Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Benji87

Citaat van: Ace1 op 22/06/2023 | 14:31 uur
Ik zie de Belg niet als een soort ondermens maar ben van mening dat men wel beter de stekker uit de federale staat Belgi? kan trekken. Gezien het feit dat na iedere Federale verkiezingen het meer als een jaar duurt om een kabinet te vormen.   Hoe verder daar zijn 2 opties voor.

Optie 1 Vlaanderen en Walloni? worden beide onafhankelijk.

Optie 2 Vlaanderen sluit zich bij Nederland aan en Walloni? sluit zich bij Frankrijk aan.

Pas op ace1, met optie 2 trigger je heel DF weer om met fantasy fleets aan te komen  :P

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 22/06/2023 | 12:58 uur
Omdat dit forum vol mensen zit die Belgen bekijken als een soort ondermensen. Terwijl we gewoon in een gefaalde staat leven.

Ik zie de Belg niet als een soort ondermens maar ben van mening dat men wel beter de stekker uit de federale staat Belgi? kan trekken. Gezien het feit dat na iedere Federale verkiezingen het meer als een jaar duurt om een kabinet te vormen.   Hoe verder daar zijn 2 opties voor.

Optie 1 Vlaanderen en Walloni? worden beide onafhankelijk.

Optie 2 Vlaanderen sluit zich bij Nederland aan en Walloni? sluit zich bij Frankrijk aan.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 22/06/2023 | 11:33 uur
Waarom zou de F-35A voor de Belgen iets overkill zijn en niet voor de Denen?

Ik begrijp Reiniers reactie wel, maar het klopt niet. En als dat al waar zou zijn dan is de FCAS dat nog veel meer, dat word namelijk een toestel dat geschikt is voor vliegkampschepen met CATOBAR en ook nog eens een twee motoring toestel. Deze twee dingen zijn wat de Belgen totaal niet nodig hebben en ook nooit zelfstandig nodig gaan hebben. De plannen van de FCAS zijn spectaculair met een hele groep van loyal wingmen om zich heen en het 6e generatie stealth toestel als moederschip, maar mogelijk gaat de F-35 dit zelf ook worden.

Stoonbrace

Citaat van: Sparkplug op 22/06/2023 | 11:33 uur
Waarom zou de F-35A voor de Belgen iets overkill zijn en niet voor de Denen?

Omdat dit forum vol mensen zit die Belgen bekijken als een soort ondermensen. Terwijl we gewoon in een gefaalde staat leven.

Sparkplug

Citaat van: Reinier op 22/06/2023 | 11:01 uur
De F-35 is een top toestel en wellicht iets overkill/ te duur voor de Belgen. Ze zouden ook uit de voeten kunnen met een Grippen of F16 block 50/52.

Waarom zou de F-35A voor de Belgen iets overkill zijn en niet voor de Denen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Reinier

Citaat van: Parera op 21/06/2023 | 19:25 uur
Natuurlijk weten we dat allemaal wel. De Belgische politiek hangt aan elkaar met slijm en kwijl uit de Franse industrie lobby, dit is al het zoveelste project dat de Belgen aanschaffen om de Franse industrie tevreden te houden in navolging van de A-109's, NH-90 TTH, Jaguar / Griffon, MCMV's & nu ook de FCAS.

Dit is het zoveelste door politiek bedachte aankoop om de Franse industrie tevreden te houden. En gaat de luchtcomponent hier iets aan hebben? Nee waarschijnlijk niet want ik verwacht niet dat Belgie ooit de FCAS zal aanschaffen. De F-35 zal nog tot ruim in de jaren '60 doorvliegen, op dat moment is de FCAS al ruim 15 a 20 jaar oud en dus niet meer geschikt als state of the art fighter.
Dit dus.
En laten we wel zijn, het enige dat Belgie mag bijdragen aan de ontwikkeling en bouw van de FCAS is de lucht in de banden. De rest is voor de Fransen.

Totaal weggegooid geld voor de Belgen. Het is nu niet dat de Belgen heel ruim in hun slappe was zitten voor defensie.
De F-35 is een top toestel en wellicht iets overkill/ te duur voor de Belgen. Ze zouden ook uit de voeten kunnen met een Grippen of F16 block 50/52.
Na 15 jaar weer afscheid nemen van de F35, wat een gekkigheid. Alsof deze dan niet meer voldoet aan de eisen van de defensie van Belgie.

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 21/06/2023 | 19:13 uur
DMO beslist niet welk materiaal er wordt gekozen of gekocht. We normeren alleen.

Hoe de Belgische materieelselectie gaat weet niemand.

Jawel maar je bent het toch wel met mee eens dat het vreemd is dat je materiaal organisatie een grote JSF tempel is terwijl je de beslissing formeel nog moet nemen? Hoe objectief is die beslissing dan daadwerkelijk geweest?

Ace1

Analyse Defensie

?Die geur van achterkamers krijg je nooit meer weg?: drukt minister Dedonder haar zin door over nieuw Europees gevechtsvliegtuig?

Al langer wordt gefluisterd dat minister Ludivine Dedonder (PS) koste wat het kost wil meebouwen aan het nieuwe gevechtsvliegtuig SCAF. En, parbleu, ons land sluit zich nu aan bij het miljardenproject. Zonder een debat in het parlement en op basis van een betwistbare nota. ?Die geur van achterkamers krijg je nooit meer weg.?

https://www.demorgen.be/nieuws/die-geur-van-achterkamers-krijg-je-nooit-meer-weg-drukt-minister-dedonder-haar-zin-door-over-nieuw-europees-gevechtsvliegtuig~b96d0631/

Helaas zit de rest achter de betaalmuur.

Huzaar1

Ja maar dat bedoelde ik, er zitten zo veel variabelen in het lobby domein dat je niet meer kunt volgen wat de motivatie van een keuze is.

Waarschijnlijk is dit dus ook het geval van een heel wat dominanter Ministerie van Belgische buitenlandse zaken wat dit ziet als een kans om niet te missen, en Defensie tot die samenwerking dwingt. Een beetje hetzelfde gevaar als wij zien met ons Onderzee?r dossier.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 21/06/2023 | 19:13 uur
Hoe de Belgische materieelselectie gaat weet niemand.

Natuurlijk weten we dat allemaal wel. De Belgische politiek hangt aan elkaar met slijm en kwijl uit de Franse industrie lobby, dit is al het zoveelste project dat de Belgen aanschaffen om de Franse industrie tevreden te houden in navolging van de A-109's, NH-90 TTH, Jaguar / Griffon, MCMV's & nu ook de FCAS.

Dit is het zoveelste door politiek bedachte aankoop om de Franse industrie tevreden te houden. En gaat de luchtcomponent hier iets aan hebben? Nee waarschijnlijk niet want ik verwacht niet dat Belgie ooit de FCAS zal aanschaffen. De F-35 zal nog tot ruim in de jaren '60 doorvliegen, op dat moment is de FCAS al ruim 15 a 20 jaar oud en dus niet meer geschikt als state of the art fighter.


Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 21/06/2023 | 08:59 uur
Zo'n maintenance hub heeft alleen zin als er voldoende afzet is.

Dit dus. En aangezien ik de FCAS om duizend en een redenen niet hetzelfde succes zie hebben als de F-35 is maar de vraag waar het laag en hoog hangend fruit voor de Belgen zit.

Helemaaaal omdat ze zelf niet eens profiteren van dit alles omdat ze eigelijk over 50 jaar pas de F-35 gaan vervangen.

Het lijkt erop dat dit een uitkomst is van een spel tussen MinBuza en Biza van Belgie en de Mindef de kolen uit het vuur moet gaan halen. Precies zoals bij ons.

BuZa heeft een say in echt enorm veel. Zal daar niet anders zijn. En het bedrijfsleven heeft druk op hun BuZa en Biza weten te leggen. Belgische Defensie heeft hier niks aan maar i.t.t. tot die van Nederland laat zij zich wel voor het karretje van de industrie spannen.


Maar dat is standaard in BE en daar kwamen ook al die schandalen altijd vandaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 21/06/2023 | 14:26 uur
Nou nee; eisen kunnen ze het niet maar door deelname aan zo?n project heb je wel een bepaalde mate van vooringenomenheid mbt de keuze van een toestel. Ik weet nog wel dat de DMO toentertijd overal posters en modellen had hangen van de F35 en toen moest de keuze voor de JSF nog genomen worden in Den Haag. Eigenlijk kan het Belgische lucht component nu niet meer objectief beoordelen wat het meest geschikt voor hun is.

Maar voordat DF weer helemaal loco gaat op hun fantasy fleets en zooi. Het kan ook betekenen dat de Belgische luchtmacht gewoon volop gaat voor een unmanned loyal wingman die complementair is aan hun F35. Die optie ligt volgens mij ook nog op tafel

DMO beslist niet welk materiaal er wordt gekozen of gekocht. We normeren alleen.

Hoe de Belgische materieelselectie gaat weet niemand.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Master Mack op 21/06/2023 | 00:12 uur
Luchtfietserij maar neem onze CDS over dan lukt het vast. Maar alle gekheid op een stokje als de civiele industrie wat onderdelen levert wil nog niet zeggen dat ze dan eisen dat je 15 toestellen koopt wat dat is het aantal wat je dan als luchtmacht kan betalen. Lekker 40 jaar vliegen met de F35 komt vast goed. En door.

Nou nee; eisen kunnen ze het niet maar door deelname aan zo?n project heb je wel een bepaalde mate van vooringenomenheid mbt de keuze van een toestel. Ik weet nog wel dat de DMO toentertijd overal posters en modellen had hangen van de F35 en toen moest de keuze voor de JSF nog genomen worden in Den Haag. Eigenlijk kan het Belgische lucht component nu niet meer objectief beoordelen wat het meest geschikt voor hun is.

Maar voordat DF weer helemaal loco gaat op hun fantasy fleets en zooi. Het kan ook betekenen dat de Belgische luchtmacht gewoon volop gaat voor een unmanned loyal wingman die complementair is aan hun F35. Die optie ligt volgens mij ook nog op tafel

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 17/06/2023 | 13:50 uur
Moraal van dit verhaal ze zien dus dat Nederland op een steenworp van Belgie in Woensdrecht de vruchten plukt van hun deelname aan de ontwikkeling van de F35, die 900M die wij dus investeerde in de ontwikkeling komt dus voor ons terug in de vorm van een logisteke en maintenance hub met veel werk aan alle f35 in het Europse theater, wat dus Belgie hoopt te gaan krijgen met hun plan van aanpak.

Zo'n maintenance hub heeft alleen zin als er voldoende afzet is. Aangezien dat voorlopig een vraagteken blijft, is de kans zeer groot dat deze maintenance hub (motoren en/of casco) in Duitsland en/of Frankrijk blijft. Overigens heeft Nederland, afgezien van de F-35 logistiek, alleen een maintenance hub voor de P&W F135 motor. De F-35 heavy maintenance hub is nog steeds in Cameri.

Laten ze maar observator zijn en niet meer dan dat.

Als het Finse Patria een nieuwe deal kan sluiten (zie onderstaande), dan zullen Belgische bedrijven dat ook kunnen blijven doen.

https://yle.fi/a/74-20037474
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack

Luchtfietserij maar neem onze CDS over dan lukt het vast. Maar alle gekheid op een stokje als de civiele industrie wat onderdelen levert wil nog niet zeggen dat ze dan eisen dat je 15 toestellen koopt wat dat is het aantal wat je dan als luchtmacht kan betalen. Lekker 40 jaar vliegen met de F35 komt vast goed. En door.