Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Huzaar1

Sluit dan aan saab damen als je een punt wil maken....
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald


Harald

Saab ziet af van juridische stappen na verlies onderzeebootaanbesteding

Het Zweedse defensiebedrijf Saab gaat de voorlopige uitkomst van het onderzeebootdossier niet aanvechten in de rechtzaal. Dat blijkt uit een verklaring van Saab en Damen. De bedrijven vinden dat de voorlopige keuze "beoordeeld moeten worden in het parlement, waar deze politieke discussie thuishoort".

https://marineschepen.nl/nieuws/Saab-ziet-af-van-juridische-stappen-onderzeeboot-aanbesteding-120424.html

Harald

Het is na die 15 maart wel erg stil geworden in Nederland en de Politiek rondom de vervanging van de Walrus klasse.... Naval Group is uit de Tender gekomen als Werf voor de bouw van 4 stuks onderzeeboten. De Politiek zou nog verder geïnformeerd worden en toen ..... was het stil.  :hrmph:

Moet de Politiek nu nog zijn JA woord zeggen tegen de Tender uitkomst ?
en dat Commmit met de Naval Group in de eindonderhandeling gaat voor de opdracht en de punten op de i gaat zetten voor definitieve opdracht ?   

Parera

#7672
Citaat van: Harald op 05/04/2024 | 17:42 uurhttps://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2024/04/05/franse-naval-maakt-bekend-welke-tien-nederlandse-bedrijven-meebouwen-aan-nieuwe-onderzeeboten/

Franse Naval Group maakt bekend welke tien Nederlandse bedrijven meebouwen aan nieuwe onderzeeboten

Naval Group heeft bekendgemaakt welke tien Nederlandse bedrijven er een bijdrage leveren aan de vier onderzeeboten die de Fransen gaan bouwen voor de Nederlandse Marine. Naast scheepsbouwer Royal IHC, waar het al bekend van was, zijn dat onder andere RH Marine en Bolidt.

Helaas rest van artikel is achter betaalmuur

Deze Nederlandse bedrijven werken mee:
Royal IHC uit Kinderdijk.
RH Marine uit Schiedam.
Optics 11 uit Amsterdam.
Van Halteren Technologies uit Boxtel.
Bolidt uit Hendrik-Ido-Ambacht.
Compimac uit Cuijk.
Hatenboer-Water uit Scheidam.
Solico uit Oosterhout.


Niet de gehele lijst, maar dit is wat ik kan terug vinden via google. In totaal gaat het om jawel 10 NL bedrijven + 2 kennis instituten (TNO / Marin).

Toevoeging!



https://twitter.com/navalgroup/status/1776127841937092886

Harald

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2024/04/05/franse-naval-maakt-bekend-welke-tien-nederlandse-bedrijven-meebouwen-aan-nieuwe-onderzeeboten/

Franse Naval Group maakt bekend welke tien Nederlandse bedrijven meebouwen aan nieuwe onderzeeboten

Naval Group heeft bekendgemaakt welke tien Nederlandse bedrijven er een bijdrage leveren aan de vier onderzeeboten die de Fransen gaan bouwen voor de Nederlandse Marine. Naast scheepsbouwer Royal IHC, waar het al bekend van was, zijn dat onder andere RH Marine en Bolidt.

Helaas rest van artikel is achter betaalmuur

Zander

Het lijkt te mooi om waar te zijn....
DAT IS HET OOK!!!!

Sukkels in DH.
People are sheep

Master Mack

Citaat van: Parera op 03/04/2024 | 17:14 uurAchter de betaalmuur

Vier onderzeeërs halen, drie betalen: te mooi om waar te zijn?

Franse onderzeeboten zijn 1,5 miljard euro goedkoper dan Nederlandse, blijkt tijdens een geheime briefing. In omvangrijke tenders zijn prijsverschillen van 5 procent al heel wat. Nu bleken de Fransen zelfs 25 procent goedkoper. Hoe kan dat?

https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2024/04/franse-onderzeeers-te-mooi-om-waar-te-zijn-71378w

FRANS Staatsbedrijf!!!!!

Parera

Achter de betaalmuur

Vier onderzeeërs halen, drie betalen: te mooi om waar te zijn?

Franse onderzeeboten zijn 1,5 miljard euro goedkoper dan Nederlandse, blijkt tijdens een geheime briefing. In omvangrijke tenders zijn prijsverschillen van 5 procent al heel wat. Nu bleken de Fransen zelfs 25 procent goedkoper. Hoe kan dat?

https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2024/04/franse-onderzeeers-te-mooi-om-waar-te-zijn-71378w

Master Mack

Is dat nou nog een issue dat dit ontwerp smaller is als de Walrus?

Lynxian

Citaat van: Parera op 28/03/2024 | 19:01 uurDeze was volgens mij nog niet gepost hier, helaas lage resolutie.


Interessant dat de boot slechts vaart met een 35 koppige bemanning. Wel is er accommodatie voor 43 personen + 16 extra bedden.
Komt hiermee ook een einde aan het 6 uur op, 6 uur af?

Parera

Deze was volgens mij nog niet gepost hier, helaas lage resolutie.


Interessant dat de boot slechts vaart met een 35 koppige bemanning. Wel is er accommodatie voor 43 personen + 16 extra bedden.

Harald

Naval Group tests lithium batteries for future Dutch Orka class submarines

According to information published by Naval Group on March 26, 2024, the French firm, alongside its partner TNO Nieuws, carried out a series of tests on Lithium Ion batteries designed for submarine use.



The Royal Netherlands Navy plans to introduce the Orka-class submarine, aiming to replace the older Walrus-class submarines and improve its underwater capabilities. This initiative began in November 2014, when the Dutch Minister of Defence, Jeanine Hennis-Plasschaert, announced the plan for four next-generation submarines, initially set to be operational by 2025. However, this timeline has been adjusted, with the first submarines now expected to enter service between 2034 and 2037.

The replacement program has been influenced by political discussions and strategic assessments, focusing on the submarines' desired capabilities and cost-effectiveness. These debates reflect wider considerations about the Netherlands' defense strategy amid changing global threats. The location for building the new submarines remains undecided, especially after the closure of the Dutch RDM shipyard, historically significant for the country's submarine construction.

In March 2018, the government confirmed its commitment to upgrading its submarine fleet by allocating over 2.5 billion euros for the new class. This decision highlights the continued emphasis on maintaining capabilities similar to those of the Walrus-class for operations in various marine environments, ensuring the Royal Netherlands Navy's effectiveness and versatility.

On 16 November 2022, the Dutch Ministry of Defence moved forward with the program by requesting quotations from three pre-selected shipyards, leading to the selection of a design expected by late 2023 or early 2024. This step marks significant progress toward starting the construction of the new submarines.

Among the candidates, the partnership between Damen Group and Saab Group, offering a design based on the A26 submarine, was notable for its advanced features. Naval Group and ThyssenKrupp Marine Systems also participated, showcasing their latest technologies. Eventually, Naval Group won the contract, as announced by State Secretary for Defence Christophe van der Maat on 15 March 2024. This decision has initiated discussions on choosing a foreign shipyard for a key national defense project.

The Orka-class submarines, with names Orka, Zwaardvis, Barracuda, and Tijgerhaai, are expected to bring significant advancements in technology. With specifications including a displacement of 3,300 tonnes, a length of 82 meters, and armed with torpedoes and cruise missiles, these submarines are designed for stealth, endurance, and flexibility.

Their diesel-electric propulsion system, enhanced by lithium-ion batteries, will extend their operational range. This project is part of the Netherlands' commitment to maritime security and strategic adaptability in the 21st century.

https://www.navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2024/march/14186-naval-group-tests-lithium-batteries-for-future-dutch-orka-class-submarines.html

Harald

https://www.telegraaf.nl/podcast/778424606/waarom-scheepsbouwer-damen-de-boot-heeft-gemist

Waarom scheepsbouwer Damen de boot heeft gemist


Vrijdag werd bevestigd wat Telegraaf-lezers al wisten: de Franse werf Naval Group mag vier onderzeeboten ontwerpen voor de marine. Nederlands grootste scheepswerf Damen werd gepasseerd, tot ontzetting van een deel van de Tweede Kamer. Hoe kreeg Naval het voor elkaar en waar ging het mis voor de concurrenten? Dat bespreken Olof van Joolen en defensieverslaggever Silvan Schoonhoven in deze aflevering samen met marinejournalist Jaime Karremann.

De podcast Delta Tango, zie link

Benji87

Citaat van: Harald op 20/03/2024 | 12:42 uurhttps://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2024/02/beste-onderzeeboot-voor-beste-prijs

Naval Group wint spannende race rond bouw nieuwe onderzeeboten

'Naast torpedo's ook kruisvluchtwapens inzetten'

Het is Naval Group dat voor Defensie vier ultramoderne onderzeeboten mag gaan bouwen. Met de Blacksword Barracuda biedt de Franse werf 'de beste onderzeeboot voor de beste prijs'. "Uiterlijk tien jaar na tekening van het leveringscontract moeten de varende beproevingen van de eerste twee nieuwe onderzeeboten zijn voltooid." Dat meldde defensiestaatssecretaris Christophe van der Maat op vrijdag 15 maart in een Kamerbrief.

Vreemd genoeg lijkt commandeur Jurgen Kwak van COMMIT ook te denken aan tomahawks.

Ik zit sowieso nog met een vraag. Hoe zit dat met de LCF'en dan? Die hebben ook een CMS van Thales. Dus hoe gaat men daar vervulling aan geven? Voor zover ik kan zien zijn ze ook de enige die hier een oplossing voor moeten verzinnen want Australië, Japan en Canada gaan allemaal met Lockheed Martin in zee.