Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Parera


Parera

Eerste (witte) rook uit de schoorsteen van Combat Support Ship Den Helder



Tijdens het testen van de Wärtsilä-dieselgeneratoren is onlangs voor het eerst rook uit de schoorsteen gekomen van het Combat Support Ship. CSS Den Helder ligt aan de afbouwkade in Galatz, Roemenië en de eerste rook was een memorabele mijlpaal voor het project, vertelt Projectdirecteur Arjan Risseeuw. "Het is een prachtig moment want je ziet en hoort het schip echt tot leven komen. Het was heel indrukwekkend."

Door een combinatie van het type dieselgeneratoren en de geïnstalleerde uitlaatgassenreinigingsinstallatie voldoen de uitlaatgassen aan de IMO Tier 3 emissieregels. Dat zorgt ervoor dat de rook schoon is, maar ook dat hij nauwelijks waarneembaar is, dus men moest goed kijken.

Aan de test ging een heel traject vooraf, want eerst moesten een aantal systemen worden aangesloten en in werking worden gesteld. "Het is zo'n moment waar je als project met zijn allen naartoe werkt. De startlucht compressor moet aangesloten en in bedrijf gesteld zijn, er moet smeerolie zijn, brandstof, ventilatie, de uitlaatgassenleidingen moeten compleet zijn, er moet koelwater zijn: er zijn een hoop stappen die gezet moeten worden voordat je de eerste rook kunt zien."

Nu alle vier de dieselgeneratoren getest zijn en gaan draaien, kan vermogen worden opgewekt. Omdat dit vermogen nog niet wordt gebruikt om het schip te voeden of de voortstuwingsmotoren en schroefassen te laten draaien, moet het weer worden afgevoerd. Hiervoor zijn grote weerstanden, ofwel "load banks" gehuurd. Tijdens de loadbanktests kunnen de generatoren worden getest op diverse vermogens.

Eind september/begin oktober vinden ook de eerste Static Load Tests voor de Replenishment at Sea (RAS)-installatie plaats. Arjan: "Tijdens de bevoorrading op zee gaan er brandstoffen en water via slangen, maar ook vaste ladingen naar andere schepen. De RAS-installatie moet daarom behoorlijke krachten kunnen weerstaan. De afgelopen weken hebben we dat getest door vanaf de kade de installatie te belasten." Hij sluit af: "Het zijn drukke, intensieve maanden, maar vooralsnog liggen we op schema om begin 2024 op proefvaart te gaan."

Onlangs heeft Damen Naval ook de VR-module van het gehele schip opgeleverd bij COMMIT, dus het op zijn beurt heeft overhandigd aan het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK). "Vroeger was de leus voor nieuwe bemanningssleden aan boord 'Ken uw schip binnen 24 uur'. Nu kunnen we die spreuk aanpassen naar: 'Ken uw schip 24 uur voordat u aan boord gaat'", vertelt Arjan.

De VR-versie zal door het Marine-opleidingsinstituut gebruikt gaan worden voor trainingen voor de nieuwe bemanning. Zo kunnen ze alvast hun weg aan boord van het CSS vinden nog voor ze het schip in het echt zien of bezoeken. De technologie kan ook ingezet worden om onderhoudsmonteurs of de bewaking te trainen.

Technical Specialist VR Björn Mes en zijn team hebben af en toe de grenzen van hard- en software moeten oprekken om de virtuele versie te maken. "Wij hebben nog nooit zo'n groot en gedetailleerd schip in VR gezet. Dit is ook buiten Damen Naval een schaal die je niet vaak ziet." Björn sluit af: "Het maken van het CSS in VR was een team effort maar van het Damen Naval team waren vooral Bas Lafeber en Niels Abrahamse veel in het virtuele schip te vinden. Ook Tom en Thomas van het Simulatie Centrum Maritiem hebben vele uren 'aan boord' doorgebracht. Het was een uitdagend project, maar het eindresultaat ziet er goed uit."

Video engine start

https://www.scheldeschakels.nl/nl/nieuws/eerste-witte-rook-uit-de-schoorsteen-van-combat-support-ship-den-helder/

Parera

#973
Damen Naval builds full Virtual Reality version of new Combat Support Ship
Shipbuilder Damen Naval has delivered a virtual copy of the new Combat Support Ship (CSS) Den Helder to the Materieel & IT Command (COMMIT)

https://www.damen.com/insights-center/news/damen-naval-builds-full-vr-version-of-new-combat-support-ship



Het CSS uitgerust met RAM op de boeg, Hitrole's en volledige sensor suite. Dit betekend dat de 76 mm Sovraponte op de hangaar staat.

Parera

Oorlog dichter bij werf Nederlandse marineschepen - Defensie volgt situatie op de voet

Afgelopen nacht heeft Rusland de Oekraïense haven van Reni, aan de grens met Roemenië, met drones aangevallen. Eerder markeerde Rusland delen van de Zwarte Zee als gevaarlijk gebied voor scheepvaart en maakte Moskou bekend dat het schepen onderweg naar Oekraïne ziet als aan de oorlog deelnemende partij. Dit zijn ontwikkelingen die ook voor de Nederlandse marine van belang zijn. De werf van Damen in Galati ligt namelijk op vijftien kilometer van Reni en in 2024 staat de proeftocht van bevoorradingsschip Den Helder gepland. Defensie houdt de situatie naar eigen zeggen "nauwlettend in de gaten".

https://marineschepen.nl/nieuws/Defensie-volgt-ontwikkelingen-oorlog-Zwarte-Zee-op-de-voet-240723.html

Deze havenstad is op slechts 15 km afstand van de werf waar ons CSS gebouwd word, ik denk dat we naast het heroverwegen van de proefvaart locatie ook maar eens moeten nadenken over de bouw van de 4 ASWF modules in Roemenië en eventueel daar aan te koppelen bescherming van de werf door NL defensie.

Wat we dan minimaal kunnen doen is de werf voorzien van radar en C-RAM capaciteit om de werf te beschermen tegen eventuele verkeerd gerichte Russische munitie. En zo een systeem kunnen we simpel MOTS aanschaffen bij de Oosterburen ''MANTIS''.

Lynxian

Mooi schip, zeker voor een bevoorrader.

Harald

Eerste tests nieuw bevoorradingsschip Den Helder komen dichterbij

De bouw van het Combat Support Ship (CSS) Den Helder is in een nieuwe fase beland. Dat meldt Defensie vandaag. Het schip is op de werf van Damen in Roemeni? naar een andere locatie verplaatst. Daar zullen de systemen van het schip voor het eerst worden opgestart en zullen de eerste tests gaan plaatsvinden.



https://marineschepen.nl/nieuws/Bouw-CSS-Den-Helder-in-nieuwe-fase-120523.html

Parera

#969
Spanning op het Combat Support Ship-project
In Galatz, Roemenie is begonnen met de inbedrijfstelling van het Combat Support Ship Den Helder en de eerste stap was het aanzetten van de spanning aan boord. De eerste keer dat een nieuw schip wordt aangesloten op de wal-aansluitkasten is altijd een spannend moment, vertelt Projectdirecteur Arjan Risseeuw van Damen Naval. Twee van de vier distributie switchboards aan boord worden nu gevoed vanaf de wal.

Op dinsdag 10 april werd geheel volgens schema begonnen met de inbedrijfsstelling. Mission accomplished! Het is een belangrijke mijlpaal die we op tijd hebben gehaald, zegt Arjan trots. Nu is het zaak om de inbedrijfstelling op schema te houden en dat is nog een uitdaging want het team is nog steeds bezig met het aansluiten van de 780 kilometer kabel die in het schip verwerkt wordt. Normaal als je begint met de inbedrijfstelling, is zo?n 75% van de kabels aangesloten. Wij zaten op 10 april op 25%. We willen natuurlijk voorkomen dat de inbedrijfstelling stagneert omdat niet alles is aangesloten, dus er zit behoorlijk wat druk op de werkzaamheden.

Het schip in aanbouw ligt nog in het diepe deel van het dok, maar zal op 29 april verplaatst worden naar de kade op de werf. Op dit moment wordt de uitlijning van de schroefassen afgerond en als dat klaar is, kan de mast worden geplaatst, aldus Arjan. Dat is ook nog best een exercitie, want het is een complexe, grote mast. Zodra de mast geplaatst is, wordt hij gehecht en gaat het schip het dok uit. Eenmaal aan de kade wordt de mast verder afgelast.

De inbedrijfstelling signaleert ook het begin van een nieuwe fase van het project waarvoor het veiligheidsniveau aan boord moest worden aangepast. Er staan nu dingen aan boord onder spanning en dat is gevaarlijk. De mensen die aan boord werken, kunnen niet zomaar overal meer aanzitten. We hebben ons HSSE-plan daarop aangepast en iedereen geinformeerd. Ook zijn er kaarten geplaatst die aangeven welke delen onder spanning staan.

De komende maanden worden de losse systemen in bedrijf gesteld en zodra alles naar behoren werkt, worden de klant en classificatie-instelling DNV uitgenodigd voor de Harbour Acceptance Tests (HATs). Ook is Defensie bezig met het vormen van de aanloopbemanning die dit jaar mee zal lopen tijdens de inbedrijfsstelling om het schip zo goed mogelijk te leren kennen. Hierover lees je meer in een van de volgende edities van Schelde Schakels.

Bron: Damen Naval / Schelde Schakels

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 14/02/2023 | 17:00 uur
Wat ik begrepen van het BLTS project was dat een vergrote versie van de Rotterdam zou gaan worden.
De Rotterdam heeft een tonnage van 13.000 ton en het BLST project zou een tonnage van 19.000 ton krijgen.
Echt jammer dat het niets geworden is. Het schip ging zeker wat vaardagen hebben... en ging een meer dan waardige vervanger voor (Zinnia en) Godetia zijn.
Net zoals zoveel andere zaken: gepasseerd station.

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 14/02/2023 | 12:12 uur
Jaren geleden had men in BEL gewoon moeten doorduwen en voor dat BLTS-project gaan.
Ik weet niet hoever men daarin geraakt was met ontwerpen... maar een combo van "iets van alles" ware echt niet slecht geweest:
- heli-dek en hangar,
- medische antenne (OP en dentistry),
- "logement" voor opstappers,
- COMMS-middelen voor COMDO
- RO-RO voor transit van b.v. alle types LM-materieel (incl. "zwaar"),
- BeVo-voorzieningen
- RHIBs
- en eventueel zelfs LCVP
...
Daarvoor moest dat geen knoert de grootte van de KD worden.

Wat ik begrepen van het BLTS project was dat een vergrote versie van de Rotterdam zou gaan worden. De Rotterdam heeft een tonnage van 13.000 ton en het BLST project zou een tonnage van 19.000 ton krijgen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 14/02/2023 | 12:12 uur


Daarvoor moest dat geen knoert de grootte van de KD worden.

Vandaar de gedachtegang om een eventuele verkleinde JSS voor Ierland in de gaten te houden, ik begrijp dat men daar erg gecharmeerd is van een dergelijke capaciteit.

Of ze hiervoor kiezen en of Damen dan de opdracht krijgt s weer een ander verhaal.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/02/2023 | 18:18 uur
Zeker, daarbij is een Ierse versie van het JSS alles behalve een zekerheid.

Maar goed we zijn aan het dagdromen, ja een CSS en/of een 3e ASWF is/zijn eigenlijk een no-brainer, maar of dit voorstel in Brussel met gejuich wordt ontvangen?
Daar krijg je gewoon een oorverdovende stilte te horen. net als over een hele rist andere capaciteiten die jaren geleden afgestoten werden (en vooral de LM treffen.  Al bij al viel het voor LuM en Marine nog (relatief) mee. Relatief omdat we in BEL i..v.m. andere NAVO-lidstaten er echt slecht en belachelijk voor staan).

Natuurlijk zouden een CSS ?n een 3de ASWF goed zijn voor BEL. Vooral wanneer dat CSS ook meer brengt dan alleen maar "fuel, oils and stores", m.n. "de medische antenne" is een grote plus. Minpuntje is dat er geen vehicle lanes zijn. Daarvoor zou een Doorman dan weer goed zijn.

Jaren geleden had men in BEL gewoon moeten doorduwen en voor dat BLTS-project gaan.
Ik weet niet hoever men daarin geraakt was met ontwerpen... maar een combo van "iets van alles" ware echt niet slecht geweest:
- heli-dek en hangar,
- medische antenne (OP en dentistry),
- "logement" voor opstappers,
- COMMS-middelen voor COMDO
- RO-RO voor transit van b.v. alle types LM-materieel (incl. "zwaar"),
- BeVo-voorzieningen
- RHIBs
- en eventueel zelfs LCVP
...
Daarvoor moest dat geen knoert de grootte van de KD worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#964
Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 17:51 uur
Ook die optie kan zeer interessant zijn, maar voor de BENESAM is een 2e CSS logischer. Zowel operationeel als logistiek en in onderhoud/instandhouding kun je dan samenwerken.

Zeker, daarbij is een Ierse versie van het JSS alles behalve een zekerheid.

Maar goed we zijn aan het dagdromen, ja een CSS en/of een 3e ASWF is/zijn eigenlijk een no-brainer, maar of dit voorstel in Brussel met gejuich wordt ontvangen?



Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/02/2023 | 17:31 uur
1 CSS  voor onze zuiderburen zou prima zijn, een andere gedachte: blijkbaar is Ierland kandidaat voor een 'gekrompen' variant van het JSS,,,,

Ook die optie kan zeer interessant zijn, maar voor de BENESAM is een 2e CSS logischer. Zowel operationeel als logistiek en in onderhoud/instandhouding kun je dan samenwerken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 13/02/2023 | 16:52 uur
Voordeel is dat een deel van het budget hiervoor bij de Belgen nog bij het medische component kan worden neergelegd doordat het role 2 hospitaal aan boord zit. Het CSS krijgt standaard het role 2 hospitaal maar misschien kan er (voor de Belgen) gekeken worden naar mogelijkheden om het role 2 uit te breiden naar role 2 met extra specialiteiten of zelfs naar role 3 door middel van containers zoals ook de Duitsers dit deden met de Berlin klasse. Een alternatief is nog om (een deel van) de container capaciteit op te geven in ruil voor die extra medische capaciteit, maar dat lijkt mij niet wenselijk.

Ik denk dat er met slechts 75 koppen voor de Belgen heel wat mogelijk is in de vorm van een CSS, dan misschien zonder derde fregat maar naar mijn idee is dit veel nuttiger in NAVO verband.

1 CSS  voor onze zuiderburen zou prima zijn, een andere gedachte: blijkbaar is Ierland kandidaat voor een 'gekrompen' variant van het JSS,,,,

Parera

Citaat van: Harald op 13/02/2023 | 08:39 uur
Geen geld, geen budget...  ik denk niet de Belgi? zijn vloot gaat uitbreiden

NAVO-norm van 2% nog lang niet in zicht: ?Komende jaren dalen beloofde defensie-uitgaven procentueel?
https://www.peterbuysrogge.be/nieuws/navo-norm-van-2-nog-lang-niet-in-zicht-komende-jaren-dalen-beloofde-defensie-uitgaven
Voordeel is dat een deel van het budget hiervoor bij de Belgen nog bij het medische component kan worden neergelegd doordat het role 2 hospitaal aan boord zit. Het CSS krijgt standaard het role 2 hospitaal maar misschien kan er (voor de Belgen) gekeken worden naar mogelijkheden om het role 2 uit te breiden naar role 2 met extra specialiteiten of zelfs naar role 3 door middel van containers zoals ook de Duitsers dit deden met de Berlin klasse. Een alternatief is nog om (een deel van) de container capaciteit op te geven in ruil voor die extra medische capaciteit, maar dat lijkt mij niet wenselijk.

Ik denk dat er met slechts 75 koppen voor de Belgen heel wat mogelijk is in de vorm van een CSS, dan misschien zonder derde fregat maar naar mijn idee is dit veel nuttiger in NAVO verband.