn

Thor

Citaat van: Nick op 13/10/2006 | 19:48 uur
....Een woordvoerder van de marechaussee zegt dat er nu van wordt uitgegaan dat vijf militairen betrokken zijn geweest bij de geweldpleging in de plaats Karasjok.....

Kijk, nu het onderzoek door de Kmar vordert, blijkt dat er toch minder MARNS zich misdragen hebben dan de eerder genoemde 'ongeveer 30'.

Citaat van: Nick op 13/10/2006 | 19:48 uur
..Uit onderzoek is gebleken dat waarschijnlijk 27 Nederlandse mariniers in de discotheek aanwezig waren. Inmiddels zijn die allemaal verhoord...
Als ze inderdaad alleen maar aanwezig waren, kun je dat moeilijk wangedrag noemen. Je zou ze alleen kunnen verwijten dat ze niet in staat zijn geweest de andere 5 tegen te houden.

Citaat van: Nick op 13/10/2006 | 19:48 uur
.....Bij de nachtwinkel, vlak over de grens met Finland, gaat het om vijf mensen die zich mogelijk schuldig maakten aan diefstal.
Zijn dit dezelfde 5 als van de geweldplegingen?

Ik probeer nu het hele voorval niet te bagatalliseren.

Ik wil alleen duidelijk maken dat in de eerste (sensatie)verhalen in de media, de indruk gewekt werd  dat ongeveer 30 mariniers 5 weerloze Noren het ziekehuis in hadden geslagen. Vervolgens veranderde het verhaal naar 27 MARNS tegen iets meer dan 30 Noren (waarvan er dan uiteindelijk 5 gewond zijn geraakt). En nu (uit het legitieme onderzoek) blijkt dat er maar een MARN of 5 aan het knokken zijn geweest en de overige 22 slechts aanwezig waren in dezelfde uitgaansgelegenheid, zonder zich te misdragen. De storm in het glas water is al aan het luwen.

Het is makkelijk om de hele groep over één kam te scheren en ze allemaal bij voorbaat te veroordelen om een krante artikel. Maar als de overige 22 zich niet schuldig hebben gemaakt aan misdragingen, kun je ze ook niet straffen voor het gedrag van een kleine groep (dan kunnen we publiek bij voetbalwedstrijden ook wel verbieden).

Het is dan ook jammer dat de resultaten van het onderzoek minder uitgebreid in de media worden uitgemeten. Ook daarin zit een kans voor Defensie om het Imago te repareren. Niet "de Mariniers" hebben zich schuldig gemaakt aan misdragingen, maar slechts "enkele Mariniers". En 'rotte appels' komen (helaas) overal voor. Dat doet niets af aan de kwaliteit van 'het Korps'.

Daarmee wil ik de gedragingen van deze 5 niet goed praten en vind (als het onderzoek is afgerond en duidelijk is waaraan ze zich precies schuldig hebben gemaakt) een passende straf op z'n plaats.