U(C)AV ontwikkelingen

Gestart door Elzenga, 29/10/2011 | 19:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Meet the Drone That Carries Out the Airstrikes Before the Airstrikes

By Pierre Longeray

June 19, 2015 | 10:15 pm

At the French Ministry of Defense's booth in the Paris Air Show this week, the French Defense Procurement Agency (DGA) proudly displayed what will soon be the crown jewel of the French air force's aircraft fleet: an armed drone designed in collaboration with the UK that is expected to assist its fighter jets by 2030.

This drone or UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle) is called the "Future Combat Air System" or FCAS. Inspired by its French and British precursors — the nEUROn, developed by Dassault Aviation, which first took flight in December 2012, and the Taranis, developed by BAE Systems and first launched in August 2013 — this new project likely will catch up with the Americans, who have made significant advances in combat drone technology with their X47B.

Voor het gehele artikel, zie link

https://news.vice.com/article/meet-the-drone-that-carries-out-the-airstrikes-before-the-airstrikes

Enforcer

Citaat van: HPdeTijd op 26/10/2014 | 11:22 uur
Made in EU: de War Drone

26 oktober 2014 / door Peter Blasic   

Zeven EU-landen – waaronder Nederland – gaan vanaf 2020 militaire drones produceren. De defensieministers van deze landen ondertekenden hiertoe een 'letter of intent'. De zeven landen willen met de ontwikkeling en productie van Medium Altitude Long Endurance (MALE) vliegobjecten hun afhankelijkheid van buitenlandse drones verminderen.....

Laat ze maar eens zien dat dit echt (snel) succesvol kan zijn, en niet dat dit weer zo'n EU poldermodelproject wordt, waarin iedereen wat gedaan heeft en het resultaat mediocre is a la NH-90.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van:  www.hpdetijd.nl Vandaag om 11:22

Zeven EU-landen – waaronder Nederland – gaan vanaf 2020 militaire drones produceren. De defensieministers van deze landen ondertekenden hiertoe een 'letter of intent'. De zeven landen willen met de ontwikkeling en productie van Medium Altitude Long Endurance (MALE) vliegobjecten hun afhankelijkheid van buitenlandse drones verminderen en hopen zo de Amerikaanse dominantie in de onbemande luchtvaart te doorbreken.


Goede zaak, nu maar hopen op voortvarendheid en geen oeverloze compromissen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Made in EU: de War Drone

26 oktober 2014 / door Peter Blasic   

Zeven EU-landen – waaronder Nederland – gaan vanaf 2020 militaire drones produceren. De defensieministers van deze landen ondertekenden hiertoe een 'letter of intent'. De zeven landen willen met de ontwikkeling en productie van Medium Altitude Long Endurance (MALE) vliegobjecten hun afhankelijkheid van buitenlandse drones verminderen en hopen zo de Amerikaanse dominantie in de onbemande luchtvaart te doorbreken.

De Europese samenwerking treedt daarmee in de voetsporen van de Verenigde Staten, die hun drones onder meer inzetten om verdachte militanten te doden in landen als Jemen, Afghanistan en Pakistan. De controverse rondom inbreuk op nationale soevereiniteit en burgerslachtoffers hebben drones evenwel in een slecht daglicht doen staan. Toch zet ook Europa in op de productie van gevechtsdrones. En naast de vermelde samenwerking zijn er nog diverse andere Europese drone-initiatieven.

Drie Europese wapenproducenten – het Franse Dassault Aviation, de Frans-Duitse firma EADS Cassidian en het Italiaanse Finmeccanica Alenia Aermacchi – zijn al overeengekomen dat zij een gezamenlijk eigen Europees droneprogramma zullen starten. Frankrijk, Griekenland, Italië, Spanje, Zweden en Zwitserland werken daarnaast aan wat zij een 'euro-Ucav' noemen, een unmanned combat air vehicle. Het toestel kreeg de naam nEUROn en het heeft in december 2012 al met succes zijn eerste testvlucht afgerond. Ook werkt Frankrijk samen met het Verenigd Koninkrijk aan een 'stealth'drone, die de projectnaam Telemos meekreeg. Telemos moet in 2018 operationeel zijn.

Ondertussen is het nieuwe MALE-programma van de EU ontworpen om te concurreren met de Israëlische en Amerikaanse wapenproducenten. Israël en de VS fabriceren de overgrote meerderheid van de militaire drones in de wereld en verkopen deze aan bondgenoten. En juist omdat de VS en Israël leiders in deze dronemarkt zijn, voelen enkele Europese regeringen de angst om achter te blijven. Militaire operaties in Libië en Mali hebben al een tekort laten zien in de Europese verkenningsmogelijkheden, waardoor landen als Groot-Brittannië en Frankrijk zich gedwongen zagen over te gaan tot het aankopen van de door het Amerikaanse General Atomics gebouwde Reaper drones.

Volgens één van de grootste voorstanders van het MALE-programma, de Franse minister van Defensie Jean-Yves Le Drian, moeten "Europese landen hun capaciteiten en acties op een pragmatische manier bundelen, willen ze hun strategische mogelijkheden behouden". Net als Le Drian is ook EDA directeur Claude-France Arnould gelukkig met de Europese samenwerking, maar zij merkt op dat "de hedendaagse situatie zich kenmerkt door financiële beperkingen, waardoor deze defensie-inspanning volledig efficiënt moet zijn, wat samenwerking en het zoeken naar synergie behelst".

Niet iedereen is gelukkig met de Europese droneplannen. Kleinere EU-lidstaten hadden gehoopt een graantje van de ontwikkeling mee te pikken komen. Dit werd echter tegengewerkt door de regeringen van enkele EU-lidstaten die zelf een grote defensie-industrie huisvesten en er niets voor voelen om werk af te staan aan de kleinere lidstaten.

Ook de Verenigde Naties zijn sceptisch. In een rapport waarschuwen zij voor het gebruik van bewapende drones. Die zouden een bedreiging zijn voor de mondiale veiligheid en landen aansporen om onbemande wapens te verwerven. Het VN-rapport merkt op dat "drones uit de lucht komen, maar de zware voetafdruk van de oorlog achterlaten op de gemeenschap die ze aanvallen".

http://www.hpdetijd.nl/2014-10-26/made-eu-de-war-drone/

IPA NG

Citaat van: Nikehercules op 05/09/2014 | 15:05 uur
Dit hele idee wordt ingegeven door onwetendheid. In jou ''aanschaf beleid'' hoef je geen rekening te houden met belangrijke zaken waar je helemaal geen weet van hebt. Gewoon lekker rondshoppen op internet: een vliegtuigje hier, een vliegtuigje daar. Wordt jou idee niet aangeschaft dan zijn het de heren bij de KLu die het niet ''sexy'' genoeg vinden.

Tenslotte stel je ook nog te weten hoe er bij de Luchtmacht gedacht wordt, ik heb nieuws voor je: Je hebt geen idee.


Ik weet dat de luchtmacht de F-35A wil, tegen elke prijs.
Dit ontkennen is zinloos.

Als je mij wil wijsmaken dat de mensen die in de Defensietop rondlopen wel verstand van zaken hebben, dat er helemaal niks aan de hand is en dat het allemaal wel goed komt moet je van goede huize komen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Nikehercules

#220
Citaat van: IPA NG op 05/09/2014 | 14:34 uur
Wat dat betreft heb ik dus wel degelijk het idee dat ik weldenkender ben dan de mensen die Defensie bestieren.

Dit hele idee wordt ingegeven door onwetendheid. In jou ''aanschaf beleid'' hoef je geen rekening te houden met belangrijke zaken waar je helemaal geen weet van hebt. Gewoon lekker rondshoppen op internet: een vliegtuigje hier, een vliegtuigje daar. Wordt jou idee niet aangeschaft dan zijn het de heren bij de KLu die het niet ''sexy'' genoeg vinden.

Tenslotte stel je ook nog te weten hoe er bij de Luchtmacht gedacht wordt, ik heb nieuws voor je: Je hebt geen idee.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 05/09/2014 | 14:34 uur

Niet omdat ik arrogant ben maar omdat de bewijzen overweldigend zijn dat de mensen op het Ministerie van Defensie er geen drol van begrepen hebben.

Ik denk dat mensen op Mindef alsmede de mensen binnen de krijgsmacht het wel degelijk goed begrijpen..... alleen als je elke paar jaar een stelletje "nitwits" in het pluche krijgt die het voor jou onmogelijk maken en alleen maar uit zijn op jouw budget, tja.... dan is het best lastig.

IPA NG

#218
Citaat van: jurrien visser op 05/09/2014 | 14:19 uur
;D niet iedereen wil een IKEA inrichting en een saaie Volvo.

Maar ik begrijp dat je KLu expert bent... ooit bedacht dat zij in de apparaten het theater in mogen/moeten en dat jij het bekritiseerd vanuit de leunstoel?

Ook jij begrijpt dat de aanschaf van vliegtuigen ingegeven is door politieke redenen en niet door militaire zaken.

Als ik kan begrijpen dat 37 toestellen zal leiden tot 6-7 inzetbare kisten dan begrijp je dat dit niet de juiste weg is voor de krijgsmacht. Net zoals ik begrijp dat het afschaffen van tanks, AAA, geschut en het omvormen van het grootste deel van de grondeenheden tot lichte infanterie dom is. Net zoals het aanschaffen van de NH-90 een politiek ingegeven fout is geweest.

Wat dat betreft heb ik dus wel degelijk het idee dat ik weldenkender ben dan de mensen die Defensie bestieren. Niet omdat ik arrogant ben maar omdat de bewijzen overweldigend zijn dat de mensen op het Ministerie van Defensie er geen drol van begrepen hebben.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 05/09/2014 | 14:11 uur
De mensen bij de Klu redeneren nu eenmaal zo. Als het niet Amerikaans, duur en flashy is, dan is het minderwaardig en ongeschikt.

;D niet iedereen wil een IKEA inrichting en een saaie Volvo.

Maar ik begrijp dat je KLu expert bent... ooit bedacht dat zij in de apparaten het theater in mogen/moeten en dat jij het bekritiseerd vanuit de leunstoel?

IPA NG

De mensen bij de Klu redeneren nu eenmaal zo. Als het niet Amerikaans, duur en flashy is, dan is het minderwaardig en ongeschikt.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Mourning

Citaat van: DvdW op 05/09/2014 | 12:57 uur
gozer, lees je überhaupt wel voordat je reageert?

:lol: :lol: :lol:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

DvdW

Citaat van: IPA NG op 05/09/2014 | 12:31 uur
De MC-12W is te minderwaardig voor de heren van de Klu. Het mag dan wel Amerikaans zijn, propellers zijn natuurlijk niet sexy.
gozer, lees je überhaupt wel voordat je reageert?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

IPA NG

Citaat van: Nikehercules op 04/09/2014 | 18:59 uur
Dat ding heeft niets met de Global Hawk te maken, totaal ander platform.

Jij besluit op basis van 3 internetpagina's dat een platform geschikt is voor de KLu en beticht vervolgens de ''heren van de KLu'' er van dat zij het systeem niet sexy genoeg vinden.... 

Dat blijf ik bijzonder vinden.

De MC-12W is te minderwaardig voor de heren van de Klu. Het mag dan wel Amerikaans zijn, propellers zijn natuurlijk niet sexy.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Nikehercules

Citaat van: IPA NG op 04/09/2014 | 18:47 uur
Poleme zei dat en raadde de MC-12W aan.

Dat ding heeft niets met de Global Hawk te maken, totaal ander platform.

Citaat van: IPA NG op 04/09/2014 | 18:47 uur
Maar dat is niet sexy genoeg voor de heren van de Klu.

Jij besluit op basis van 3 internetpagina's dat een platform geschikt is voor de KLu en beticht vervolgens de ''heren van de KLu'' er van dat zij het systeem niet sexy genoeg vinden.... 

Dat blijf ik bijzonder vinden.

IPA NG

Citaat van: Nikehercules op 04/09/2014 | 18:20 uur
''Ze'' willen helemaal niet zo graag dergelijke sensorcapaciteiten. De Global Hawk gaat de U2 vervangen, ik zie totaal geen reden om te investeren in een high-altitude reconnaissance platform.

Poleme zei dat en raadde de MC-12W aan. Maar dat is niet sexy genoeg voor de heren van de Klu.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu