Internationale Helicopter ontwikkelingen

Gestart door Harald, 01/03/2017 | 13:48 uur

Sparkplug

Multiple Aerial Refuelings From KC-130J Tankers Keep HH-101A "Caesar" Helicopters In Flight For +6 Hours

https://theaviationist.com/2020/02/21/multiple-aerial-refuelings-from-kc-130j-tankers-keep-hh-101a-caesar-helicopters-in-flight-for-6-hours/


A KC-130J refuels an HH-101A during the record mission that saw the helicopter remain aloft for +6 hours. (Image credit: ItAF)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

USAF begins Grey Wolf operational testing

https://www.janes.com/article/94453/usaf-begins-grey-wolf-operational-testing


The USAF will begin replacing its ageing UH-1N 'Huey' helicopters with the Boeing MH-139A Grey Wolf (pictured) later this year. Source: US Air Force
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

#464
Citaat van: Harald op 21/02/2020 | 12:18 uur
Dat lijk me ook wel natuurlijk, maar blijft wel een kwetsbaar punt...
Maar het lijkt wel dat ze een nieuw systeem uitgedacht hebben.
Huh ?  Bovenop de OH-58D Kiowa zit ook een zware camera-bol.  En nog nooit gehoord over problemen met het top-zwaar zijn.

Kamov heeft de eenvoudigste en minst riskante route genomen door toch een lange / hoge rotor-as te gebruiken. Dit geeft de benodigde verticale ruimte tussen de 2 rotors, zodat de rotorbladen elkaar nooit kunnen raken.  Maar zo een lange as is natuurlijk zwaarder, geeft veel meer luchtweerstand en vereist een flink hoger hangar plafond.  Op land niet zo een probleem, maar op marineschepen wel.

Dus ging Sikorsky samen met de NASA toch eens kijken of dat niet anders kon.   Zij kwamen met het Advanced Blade Concept (ABC), welke toegepast werd in twee Sikorsky
S-69 / XH-59A's met compound co-axiale ABC.  Compound, is samengesteld, want de ABC co-ax rotors, aangedreven door een 1.825 pk turbo-shaft motor zorgden alleen voor liftvermogen.  Terwijl voorwaartse snelheid werd opgebouwd met 2 aparte horizontaal ingebouwde turbojet straalmotoren.  Dat leverde een hoog peut verbruik en compound-helikopter configuraties hebben te maken met hoge trillingen niveaus. 
De eerste XH-59 maakte haar eerste vlucht in juli 1973, in 1981 werd het XH-59A project beëindigd. In 1982 werd nog voorgesteld om een XH-59B te bouwen.  Met verbeterde ABC coax rotors, voorzien van 2 T700 turbo-shafts uit AH-64 Apache of Black Hawk en een duwschroef a la AH-56 Cheyenne in de staart.  Maar dan ingekapseld in een straalbuis, maar Sikorsky wilde hieraan geen pecunia besteden en ging dus niet door.

De ABC en XH-59A ervaringen paste Sikorsky toe in de oorspronkelijke LHX voorstellen, die nog voorzagen in revolutionaire 1-persoons Low Observable / stealth compound heli of tilt-rotor ontwerpen die veel sneller, hoger en verder konden vliegen dan conventionele helikopters.  De US Army vond dat toch te riskant en te duur worden, dus ging men weer terug naar conventionele ontwerpen a la resulterende RAH-66 Comanche.  Op indirecte wijze werden de rigide composiet rotor-blad technologie en vooruitstrevende tandwielkast (gearbox) techniek uit ABC / XH-59A project ook hier weer toegepast.
In de jaren 80 en begin jaren 90 ontwikkelde Sikorsky ook een 'vliegende schotel'-achtig stijlstartende Cypher en Cypher II UAV.  Met ook daarin weer 2 co-axiale rotors, maar dan aangestuurd via een fly-by-wire systeem.  Dit leverde Sikorsky ook weer ervaring op met de unieke luchtstromen in een co-axiale rotor in combinatie met een electronisch geregeld draad-besturing.    Zie:  https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_Cypher

Compound-helikopters krijgen allemaal te maken met zeer zware trillingen.  Nu werden er zeer zware prestatie eisen gesteld aan het UH-60 Black Hawk.  De eerste YUH-60 prototypes bleken te kampen met veel te veel vibraties.  Dat werd voor een deel opgelost via aërodynamische veranderingen, voornamelijk bij het motor en gearbox compartiment, staart-vlakken en verlenging / verhoging van de hoofd-rotor as.  Waarbij de rotor kop en rotor bladen oorspronkelijk zeer dicht bij de romp zaten.
Sikorsky was ook gedwongen om over te gaan tot actieve vibratie demping en loste dit probleem daarmee op.

De OH-58D Kiowa observatie heli en op termijn de UH-60 Black Hawk en AH-64 Apache moeten echter ook vervangen worden.
Sikorsky en Schweizer gingen de kennis en ervaring van bovengenoemde 4 projecten, samen met nieuwe vindingen toepassen in het experimentele X2 compound co-axiale heli.
Maakte zijn eerste vlucht in augustus 2008 en behaalde 2 prijzen, omdat deze X2 een startpunt wordt bevonden voor toekomstige helikopters met veel grotere snelheid, manoeuvreerbaarheid en utiliteit.  Op 14 juli 2011 ging de succesvolle X2 de mottenballen in.
Maar vormde wel de basis voor een mogelijke OH-58D Kiowa opvolger in de vorm van de Sikorsky S-97 Raider.
Deze maakt in mei 2015 haar eerste vlucht en dat testvlucht programma is nog steeds aan de gang.  Plus vormt uiteraard ook de basis voor de Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Gaat niet, bestaat niet.











Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 21/02/2020 | 10:38 uur
Lijkt mij dat er goed is gekeken naar de techniek die o.a. Kamov gebruikt en daar waar nodig het zelfs hebben kunnen verbeteren.

Dat lijk me ook wel natuurlijk, maar blijft wel een kwetsbaar punt...
Maar het lijkt wel dat ze een nieuw systeem uitgedacht hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=aroPBnIdBVQ&feature=emb_logo

KA-27 coaxial rotor
https://www.youtube.com/watch?v=1M6nX35hWdc&feature=emb_logo



Huzaar1

Citaat van: Harald op 21/02/2020 | 10:36 uur
Dat zal vast wel, maar hoe langer de as is met de rotorkop ten opzichte van de aandrijving hoe meer er vibraties kunnen optreden en met deze constructie van dubbele tegen elkaar indraaiende rotorkoppen zal dat nog meer kunnen optreden...
Hoe langer de as is hoe meer de as wil gaan zwieberen.... en zeker met verticale assen

Opzicht een mooi systeem hoor, hierdoor geen tailrotor meer nodig, maar heb mijn bedenkingen...

Dat is ook zo natuurlijk, maar ik had het meer over stabiliteitsproblemen met vliegen.

Je denkt dus dat een miljarden bedrijf dat al decennia vliegspul produceert en enorme belangen heeft bij de ontwikkeling van dit prototype daar niet over heeft nagedacht?
Dit is niet in de schuur van een medewerker gebouwd. Over elke moer en schroef is een vergadering gehouden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Harald op 21/02/2020 | 10:36 uur
Dat zal vast wel, maar hoe langer de as is met de rotorkop ten opzichte van de aandrijving hoe meer er vibraties kunnen optreden en met deze constructie van dubbele tegen elkaar indraaiende rotorkoppen zal dat nog meer kunnen optreden...
Hoe langer de as is hoe meer de as wil gaan zwieberen.... en zeker met verticale assen

Opzicht een mooi systeem hoor, hierdoor geen tailrotor meer nodig, maar heb mijn bedenkingen...

Lijkt mij dat er goed is gekeken naar de techniek die o.a. Kamov gebruikt en daar waar nodig het zelfs hebben kunnen verbeteren.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 21/02/2020 | 10:08 uur
Vast wel, computer lost dat op.

Dat zal vast wel, maar hoe langer de as is met de rotorkop ten opzichte van de aandrijving hoe meer er vibraties kunnen optreden en met deze constructie van dubbele tegen elkaar indraaiende rotorkoppen zal dat nog meer kunnen optreden...
Hoe langer de as is hoe meer de as wil gaan zwieberen.... en zeker met verticale assen

Opzicht een mooi systeem hoor, hierdoor geen tailrotor meer nodig, maar heb mijn bedenkingen...

Citaat van: StrataNL op 21/02/2020 | 10:16 uur
Ik neem aan dat harald doelt op het zwaartepunt als het ding op de grond staat, de apache is met z'n longbow radar ook topzwaar.

Dat is ook zo natuurlijk, maar ik had het meer over stabiliteitsproblemen met vliegen.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 21/02/2020 | 10:17 uur
Stabiliteitsproblemen bij een geparkeerde helikopter? Tell me more
Hij zal niet uit zichzelf omvallen uiteraard, maar het is één van de redenen waarom de Apache's van het VK slechts bij geringe seastate mogen opereren vanaf HMS schepen.

Neem bijvoorbeeld die NL apache die werd omvergeblazen door een taxiende IL-76 op Kandahar.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 21/02/2020 | 10:16 uur
Ik neem aan dat harald doelt op het zwaartepunt als het ding op de grond staat, de apache is met z'n longbow radar ook topzwaar.

Stabiliteitsproblemen bij een geparkeerde helikopter? Tell me more
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 21/02/2020 | 10:08 uur
Vast wel, computer lost dat op.
Ik neem aan dat harald doelt op het zwaartepunt als het ding op de grond staat, de apache is met z'n longbow radar ook topzwaar.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Harald op 21/02/2020 | 08:53 uur


Ik kwam deze afbeelding tegen van de Sikorsky Defiant ... jemig wat een hoge "toren" door die dubbele rotor.

Geeft dat geen stabiliteitsproblemen ?

Vast wel, computer lost dat op.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald



Ik kwam deze afbeelding tegen van de Sikorsky Defiant ... jemig wat een hoge "toren" door die dubbele rotor.

Geeft dat geen stabiliteitsproblemen ?

ridivek

#454
Airbus nieuws: Vier H160M voor Franse Marine, SAR taak.


Maar als je nog ongeveer 5 jaar geduld hebt, zijn er meer opties. (Ontwikkeld onder EU Cleansky Fast Rotorcraft IADP)
Airbus Racer doorontwikkeling van de X4 (H160).


Leonardo Next Generation Civil Tiltrotor (NGCTR)

Harald



Developed under the Hélicoptère Interarmées Léger program, and derived from the Airbus H160 civil helicopter, the H160M Cheetah is intended to replace five different models of support helicopters now in service with the French military.

https://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/209498/france-awards-initial-development-contracts-for-h160m-next_gen-helicopter.html


Sparkplug

France launches pre-development of militarised H160

https://www.janes.com/article/94163/france-launches-pre-development-of-militarised-h160


The H160M will replace a large number of existing helicopter types in service with the French armed forces, with deliveries set to begin in 2026. (Airbus Helicopters)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.