Embraer KC-390

Gestart door andré herc, 04/09/2010 | 20:03 uur

Harald

Citaat van: Parera op 18/10/2023 | 10:19 uurEen belangrijk criterium voor Tsjechië is een zo laag mogelijke prijs voor de toestellen en snelle levering, is er nog ruimte binnen de NLD-AT order van 9 toestellen om dit uit te breiden naar 11 stuks? Mogelijk door deze ordergrote een 6e toestel voor de KLU?

Voor Oostenrijk was dit een zelfde reden om de order via Nederland te laten lopen, dus idd misschien koopt NL wel 12 toestellen, waarvan 5 voor Oostenrijk, 2 voor Tsjechië en de 5 voor NL.
En misschien door een grotere order/aantallen, een lagere aanschafprijs en daardoor prijsvoordeel voor Nederland !
Of NL dit voordeel omzet naar een extra, een 6de, toestel ? 
Nu vliegen we met 6 Herc's, een 1 op 1 vervanging zou mooi zijn, dus 6 KC-390M 

Parera

Citaat van: Harald op 18/10/2023 | 09:02 uur(Waarschijnlijk weer een nieuwe order voor de KC-390M, 2 stuks voor Tsjechië, nummer 5 binnen Europa)

Een belangrijk criterium voor Tsjechië is een zo laag mogelijke prijs voor de toestellen en snelle levering, is er nog ruimte binnen de NLD-AT order van 9 toestellen om dit uit te breiden naar 11 stuks? Mogelijk door deze ordergrote een 6e toestel voor de KLU?

Sparkplug

Citaat van: Harald op 18/10/2023 | 09:02 uur(Waarschijnlijk weer een nieuwe order voor de KC-390M, 2 stuks voor Tsjechië, nummer 5 binnen Europa)

https://twitter.com/embraer/status/1714190878468976733?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1714190878468976733%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=



Czech Republic selects the Embraer C-390 Millennium as its next medium military transport aircraft

Prague, Czech Republic, October 17, 2023 – The Ministry of Defense and Armed Forces of the Czech Republic announced today the start of negotiations on potential acquisition of the new-generation multi-mission Embraer C-390 Millennium, a military transport aircraft. The decision to start negotiating towards possible purchase the C-390 was based on a market assessment and analysis prepared by Czech Republic's Ministry of Defense, which identified the C-390 as the most suitable solution for meeting the requirements of the Army of the Czech Republic.

.../...

https://embraer.com/global/en/news?slug=1207286-czech-republic-selects-the-embraer-c-390-millennium-as-its-next-medium-military-transport-aircraft

Mogelijke klanten zijn India, Zuid-Korea en al eerder genoemd Zweden.

https://www.reuters.com/article/czech-embraer/update-2-czech-defence-ministry-negotiating-to-buy-embraer-c-390-aircraft-idINL1N3BN0SW
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

(Waarschijnlijk weer een nieuwe order voor de KC-390M, 2 stuks voor Tsjechië, nummer 5 binnen Europa)

Citaat#NEWS |Czech Republic selects the #Embraer #C390 #Millennium as its next medium military transport aircraft. Read full news: https://embr.cc/-rPS #EmbraerStories #WeAreEmbraer

https://twitter.com/embraer/status/1714190878468976733?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1714190878468976733%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=



Czech Republic selects the Embraer C-390 Millennium as its next medium military transport aircraft

Prague, Czech Republic, October 17, 2023 – The Ministry of Defense and Armed Forces of the Czech Republic announced today the start of negotiations on potential acquisition of the new-generation multi-mission Embraer C-390 Millennium, a military transport aircraft. The decision to start negotiating towards possible purchase the C-390 was based on a market assessment and analysis prepared by Czech Republic's Ministry of Defense, which identified the C-390 as the most suitable solution for meeting the requirements of the Army of the Czech Republic.

Czech Republic intends to acquire two aircraft that will significantly increase its airlift capacity, allowing the Czech Army to perform missions such as air transport, air assault operations, aerial resupply, medical evacuation, humanitarian aid, air-to-air refueling and firefighting with these aircraft. Furthermore, the C-390 Millennium requires significant less maintenance than other aircraft, which translates into higher availability and lower life-cycle costs.

"We are honored to be selected by the Ministry of Defense and Armed Forces to start negotiating on this significant acquisition and we are ready to provide the most advanced medium transport aircraft available in the market to the Czech Republic", said Bosco da Costa Junior, President and CEO, Embraer Defense & Security. "The C-390 Millennium is drawing the attention of several nations around the world due to its unbeatable combination of high productivity and operating flexibility with low operating costs."

Negotiations have started with the objective of prospective signing an acquisition contract for two aircraft and associated support, which includes a complete training solution for pilots, loadmasters, and technicians, spare parts, and a robust entry-into-operation plan with a local presence of Embraer personnel in country for an initial period.

Following this announcement, the Czech Republic becomes the sixth nation and fourth NATO country in Europe to prefer the C-390 after Brazil, Portugal, Hungary, the Netherlands, and Austria. The C-390 is redefining military airlift and challenging the thinking behind current and future generation platforms, with multi-mission capability and interoperability built by design.

Since entering operation with the Brazilian Air Force in 2019, the C-390 has proven its capacity, reliability, and performance. The current fleet of 6 aircraft has shown an operational availability of around 80%, with a mission completion rate above 99%, demonstrating exceptional productivity in the category.

Czech Republic is an active partner in the development and production of the C-390 Millennium, and today´s announcement will strengthen Embraer´s cooperation with local industries. Czech company Aero Vodochody is already a strategic partner and supplier for the program, producing parts of the rear fuselage, the doors for paratroopers and crew, the emergency door and hatches, the cargo ramp, and the fixed leading edge.

The C-390 can carry more payload (26 tons) compared to other medium-sized military transport aircraft and flies faster (470 knots) and farther, being capable of performing a wide range of missions such as transporting and dropping cargo and troops, medical evacuation, search and rescue, firefighting, and humanitarian missions, operating on temporary or unpaved runways such as packed earth, soil, and gravel. The aircraft configured with air-to-air refueling equipment, with the designation KC-390, has already proven its aerial refueling capacity both as a tanker and as a receiver, in this case by receiving fuel from another KC-390 using pods installed under the wings.

https://embraer.com/global/en/news?slug=1207286-czech-republic-selects-the-embraer-c-390-millennium-as-its-next-medium-military-transport-aircraft

Harald

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2023/10/17/embraer-c-390-millennium-bezig-aan-europese-opmars/

(K)C-390 Millennium bezig aan Europese opmars

Het Ministerie van Defensie en Strijdkrachten van de Tsjechische Republiek is in onderhandelingen over de mogelijke aanschaf van twee Embraer (K)C-390 Millennium transportvliegtuigen.

Het besluit om te gaan onderhandelen over een mogelijke aankoop van de (K) C-390 was gebaseerd op een marktbeoordeling en analyse opgesteld door het Tsjechische Ministerie van Defensie, waarin de C-390 werd geïdentificeerd als de meest geschikte oplossing om te voldoen aan de eisen van het leger van de Tsjechische Republiek.

Tsjechië is van plan twee vliegtuigen aan te schaffen die de luchtbrug capaciteit aanzienlijk zullen vergroten, waardoor het Tsjechische leger missies kan uitvoeren zoals luchttransport, bevoorrading vanuit de lucht, medische evacuatie, humanitaire hulp, lucht-lucht bijtanken en brandbestrijding. vliegtuigen.

Er zijn onderhandelingen gestart met als doel de toekomstige ondertekening van een overnamecontract voor twee vliegtuigen en de bijbehorende ondersteuning, waaronder een complete trainingsoplossing voor piloten, loadmasters en technici, reserveonderdelen en een robuust ingebruikname plan met een tijdelijke lokale aanwezigheid van Embraer personeel in het land.

Recent besloot ook Oostenrijk de C-390M te selecteren.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 05/10/2023 | 09:47 uurEmbraer timmert lekker aan de weg als zij Tsjechië en Zweden over de streep weten te krijgen.

Idd... maar als er in vergelijking met de Herc meer vervoerd kan worden, onderhoud goedkoper is, de prestaties beter zijn en de aanschafprijs ook goedkoper. Tja ... dan is het niet zo moeilijk meer, allemaal groene vinkjes bij de C-390.

CitaatBovendien biedt het vliegtuig hogere vliegprestaties (bereik, snelheid, klimvermogen etc.) dan een Hercules met zijn vier turbopropmotoren. Het onderhoud van de nieuwe ontwikkeling met zijn twee straalmotoren is ook eenvoudiger. Volgens berichten is de aanschafprijs van een C-390 ook lager dan die van een C-130J-30.

Sparkplug

Citaat van: Doppeladler.com op 05/10/2023 | 09:05 uurEMBRAER C-390 MILLENNIUM ALS HERCULES NACHFOLGER (Oostenrijk)
https://www.doppeladler.com/da/oebh/embraer-c-390-millennium-als-hercules-nachfolger/

(artikel vertaald via Google Translate)

.../...

Tsjechië, een ander buurland van Oostenrijk, is geïnteresseerd in de C-390, wat verdere mogelijkheden voor samenwerking creëert.

.../...

Embraer timmert lekker aan de weg als zij Tsjechië en Zweden over de streep weten te krijgen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

EMBRAER C-390 MILLENNIUM ALS HERCULES NACHFOLGER (Oostenrijk)
https://www.doppeladler.com/da/oebh/embraer-c-390-millennium-als-hercules-nachfolger/

(artikel vertaald via Google Translate)

Zoals aangekondigd op 20 september 2023 door minister van Defensie Klaudia Tanner en generaal-majoor Harald Vodosek, wordt de Embraer C-390 Millennium het nieuwe transportvliegtuig van de Oostenrijkse strijdkrachten. De Braziliaanse C-390 is het enige transportsysteem in de 20-tonsklasse dat aan de eisen voldoet. Het plan is om drie machines aan te schaffen, plus een optie voor een vierde machine.

De C-390's zijn bedoeld ter vervanging van de drie verouderde Lockheed C-130K Hercules-transporters . De oudste Hercules is dit jaar alweer 56 jaar oud (bouwjaar 1967). De machines zijn twintig jaar geleden overgenomen door de Royal Air Force. De C-130K-vloot zou tot 2030 kunnen blijven vliegen, maar de onderhoudskosten zullen vanwege de leeftijd aanzienlijk stijgen. Als je de Hercules tot het laatste vlieguur zou willen laten vliegen, zou er, naast de voortdurende ondersteuning, een groot onderhoudsevenement plaatsvinden dat ongeveer 37 miljoen euro zou kosten. Dit geld zou beter geïnvesteerd kunnen worden in het vinden van een opvolger.



Contract, kosten en planning
Het is de bedoeling dat het Federale Leger zich zal aansluiten bij de lopende aanbestedingen van Nederland . Nederland schaft momenteel vijf C-390's aan ter vervanging van de C-130H en zou de bestelhoeveelheid voor Oostenrijk met drie tot vier vliegtuigen verhogen. Nederland verwacht in de eerste helft van 2024 een contract te tekenen met Embraer. De levertijd wordt geschat op 24 tot 36 maanden, zodat de eerste machine rond 2026/2027 zou kunnen arriveren. Er wordt gestreefd naar een gebruiksduur van minimaal 30 jaar.

Omdat het onderhandelingsproces nog gaande is, is de koopprijs nog niet vastgesteld. Minister Tanner verwacht kosten per vliegtuig van 130 tot 150 miljoen euro . Het Bundesheer-vliegtuig zal worden uitgerust met een tanksonde vanuit de lucht. Een zelfverdedigingssysteem inclusief een lokaasuitwerpsysteem wordt ook als vast beschouwd. De Embraer zou ook kunnen worden uitgerust met een brandbestrijdingssysteem of een verkenningspod.

Naast de kosten voor het vliegtuig zijn er ook investeringen in de vliegbasis Vogler in Linz-Hörsching, waar de transportvloot van het federale leger ook in de toekomst gestationeerd zal blijven. Op de vliegbasis en voor de exploitatie van het toekomstige luchtvervoersysteem zal een modern luchtoverslagpunt worden gebouwd.

Het Federale Leger zoekt niet alleen de samenwerking op het gebied van de inkoop zelf, ook op het gebied van training en operaties (warehousing etc.) worden partnerschappen gezocht. De nadruk ligt vooral op Nederland. Bestaande Embraer-gebruikersstaten zijn Brazilië, Portugal en Hongarije. Tsjechië, een ander buurland van Oostenrijk, is geïnteresseerd in de C-390, wat verdere mogelijkheden voor samenwerking creëert.

Aantal en beschikbaarheid
Zoals hierboven vermeld, wordt momenteel verwacht dat er drie C-390's zullen worden besteld. Voor een vierde machine wordt een aankoopoptie onderhandeld. Naast de aankoopprijs hangt de vlootomvang ook af van de behoefte aan hoeveel vliegtuigen ondanks onderhoud etc. voortdurend gebruiksklaar moeten blijven - twee of drie. Dat zou zeker een aanzienlijke verbetering zijn ten opzichte van de huidige situatie. De Embraer is bedoeld om in de praktijk een bijzonder hoge beschikbaarheid te bereiken, vergelijkbaar met die van passagiersvliegtuigen.

Alleen de C-390 voldeed aan de eisen
De aanbesteding, die al zo'n twee jaar werd voorbereid, werd in de slotfase een duel tussen de Embraer en de Lockheed Martin C-130J-30, het huidige model van de Hercules in zijn lange versie. Volgens het ministerie heeft de nieuwe ontwikkeling C-390 de race gewonnen omdat alleen dit transportsysteem volledig voldoet aan de eisen van de krijgsmacht. De grootte van het vrachtruim en het laadluik waren cruciaal: het vervoeren van een PANDUR EVO 6×6 inclusief wapenstation is niet mogelijk in de C-130J. De C-390 kan ook een S-70 BLACK HAWK vervoeren als de rotorkop is verwijderd. De reeds geïntroduceerde medische module MedEvac van de strijdkrachten is voor Embraer geen probleem. Bovendien biedt het vliegtuig hogere vliegprestaties (bereik, snelheid, klimvermogen etc.) dan een Hercules met zijn vier turbopropmotoren. Het onderhoud van de nieuwe ontwikkeling met zijn twee straalmotoren is ook eenvoudiger. Volgens berichten is de aanschafprijs van een C-390 ook lager dan die van een C-130J-30.

Parera

Citaat van: Ace1 op 28/09/2023 | 12:35 uurHet zou kunnen dat men de toekomst nog een tweede batch aangeschaft met een of twee toestellen?

Ja nu gewoon 4 a 6 nieuwe KC-390's en optie voor 1/2 extra kisten.

Ace1

Citaat van: Harald op 28/09/2023 | 12:20 uurZweden heeft nu nog 6 Herc's. Ze wilden 2de hands Italiaanse J-Herc's overnemen/kopen, maar dit gaan ze niet doen. Ik denk ook vooral met een eventuele extra Gripen deal in het achterhoofd, dat het het de C-390 wordt als vervanger voor de huidige C-130H's.
Idd 4 stuks lijkt me echt het minimum, dus dan van 6 Herc's naar 4 C-390. Maar als je naar tonnage zou kijken dan zouden er 5 toestellen gekocht moeten worden en misschien door de verhoging van het Defensie budget dat er extra geld beschikbaar is. ( naar 2% NAVO ). Ze willen in ieder geval wel de aankoop versnellen om de oude C-130H te vervangen.

Sweden To Accelerate Airlifter Buy After Budget Increase 
https://aviationweek.com/defense-space/budget-policy-operations/sweden-accelerate-airlifter-buy-after-budget-increase

Het zou kunnen dat men de toekomst nog een tweede batch aangeschaft met een of twee toestellen?

Harald

Citaat van: Sparkplug op 28/09/2023 | 11:53 uurDrie stuks C-390 ter vervanging van de huidige Zweedse C-130H vloot is krap. Qua inzetbaarheid en rekening houdend met de toekomst lijkt mij dat vier stuks het minimum is.

Zweden heeft nu nog 6 Herc's. Ze wilden 2de hands Italiaanse J-Herc's overnemen/kopen, maar dit gaan ze niet doen. Ik denk ook vooral met een eventuele extra Gripen deal in het achterhoofd, dat het het de C-390 wordt als vervanger voor de huidige C-130H's.
Idd 4 stuks lijkt me echt het minimum, dus dan van 6 Herc's naar 4 C-390. Maar als je naar tonnage zou kijken dan zouden er 5 toestellen gekocht moeten worden en misschien door de verhoging van het Defensie budget dat er extra geld beschikbaar is. ( naar 2% NAVO ). Ze willen in ieder geval wel de aankoop versnellen om de oude C-130H te vervangen.

Sweden To Accelerate Airlifter Buy After Budget Increase 
https://aviationweek.com/defense-space/budget-policy-operations/sweden-accelerate-airlifter-buy-after-budget-increase

Sparkplug

Citaat van: Alert5.com op 28/09/2023 | 08:43 uurBrazil eyes sale of Embraer C-390 aircraft to Sweden

Brazilian Defense Minister Jose Mucio has announced plans to travel to Sweden next month to negotiate a potential sale of Embraer's C-390 Millennium military cargo aircraft to the Nordic nation. The move comes as Brazil explores the possibility of selling three to four C-390 aircraft to Sweden, while Sweden expresses interest in increasing its sale of Saab Gripen E fighter jets to Brazil.

.../...

https://alert5.com/2023/09/28/brazil-eyes-sale-of-embraer-c-390-aircraft-to-sweden/

Drie stuks C-390 ter vervanging van de huidige Zweedse C-130H vloot is krap. Qua inzetbaarheid en rekening houdend met de toekomst lijkt mij dat vier stuks het minimum is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Brazil eyes sale of Embraer C-390 aircraft to Sweden

Brazilian Defense Minister Jose Mucio has announced plans to travel to Sweden next month to negotiate a potential sale of Embraer's C-390 Millennium military cargo aircraft to the Nordic nation. The move comes as Brazil explores the possibility of selling three to four C-390 aircraft to Sweden, while Sweden expresses interest in increasing its sale of Saab Gripen E fighter jets to Brazil.

This development follows Austria's recent decision to select Embraer's C-390 to replace its aging fleet of Lockheed Martin Hercules C-130s, reinforcing the aircraft's global appeal. Brazil, Portugal, and Hungary have previously placed orders for the C-390, also known as the KC-390 for the tanker variant. Additionally, the Netherlands has announced its intention to acquire this versatile freighter.

Embraer and Sweden's Saab have been collaborating closely, having signed a memorandum of understanding in April to enhance their partnership. Part of this collaboration aims to position the C-390 as the preferred solution to meet the Swedish Air Force's tactical air transport requirements.

The two companies have a shared production line for Gripen E fighter jets in Brazil, with 15 of Brazil's 36-aircraft order slated for production in the South American country.

https://alert5.com/2023/09/28/brazil-eyes-sale-of-embraer-c-390-aircraft-to-sweden/

Ace1

Citaat van: Harald op 21/09/2023 | 15:00 uurZweden ?
Heeft de banden dichter aangetrokken met Brazilie, zeker in de Gripen deal

https://www.aerotime.aero/articles/brazil-and-sweden-strengthen-ties-on-gripen-and-kc-390-aircraft-programs


Na het bezoek aan Eindhoven vorig jaar werd ampere-Pirkkala airport in Finland bezocht.


Harald

#196
Citaat van: Ace1 op 21/09/2023 | 14:04 uurIk hoop dat er binnenkort nog wat meer landen de KC-390 gaan aankopen.
Zweden ?
Heeft de banden dichter aangetrokken met Brazilie, zeker in de Gripen deal

https://www.aerotime.aero/articles/brazil-and-sweden-strengthen-ties-on-gripen-and-kc-390-aircraft-programs