Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 21/08/2016 | 22:32 uur
Gezien de huidige tijd lijkt me 4.0 beter.  :angel:

Ook prima  ;D

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/08/2016 | 22:07 uur
Voor het gemak: Zuiderkruis/Amsterdam 2.0
Gezien de huidige tijd lijkt me 4.0 beter.  :angel:

Lex

Citaat van: Ace1 op 21/08/2016 | 22:11 uur
Lex dat staat niet inde speficaties van diverse  schepen die in deze topic ter sprake zijn gekomen, maar ik ben ervan overtuigd dat deze er wel bij inbegrepen zitten.
Nee, dat zijn extra opties; als je kijkt naar de foto van dat Pakistaanse schip, dan zijn er twee masten, voor het overgeven van brandstof.

Ace1

Citaat van: Lex op 21/08/2016 | 21:43 uur
Tot op heden wordt er gedacht aan/geschreven over een 'bevoorrader' van een X tonnage, wapenopstelling[en], helidek.
Ik mis toch wel het eea in de verwachtingen, zoals oa:
a. opslag voor solid stores?
b. opslag koel/vries?
c. alleen brandstof?
d. soorten laadposities?

En zo zijn er wel meer te bedenken.

Lex dat staat niet inde speficaties van diverse  schepen die in deze topic ter sprake zijn gekomen, maar ik ben ervan overtuigd dat deze er wel bij inbegrepen zitten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 21/08/2016 | 21:43 uur
Tot op heden wordt er gedacht aan/geschreven over een 'bevoorrader' van een X tonnage, wapenopstelling[en], helidek.
Ik mis toch wel het eea in de verwachtingen, zoals oa:
a. opslag voor solid stores?
b. opslag koel/vries?
c. alleen brandstof?
d. soorten laadposities?

En zo zijn er wel meer te bedenken.

Voor het gemak: Zuiderkruis/Amsterdam 2.0

Lex

Tot op heden wordt er gedacht aan/geschreven over een 'bevoorrader' van een X tonnage, wapenopstelling[en], helidek.
Ik mis toch wel het eea in de verwachtingen, zoals oa:
a. opslag voor solid stores?
b. opslag koel/vries?
c. alleen brandstof?
d. soorten laadposities?

En zo zijn er wel meer te bedenken.

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 21/08/2016 | 20:48 uur
Het verschil is dat jij naar oude afschreven schepen kijkt die uitgefaseerd gaan worden en ik kijk naar de toekomst.
OK - je hebt helemaal gelijk met zo'n nietszeggende vergelijking.  :silent:

walter leever

Citaat van: Ace1 op 21/08/2016 | 20:46 uur
Jawel hoor SPS Cantabria (A15) dat is een vergelijkbaar schip en de Berlin klasse

https://en.wikipedia.org/wiki/SPS_Cantabria_(A15)

https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin-class_replenishment_ship

En de  Damen Logistic Support Vessel Replenisher 16000

http://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel/logistic-support-vessel-replenisher-16000


Ik wil niet partijdig overkomen( :devil: ),maar ik vind de lijnen van de Damen ontwerpen wel met kop en schouders boven de rest uitsteken.('t oog wil ook wat   :big-smile: ),hopenlijk besteld Nederland zo'n "replenisher"

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 21/08/2016 | 17:09 uur
Jij vermeldt "simpel" maar somt dan een lijst specificaties op die voor mij niet meer onder de noemer simpel vallen.
Met de voorbeelden die ik gaf was het me vooral te doen om: de afmetingen, enkel een heli-dek (geen hangar dus) en zelfs geen CIWS.
Ik weet ook wel dat bevoorraders nu dubbelwandig moeten zijn, maar dat was voor mijn voorbeelden nog niet van toepassing.

Als je daar ook nog eens een hangaar voor minstens twee heli's (en zelfs drie) bij wilt dan nemen de afmetingen al snel toe.
CIWS. Geen probeem. Een tweetal Phalanx/RAM (of combinatie ervan) zijn snel geplaatst - geen dekpenetratie nodig.

Het verschil is dat jij naar oude afschreven schepen kijkt die uitgefaseerd gaan worden en ik kijk naar de toekomst.

Ace1

#59
Citaat van: Jooop op 21/08/2016 | 16:49 uur
De Brave en Tide class schepen zijn een maatje groter (30t en 37t) dan het Pakistaanse schip. Zijn er geen vergelijkbare schepen?

Jawel hoor SPS Cantabria (A15) dat is een vergelijkbaar schip en de Berlin klasse

https://en.wikipedia.org/wiki/SPS_Cantabria_(A15)

https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin-class_replenishment_ship

En de  Damen Logistic Support Vessel Replenisher 16000

http://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel/logistic-support-vessel-replenisher-16000

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 21/08/2016 | 17:09 uur
Jij vermeldt "simpel" maar somt dan een lijst specificaties op die voor mij niet meer onder de noemer simpel vallen.
Met de voorbeelden die ik gaf was het me vooral te doen om: de afmetingen, enkel een heli-dek (geen hangar dus) en zelfs geen CIWS.
Ik weet ook wel dat bevoorraders nu dubbelwandig moeten zijn, maar dat was voor mijn voorbeelden nog niet van toepassing.

Als je daar ook nog eens een hangaar voor minstens twee heli's (en zelfs drie) bij wilt dan nemen de afmetingen al snel toe.
CIWS. Geen probeem. Een tweetal Phalanx/RAM (of combinatie ervan) zijn snel geplaatst - geen dekpenetratie nodig.

Een paar duizend ton extra lucht en staal en een doos met een roldeur houden een tanker nog steeds simpel. 2 CIWS systemen maken het al wat gecompliceerder maar voor een main body zijn ze van levensbelang.

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 21/08/2016 | 14:45 uur
De Rhön Klasse, de  Stromboli klasse en de Rover Klasse zijn allemaal enkelwandige schepen de milieu eisen zijn tegenwoordig dat bevoorraders dubbelwandig moeten zijn. Een enkelwandige bevoorrader kan in een buitenlandse haven worden geweigerd. En wat is er mis met een hangaar voor heli's en 2 CIWS? Na 2020 zijn enkelwandige bevoorraders verboden.
Jij vermeldt "simpel" maar somt dan een lijst specificaties op die voor mij niet meer onder de noemer simpel vallen.
Met de voorbeelden die ik gaf was het me vooral te doen om: de afmetingen, enkel een heli-dek (geen hangar dus) en zelfs geen CIWS.
Ik weet ook wel dat bevoorraders nu dubbelwandig moeten zijn, maar dat was voor mijn voorbeelden nog niet van toepassing.

Als je daar ook nog eens een hangaar voor minstens twee heli's (en zelfs drie) bij wilt dan nemen de afmetingen al snel toe.
CIWS. Geen probeem. Een tweetal Phalanx/RAM (of combinatie ervan) zijn snel geplaatst - geen dekpenetratie nodig.

Jooop

De Brave en Tide class schepen zijn een maatje groter (30t en 37t) dan het Pakistaanse schip. Zijn er geen vergelijkbare schepen?

Ace1

#55
Citaat van: ARM-WAP op 21/08/2016 | 14:33 uur
Dat zou ik al geen simpele tanker meer noemen...
Ik denk bij 'simpel' al meer aan bv de Duitse Spessart/Rhoen, of de Italiaanse Stromboli, Britse Rover class...

Dit terzijde denk ik dat dit nieuwe schip een mooie boost is voor de Pakistaanse marine. Ik zie daar dan nog wel een zusterschip (of twee) bijkomen.
Mooi voorbeeld ook van "Islamitische" samenwerking waarvan we denk ik nog wel meer zullen zien.
Pakistan houdt lekker de deur open voor hulp van buitenaf (Turks, Chinees, Frans, en ook nog US - hoewel dat met momenten deze relatie wat gespannen is).

De Britten laten, voor het eerst hun, Tide-klasse bouwen in Zuid-Korea. De aankomst van RFA Tidespring in Falmouth was voorzien voor juni '16. Ondertussen is hier al een vertraging gemeldvan 3-6 maanden. De reden is vooralsnog niet bevestigd.
De Fransen werken aan hun BRAVE klasse.
En de Italianen zijn ook begonnen aan een serie bevoorraders.

De Rhön Klasse, de  Stromboli klasse en de Rover Klasse zijn allemaal enkelwandige schepen de milieu eisen zijn tegenwoordig dat bevoorraders dubbelwandig moeten zijn. Een enkelwandige bevoorrader kan in een buitenlandse haven worden geweigerd. En wat is er mis met een hangaar voor heli's en 2 CIWS? Na 2020 zijn enkelwandige bevoorraders verboden.

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 21/08/2016 | 13:17 uur
Een dubbelwandige tanker tussen de 16.000 en 20.000 ton met 2 Ciws erop een hangaar waar minimaal 2 heli's en maximaal 3 heli's inpassen en minimale topsnelheid van 20 knopen en een maximale topsnelheid van 22 knopen. met daarbij een gatekeeper systeem eraan toegevoegd.
Dat zou ik al geen simpele tanker meer noemen...
Ik denk bij 'simpel' al meer aan bv de Duitse Spessart/Rhoen, of de Italiaanse Stromboli, Britse Rover class...

Dit terzijde denk ik dat dit nieuwe schip een mooie boost is voor de Pakistaanse marine. Ik zie daar dan nog wel een zusterschip (of twee) bijkomen.
Mooi voorbeeld ook van "Islamitische" samenwerking waarvan we denk ik nog wel meer zullen zien.
Pakistan houdt lekker de deur open voor hulp van buitenaf (Turks, Chinees, Frans, en ook nog US - hoewel dat met momenten deze relatie wat gespannen is).

De Britten laten, voor het eerst hun, Tide-klasse bouwen in Zuid-Korea. De aankomst van RFA Tidespring in Falmouth was voorzien voor juni '16. Ondertussen is hier al een vertraging gemeldvan 3-6 maanden. De reden is vooralsnog niet bevestigd.
De Fransen werken aan hun BRAVE klasse.
En de Italianen zijn ook begonnen aan een serie bevoorraders.