Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Ros

Citaat van: Harald op 16/05/2019 | 21:39 uur
Verschillende belangen en wensen, maar op het hoogste niveau al beslist onder het genot van een kopje koffie

Dan heb je in Nederland nog altijd de ministerraad, coalitiepartijen en Eerste Kamer die mee praten/beslissen over dit soort zwaarwegende keuzes. Het is niet zo maar een dealtje die de PM er even door kan drukken. Het is nog steeds een democratie hier.

Lex

Citaat van: Harald op 16/05/2019 | 21:39 uur
Zou Rutte zijn volgende baan al veiliggesteld hebben in een onderonsje met Macron ?
In ruil waarvoor.... ?...  :P :hrmph:

Verschillende belangen en wensen, maar op het hoogste niveau al beslist onder het genot van een kopje koffie ?

Ik hoop het niet.....

Onder de noemer 'voortschrijdend inzicht' is er van alles, op elk moment, mogelijk.

Harald

Citaat van: MasterChief1971 op 16/05/2019 | 20:50 uur
MinFin, BuZa en de KM/OZD hebben wellicht tegenstrijdige belangen.
Dat zal je niet ontgaan zijn, toch?
Rutte en Macron als 2 handen op 1 buik?
Zou Rutte zijn volgende baan al veiliggesteld hebben in een onderonsje met Macron ?
In ruil waarvoor.... ?...  :P :hrmph:

Verschillende belangen en wensen, maar op het hoogste niveau al beslist onder het genot van een kopje koffie ?

Ik hoop het niet.....

MasterChief1971

Citaat van: Huzaar1 op 16/05/2019 | 19:25 uur
Nu ben ik hem weer kwijt. Hoe bedoel je dit?
MinFin, BuZa en de KM/OZD hebben wellicht tegenstrijdige belangen.
Dat zal je niet ontgaan zijn, toch?
Rutte en Macron als 2 handen op 1 buik?
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

MasterChief1971

Citaat van: Huzaar1 op 16/05/2019 | 18:48 uur
En waarom lezen we dit? Is er een aanleiding of is het standaard procedure? : )
Vanwege de politiek in Den Haag...
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 16/05/2019 | 18:48 uur
En waarom lezen we dit? Is er een aanleiding of is het standaard procedure? : )

Annuleringskosten zijn standaard, maar blijkbaar was het niet duidelijk om hoeveel het zou gaan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

En waarom lezen we dit? Is er een aanleiding of is het standaard procedure? : )
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 16/05/2019 | 18:09 uur
Kan iemand me uitleggen wat dit nieuwsbericht inhoud en waar jullie het over hebben.

Het gaat om annuleringskosten van het Australische SEA 1000 project. De Australische nationale omroep ABC benoemt per stadia de drie verschillende annuleringskosten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Kan iemand me uitleggen wat dit nieuwsbericht inhoud en waar jullie het over hebben.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

#401
Citaat van: Sparkplug op 16/05/2019 | 15:58 uur
Contract cancellation fee and questions about the future of SEA 1000

https://www.defenceconnect.com.au/maritime-antisub/4061-contract-cancellation-fee-and-questions-about-the-future-of-sea-1000

1) Australie ontvangt alleen een basisontwerp van NAVAL en verbreekt dan het contract.
According to the future submarine SPA, Naval Group would receive a 90 million euro (about $140 million) break payment if the company completed the basic design, but the Defence Department then decided not to proceed further.

2)  Australie ontvangt een detaileerd ontwerp van NAVAL en verbreekt het contract.
a break payment of 250 million euros (about $404 million) would apply if the French delivered a detailed submarine design and Australia then chose to go no further.

3) Australie ontvangt 1 compleet gemaakt en werkende onderzeeboot en verbreekt het contract.
Australia accepted its first completed submarine but decided to cancel all future orders, the Commonwealth would have to pay the French company 220 million euros (about $355 million).

https://www.abc.net.au/news/2019-05-15/australia-to-pay-hundreds-of-millions-if-french-sub-deal-sinks/11112952

Maar eigenlijk lijkt het me meer voor de hand liggen dat de bedragen bijelkaar opgeteld moeten worden, contractfee's voor fases welke op diverse levermomenten betaald moeten worden.  Dus als Australie 1 complete onderzeeboot ontvangt van NAVAL, moeten ze de 3 fee's betalen dus € 560 miljoen euro.
En dit is los van de daadwerkelijke kosten voor de onderzeeboot welke ook betaald moet worden.

Opzich niet geheel raar deze fase betalingen, moet ik zeggen.


Maar De Franse stijl van onderhandelen heeft wel vaker een nare nasmaak gehad bij gesloten Defensie deals..... onder de tafel onderhandelingen, deze komen later boven water ....  ;)
https://www.scmp.com/news/asia/southeast-asia/article/2174173/malaysia-reopens-investigation-french-submarine-deal




walter leever

Citaat van: Sparkplug op 16/05/2019 | 15:58 uur
Contract cancellation fee and questions about the future of SEA 1000

https://www.defenceconnect.com.au/maritime-antisub/4061-contract-cancellation-fee-and-questions-about-the-future-of-sea-1000

gaat lekker he met die "franse"deal  :devil:

Lach me kapot als de Aussies straks net als wij(hopelijk)voor de A-26 ER gaan. :omg:

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

First Taiwanese submarine to be ready in 2026

Taiwan's Indigenous Defense Submarines (IDS) will be built in a new facility inside the grounds of the CSBC Corporation in Kaohsiung harbour in southern Taiwan, with a ground-breaking ceremony held there on 9 May.

Three buildings will be erected by CSBC. Besides a utility building, the two ship block construction and assembly buildings will feature roofs to prevent hostile nations from collecting data via satellite imagery.

On the occasion of the ground-breaking event, CSBC handed over a scale model of an IDS submarine to a Republic of China Navy (ROCN) representative.

The proposed diesel-electric submarine will displace 2,500-3,000t, and it will measure no more than 70m long and have an 8m beam. Instead of a traditional stern, X-shaped diving planes and rudders will be its conspicuous characteristic, similar to the design of Japanese Soryu-class submarines.

Flank arrays appear on both sides of the model, very similar to a picture showcased at a TADTE exhibition a few years ago. Careful observation reveals that the IDS has similar characteristics to Singapore's Challenger class too.

The programme will cost NT$49.3 billion ($15.9 billion) and it will take about five years to build each vessel.

CSBC has given the project the code number 1168, which in Chinese symbolises that the project will be successfully carried out, although the ROCN is calling it Project Hai Chang.

With collaboration from the National Chung-Shan Institute of Science & Technology (NCSIST), President Tsai Ing-wen's administration feels confident it can design and construct Taiwan's very first domestic submarine. The MND announced in March that the contract design phase had been successfully completed.

Cheng Wen-lon, chairman of CSBC, said that if critical equipment and subsystems are delivered on time, the first-of-class IDS will launch no later than Q3 of 2025, before handover to the navy in late 2026 for a series of sea trials before the vessel is commissioned.

After facing many challenges in recent years, Taiwan has finally obtained export permits for the key technologies needed to design its submarines. The major breakthrough was the US State Department granting licences to Taiwan in April 2018. The Trump administration will provide key equipment and technologies essential for a modern submarine.

https://www.shephardmedia.com/news/imps-news/imdex-2019-first-taiwanese-submarine-be-ready-2026/

Parera

#397
Citaat van: Huzaar1 op 08/05/2019 | 17:20 uur
De nieuwsupdate meldt nieuws uit de Franse kranten, en daar wordt heel openlijk gesproken over dat Frankrijk er alles aan doet, werkelijk alles erop zet om die order van Subs binnen te halen. Maar dan via politiek, Marine, bedrijfsleven, echt alles wordt gezet op het binnenhalen van de order. Het laatste staatsbezoek van de Fransen aan NL ging vooral daar om. Ik zal morgen even kijken of ik hem kan plaatsen.

Klinkt inderdaad als de ''harde aanpak'' vanuit Parijs. Als je het kan plaatsen geweldig, als het niet kan en/of lukt ook goed.

Citaat van: JdL op 08/05/2019 | 18:51 uur
Nu is de Franse boot qua capaciteiten misschien niet eens een hele slechte optie, maar voor de Nederlandse marinebouw zou het echt een doodsteek zijn.

De gevolgen gaan veel verder dan alleen het moeten opgeven van de mogelijkheid dat NL ooit nog onderzeeboten zal bouwen. Icm met het weggeven van de order voor de mijnenjagers zullen Franse subs vermoelijk zorgen voor een faillisament voor (een gedeelte van) de Nederlandse marinebouw.

De order voor vMFF's alleen gaat deze tak niet op de been houden voor de langere termijn.
100% mee eens, wat er dan overblijft van de Nederlandse marinebouw is een industrie die in staat is om (kleine) ondersteunende schepen te bouwen zoals het CSS. Daar kan een werf niet van bestaan en dan zal vanzelf de hele marinebouw verdwijnen en overgaan in de grote reuzen van de EU industrie. Een zeer slechte ontwikkeling want stel je voor dat de EU barst en je weer op jezelf komt te staan dan kan je niets.