Nederlanders martelden in Irak

Gestart door KapiteinRob, 17/11/2006 | 05:29 uur

Mourning

Woohoo!!! Ik dacht al een dag zonder negatief nieuws  :-X.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mikemans

hmm in de alom gewaardeerde volkskrant staat dat de electroshock is bevestigt door een medewerker van de MIVD zelf, die naar voren is gekomen.

Lex

Mogelijk elektrostok gebruikt bij verhoor Irakees

DEN HAAG -  Drie militairen van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) waren betrokken bij mogelijk onrechtmatige ondervragingen van Irakese gevangenen in Zuid-Irak in 2003. Daarbij zou volgens één gedetineerde gebruik zijn gemaakte van een 'elektrostok'.
Volgens het tv-programma NOVA staat dat in het feitenrelaas van de commissie-Van den Berg, die in opdracht van het ministerie van Defensie onderzoek doet naar berichten dat Nederlandse militairen in Irak zich schuldig zouden hebben gemaakt aan martelingen.
Het rapport van de commissie, onder voorzitterschap van voormalig SGP-Tweede Kamerlid Koos van den Berg, is nog niet af. Een woordvoerder van Defensie wilde dinsdagavond niet reageren op de NOVA-uitzending. Volgens hem heeft het ministerie nog geen inzage gehad in stukken van de commissie.
Geen commentaar
Ook van den Berg wilde desgevraagd geen commentaar geven. ,,Ze zullen wel iets hebben dat met het werk van onze commissie te maken heeft, maar ik kan me niet voorstellen dat dat een stuk van de commissie zelf is.'' Van den Berg verwacht dat het commissierapport in de tweede helft van juni af is.
Volgens NOVA blijkt uit gesprekken die de commissie met betrokkenen heeft gevoerd dat gevangenen zijn geblinddoekt, dat ze wakker zijn gehouden met behulp van water en dat er harde geluiden zijn gebruikt om te voorkomen dat ze met elkaar communiceerden. Eén gedetineerde heeft tegenover Britse militairen in Basra verklaard te zijn mishandeld tijdens een verhoor door Nederlanders. Daarbij zou een 'elektrostok' zijn gebruikt.

ANP | Gepubliceerd op 15 mei 2007, 22:19

HermanB

Zojuist een item op NOVA over deze kwestie, ze hebben via via gedeeltes van het onderzoek dat plaatsvind naar mogelijke mistanden gedurende verhoren in Irak in handen gekregen. Toevallig weer een perfecte timing.  ::)

Ze werd er ondermeer geoppert dat een Iraakse gevangene zou zijn bewerkt met een elektrostok, tenminste dat heeft die gevangene  zelf beweerd.

Lex

Hoofdredacteur de Volkskrant verhoord

AMSTERDAM - De rijksrecherche heeft hoofdredacteur Pieter Broertjes en verslaggever Jan Hoedeman van de Volkskrant verhoord.

Reden hiervoor zijn publicaties uit november vorig jaar over vermeende martelingen door het Nederlandse leger in de Irakese provincie Al Muthanna in 2003. Dat meldde het vakblad De Journalist donderdag.

De toenmalige minister Kamp van defensie deed aangifte tegen militairen die met de krant hebben gesproken. De Volkskrant beschermde zijn bronnen. Inmiddels is duidelijk dat het onder meer om een oud-generaal gaat.
De rijksrecherche heeft Broertjes en Hoedeman gevraagd de bron te noemen van staatsgeheime informatie waarover zij beschikken. Beiden beriepen zich op het verschoningsrecht.

Uitgegeven: 19 april 2007 17:06

Thor

Citaat van: Big IE op 11/02/2007 | 23:15 uur
Nog zo eentje met vooroordelen.

Nee hoor; gewoon ervaring.... ;)
En die is even cynisch bedoeld als mijn vorige opmerking

Reinier

Wat een gezeur over het zogenaamd 'martelen'. Ja, als het in Nederland zou gebeuren dan heb je de poppen aan het dansen. Daar in Irak is het nog iedere dag oorlog, per dag komen er 50-100 mensen om door bomaanslagen etc etc. Dan heb ik nog liever dat ik een paar nachten wakker gehouden wordt, koud water over mee heen krijg of naar luide muziek moet luisteren dan dat ik wordt opgeblazen op een markt door een landgenoot.
Ik denk dat voor de gene die zogenaamd zijn 'gemarteld' door de Nederlanders, straks blij zijn dat ze die dag zijn op gepakt. Ongetwijfeld wordt alles uitgezocht; NL wilt zijn naam hoog houden en gaat deze 'slachtoffers' afkopen. Natuurlijk gaan ze naar Den Haag komen om daar bij een rechter, op aandringen van hun Nederlandse advocaat, een heel zielig verhaal houden en dat hun lijden alleen verzacht kan worden met nog meer geld. Zodra ze dit hebben, peren ze hem uit Irak en gaan lekker van hun geld genieten......

Big IE

Citaat van: Mikemans op 12/02/2007 | 10:34 uur
Zeker wel, ik ben al jaren aan een wetenschappelijke analyse bezig en wilde jullie de primeur van mijn conclusies niet onthouden. Net zoals jullie natuurlijk nooit genoegen nemen met je eigen ervaring en voor alles wat jullie hier posten eerst een jaar brononderzoek en research plegen.

Met andere woorden flebleblebleble

Met dat verschil dat als ik een mindere ervaring hebt met iemand, ik genoeg weet over die persoon maar niet over diens familie.......

Met andere woorden: je kan niet alles en iedereen over één kam scheren. Vind jij ook niet leuk als men dat bij jou doet.

Mourning

Geen probleem mee. De schade die dit artikel heeft aangericht aan het imago van de Krijgsmacht en mogelijk extra gevaar oplevert in uitzendgebieden verantwoordt dat wat mij betreft.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

De minister moet doen wat hij in deze juist acht, maar om daar nu al 3-4 achtereenvolgende weblogs op de mindefsite mee te vullen....

Ap

En:

Kamp doet aangifte tegen 'lekkende' oud-militair

anp | Gepubliceerd op 12 februari 2007, 14:05
Laatst bijgewerkt op 12 februari 2007, 14:12
DEN HAAG -  Minister Henk Kamp van Defensie heeft maandag aangifte gedaan bij de rijksrecherche tegen een voormalig militaire topman. Deze man was volgens de Volkskrant een belangrijke bron van het verhaal over vermeende mishandelingen door Nederlandse militairen in Irak.

De minister wil de door de Volkskrant als 'generaal X' omschreven man laten vervolgens wegens het opzettelijk schenden van een ambtsgeheim. Dat is niet alleen een strafbaar feit, maar raakt ook de integriteit van de overheid, schrijft de minister in een maandag naar de Tweede Kamer gestuurde brief. Het verhaal over de 'martelingen', vlak voor de verkiezingen vorig jaar, leidde nationaal en internationaal tot commotie.

Achteraf bleek dat het Openbaar Ministerie de kwestie had onderzocht en geseponeerd, maar dat stond niet in de krant. Er lopen momenteel twee onderzoeken naar de verhoormethoden van Nederlandse militairen in Irak. VVD minister Henk Kamp suggereerde na publicatie van het verhaal dat die was ingestoken om hem te beschadigen. VVD-leider Mark Rutte zei te denken dat het was gedaan om de verkiezingen te beïnvloeden.

Breed kader

Zaterdag publiceerde de Volkskrant een reconstructie over de totstandkoming van het verhaal. Daaruit blijkt dat 'generaal X' zelf contact zocht met een journalist die de kwestie moest uitzoeken. De ombudsman van de Volkskrant verklapt in dezelfde krant dat het zou gaan om oud-bevelhebber van de Koninklijke Marechaussee generaal-majoor b.d. Cees Neisingh.

Neisingh heeft in diverse media aangegeven contact te hebben gehad met de Volkskrant-journalist. Tegen NRC Handelsblad verklaarde hij zaterdag dat hij de mogelijke mishandeling aan de orde had gesteld in een ,,breed kader'' van juridische problemen rond vredesmissies. ,,Ik had nooit het gevoel dat het verhaal alleen over mishandelingen zou gaan.''

bron: www.dvhn.nl
Luctor et Emergo

Ap

Kamp doet aangifte tegen 'Generaal X'

Uitgegeven: 12 februari 2007 13:20
Laatst gewijzigd: 12 februari 2007 13:24
DEN HAAG - Minister Henk Kamp van Defensie heeft maandag aangifte gedaan tegen de voormalig militaire topman die volgens de Volkskrant een belangrijke bron was van het verhaal over vermeende mishandelingen door Nederlandse militairen in Irak. De minister wil de door de Volkskrant als 'generaal X' omschreven man laten vervolgen wegens het opzettelijk schenden van een ambtsgeheim.

Dat is niet alleen een strafbaar feit, maar raakt ook de integriteit van de overheid, schrijft de minister in een maandag naar de Tweede Kamer gestuurde brief. Het verhaal over de 'martelingen', vlak voor de verkiezingen vorig jaar, leidde nationaal en internationaal tot commotie. Achteraf bleek dat het Openbaar Ministerie de kwestie had onderzocht en geseponeerd, maar dat stond niet in de krant.

Bron: www.nu.nl
Luctor et Emergo

Mikemans

Zeker wel, ik ben al jaren aan een wetenschappelijke analyse bezig en wilde jullie de primeur van mijn conclusies niet onthouden. Net zoals jullie natuurlijk nooit genoegen nemen met je eigen ervaring en voor alles wat jullie hier posten eerst een jaar brononderzoek en research plegen.

Met andere woorden flebleblebleble

Big IE

Waarschijnlijk gaat ie nu zeggen dat ie alle opper- en/of vlagofficieren van de Nederlandse krijgsmacht heeft ontmoet én ze aan een grondige psychologische test heeft onderworpen, waardoor hij deze kwalificatie over generaals hier kon neerzetten.

Want je wilde toch niet zeggen dat Mikemans zomaar iets heeft geroepen over generaals zonder dat onderzocht te hebben?

Lex

Citaat van: Mikemans op 12/02/2007 | 00:56 uur
Ik kan je verzekeren dat de slangenkuil voor mij geen geheimen heeft.
Verklaar je nader.