Nadelen van VW Amarok en Toyota Hilux pickup-truck

Gestart door Andros Wald, 20/05/2018 | 13:47 uur

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 20/05/2018 | 19:22 uur
Ga gerust zijn pohi na, vooral zijn boswachter verhaal is te goed om niet gelezen te hebben.

Ik hebdit dus nog niet gelezen!
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: A.J. op 20/05/2018 | 19:22 uur
Ga gerust zijn pohi na, vooral zijn boswachter verhaal is te goed om niet gelezen te hebben.


;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

bergd

Citaat van: Andros Wald op 20/05/2018 | 16:17 uur
Misschien komt er eens een ramp of aanslag met duizenden gewonden (of meer). Dan moeten er misschien gewonden worden opgevouwen in de laadbak en achterbank van de Amarok-terreinauto's, voor vervoer naar ziekenhuizen of opvang-shelters in sporthallen.
Ambulance-diensten hebben voldoende capaciteit omdat op te vangen.

DvdW

Citaat van: A.J. op 20/05/2018 | 19:22 uur
Ga gerust zijn pohi na, vooral zijn boswachter verhaal is te goed om niet gelezen te hebben.
+1
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 20/05/2018 | 19:21 uur
Vriend van Halsey dit?

Ga gerust zijn pohi na, vooral zijn boswachter verhaal is te goed om niet gelezen te hebben.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Andros Wald op 20/05/2018 | 17:25 uur
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5214783,page=1

En wat precies wil je met dat vijf jaar oude bericht zeggen?

Nogmaals, de Amarok is GEEN operationeel voertuig, punt.

Het nieuwe operationele voertuig wat als vervanging moet gaan dienen voor de MB moet nog instromen en wat dat wordt weet ik nog niet, wel dat het een 12kN variant gaat worden voor zowel lumbl als de rest:

Materieel projecten overzicht:



Sparkplug

Citaat van: A.J. op 20/05/2018 | 16:45 uur
Maar goed, moet de boswachterij niet meegenomen worden dit keer?

Aub niet de goden verzoeken  :angel:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Andros Wald op 20/05/2018 | 16:34 uur
Hoe voorkomt men, dat er dan bij de aanbesteding opnieuw dezelfde fouten worden gemaakt, als bij de aankoop van de Amarok?

Heel simpel, gewoon voldoende geld en geen rare lease- en onderhoudsconstructies bedenken om geld en vooral personeel te besparen, lees vwb personeel => de poort uittrappen.

Maar goed, moet de boswachterij niet meegenomen worden dit keer?

A.J.

Citaat van: Andros Wald op 20/05/2018 | 16:17 uur
Misschien komt er eens een ramp of aanslag met duizenden gewonden (of meer). Dan moeten er misschien gewonden worden opgevouwen in de laadbak en achterbank van de Amarok-terreinauto's, voor vervoer naar ziekenhuizen of opvang-shelters in sporthallen. Dat lijkt meer op veevervoer, dan op professioneel gewondenvervoer.

Is er niet een even dure terreinauto van bijvoorbeeld Toyota te vinden, die niet van het type pickup-truck is, en dus geen tussenschot heeft? Of een 4WD bestelbusje? Eventueel de VW-Transporter busjes die de politie gaat vervangen? Of de oude ME-bussen die worden vervangen. Die zijn gepantserd.

Als er te weinig geld is, hadden er desnoods wat minder terreinauto's gekocht kunnen worden, die wél geschikt zijn voor deze bijzondere taken. Bijvoorbeeld gewondenvervoer, opwarming van onderkoelde slachtoffers, overnachten in de winter, team-overleg, enz.

En zo'n auto zonder tussenschot is misschien ook beter te beveiligen tegen inbraak. Ook kunnen er in oorlogstijd eventueel snel uitneembare pantserplaten in gemonteerd worden, met grote L-beugels.

Defensie had eventueel met VW kunnen afspreken, dat er een extra deur in het tussenschot moest worden ingebouwd voor gewondenvervoer, in combinatie met een neerklapbare rugleuning van de achterbank. Dat was goedkoper geweest, dan die aanpassingen later maken.

Als Defensie zulke belangrijke aspecten over het hoofd ziet, bij zo'n grote kostbare aanbesteding, is het misschien goed, als zulke beslissingen voortaan eerst worden voorgelegd op een internetforum. Dan kan iedereen daarover vrijblijvend zijn visie geven, inclusief toekomstige gebruikers, hulpdiensten en rampen-experts.

Ook kan het helpen, als grote aanbestedingen gezamenlijk worden gedaan in EU-verband, of in NAVO-verband. Dan is er meer deskundigheid, en meer geld om een optimale productkeuze te maken.

Bovendien kan er dan een hogere korting worden bedongen, doordat er een groter aantal voertuigen of producten wordt afgenomen van een fabrikant.

Het is met gelijke voertuigen ook makkelijker om samen te werken met militairen uit andere EU-landen, door uniforme reserve-onderdelen, snel uitwisselbare monteurs, uniforme reparatie-cursussen via video's, enz.

Blablablabla....

De Amarok is geen operationeel voertuig... En op het moment van een "ramp" is vervoer wel je minste probleem aangezien defensie en de hulpdiensten dan gewoon vervoer gaan vorderen bij een eventueel gebrek daaraan.

Andros Wald

Citaat van: Sparkplug op 20/05/2018 | 16:31 uur
Als alles meezit, dan wordt de Amarok in 2024 vervangen. Dan zijn we daar ook weer van af.

Hoe voorkomt men, dat er dan bij de aanbesteding opnieuw dezelfde fouten worden gemaakt, als bij de aankoop van de Amarok?

Sparkplug

Als alles meezit, dan wordt de Amarok in 2024 vervangen. Dan zijn we daar ook weer van af.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Andros Wald

#4
Misschien komt er eens een ramp of aanslag met duizenden gewonden (of meer). Dan moeten er misschien gewonden worden opgevouwen in de laadbak en achterbank van de Amarok-terreinauto's, voor vervoer naar ziekenhuizen of opvang-shelters in sporthallen. Dat lijkt meer op veevervoer, dan op professioneel gewondenvervoer.

Is er niet een even dure terreinauto van bijvoorbeeld Toyota te vinden, die niet van het type pickup-truck is, en dus geen tussenschot heeft? Of een 4WD bestelbusje? Eventueel de VW-Transporter busjes die de politie gaat vervangen? Of de oude ME-bussen die worden vervangen. Die zijn gepantserd.

Als er te weinig geld is, hadden er desnoods wat minder terreinauto's gekocht kunnen worden, die wél geschikt zijn voor deze bijzondere taken. Bijvoorbeeld gewondenvervoer, opwarming van onderkoelde slachtoffers, overnachten in de winter, team-overleg, enz.

En zo'n auto zonder tussenschot is misschien ook beter te beveiligen tegen inbraak. Ook kunnen er in oorlogstijd eventueel snel uitneembare pantserplaten in gemonteerd worden, met grote L-beugels.

Defensie had eventueel met VW kunnen afspreken, dat er een extra deur in het tussenschot moest worden ingebouwd voor gewondenvervoer, in combinatie met een neerklapbare rugleuning van de achterbank. Dat was goedkoper geweest, dan die aanpassingen later maken.

Als Defensie zulke belangrijke aspecten over het hoofd ziet, bij zo'n grote kostbare aanbesteding, is het misschien goed, als zulke beslissingen voortaan eerst worden voorgelegd op een internetforum. Dan kan iedereen daarover vrijblijvend zijn visie geven, inclusief toekomstige gebruikers, hulpdiensten en rampen-experts.

Ook kan het helpen, als grote aanbestedingen gezamenlijk worden gedaan in EU-verband, of in NAVO-verband. Dan is er meer deskundigheid, en meer geld om een optimale productkeuze te maken.

Bovendien kan er dan een hogere korting worden bedongen, doordat er een groter aantal voertuigen of producten wordt afgenomen van een fabrikant.

Het is met gelijke voertuigen ook makkelijker om samen te werken met militairen uit andere EU-landen, door uniforme reserve-onderdelen, snel uitwisselbare monteurs, uniforme reparatie-cursussen via video's, enz.

A.J.

Er zijn nog wel 100 nadelen op te noemen van de Amarok. En de enige reden waarom is geld. Het is niet dat functionaliteit de prio had bij de aanschaf, de kosten waren leidend.

Meer valt er niet van te maken, defensie weet zelf ook wel dat er betere opties bestaan.